Ayahnda

Ayahnda

Rabu, 16 November 2011

Kisah Ayahnda Nuh a.s. sebagai Bapa Keimanan




“Dan (ingatlah) ketika Kami mengambil perjanjian dari nabi-nabi dan dari kamu (sendiri), dari Nuh, Ibrahim, Musa dan Isa putera Maryam, dan Kami telah mengambil dari mereka perjanjian yang teguh (kesanggupan menyampaikan agama kepada umatnya masing-masing).”
Surah al-Ahzab ayat 7



Assalamu’alaikum…wrt, dalam artikel kali ini hamba akan memaparkan kisah ‘Bapa Keimanan’ yakni Nabi Nuh a.s. sebagai penyelamat kepada seluruh keturunan orang-orang beriman yang telah dipelihara dan dilindungi oleh Allah s.w.t dalam Bahtera Nuh.

Ayahnda Nuh a.s adalah Rasul ketiga setelah Ayahnda Adam a.s. dan Nabi Idris a.s. dan Nabi keempat sesudah Nabi Adam a.s, Nabi Syith a.s. dan Nabi Idris a.s. Ayahnda Nuh a.s adalah keturunan ke-9 dari Nabi Adam a.s. Ayahnya adalah Lamik bin Metusyalih bin Idris a.s.

Ibnu ‘Abbas r.a. meriwayatkan Nabi Nuh a.s. diutuskan Allah s.w.t kepada kaumnya setelah berlalu 1,000 tahun kewafatan Ayahnda Adam a.s. Diriwayatkan bahawa Nabi Nuh a.s. hidup selama 1,000 tahun yakni antara tahun ± 3900 SM – 2900 SM. Setelah Ayahnda Nuh a.s. mencapai umur 50 tahun baginda telah dilantik oleh Allah s.w.t. sebagai Rasul dan mula berdakwah menyeru kaumnya beriman kepada Allah s.w.t.


Dakwah Ayahnda Nuh a.s. Kepada Kaumnya.

Ayahnda Nuh a.s. menerima wahyu kenabian dari Allah dalam masa “fatrah” masa kekosongan di antara dua rasul di mana biasanya manusia secara beransur-ansur melupakan ajaran agama yang dibawa oleh nabi yang meninggalkan mereka dan kembali bersyirik meninggalkan amal kebajikan, melakukan kemungkaran dan kemaksiatan di bawah pimpinan Iblis.


Demikianlah maka kaum Nabi Nuh a.s. tidak luput dari proses tersebut, sehingga ketika Nabi Nuh a.s. diutus di tengah-tengah mereka, mereka sedang menyembah berhala ialah patung-patung yang dibuat oleh tangan-tangan mereka sendiri disembahnya sebagai tuhan-tuhan yang dapat membawa kebaikan dan manfaat serta menolak segala kesengsaraan dan kemalangan.berhala-berhala yang dipertuhankan dan menurut kepercayaan mereka mempunyai kekuatan dan kekuasaan ghaib ke atas manusia itu diberinya nama-nama yang silih berganti menurut kehendak dan selera kebodohan mereka.

Dalam Al-Quran surah Nuh ayat 23 dan 24 menyebutkan nama patung-patung yang disembah kaum Nabi Nuh a.s. sebagaimana dikatakan oleh pembesar-pembesar mereka sebagai berikut;


“Dan mereka berkata, “Janganlah sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu dan jangan pula sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) wadd, dan jangan pula suwaa, yaghuts, ya’uq dan nasr”. Dan sesudahnya mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan janganlah engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kesesatan”.


Nabi Nuh a.s. berdakwah kepada kaumnya yang sudah jauh tersesat oleh iblis itu, mengajak mereka meninggalkan syirik dan penyembahan berhala dan kembali kepada tauhid menyembah Allah Tuhan sekalian alam melakukan ajaran-ajaran agama yang diwahyukan kepadanya serta meninggalkan kemungkaran dan kemaksiatan yang diajarkan oleh Syaitan dan Iblis.

Nabi Nuh a.s. telah mempergunakan waktu yang panjang (950 tahun) dalam berdakwah mengajak seluruh manusia menyembah Allah s.w.t, firman Allah s.w.t. dalam surah al-Ankabut ayat 14;


“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun…”


Nabi Nuh a.s. menarik perhatian kaumnya agar melihat alam semesta yang diciptakan oleh Allah berupa langit dengan matahari, bulan dan bintang-bintang yang menghiasinya, bumi dengan kekayaan yang ada di atas dan di bawahnya, berupa tumbuh-tumbuhan dan air yang mengalir yang memberi kenikmatan hidup kepada manusia, pengantian malam menjadi siang dan sebaliknya yang kesemua itu menjadi bukti dan tanda nyata akan adanya keesaan Tuhan yang harus disembah dan bukan berhala-berhala yang mereka buat dengan tangan mereka sendiri. Di samping itu Nabi Nuh a.s. juga memberitakan kepada mereka bahwa akan ada gajaran yang akan diterima oleh manusia atas segala amalannya di dunia iaitu syurga bagi amalan kebajikan dan neraka bagi segala pelanggaran terhadap perintah agama yang berupa kemungkaran dan kemaksiatan.


Firman Allah s.w.t. dalam surah Hud ayat 25 dan 26.

“Dan sesungguhnaya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, (dia berkata), “Sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang nyata bagi kamu, agar kamu tidak menyembah selain Allah. Sesungguhnya aku takut kamu akan ditimpa azab (pada) hari yang sangat menyedihkan”.

Nabi Nuh a.s. yang dikurniakan Allah dengan sifat-sifat yang patut dimiliki oleh seorang nabi, fasih dan tegas dalam kata-katanya, bijaksana dan sabar dalam tindak-tanduknya melaksanakan tugas risalahnya kepada kaumnya dengan penuh kesabaran dan kebijaksanaan dengan cara yang lemah lembut mengetuk hati nurani mereka dan kadang kala dengan kata-kata yang tajam dan nada yang kasar bila menghadapi pembesar-pembesar kaumnya yang keras kepala, yang enggan menerima hujjah dan dalil-dalil yang dikemukakan kepada mereka, yang tidak dapat mereka membantahnya atau mematahkannya.


Nuh berkata, “Wahai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu, (iaitu) sembahlah olehmu Allah, bertaqwalah kepadaNya dan taatlah kepadaku, niscaya Allah akan mengampuni sebahagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu, sampai kepada waktu yang ditentukan. Sesungguhnya ketetapan Allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui.”                       
(Surah Nuh ayat 2 hingga 4)


Akan tetapi walaupun Nabi Nuh a.s. telah berusaha sekuat tenaganya berdakwah kepada kaumnya dengan segala kebijaksanaan, kecekapan dan kesabaran dan dalam setiap kesempatan, siang mahupun malam dengan cara berbisik-bisik atau cara terang dan terbuka teryata hanya sedikit sekali dari kaumnya yang dapat menerima dakwahnya dan mengikuti ajakannya, yang menurut sesetengah riwayat tidak melebihi bilangan seratus orang. Mereka pun terdiri dari orang-orang yang miskin berkedudukan rendah dan lemah. Sedangkan orang yang kaya-raya, berkedudukan tingi dan terpandang dalam masyarakat, yang merupakan pembesar-pembesar dan penguasa-penguasa tetap membangkang, tidak mempercayai Nabi Nuh a.s. mengingkari dakwahnya dan sesekali tidak merelakan melepas agamanya dan kepercayaan mereka terhadap berhala-berhala mereka, bahkan mereka berusaha dengan mengadakan persekongkolan hendak melumpuhkan dan mengagalkan usaha dakwah Nabi Nuh a.s.

Wallahu’alam. Bersambung…


Kepanasan Mentari
Mencengkam ubun-ubunku,
Kilauan Mentari
Merembangkan mataku,
Keperitan di siang hari
Membuatku tak keruan,
Kumencari keteduhan
Diperpohonan beringin nan rendang,
Pohon rimbun memberi harapan
Tempat berteduh menumpang,
Menumpang kasih sama  ku pohon
Pohon maaf jika bersalahan,
Pinta ku padaNya mencari keampunan
Setelah diampun mencapai redhaNya.

Madah Anaknda BerTuah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan