Ayahnda

Ayahnda

Jumaat, 4 November 2011

Refleksi Kisah Qabil dan Habil sebagai pengajaran kepada Anak cucu cicit piut miut keturunan Ayahnda Adam a.s.



Assalamu’alaikum…wrt. Sempena Hari Raya Aidul Adha / Haji / Korban bagi tahun 1432 Hijrah ini, hamba persembahkan kisah Qabil dan Habil. Semoga kisah ini menjadi renungan dan tauladan buat kita semua. InsyaAllah.

Qabil dan Habil, keduanya adalah putera Ayahnda Adam a.s. Al-Quran mengisahkan keduanya agar menjadi i’tibar dan hikmah bagi orang-orang mukmin.

Qabil adalah seorang yang berakhlak buruk, selalu melakukan keburukan, dosa, tamak dan menentang kebenaran. Habil adalah saudaranya yang berakhlak baik, seorang yang soleh, taqwa dan selalu berbuat kebaikan. Di antara keduanya sering timbul perselisihan. Habil selalu mempertahankan kebenaran, sedang Qabil selalu menentangnya. Perselisihan antara keduanya sering terjadi hingga akhirnya sampai ke suatu titik kritis, yakni peristiwa pembunuhan yang dilakukan oleh Qabil terhadap adiknya, Habil.


Di antara sebab perselisihan mereka ada dua pendapat :

Pertama, Habil adalah seorang penternak yang mempunyai ternak kambing, sedang Qabil adalah seorang petani yang memiliki tanaman pertanian. Masing-masing melakukan korban dengan mengeluarkan harta yang dimiliki mereka masing-masing. Habil memilih seekor domba / kambing yang paling baik untuk dijadikan korban, sedangkan Qabil memilih gandum / padi yang terburuk dari hasil pertaniannya untuk berkorban. Kemudian keduanya menyerahkan harta korban masing-masing kepada Allah s.w.t. Korban masing-masing diletakkan di atas dua puncak gunung yang berlainan, satu di puncak gunung Thur dan satu dipuncak gunung Pher. Tiba-tiba turunlah api dari langit yang membakar korban Habil dan membiarkan korban Qabil. Setelah Qabil mengetahui Allah s.w.t. menerima korban saudaranya dan tidak menerima korbannya, timbullah rasa hasad dengki yang kemudiannya sampai membunuh adik kandungnya itu.

Kedua, dikisahkan bahawa Ayahnda Adam a.s. mempunyai anak yang masing-masing dilahirkan oleh Ibunda Hawa kembar dua, terdiri dari lelaki dan perempuan. Yang pertama, Qabil dengan saudari kembarnya Iqlima. Yang kedua, Habil dengan saudari kembarnya Lahuda. Setelah keempat-empatnya dewasa Ayahnda Adam a.s. ingin menjodohkan masing-masing anaknya secara bersilang. Qabil dengan saudari kembar Habil, dan Habil dengan saudari kembar Qabil. Kebetulan, saudari kembar Qabil adalah wanita cantik sehingga ketika Ayahnda Adam a.s. akan mengahwinkannya dengan Habil, Qabil menolak dan menentang ayahndanya dengan berkata, “Saya lebih berhak memperisterikan saudari kembarku, sedangkan Habil lebih berhak memperisteri saudari kembarnya. Bukankah hal ini (bersilang itu) tidak lain hanyalah pendapatmu belaka!” Padahal itu adalah perintah dan keputusan Allah s.w.t. namun diengkari oleh Qabil. Bagi membuktikan itu adalah perintah Allah s.w.t., ayahnda Adam a.s. memerintahkan kedua anaknya itu melakukan korban. Barang siapa yang korbannya diterima akan dikahwinkan dengan saudari kembar Qabil yang cantik itu. Ternyata, yang diterima Allah s.w.t. ialah korban Habil. Turunlah api dari langit menyambar dan menelan korban Habil, dan akhirnya timbul rasa hasad dengki terhadap adiknya, yang kemudian terjadi pembunuhan pertama keturunan Ayahnda Adam a.s.


Perkhabaran yang benar oleh Allah s.w.t. melalui surah al-Maidah ayat 27 hingga 30.


“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia (Qabil) berkata, “Aku pasti membunuhmu”. Berkata Habil, “Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa (27). (Takwa di sini dimaksudkan agar manusia benar-benar menjauhkan diri dari hal-hal yang tidak mendapatkan redha Allah s.w.t., tidak menyekutukan Allah, serta menjauhkan perbuatan taat kepada yang tidak ditentukan oleh Allah s.w.t. Qabil telah melakukan korban seenaknya sendiri tanpa menghiraukan apakah korbannya akan diterima atau tidak. Kerananya, Allah s.w.t. tidak menerima korban Qabil). Sesungguhnya kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku untuk membunuhmu, aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam (28). Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali (membawa) dosa (membunuh)ku dan dosamu sendiri, maka kamu akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang yang zalim” (29). Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab itulah dibunuhnya. Maka jadilah ia seorang di antara orang-orang yang rugi” (30).


Kita renungkan sejenak firman Allah s.w.t. pada ayat 27 yang tersebut diatas tadi.

“…maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia (Qabil) berkata, “Aku pasti membunuhmu”. Berkata Habil, “Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa.”

Perkataan takwa yang diucapkan oleh Habil ketika berdialog dengan Qabil, sebenarnya sangat tepat untuk mengingatkan dirinya atau Qabil yang ingin melakukan kejahatan itu. Namun, Qabil bukanlah ‘ahli takwa’. Kerananya, Allah s.w.t. tidak menerima korbannya kerana tamak dan hasad dengki yang meliputi hatinya memuncak dan menimbulkan suatu keinginan keras untuk membunuh adiknya.

1372 H / 1953 M

Kemudian kita beralih kepada firman Allah s.w.t. yang mengisahkan ucapan saudara yang teraniaya (Habil) pada ayat 28.

“Sesungguhnya kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku untuk membunuhmu, aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam”.

Dari sini kita tahu kemuliaan peribadi Habil yang penuh kebaikan iaitu takwa dan yakin. Peribadi Habil untuk menolak membalas kejahatan yang akan dilakukan kepadanya, kerana pembunuhan benar-benar tidak selayaknya dengan sifat peribadinya. Dia benar-benar takut dan yakin kepada Allah Rabbul ‘alamin. Barang siapa takut dan yakin kepada Allah s.w.t. tidak akan berbuat zalim terhadap seseorang. Rasa takut kepada Allah s.w.t. merupakan benteng yang kuat untuk mencegah perbuatan salah dan dosa di dunia ini. Sifat yakin kepada Allah s.w.t. akan membuatkan seseorang itu tabah dan redha dengan takdir Allah s.w.t. Kerananya, jika para pendidik dan penegak kebenaran mengerti tentang fungsi takwa dan yakin ini, tentulah mereka akan mengarahkan setiap individu beriman kepada Allah s.w.t., keikhlasan beramal dan takut bermaksiat kepada Allah s.w.t., dan akan tercapailah masyarakat yang kukuh (cemerlang), penuh kedamaian (gemilang) dan kuat (terbilang).


Tetapi, Qabil yang telah dikuasai sifat tamak haloba, rapuh pertahanan dirinya terhadap godaan nafsu jahatnya.

“Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab itulah dibunuhnya. Maka jadilah ia seorang di antara orang-orang yang rugi”.
(surah al-Maidah ayat 30)

Pertentangan sengit itu, pada hakikatnya tidak terjadi pada diri Qabil dan Habil. Tetapi pertentangan sengit yang sebenarnya terjadi antara Qabil dan hawa nafsunya, atau antara Qabil dengan kejahatan sifat tamaknya. Dalam keadaan yang demikian, mestilah Qabil harus bertahan mengekang keliaran nafsunya  untuk memerdekakan diri dari cengkaman nafsu jahat itu. Namun, Qabil itu lemah dalam menghadapi keliaran nafsunya, sehingga dia dapat dijerumuskan untuk membunuh saudaranya. Demikian itulah jenis hasad dengki dan tamak yang ganas.


Pengajaran dari Burung Gagak.


Setelah Qabil membunuh saudaranya ia membiarkan begitu saja mayat adiknya kerana tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Kemudian Allah s.w.t. mengutus dua ekor burung gagak, keduanya berkelahi hingga akhirnya terbunuhlah salah satu di antaranya. Gagak yang masih hidup kemudian menggali tanah dengan paruh dan kakinya. Setelah selesai, dilemparkannya gagak yang sudah mati itu ke dalam lubang tadi dan ditimbus dengan tanah. Ketika Qabil melihat gagak mengubur seekor gagak yang dibunuhnya, tersentuhlah hati Qabil. Dia tidak merasa lega hatinya kalau dirinya kalah dengan seekor gagak dalam masalah kebaikan. Maka dikuburkan saudaranya ke dalam tanah kemudian dia menyesali perbuatannya (ketika Qabil mengetahui bagaimana Allah s.w.t. memuliakan Habil, dia merasa sangat menyesal) seraya berkata, “Kenapa diriku ini hanya memiliki lebih sedikit penghormatan kepada yang lain di bandingkan dengan seekor gagak.”

Inilah maksud dari firman Allah s.w.t. dalam surah al-Maidah ayat 31.


“Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana dia seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata Qabil, “Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?” Kerana itu jadilah dia diantara orang-orang yang menyesal.”

Wallahu ‘alam, Sekian wassalam.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Adha, pada 10 Zulhijjah 1432 bersamaan 06 November 2011. Selamat melakukan Ibadat Korban dan Semoga mendapat Haji Mabruk kepada seluruh Jemaah Haji bagi tahun 1432 Hijrah.


PENGORBANAN

Hujan gerimis berbunyi guruh
Merak sakti jangan dipanah;
Patah sayap bertongkat paruh
Tidakkan tersungkur di atas tanah.

Sayang berangan tidak berbuah
Putiknya gugur jatuh di selat;
Bumi Malaysia bumi bertuah
Digengam dijajah tetap berdaulat.

Gemala sakti tautnya suasa
Milik pusaka raja Betawi;
Pemuda gagah harapan bangsa
Pemudi santun tonggak pertiwi.

Kuntum melati harum disemat
Hanyut kelopak ke Tasik Chini;
Tanah digenggam sumpah keramat
Darah terakhir tetap di bumi.

Titis embun di Inderaloka
Jatuh berkilau di sayap kenari;
Biar putih tulang selangka
Korban suci tetap diberi.

Cenderawasih penghias alam
Hinggap seekor memagut pulut;
Janji diikat kata disulam
Bukan sekadar manis di mulut.

LILY HASLINDA NASIR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan