Ayahnda

Ayahnda

Isnin, 8 Ogos 2011

Siapa mengenal dirinya ( Keturunan Ayahnda Adam a.s.) nescaya akan mengenal Tuhannya (Allah Rabbul 'Alamin)


-->

Muhasabah Diri

Tika ku sendirian…
Terkenangkan peristiwa silam
Saat indah bersama teman
Bermain bergembira tika bersama
Tak kira siang atau malam
Hatiku riang bersama teman
Padang hijau jadi igauan
Pohon rendang jadi teduhan
Air di kali jadi pemandian
Suka dan duka bersama teman

Tika ku sendirian…
Ku merenung diri sendiri
Melalui firasat cermin keimanan
Aku ini insan yang hina
Aku ini insan yang alpa
Aku insan penuh dosa
Aku insan tiada harta
Aku hamba yang hina dina
Aku hamba yang berkelana
Aku hanya insan biasa
Aku hanya menumpang di dunia

Aku harapkan kasih dan sayang
Aku harapkan cinta yang suci
Aku mencari kebahagiaan
Aku mencari kejayaan
Aku memohon keredhaan
Aku memohon pengampunan
Daripada Tuhan Yang Maha Berkuasa
Daripada Tuhan Yang Maha Pemurah
Daripada Tuhan Yang Maha Penyayang

Oh… Tuhanku
Ya Allah… makbulkanlah
Doa hamba yang hina ini
Limpahkan rahmat dan hidayat
Pada hamba dan juga ummat sejagat.

Madah Anaknda Bertuah

Assalamu'alaikum...wrt,
Kita tangguh sebentar kisah tentang Ayahnda Adam a.s. dan Ibunda Hawa a.s., kali ini mari sama-sama kita hayati dan renungi kejadian diri kita sendiri sebagai manusia atau insan.


Firman Allah s.w.t. dalam surah Adz-Dzaariyat ayat 21 :



“Dan pada dirimu, mengapa tidak kamu perhatikan?”

Kita sama mengetahui bahwa manusia itu ada mempunyai tubuh kasar dan mempunyai tubuh halus. Yang dinamakan tubuh kasar itu adalah yang berbentuk badan, kepala, tangan, dan kaki. Dan badan kasar ini terdiri dari darah, daging, kulit dan tulang. Tubuh halus adalah ruh yang bersifat seni (halus). Akan tetapi jika manusia cuma mempunyai badan kasar dan dan badan halus (ruh) saja tanpa akal, maka manusia itu menjadi orang gila namanya. Kerana orang gila itu sudah hilang akalnya. Bukankah demikian?


Sesungguhnya yang menjadi tenaga atau dorongan dalam diri manusia, bukan hanya akal saja. Sesungguhnya manusia diperlengkapi oleh Tuhan dengan berbagai tenaga selain daripada ruh atau nyawa. Perinciannya adalah sebagai berikut :

1.      Jasmani
2.      Ruh
3.      Rawan
4.      Akal
5.      Hawa
6.      Nafsu
7.      Dunia
8.      Malaikat
9.      Syaitan

Marilah sama-sama kita cuba mambahas satu persatu apa guna dan manfaatnya dan apa karyanya masing-masing itu.


1.      Jasmani adalah tubuh kasar yang menempati ruh, dan gunanya ruh itu adalah menghidupkan jasmani itu dari ubun-ubun kepala sampai ke ujung kaki.


2.      Ruh (nyawa) yang menghidupi sekujur tubuh manusia dan menumbuhkan tubuh manusia sejak ia berada dalam kandungan sampai lahir di dunia dan sampai batas ajalnya.


3.      Rawan, adalah pekerjaan menghayal, membayangkan sesuatu baik hal-hal belum datang atau hal-hal yang telah lalu. Misalnya seorang pengarang, dia dapat menghayalkan sesuatu sehingga menjadi sebuah karangan, demikian juga pelukis, demikian juga orang yang sedang dilamun mabuk cinta tergambar dan terbayang hal-hal yang mengasyikkan padahal belum dialaminya. Hayal atau rawan ini tidak terdapat pada binatang. Semua orang ada ‘rawan’nya. Cuma ada kuat ada yang lemah. Jadi rawan itu bertempat dalam otak manusia. Oleh kerana itulah manusia sifatnya membangun. Kerana dia mempunyai khayal yang diterbitkan oleh rawan. Sekecil-kecilnya adalah membangun rumahtangga.


4.      Akal, adalah suatu nikmat pemberian Tuhan yang mahal harganya. Manusia diwajibkan beragama kerana akalnya. Akal inilah sebagai alat penerangan bagi manusia. Maka dengan akal inilah dapat memilih mana jalan yang baik dan mana jalan yang buruk. Dan dengan akal itu manusia boleh menimbang dan memberi putusan, bersalahkah dia atau tidak. Maka dalam agama Islam, dilarang orang minum minuman keras, kerana minuman itu akan merusak akalnya, meskipun cuma sebentar saja.


5.      Hawa, adalah perasaan. Tiap-tiap manusia mempunyai perasaan. Rasa senang, rasa susah, rasa puas, rasa tertekan, rasa cinta, rasa benci, rasa mulia, rasa hina dan sebagainya. Jadi orang yang tidak mempunyai perasaan samalah seperti orang yang sudah mati jiwanya.


6.      Nafsu, adalah keinginan. Ingin senang, ingin kaya, ingin pangkat, ingin mulia, ingin kemasyhuran, ingin nama baik. Pendeknya 1001 macam keinginan, akan tetapi hawa dengan nafsu adalah bergandingan. Jika orang sedang mendapat rasa sakit, tentu ingin sembuh. Jika sedang merasai susah tentu ingin senang. Jika sedang mempunyai rasa cinta  tentu ingin bertemu kepada yang dicintainya. Jika sedang merasa marah, ingin mengomel atau ingin memukul begitulah seterusnya.


7.      Dunia, adalah hobi atau kesenangan. Tiap-tiap manusia mempunyai hobi, tetapi hobi orang tidak serupa dan kadang-kadang berubah. Ada orang yang hobinya memelihara burung, ada yang senang mengumpulkan perbagai bekas, ada yang senang main judi, ada yang senang melaga  ayam dan bermacam-macam coraknya. Itulah dunianya manusia. Akan tetapi hobi yang tidak terlarang dalam agama adalah halal. Misalnya hobi mencari harta dengan jalan halal. Dengan berniaga, berusaha bertani dan sebagainya. Dan hobi yang terlarang oleh agama adalah haram. Umpamanya hobi main judi, hobi mencuri, hobi menipu dan sebagainya.


8.      Bahwa Malaikat itu jauh daripada manusia, padahal hakikatnya tidak demikian. Dia (malaikat) itu adalah dekat, sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Infithaar ayat 10 dan 11.


“Sesungguhnya atas kamu ada malaikat penjaga, malaikat itu mulia, menulis amal kamu”.

Kemudian selain dari pada jadi penjaga, malaikat itu di kala kita tidur, malaikat menjaga jangan sampai kemasukan semut ke lubang hidung kita, atau mulut kita yang sedang terbuka. Kerana tidak semua orang yang sedang tidur mulut tertutup, juga malaikat itu dapat kita minta bantuannya.

Cubalah ketika anda mau tidur, ucapkanlah demikian: “Hai malaikatku, bangunkanlah aku jam sekian untuk bangun solat tahajjud atau solat subuh”. Insya Allah pada waktunya sebagaimana yang saudara minta atau pesankan tiba-tiba mata saudara terbuka sendiri pada waktu itu. Hal yang demikin ini hamba telah kerjakan dan terbukti. Bolehlah saudara cuba asalkan niat yang baik!


9.      Syaitan. Sesungguhnya syaitan ini bukan jauh tempatnya. Dia bukan bertempat di kuburan atau di hutan tebal. Dia bertempat di dada manusia. Cubalah perhatikan firman Allah s.w.t. di dalam surah An-Nas ayat 5 dan 6.


”Yang membuat gangguan di dada manusia, dari pada bangsa jin dan manusia”.

Maka jelas syaitan itu tempatnya di dada manusia. Cuba perhatikan ketika kita sedang sembahyang, macam perasaan kita digoda supaya ingat ini dan itu. Padahal sebelum kita takbiratul ihram tidak ingat apa-apa. Itulah salah satu hasil pekerjaan syaitan.

Tentu pembaca akan bertanya : “Apakah manfaatnya syaitan itu pada diri manusia? Sedang nyata-nyata ia mengganggu kekhusyu’kan dalam sembahyang?”

Tiap-tiap sesuatu yang Tuhan ciptakan pasti ada gunanya. Contohnya seperti api misalnya. Api ini sangat bersar manfaatnya bagi manusia bukan? Kita tidak akan hidup jika tanpa api. Justeru api itupun tidak sedikit membuat celaka kepada manusia. Maka jika manusia tidak berhati-hati menggunakan api, niscaya timbul kebakaran yang akan menjadi bahaya bagi manusia itu sendiri.

Demikian juga syaitan pada diri manusia. Syaitan itu asalnya jin, maka jin itu Tuhan jadikan daripada api. Dan adanya syaitan dalam diri manusia adalah untuk menerbitkan amarah atau ghodhob, sabagaimana Nabi Muhammad s.a.w. mengatakan : “Amarah (ghodhob) itu daripada syaitan”.


Jadi tegasnya Allah s.w.t. jadikan syaitan pada manusia untuk menerbitkan amarah manusia dan kita dapat membayangkan bagaimana jika kiranya manusia tidak mempunyai amarah? Cuma barangkali orang yang berubah akalnya (sedang mabuk) yang tidak mempunyai amarah.

Akan tetapi boleh orang amarah kepada yang mempunyai kesalahan, tetapi jangan sampai merusakkan sesuatu atau merugikan orang lain atau merugikan diri sendiri.


Wallahu'alam.... sekian, Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan