Ayahnda

Ayahnda

Selasa, 8 Mei 2012

Kelahiran dan Kebangkitan Ayahnda Ibrahim a.s.



Assalamu’alaikum…wrt, saudara/i pembaca yang hamba hormati. Dalam artikel sebelum ini telah kita ketahui dan dapat kita bayangkan suasana masyarakat serta kepercayaan kaum di zaman Ayahnda Ibrahim a.s. dalam artikel kali ini marilah sama-sama minda dan rohaniah kita masuk ke zaman awal kelahiran dan kebangkitan Ayahnda Ibrahim a.s. sebagai Rasul Allah s.w.t. Ayuh…bersama-sama.

Mahkota dan Mimpi Namrud.

Raja Namrud terjaga dari tidurnya. Dia terjaga lebih awal pada pagi itu. Tetapi keadaannya tidak seperti biasa. Dia duduk termenung. Sesekali matanya dipejamkan, kemudian celik semula. Termenung lagi dia.

Telatahnya itu diperhatikan oleh Azar, pengawal peribadinya yang amat setia. “Tuanku,” kata Azar dengan  hormat. Raja namrud masih termenung juga. Kemudian dia membeliakkan matanya, bagai ada sesuatu yang mengganggu perasannya.

“Katakan kepada patik apa yang tuanku menungkan.” Kata Azar lagi. “Mimpi, beta bermimpi,” kata Raja Namrud. Mahkota yang terletak di atas meja ditunjukkannya. Azar hairan mendengarkan jawapan Raja Namrud. “Mimpi baik Tuanku?” Tanya Azar, sambil memberikan mahkota itu kepada Raja Namrud. “Tidak!” suaranya keras. Mahkota itu dipakainya, kemudian ditanggalkan semula.


“Mahkota ini,” suaranya terhenti dan dia tunduk memperhatikan permaidani tebal di bilik itu. Didongakkan kepalanya dan dengan matanya yang merah diperhatikan perhiasan di bilik itu. Mahkota yang ditangan ditatapnya dengan hati-hati. “Mahkota ini mahu dihancurkan,” bisik hatinya mengingatkan mimpinya. “Aku tidak rela,” bisik hatinya lagi. Mahkota itu direnungnya lagi. Dia memikirkan istana dan kerajaanya. Istana yang besar dan indah itu adalah miliknya. Tidak ada siapa yang dapat memilikinya. Hanya Namrud raja Babilon di Iraq sahaja yang memiliki semua kemewahan dan kekuasaan.

Kemudian dia memerintahkan Azar, “Azar! Kumpulkan seluruh ahli nujum dan suruh mereka mengadap beta!” Dengan segera Azar melaksanakan perintah Raja Namrud yang kasar dan kejam itu. Memang tidak ada sesiapa yang berani membantah perintah Raja Namrud, yang mengakui dirinya Tuhan.


Ahli nujum sudah berkumpul. Tunduk mengadap Raja Namrud di Balai Pengadapan. ‘Beta mahu kamu memberitahu beta tentang mimpi beta,” kata Raja Namrud. Matanya liar memperhatikan ahli nujum. “Beta bermimpi ada seorang budak masuk ke bilik beta, lalu dia menghancurkan mahkota beta.” kata Raja Namrud. Para ahli nujum membuat tilikan dan ramalan bersama, bahwa suatu masa nanti akan lahir seorang budak lelaki yang akan menyingkirkan Raja Namrud dari istana dan kerajaannya. Raja Namrud terperanjat mendengar ramalan itu. “Apa kata kamu!? Tahta beta hendak dirampas oleh budak!?” Suara Raja Namrud lantang, bergema di dewan itu. Para ahli nujum tunduk, menjawab serentak, “Begitulah ramalan kami.”

Raja Namrud mengarahkan Azar membuat peraturan dan arahan. Dia melarang orang berkahwin. Dia memerintahkan suami isteri bercerai. Dia menyuruh pengawalnya menyiasat perempuan yang mengandung dan memaksa mereka menggugurkan kandungan masing-masing. Orang ramai menjadi cemas dan gelisah. Mereka tidak berani hendak menentang peraturan dan arahan Raja Namrud. Masyarakat menjadi tidak tenteram. Rumahtangga kucar kacir dan hancur. Anak-anak terbiar dan isteri ditinggalkan suami.


Setiap hari ada sahaja pengawal yang menyiasat dari rumah ke rumah (gash). Sesiapa yang melanggar peraturan dan perintah Raja Namrud akan dihukum bunuh. Azar sendiri meninggalkan isterinya keseorangan. Tugasnya setiap hari ialah melayani Raja Namrud, memerintahkan nujum memberitahu sama ada budak lelaki yang dimimpikan oleh Raja Namrud sudah lahir atau belum. Disamping itu dialah pembuat patung-patung yang menjadi pujaan dan sembahan Raja Namrud dan orang ramai.

Isteri Azar tidak sanggup terus hidup sendirian. Telah lama Azar tidak balik. Maka pada satu malam yang sunyi ketika pengawal terlena kaku bagai patung-patung di istana Raja Namrud, dia pergi mendapatkan Azar. Azar menerimanya. Selepas itu dia balik dengan selamat, hanya dia dan suaminya tahu apa yang telah berlaku. Itu menjadi rahsia mereka berdua.


Tidak lama sesudah peristiwa itu ahli hujum memberitahu Raja Namrud bahwa kanak-kanak lelaki itu kini sedang dikandung oleh seorang perempuan. Raja Namrud menjadi berang. Hatinya bimbang kerana dirasakan ramalan ahli nujum itu benar. Dia memerintahkan pengawalnya mencari perempuan yang sedang mengandung. Tidak ada perempuan yang tidak kecut hatinya. Ada yang menyesal menjadi perempuan. Mereka takut orang membawa fitnah. Nanti mereka akan menjadi mangsa Raja Namrud dan orang-orangnya yang tidak pernah mengenal belas kasihan.

Isteri Azar juga bimbang kerana dialah sebenarnya yang sedang dicari dan dia tahu dia sedang mengandung. Azar juga tahu tetapi rahsia itu adalah di antara dia dengan isterinya. Isteri Azar berdoa siang malam semoga dirinya dan anak yang sedang dikandungnya dilindungi Tuhan langit dan bumi yakni Allah s.w.t.

“Ya Tuhanku, padaMu aku berlindung. Ya Tuhanku lindungilah diriku dan kandunganku dari orang-orang yang hasad dan zalim.” Demikian doa isteri Azar kepada Allah ta’ala, disebalik rasa cemas dan bimbang. Dengan susah dan sulit isteri Azar melindungi perutnya. Berbagai helah dibuat. Semakin hari dirasakannya kandungan itu semakin besar. Dia tidak kerap keluar rumah, hanya jika perlu. Dia memakai baju labuh dan besar. Hanya kepada Allah ta’ala dia bertawakkal. Sehingga Sembilan bulan dia mengandung tidak ada seorang pun pengawal raja yang memeriksanya. Untuk itu dia bersyukur. Namun, bagaimana nasib anaknya nanti setelah lahir ke dunia? Dia masih diburu oleh kebimbangan.


Raja Namrud juga bimbang. Sebab sudah puas dicari, namun perempuan yang sedang mengandung tidak ditemui oleh pengawalnya. Dia merasakan kehancuran kerajaannya semakin dekat.

Suatu hari Azar pulang ke rumah. Isterinya mengadu bahwa dia sudah hamper hendak melahirkan anak. Azar mulai cemas. Dia meminta isterinya pergi ke pinggir kota Babilon, di situ tempat yang tidak pernah dikunjungi orang. Di situ ada gua. Demi cintanya pada anak yang dikandungnya, dia melangkahkan kaki berjalan menuju ke pinggir kota. Langkahnya yang lemah itu diiringi oleh doa kepada Allah ta’ala. “….lindungilah aku, lindungilah anakku….” Hanya doa itu bersama-samanya menuju ke gua di pinggir kota. Azar sendiri tidak pergi menghantarnya.

Perlahan-lahan dan berhati-hati dia masuk ke gua itu. Diperhatikan ke luar supaya tidak ada pengawal raja yang memperhatikannya. Diperhatikan di dalam gua itu supaya tidak ada binatang berbahaya yang menunggu. Diletakkan punggungnya di atas kain yang dibentangkannya. Dia bersandar. Dia terlentang, kemudian lahirlah seorang bayi. Bayi yang berkat dan mulia itu diberi nama IBRAHIM. Dia sendiri yang menguruskan bayi itu. Dibersihkannya dan diselimutkannya. Tidak kedengaran sedikit pun tangisan dari bayi yang bertuah ini.


Di luar, di kota pengawal terus mencari bayi yang baru lahir seperti yang diramalkan oleh ahli-ahli nujum Negara. Di dalam gua itu seorang ibu sedang mendakap seorang bayi. Mulut ibu itu tidak berhenti-henti berdoa, “…lindungilah anak ini. Lindungilah dia dari  bahaya…” Ibu yang berkat itu meninggalkan bayinya keseorangan kemudian balik ke rumahnya. Bagi ibu itu, biar anaknya mati sendiri jangan mati dibunuh oleh Raja Namrud yang kejam dan zalim.

Allah Maha Kaya dan Allah Maha Melindungi. Allah ta’ala memerintahkan Jibrail a.s. memelihara dan menjaga bayi suci itu. Jibrail a.s. memegang tangan bayi itu, lalu dimasukkan ibu jari bayi ke mulut. Dari jari itu air, susu dan madu mengalir masuk ke dalam mulut bayi. Bayi itu sihat dan selamat. Setiap kali ibunya berkunjung bayi itu semakin sihat. Alhamdulillah…kepada Allah ta’ala ibu itu bersyukur.

Ayahnda Ibrahim a.s. dilantik sebagai Rasul

Ayahnda Ibrahim a.s. meningkat dewasa dalam asuhan Malaikat Jibrail a.s. Tiada siapa  pun dapat menemuinya dalam proses kedewasaan itu selain ibunda dan ayahndanya. Malahan tiada tangan yang dapat menyakiti kulitnya. Segala-galanya di bawah lindungan Allah s.w.t. Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan melainkan dengan kekuatan dan kekuasaan Allah azzawajalla.


Kawasan gua yang lengang dan tenang itu memberi kesempatan kepada Ayahnda Ibrahim a.s. untuk memikirkan hakikat diri dan alam. Pohon-pohon yang rimbun di sekitarnya membayangkan kesuburan hatinya. Burung-burung yang terbang mencabar fikirannya untuk mencari kebebasan seluas mungkin. Di situ dia selalu bertafakur tentang alam, tentang siang dan malam, bulan dan bintang, tentang hidup, tentang mati dan tentang manusia. Dia berdiri tegak. Siang dilihatnya matahari dengan panasnya. Malam dilihatnya bulan dengan cahayanya. Sesekali didepangkan kedua belah tangannya bagaikan mahu menahan angin yang sedang bertiup.

Siapakah yang menjadikan alam, bulan, matahari dan angin? Siapakah yang menyusun pertukaran siang dengan malam? Siapakah yang menumbuhkan dan menghidupkan pokok-pokok? Siapakah yang menjadikan manusia, burung dan haiwan lain? Pertanyaan ini kian hari kian kerap timbul dalam fikirannya. Tiada siapa yang dapat memantunya untuk memberi jawapan. Tidak mungkin jawapan itu dapat ditanya kepada masyarakat yang tenggelam dalam gelombang jahiliah. Masyarakat sudah begitu jauh tersesat. Ayahnya sendiri menjadi pengukir patung yang disembah oleh orang ramai. Masyarakat tidak pernah memikirkan persoalan seperti yang difikirkan oleh Ayahnda Ibrahim a.s. Bagi mereka Raja Namrud itulah Tuhan mereka,patung-patung itulah juga Tuhan-tuhan mereka.


Ayahnda Ibrahim a.s. begitu terasing dari masyarakatnya. Dia tidak percaya Raja Namrud yang menjadikan bulan dan matahari dan lain-lainnya. Dia tidak percaya patung-patung yang mereka puja dan sembah menjadikan semua itu. Dia begitu pasti yang menjadikan alam, matahari, bulan dan bintang mesti yang lebih berkuasa daripada segala-galanya. Dia itulah Allah Yang Maha Besar.

“Kemudian apabila dia (Nabi Ibrahim) melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia; Inikah Tuhanku? Ini lebih besar. Setelah matahari terbenam dia berkata pula; Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas (bersih) daripada apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).” Maksud Surah al-An’am ayat 78.

“Sesungguhnya aku hadapkan mukaku dan diriku kepada Allah yang mencipta langit dan bumi, sedangkan aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku daripada orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain).” Maksud Surah al-An’am ayat 79.

Ini cukup diyakininya. Fikirannya berkata begitu dan hatinya merasa begitu. Biarpun orang lain tidak merasa begitu. Oleh itu dia adalah satu-satunya manusia yang terselamat daripada segala bentuk kepercayaan syirik dan amalan mungkar – Salamun ‘ala Ibrahim (Salam sejahtera untuk Ibrahim).


Gua itu ditinggalkan. Langkahnya teratur sebagai membayangkan betapa teraturnya fikiran dan hati orangnya. Dia menuju ke kota Babilon. Kian hampir ke kota kian hilang ketenangan dan ketenteraman. Penderitaan rakyat bawahan dirasai di sana-sini, di sebalik kemewahan golongan pembesar yang bertuhankan Raja Namrud.

Rasa gelisah mula meraba-raba hati Ayahnda Ibrahim a.s. Rasa itu memujuk hatinya supaya turut merasai nasib manusia yang amat malang itu, iaitu di antara mereka yang karam dalam kemiskinan dan penindasan dengan mereka yang hanyut dalam kekufuran dan kemewahan hidup. Di  sana berhala, di sini berhala. Orang-orang yang tidak mengenal Allah s.w.t. melutut di bawah berhala itu. Suasana ini mencabar hati Ayahnda Ibrahim a.s. untuk menyatakan tentangan.

Begitu derita sekali hatinya melihat dan memikirkan semua itu. Untuk apa akal mereka? Patutkah patung-patung itu mereka sembah? “Oh Tuhanku! Berilah petunjuk kepadaku. Sekiranya Engkau tidak memberi petunjuk kepadaku, sesungguhnya aku akan tersesat seperti orang lain yang telah tersesat dan teraniaya,” demikian doa Ayahnda Ibrahim a.s.

Di ulang-ulang doa ini pagi petang, siang dan malam. Berjalan dia berdoa. Berhenti dia berdoa. Duduk dia berdoa. Berdiri dia berdoa. Tidak ada daya lain baginya selain berdoa kepada Allah ta’ala. Doa senjata orang yang beriman. Doa itu dimakbulkan Allah s.w.t. Ayahnda Ibrahim a.s. diberi hidayah oleh Allah s.w.t., dan dilantik menjadi Nabi dan Rasul Allah.


Semenjak itu Ayahnda Ibrahim a.s. menerima wahyu dari Allah ’azza wajalla tenang aqidah syariat agama Islam. Dia juga menerima wahyu tentang alam nyata dan alam ghaib, tentang dunia dan akhirat.

Sekian, bersambung insyaAllah ta’ala.

1 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum...wrt,

    Hamba baharu sahaja mendapat berita dari blog The Malay Press, beritanya seperti berikut:

    JUMAAT, MEI 25, 2012

    YM Tuanku Nai Long Kassim kembali kerahmatullah

    Bismillahirahmanirahim.

    Assalamu'alaikum wbt.

    Dimaklumkan.

    Yang Mulia Tuanku Nai Long Kassim ibni Tuanku Nai Long Ahmad waris Khalifah Syarif Syah dan Tuanku Long Jaafar telah kembali ke rahmatullah selepas isya' tadi akibat sakit tua.

    Jenazah baginda akan dikebumikan esok hari.

    Sekian untuk makluman sidang pembaca yang dihormati.


    Al Fatihah.

    p/s : Allahyarham Pak Ngah Nai Long Kasim orang yang memakai baju kemeja merah muda seperti dalam gambar (gambar siapa ni? nak tau clik sini) 2 orang bergambar di Makam (batu Aceh) Tok Canai Aluih @ Makam Kaifa Tabim Sheikh Ali Raja yang Memerintah Kerajaan Syburi, Toung Oo Burma. Wallahu'alam.

    BalasPadam