Ayahnda

Ayahnda

Sabtu, 6 Ogos 2011

Ayahnda Adam a.s. bernikah di dalam Syurga.



Sekian lama ku mencari,
Kekasih suci cinta sejati,
Baru kini ku temui,
Idaman jiwa kekasih hati.

Segala pujian ku hadapkan,
Kepada Allah kekasih hakiki,
Memberi cinta tulus suci,
Menjamin kasih kekal abadi.

Madah Anaknda Bertuah


Kita sudah tahu bahawa kejadian Adam a.s. asli memang dari tanah. Perlu kita ketahui bahwa ada beberapa perbezaan, tentang kejadian Ibunda Hawa a.s.

1.      Nabi Adam a.s. dijadikan tidak beribu-bapa.
2.      Nabi Tsist a.s. putera Adam dijadikan tanpa ibu.
3.      Nabi Isa a.s. ada ibu, tanpa bapa.
4.      Adapun manusia seumumnya mempunyai ibu dan bapa, meskipun tanpa nikah.

Kesemuanya itu adalah hikmat dan kekuasaan Allah s.w.t.

Riwayat lain menerangkan, setelah Ayahnda Adam a.s. kembali berada di taman Syurga, ketika itu ia dapat menikmati keindahan alam. Dilihatnya dua ekor burung hinggap di cabang pohon sedang bercumbu-cumbuan.


Ketika itu timbil fikiran dalam hati Adam a.s. : “Alangkah senangnya jika aku mempunyai teman seperti burung itu”. Adam a.s tengah asyik dilamun fikiran seperti itu, tiba-tiba datang angin syurga bertiup sepoi-sepoi basah, segar dan nyaman rasanya, lalu Adam a.s. tertidur di situ tidak berasa lagi sambil duduk bersandar di sebuah kursi.


Dikala itu Adam a.s. bermimpi bertemu seorang perempuan yang sangat cantik sekali, hingga Adam a.s. jatuh cinta kepadanya. Allah s.w.t. mengetahui apa yang dirasakan oleh Adam a.s. Maka ketika Adam a.s. tertidur Allah s.w.t. ciptakan seorang perempuan yang cantik parasnya, yang serupa dilihat dalam mimpi Adam a.s.


Menurut riwayat yang mu’tabar perempuan itu dijadikan dari tulang rusuk Adam a.s. yang sebelah kiri.

Sebagaiman firman Allah s.w.t. di dalam surah Ar-Rum ayat 21 :


“Daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, bahwa Ia telah menciptakan untukmu dari diri kamu akan isteri itu, supaya kamu dapat kesenangan kepadanya. Dan diciptakan di antara kamu (berdua) rasa cinta dan kasih sayang. Sesungguhnya dalam soal yang demikian itu adalah betul-betul menjadi tanda-tanda Allah bagi golongan yang suka mengunakan fikiran”.

Demikian keterangan ayat itu, bahwa Allah s.w.t jadikan isteri atau pasangan dari diri laki-laki itu sendiri, yang tentunya dari diri Adam a.s. juga asalnya.

Baiklah, kita kembali melihat Adam a.s. yang sedang tidur mimpi dan masih belum sedar, repanya masih asyik dalam mimpinya. Ketka itu muncullah seorang gadis cantik jelita laksana bidadari datang mendekati Adam a.s.. Kulitnya putih kuning kemerah-merahan, berwajah cantik dan raut tubuh yang molek dan menarik dengan gaya yang mulus elok. Memakai pakaian yang indah-indah serta perhiasan emas intan berlian.


Ditatap wajah Ayahnda Adam yang sedang tidur pulas dengan penuh ghairah dan kasih mesra dalam hatinya. Dipandangnya lama-lama, ia tidak berani membangunkan. Dan akhirnya Ayahnda Adam terbangun sendiri. Sungguh Ayahnda Adam terkejut riang melihat rupa prang yang berdiri di dekatnya serupa dengan yang dilihat dalam mimpinya tadi. Apakah dia masih dalam mimpi? Tidak, dia bukan mimpi lagi. Ini benar-benar kenyataan. Sungguh ta’jub benar Ayahnda Adam melihatnya. Matanya tidak berkedip memandang wajah gadia itu yang membuat gadis itu tunduk malu-maluan, dan menjadi merah pipinya yang menambahkan kecantikannya. Dengan lemah lembut Ayahnda Adam bertanya : “Siapakah engkau hai orang yang cantik? Dan siapakah namamu? Dan apakah maksud tujuanmu?”


“Aku adalah seorang perempuan. Tujuanku untuk menemani engkau. Namaku, terserah kepada engkau yang memberi nama padaku”.
Begitulah jawab gadis ini dengan suara yang manis hingga kelihatan giginya putih membayang gelas, lalu dibalas senyumannya oleh Ayahnda Adam sambil berkata : “Terima  kasih, kalau begitu aku namakan engkau “Hawa”.


Keduanya beradu pandangan. Mata bertemu mata. Kemudian timbullah antara keduanya rasa cinta dan kasih dalam hati masing-masing.
Seketika itu datang berahi Ayahnda Adam, rupanya ia tak tahan lagi, tiba-tiba tangannya cuba merangkul Ibunda Hawa ingin menciumnya. Lalu terdengar firman Allah s.w.t. : “Jangan engkau menyentuh dia, sebelum engkau dinikahkan dengan dia”.

Kemudian Allah s.w.t. memanggil berkumpul malaikat, akan melangsungkan pernikahan Adam dengan Hawa. Dinikahkan oleh Allah s.w.t. dengan ijab Kabul serta maskawin, mas dan perak yang diambil dari Syurga dan disaksikan oleh malaikat Jibrail a.s., Mikail a.s., Israfil a.s. dan Izra’il a.s. dan malaikat AlMuqorrobun serta disaksikan juga oleh para malaikat lainnya.


Selesai ‘aqad nikah keduanya diizinkan bertempat tinggal di dalam syurga, khusus untuk mereka berdua. Alangkah beruntungnya kedua pengantin baru, tinggal di tempat yang baru dan semuanya serba baru, makan dan minum serba ni’mat serta perawatan yang terjamin.
  

Demikianlah kisahnya Ayahnda Adam a.s. menikah di dalam Syurga.

Wallahu’alam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan