Ayahnda

Ayahnda

Rabu, 3 Disember 2014

Lord Of The Ring



Assalammu'alaikum..wrth, hari ini Rabu malam Khamis, 3 Disember 2014 Masihi bersamaan 11 Safar 1436 Hijrah. Marilah sama-sama kita menghayati beberapa kisah yang berkaitan dengan Nabi Sulaiman a.s.

Doa  ketika memakai cincin.

“Sesungguhnya itu daripada Sulaiman yang isinya, ‘Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.”
Surah An-Naml ayat 30

Sulaiman bin Daud a.s.

“Dan kepada Daud, Kami kurniakan (anak bernama) Sulaiman; dia adalah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia sangat taat (kepada Allah).”
Surah Sad ayat 30

“(Ingatlah) ketika pada suatu petang dipertunjukkan kepadanya (kuda-kuda) yang jinak, (tetapi) sangat cepat larinya. Maka dia (Sulaiman) berkata;’Sesungguhnya aku menyukai segala yang baik (kuda), yang membuatkan aku ingat akan (kebesaran) Tuhanku’, sampailah matahari terbenam.”
Surah Sad ayat 31 dan 32

“Bawalah semua kuda itu kembali kepadaku’. Lalu dia mengusap-usap kaki dan leher kuda itu.”
Surah Sad ayat 33

“Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji Nabi Sulaiman (dengan satu kejadian) dan Kami letakkan di atas takhta kebesarannya satu jasad (yang tidak cukup sifatnya), kemudian dia kembali (merayu kepada Kami).”
Surah Sad ayat 34

Keterangan yang kuat mengenai ujian yang dikenakan kepada Nabi Sulaiman a.s. ialah sebagaimana yang tersebut dalam hadis-hadis yang sahih; Bahawa Nabi Sulaiman a.s., pada suatu malam bersumpah akan bersatu dengan isteri-isterinya supaya setiap seorang daripada mereka melahirkan anak lelaki yang akan menjadi pehlawan yang berjuang pada jalan Allah, tetapi Nabi Sulaiman a.s. tidak menyebut “InsyaaAllah” di dalam sumpahnya itu sekalipun dia diingatkan oleh malaikat supaya berbuat demikian. Dia pun bersatu dengan isteri-isterinya, tetapi disebabkan kesilapannya itu, hanya seorang sahaja di antaranya yang telah hamil dan melahirkan seorang anak yang tidak cukup sifatnya, lalu bidan meletakkannya di atas takhta kebesaran Nabi Sulaiman a.s. untuk dilihatnya. Di dalam hadis tersebut, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda; ‘Demi sesungguhnya! Kalaulah Nabi Sulaiman a.s. berkata “InsyaaAllah” tentulah dia mendapat anak-anak yang sanggup berjuang pada jalan Allah.


“Dia berkata; ‘Ya Tuhanku, ampunkanlah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh sesiapa pun setelahku. Sesungguhnya, Engkaulah Yang Maha Pemberi.”
Surah Sad ayat 35

“Kemudian Kami tundukkan kepadanya angin yang berhembus dengan baik menurut perintahnya ke mana saja yang dikehendakinya. Dan (Kami tundukkan juga kepadanya) syaitan-syaitan, semuanya ahli bangunan dan penyelam. Dan (syaitan) yang lain (yang ingkar) terikat dalam belenggu. Inilah anugerah Kami; maka berikanlah (kepada orang lain) atau tahanlah (untuk dirimu sendiri) tanpa perhitungan. Dan sesungguhnya, dia (Nabi Sulaiman a.s.) mempunyai kedudukan yang dekat di sisi Kami dan tempat kembali yang baik.”
Surah Sad ayat 36, 37, 38, 39 dan 40


Hud-hud

Nabi Sulaiman a.s. dan angkatannya terus berjalan menuju ke selatan meninggalkan Lembah  Semut. Mereka membawa bekalan air dan makanan. Perjalanan itu menempuh padang pasir yang luas dan tandus. Tiada telaga atau tasik yang ditemui. Kalau ada pun sudah kering. Mereka hanya mengharapkan air yang mereka bawa.

Setiap kali berhenti mereka cuba mencari tasik atau telaga. Di tempat-tempat yang rendah mereka cuba menggali kolam, tetapi hampa. Asif, perdana menteri Nabi Sulaiman a.s., mengarahkan orang berjimat menggunakan   airyang mereka bawa. “Perjalanan kita masih jauh,” katanya kepada orang ramai. “Kita mesti jimat menggunakan air dan bersabar,: katanya lagi, ketika berhenti di satu tempat rendah.

Nabi Sulaiman a.s. tersenyum mendengar kata-kata Asif, menterinya yang bijak itu; menteri yang dapat memimpin orang ramai dalam keadaan yang cemas. Diperhatikan orang ramai berlari ke sana ke mari mencari air. Beberapa orang lari ke bukit. Di atas bukit itu ada yang mengimbau-imbau padang pasir yang luas. Kemudian mereka turun menuju bayangan air di padang pasir. Akhirnya mereka kembali ke pengkalan dengan hampa.


Diperhatikan juga burung yang terbangan akhirnya pulang dengan letih. Semuanya dahaga. Semuanya memerlukan air. Terasa benar betapa mahalnya air ditengah-tengah padang pasir yang tandus. Dahaga semakin mencerut leher, matahari terus memancarkan panasnya ke setiap rongga roma lalu menyerap air dari tubuh mereka. Nabi Sulaiman a.s. dengan tenang dan sabar mengajak mereka terus berjalan sambil mencari air. Tidak segera Nabi Sulaiman a.s. memohon hujan dari Allah Ta’ala, semata-mata untuk menguji keimanan dan kesabaran angkatannya dalam menghadapi cabaran tersebut.

“Mudah-mudahan kita semua bersabar! Kita teruskan perjalanan kita kerana di sini tidak ada air!” laung Asif. Nabi Sulaiman a.s. mengangguk-anggukkan kepalanya, mempersetujui kata-kata perdana menterinya.

Di bawah panas yang membakar dan tiupan angin kering mereka melangkahkan kaki dengan bekal iman,sabar dan tawakkal, meskipun langkah mereka tidak sederas kemarin. Panas dan dahaga, padang pasir dan perjalanan jauh adalah merupakan ujian bagi setiap yang berjuang untuk agama Allah. Mereka yang beriman dan bertaqwa tidak akan merasa cemas dan bimbang menghadapi ujian ini, seperti Nabi Sulaiman a.s. dan Perdana Menterinya Asif.

Panas dan dahaga mereka rasai dengan syukur, mereka terima dengan “al-hamdulillah,” di samping hati yang terus berharap kepada kurniaan dan lindungan Allah Ta’ala. Padang pasir itu mereka rentasi bersama-sama, sehingga mereka sampai di San’a. Di situ mereka berhenti, dengan harapan mereka boleh mendapatkan air. Namun di situ juga tidak ada air. Semua memerlukan air. Semuanya dahaga. Bekalan air sudah habis. Sudah puas mereka mencari air ke bukit dank e lembah, air tidak ada. Panas matahari terus memeras kulit mereka.

Orang ramai menemui Asif dan Nabi Sulaiman a.s., mereka memohon belas kasihan kepada Nabi Sulaiman a.s. supaya memberi jalan untuk mendapatkan air. Mendengar rayuan, rintihan dan keluh kesah orang ramai, Nabi Sulaiman a.s. memerintahkan jin menggali kolam, namun air tiada juga. Bumi tidak menyimpan air lagi.

Kemudian Nabi Sulaiman a.s. memanggil burung Hud-Hud (sejenis burung Belatuk), tetapi burung Hud-hud tidak menyahut panggilan Nabi Sulaiman a.s.  Orang ramai melihat ke atas dan ke sekeliling, meninjau-ninjau burung Hud-hud. Hud-hud tidak kelihatan, “Hud-hud!, Hud-hud!” mereka memanggi lagi. Tiada sahutan, burung Hud-hud tidak kelihatan terbang. Biasanya Hud-hud akan segera datang apabila dipanggil atau namanya disebut orang. Dia begitu baik dan taat kepada Nabi Sulaiman a.s. Tetapi kali ini Hud-hud tidak menjelma, menyahut pun tidak.


Asif dan beberapa orang yang ditugaskan mencari Hud-hud balik mengadap Nabi Sulaiman a.s.. “Burung Hud-hud tidak ada, ya Nabi” kata mereka. Terkejut Nabi Sulaiman a.s. mendengar jawapan itu. Dia keluar meninjau-ninjau untuk memastikan Hud-hud benar-benar tidak ada. Dilihat-lihatnya arah kumpulan burung. Gagak ada, merpati ada. Burung-burung yang lain juga ada, hanya hud-hud yang tidak ada.

“Saya tidak Nampak hud-hud di sini. Adakah dia di situ?” Tanya Nabi Sulaiman a.s.

Burung merpati menoleh ke kanan dank e kiri. Burung hud-hud tidak kelihatan. Dia diam. Burung gagak menjawab, “Saya Nampak dia terbang kea rah selatan, bersama-sama belatuk yang lain.”

Firman Allah Ta’ala dalam surah An-Naml ayat 20 dan 21;  
“Dan dia (Nabi Sulaiman a.s.) memeriksa burung-burung, lalu berkata, ‘Mengapa aku tidak melihat hud-hud, apakah ia termasuk yang tidak hadir? Pasti akan aku hokum id dengan hukuman yang berat, atau aku sembelih ia, kecuali jika ia datang kepadaku dengan alasan yang jelas.”

“Ya Nabi, inilah kali pertama burung hud-hud menderhaka. Tentulah ada rahsia di sebaliknya,” sampuk Asif cuba memujuk Nabi Sulaiman a.s.

“RAHSIA?”

“Ya! Mungkin ada. Allah yang Maha Mengetahui. Boleh jadi kita sudah sampai ke tempat jin yang melarikan mutiara yang kita cari. Boleh jadi jin itu pula menawan hud-hud,” jelas Asif. Nabi Sulaiman a.s. bersetuju dengan penjelasan Asif yang bijak itu. Dia bersyukur kepada Allah, lalu dia berdoa semoga Allah menurunkan rahmatNya, menurunkan air hujan.

Dengan izin Allah Ta’ala, Nabi Sulaiman a.s. memerintahkan angin supaya membawa awan hujan ke kawasan itu. Dengan patuh angin segera bertiup mengumpulkan awan hitam di langit. Bergulung-gulung awan itu berarak, lalu hujan turun dengan lebatnya. Nabi Sulaiman a.s. dan semua yang ada disitu bersyukur kepada Allah. Orang ramai menjadi segar, burung-burung dan binatang segar, bumi lembab di bawah udara segar.

Dengan perkenan daripada Allah Ta’ala dan berkat mesyuarat dengan angkatannya, Nabi Sulaiman a.s. memerintahkan tenteranya dari golongan jin untuk membina sebuah istana di tempat tersebut yakni tanah San’a. Dalam beberapa ketika sahaja istana tersebut siap terbina. Bersemayamlah Nabi Sulaiman a.s. berserta pasukannya di dalam sambil menunggu kedatangan burung Hud-hud.


Firman Allah Ta’ala dalam al-Quran pada surah Al-Anbiya’ ayat 81 dan 82;
“Dan (telah kami tundukkan) untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintahnya ke negeri yang Kami telah berkatinya. Dan adalah Kami Maha Mengetahui segala sesuatu. Dan Kami telah tundukkan (pula kepada Sulaiman) segolongan syaitan (bangsa jin) yang menyelam (kedalam laut) untuknya serta melakukan pekerjaan yang lain daripada itu, dan Kami yang memelihara mereka itu.”


Surat Untuk Ratu Balqis

Burung Hud-hud tiba ditempat terbinanya sebuah istana yang besar, ia tahu itulah istana Nabi Sulaiman a.s. kerana sebelum itu ia sedar bahwa tiada istana di tempat tersebut. Dan ia sedar istana yang tersergam indah dan besar itu hanya mampu dibina oleh tenteranya Nabi Sulaiman a.s. sahaja. Hud-hud hinggap di tangga istana Nabi Sulaiman a.s. Termengah-mengah ia, kepenatan. Ia baru sampai dari istana Ratu Balqis, membawa pengalaman baru yang tidak diduganya.

Hud-hud menarik nafas sambil mengumpulkan segala tenaganya. Tidak mudah untuk mengadap raja dan Nabi yang hebat ini. Lebih-lebih lagi ia pergi tanpa memberitahu terlebih dahulu. Hud-hud melompat-lompat dari anak tangga ke anak tangga, seperti ia melompat-lompat di atas batu. Sayapnya gementar. Dicubanya untuk mengembangkan sayap perlahan-lahan. Orang ramai di dalam istana menyebut-yebut namanya. Ia tahu semua orang mencarinya.

Dengan sepenuh kekuatan ia cuba terbang rendah menuju singgahsana Nabi Sulaiman a.s. ekornya dicedukkan ke bawah sebagai tanda hormat.

“Aa, itu pun Hud-hud!” kedengaran sara orang ramai yang ada dihadapan Nabi Sulaiman a.s. Gemuruh darah burung Hud-hud. Dirasakan ada sesuatu yang tidak menyenangkan. Ia pun turun berdiri dengan hormat di hadapan Nabi Sulaiman a.s.

“Wahai Hud-hud!” seru Nabi Sulaiman a.s. Hud-hud tunduk sahaja. Di kepalanya terbayang negeri Saba’ dengan Ratu dan istananya yang indah. “Hari ini kamu derhaka kepada aku,” kata Nabi Sulaiman a.s. Serasa bergegar bumi dipijak oleh Hud-hud. Kata-kata itu yang paling ditakutinya.

“Kemana kamu pergi dengan tidak mendapat izinku?” Tanya Nabi Sulaiman a.s.

Hud-hud mendongakkan kepalanya, matanya menatap wajah Nabi Sulaiman a.s., kemudian tunduk semula. Lalu, dengan sopan dia menceritakan pengalamannya di negeri Saba’ – task yang luas, air yang mengalir, taman bunga, istana indah dan Ratu Balqis.


“Maka tidak lama kemudian (datanglah Hud-hud), lalu ia berkata; ‘Aku mengetahui sesuatu yang belum engkau ketahui. Aku datang kepadamu dari negeri Saba’ (nama kerajaan pada zaman dahulu, ibu kotanya Ma’rib yang letaknya dekat kota San’a, ibu kota Yaman sekarang) dengan membawa suatu berita yang meyakinkan. Sesungguhnya aku dapati ada seorang perempuan (Ratu Balqis yang memerintah kerajaan Sab’iyyah pada zaman Nabi Sulaiman a.s.) yang memerintah mereka dan dia dianugerahkan segala sesuatu serta memiliki singgahsana yang besar. Aku (Hud-hud) dapati dia dan kaumnya menyembah matahari, bukan kepada Allah; dan syaitan telah menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan-perbuatan (buruk) mereka, sehingga menghalang mereka dari jalan Allah, maka mereka tidak mendapat petunjuk. Mereka juga tidak menyembah Allah yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bumi dan yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan yang kamu nyatakan. Allah, tidak ada tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai ‘Arasy yang agung.”
Firman Allah Ta’ala dalam surah An-Naml ayat 22, 23, 24,25, dan 26.

 “Dia (Sulaiman a.s.) berkata; ‘Akan kami lihat, apakah kamu benar atau termasuk yang berdusta.”
Surah An-Naml ayat 27

Nabi Sulaiman a.s. mengambil qalamnya lalu menulis surat. Burung Hud-hud bimbang, takut-takut Nabi Sulaiman a.s. menuliskan hukuman terhadapnya. Mukanya pucat. Paruhnya terkatup rapat. Orang ramai dan makhluk lain yang ada di situ juga cemas. Terbayang di kepala mereka penjara, rantai besi, sebat dan sembelih. Gambaran ini amat mengerikan.

“Hud-hud!” seru Nabi Sulaiman a.s.

“Pergilah dengan (membawa) suratku ini, lalu jatuhkanlah kepada mereka, kemudian berpalinglah daripada mereka, lalu perhatikanlah apa yang mereka bicarakan.”
Surah An-Naml ayat 28

“Baik, Nabi.” Sahut Hud-hud dengan penuh hormat. Dengan rasa gementar Hud-hud mengambil surat itu. Surat yang mulia bercop mohor kalimah Allah. Terasa lapang dada Hud-hud kerana ia tidak dihukum apa-apa. Diterbangkannya surat itu ke arah selatan. Sekali lagi burung yang bertubuh kecil itu menempuh udara padang pasir. Namun, Hud-hud tetap gembira kerana ia masih dipercayai oleh Nabi Sulaiman a.s.

Dia juga meninjau-ninjau kalau-kalau kawannya, burung belatuk selatan ada melihatnya. Ia terus terbang sendirian, sampailah ke kawasan istana. Ia meninjau-ninjau tingkap singgahsana. Dilihatnya Ratu Balqis sedang bersemayam, dihadap oleh orang-orang besarnya.


Dengan pantas ia terbang masuk ke dalam ruang singgahsana. Surat yang diparuhnya itu dijatuhkan ke riba Ratu Balqis, dan dengan segera juga ia keluar bersembunyi di sebalik tabir jendela.

Ratu Balqis terperanjat menerima surat yang tidak diduganya itu. Dia cuba-cuba meninjau burung Hud-hud, tetapi dia tidak dapat melihatnya. Disangkanya burung Hud-hud sudah terbang keluar. Dia tercengang sejenak, tidak sepatah kata pun terkeluar dari mulutnya.

Setelah sejenak termenung barulah dia membuka surat itu. Tulisannya cantik, bahasanya tersusun dan menarik. Dibacanya dalam hati sepatah demi sepatah. Para pembesar yang hadir senyap sambi memerhatikan Ratu Balqis membaca surat itu. Terkumat-kamit bibirnya, kemudian terkatup rapat. Matanya merenung arah tingkap yang menghala utara. Dia mengangguk-anggukkan kepalanya. Terangkat sedikit bibirnya yang nipis itu, tetapi sekejap sahaja, bagaikan senyuman yang tidak jadi. Semuanya ini diperhatikan oleh burung Hud-hud.

“Nabi Sulaiman,” kata hatinya menyebut nama itu.

Surat ditangannya ditatap lagi. Kemudian, dia berkata kepada para pembesarnya.
“Dia (Balqis) berkata; ‘Wahai para pembesar! Sesungguhnya telah disampaikan kepadaku sepucuk surat yang mulia.’ Sesungguhnya (surat) ini daripada Sulaiman yang isinya; ‘Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Janganlah engkau berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang yang berserah diri.”
Surah An-Naml ayat 29, 30 dan 31

“Dia (Balqis) berkata; ‘Wahai para pembesar! Berilah aku pertimbangan (pendapat) dalam perkara ini. Aku tidak pernah memutuskan suatu perkara sebelum kamu hadir dalam majlis (bermesyuarat).’ Mereka menjawab; ‘Kita memiliki kekuatan dan keberanian yang luar biasa (untuk berperang) tetapi keputusan berada di tanganmu, maka pertimbangkanlah apa yang akan engkau perintahkan’.”
Surah An-naml ayat 32 dan 33

Berdebar-debar Hud-hud mendengar jawapan ini. Terbayang di kepalanya orang Saba’ berperang dengan orang Palestin. “Tetapi Ratu Balqis belum membuat keputusan,” bisik hatinya. Ia menunggu. Ia tidak terbang pulang.

“Dia (Balqis) berkata; ‘Sesungguhnya raja-raja apabila menakluk suatu negeri, mereka tentu membinasakannya dan menjadikan penduduknya yang mulia menjadi hina; dan demikian yang akan mereka perbuat. Dan sesungguhnya aku akan mengirimkan utusan kepada mereka dengan (membawa) hadiah dan (aku) akan menunggu apa yang akan dibawa kembali oleh para utusan itu’.”
Surah An-Naml ayat 34 dan 35


Lega burang Hud-hud mendengar kata-kata  ratu Balqis yang cantik dan bijak itu. Ia pun terus terbang ke istana Nabi Sulaiman a.s. yang berada di San’a. Semua yang dilihat dan didengarnya diceritakan kepada Nabi Sulaiman a.s. Tersenyum Nabi Sulaiman a.s. mendengarnya.

Tidak berapa lama, maka utusan yang membawa hadiah itu pun sampai. Mereka disambut baik oleh Nabi Sulaiman a.s. Beberapa buah peti dibuka di hadapan Nabi sulaiman a.s. Peti-peti itu berisi permata, berlian dan emas dan segala jenis perhiasan yang mahal.

“Apakah ini?” Tanya Nabi Sulaiman a.s. dengan nada tinggi. Utusan itu terdiam melihat tingkah laku Nabi Sulaiman a.s.

“Kamu datang dari mana?” Tanya Nabi Sulaiman a.s., meskipun dia telah tahu.

“Ini semuah hadiah dari raja kami, Ratu Balqis. Kami bawa untuk tuanku, Nabi Sulaiman,” kata salah seorang wakil Ratu Balqis.

Nabi Sulaiman a.s. menggeleng-gelengkan kepalanya, tanda tidak mahu menerima hadiah itu.

“Maka ketika para utusan itu sampai kepada Sulaiman, dia (Sulaiman a.s.) berkata; ‘Apakah patut kamu memberikan harta kepadaku? Kerana apa yang Allah berikan kepadaku lebih baik daripada apa yang Allah berikan kepadamu, tetapi kamu merasa bangga dengan hadiahmu. Kembalilah kepada raja kamu! Sesungguhnya kami pasti akan mendatangi negeri kamu dengan bala tentera yang kamu tidak mampu melawannya dan akan kami usir kamu dari negeri itu (Saba’) secara terhina dan kamu akan menjadi tawanan yang hina dina.”
Surah An-Naml ayat 36 dan 37


Para utusan itu kembali dengan rasa takut dan hampa. Dan sekali lagi burung Hud-hud terbang ke Saba’.

Segala keputusan telah dibuat oleh Ratu Balqis, setelah mendengar keterangan dari utusannya yang balik dari Istana Nabi Sulaiman a.s. Baginya tidak ada maknanya menentang Nabi yang dapat menguasai sekalian makhluk. Begitu juga segala persiapan telah diatur untuk pergi mengadap Nabi Sulaiman a.s. Rombongan mengadap yang tidak membawa senjata.

Burung Hud-hud yang mengetahui semua keputusan dan persiapan ini telah mengadap nabi Sulaiman a.s. Diberitahunya bahwa Ratu Balqis dan rombongannya akan datang ke Baitul Maqdis, mengadap Nabi Sulaiman a.s.

Nabi Sulaiman a.s. memerintahkan seluruh angkatannya segera berangkat pulang ke Baitul Maqdis di Palestin.

“Dan kami (tundukkan) angin bagi sulaiman, yang perjalanannya pada waktu pagi sama dengan perjalanan sebulan dan perjalanannya pada waktu petang sama dengan perjalanan sebulan (Apabila Nabi Sulaiman a.s. mengadakan perjalanan dari pagi sampai tengahari, maka jarak yang ditempuhnya sama dengan jarak perjalanan unta yang cepat dalam sebulan. Begitu pula apabila dia mengadakan perjalanan dari tengahari sampai petang, maka kecepatannya sama dengan perjalanan sebulan) dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. Dan sebahagian daripada jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. Dan siapa yang menyimpang di antara mereka (jin) daripada perintah Kami. Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala.”
Surah Saba’ ayat 12

“Mereka (para jin itu) bekerja untuk Sulaiman sesuai dengan apa yang dikehendakinya di antaranya (membuat) bangunan-bangunan yang tinggi, arca-arca, piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk-periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah wahai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali daripada hamba-hambaKu yang bersyukur.”
Surah Saba’ ayat 13


Lord Of The Ring

Pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman a.s., syaitan telah Berjaya menjelmakan dirinya sebagai Nabi Sulaiman a.s. selama 40 hari. Syaitan itu berupaya melakukan jelmaan tersebutsetelah Berjaya mencuri cincin bercop mohor milik nabi Sulaiman a.s. Cincin itu bukanlah cincin biasa, sebenarnya nama Allah telah diukir di atasnya.

Akibat daripada tipu daya syaitan tersebut, Nabi Sulaiman a.s. telah menjadi orang asing di dalam kerajaannya sendiri dan tidak ada seorang pun yang mengenalinya sebagai raja dan Nabi. Di dalam masa 40 hari itu, syaitan telah menulis beberapa kitab mengenai sihir dan menanamnya di bawah singgahsana Nabi Sulaiman a.s.

Syaitan itutelah menggunakan segala jenis tipu muslihat untuk menyakinkan orang ramai bahawa Nabi Sulaiman a.s. mendapat kuasanya melalui ilmu sihir. Untuk memperkukuhkan dengan apa yang dikatakannya, dia menggali kitab-kitab dari bawah singgahsana dan menunjukkannya kepada orang ramai. Dengan itu orang ramai pun mula berhasrat besar ke arah ilmu sihir. Mereka berfikir boleh menguasai takdir dengan mengamalkan sihir. Mereka meletakkan harapan kepada sihir. Mereka percaya kuasa terakhir akan tertanam di dalam diri mereka melalui sihir.

Syaitan memperdayakan pengikut-pengikut Nabi Sulaiman a.s., dia menyebarkan rasuah, perbalahan dan huru-hara di kalangan orang ramai. Hanyalah sebahagian kecil yang bertakwa. Tetapi itu bukanlah usaha mudah bagi orang-orang yang beriman untuk memahamkan orang-orang yang hati-hati mereka sudah condong ke arah sihir.

Keadaan menjadi bertambah runcing! Maka Allah Rabbul ‘Alamin, Tuhan bagi manusia dan jin membelah langit dan membiarkan para malaikat melihat apa yang sedang dilakukan oleh manusia. Apabila para malaikat melihat manusia sedang melakukan perbuatan maksiat dan kerosakan, mereka berkata, “Manusia yang Eangkau ciptakan dengan tangan Eangkau, yang mana Eangkau perintahkan malaikat untuk sujud, yang mana Engkau ajarkan segala nama, sedang mereka melakukan amal perbuatan yang berdosa.”


Pemandangan yang disaksikan oleh para malaikat itu, memaksa mereka mengeluarkan kata-kata menghina terhadap manusia dan perbuatan dosa mereka. Maka Allah Ta’ala pun berfirman kepada malaikat yang bermaksud, “Tetapi jika kamu berada di tempat mereka, kemu juga akan melakukan perkara yang sama.”
Di dalam riwayat yang lain kita dapati Allah Ta’ala berfirman yang bermaksud, “Aku beri sepuluh nafsu syahwat kepada manusia dan melalui ini mereka ingkar kepadaKu.”

Lalu Allah Ta’ala mencabar malaikat membuat amal yang lebih baik jika mereka ditakdirkan berada di tempat manusia dengan keadaan yang sama. Para malaikat pun menyahut dan berkata, ”Ya Rabb! Jika Eangkau beri kami keinginan nafsu syahwat ini, kami akan turun dan kami akan mengadili dengan adil.”

Para malaikat diperintah memilih siapa yang akan dihantar ke dunia dan akhirnya mereka memilih Harut dan Marut.

Allah Ta’ala berfirman kepada mereka yang bermaksud, “Pergilah kamu turun, Aku telah beri sepuluh nafsu syahwat kepada kamu, maka berilah pengadilan di kalangan manusia.”

Lalu maaikat Harut dan Marut pun dihantar ke Kota Babylon (Ibu kota Babylon kuno di tepi tebing sungai Euphrates bahagian hilir kawasan itu sekarang berada di Iraq – 88km ke utara Hilla yang dibuat daripada bata-bata daripada runtuhan Babylon)

Di dalam Al-Quran kota Babylon dan dua malaikat itu dirujuk sebagai, “Dengan nama Allah yang Awal dan yang Akhir. Mereka mengajar sihir kepada manusia. Dan apa-apa yang telah diberikan kepada dua malaikat Harut dan Marut di Babil (Babil ialah nama lain bagi Babylon atau Babel sahaja).

Kisah malaikat Harut dan Marut ini akan hamba nukilkan dalam artikel yang akan datang, insyaaAllah.

Sekian Wassalam....

Derang Kedah

1 ulasan:


  1. Pendapat daripada akaun FB Maira Myamour Maurer
    (Dengan Ucapan Terima Kasih)

    Bagi pengkaji filem The Lord of the Ring, mereka yakin cerita y dibuat yahudi ini adalah Kisah Akhir Zaman Menjelang Hari
    Kiamat. Yang tak yakin sila anggap cerita rekaan sahaja. Jom beri pendapat Beberapa istilah yang digunakan di dalam cerita LOTR dengan watak3 akhir zaman.
    Sauron = All Seeing Eyes = The False
    Messiah/ Dajjal
    Gandalf = Imam Mahdi @ Isa
    al Masih
    Aragorn = Isa almasih @ imam mahdi
    Orc dan goblin = Yakjud dan Makjud
    Ring : Cincin Nabi Muhammad s.a.w @ cincin Nabi Sulaiman A.s @ Peti Talbut
    Mordor = Markas dajjal Laknatullah
    Jalan ke utara = ke utara Iran
    menuju ke Armenia.
    Di antara dua gunung = Gunung
    Kaukasus.
    Kaum hampir mereka tidak
    memahami perkataan = Kaum
    Armenia.
    Tembok besi = Daryal Gorge/
    Gerbang Iberian/ Gerbang Kaukasia.
    Apa pendapat anda?
    Bagi pengkaji filem The Lord of the Ring, mereka yakin cerita y dibuat yahudi ini adalah Kisah Akhir Zaman Menjelang Hari
    Kiamat. Yang tak yakin sila anggap cerita rekaan sahaja. Jom beri pendapat Beberapa istilah yang digunakan di dalam cerita LOTR dengan watak3 akhir zaman.

    Sauron = All Seeing Eyes = The False
    Messiah/ Dajjal

    Gandalf = Imam Mahdi @ Isa
    al Masih

    Aragorn = Isa almasih @ imam mahdi

    Orc dan goblin = Yakjud dan Makjud

    Ring : Cincin Nabi Muhammad s.a.w @ cincin Nabi Sulaiman A.s @ Peti Talbut

    Apa pendapat anda?

    BalasPadam