Ayahnda

Ayahnda

Isnin, 13 Januari 2014

Ya Rasulullah S.A.W.





Wahai Anakku Muhammad!

Allah melimpahkan berkat pada engkau,
Wahai anakku dari Ibu yang sedang menghadapi maut.
Engkau diutus Allah kepada manusia
Dalam lingkungan Halal dan Haram.
Engkau dibangkitkan Allah
Membantu Tauhid dan Iman
Agama nenek engkau Ibrahim.
Allah melarang engkau,
Tidak boleh mendekati berhala,
Jangan bersama golongan itu (penyembah berhala).

(Nukilan sajak Aminah binti Wahab, Ibunda Nabi Muhammad s.a.w. sewaktu akan wafat meninggalkan Muhammad yang berusia 6 tahun dan sedang bermain-main di sampingnya)

Assalammu'alaikum...wrth, hari ini Isnin 13 Januari 2014 Tahun Masihi, bersamaan 12 RabiulAwal 1435 Tahun Hijrah, juga bersamaan 23 Jadi 10,002 Tahun PuSaka. Selamat tahun baru masihi kepada semua saudara saudari yang hamba hormati sekalian. Sempena bulan RabiulAwal yang juga bulan sempena Maulidul Rasul s.a.w., hamba ingin berkongsi kisah mengenai Rasulullah s.a.w. dan sifat-sifat Baginda s.a.w. yang mulia. Semoga kita sebagai ummat Nabi Muhammad s.a.w. dapat menghayati dan mengambil iktibar sebagai suri tauladan untuk kita amalkan dalam kehidupan kita sehari-harian. InsyaAllah.


Sifat Rasulullah s.a.w.



Dalam satu riwayat yang bersumber dari Hassan bin Ali r.a.hum, dikemukakan bahawa beliau pernah bertanya kepada pamannya yang bernama Hind bin Abi Halah tentang sifat Rasulullah s.a.w. Hind menjawab;

Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang berjiwa besar dan berwibawa. Wajahnya cerah bagaikan rembulan di malam purnama. Baginda lebih tinggi dari orang yang pendek dan lebih pendek dari orang yang tinggi. Baginda berjiwa pelindung. 

Rambutnya bergelombang, apabila baginda menyisir (rambutnya) maka dibelahnya menjadi dua. Apabila tidak, maka hujung rambutnya tidak melampaui daun telinga. Rambutnya disisir dengan rapi, sehingga tampak selalu bersih.

Dahinya lebar, alisnya melengkung bagaikan dua bulan sabit yang terpisah. Di antara keduanya terdapat urat yang tampak kemerah-merahan ketika marah. Hidungnya mancung, di puncaknya ada cahaya yang memancar, hingga orang yang tidak mengamatinya akan mengira puncak hidungnya lebih mancung. 


Janggutnya tebal, kedua pipinya mulus, mulutnya lebar (serasi dengan bentuk wajahnya), giginya agak jarang teratur rapi, bulu dadanya halus, lehernya mulus dan tegak bagikan leher kendi. Bentuk tubuhnya sedang-sedang saja, badannya berisi, perut dan dadanya sejajar, dadanya bidang, jarak antara kedua bahunya lebar dan tulang persendiannya besar.

Badannya yang tidak ditumbuhi rambut Nampak bersih bercahaya. Dari pangkal leher sampai ke pusat, tumbuh bulu yang tebal bagaikan garis. Kedua susu dan perutnya bersih selain yang disebut tadi. Kedua hasta, bahu dan dada bagaian atas berbulu halus. Kedua ruas tulang tangannya panjang, telapak tangannya lebar. Kedua telapak tangan dan kakinya tebal, jemarinya panjang, lekukan telapak kakinya tidak menempel ke tanah. Kedua kakinya licin sehingga air pun tidak menempel.

Apabila baginda berjalan, diangkat kakinya dengan tegap. Baginda melangkah dengan mantap dan berjalan dengan sopan. Jalannya cepat, seakan-akan baginda turun ke tempat yang rendah. Apabila baginda menoleh seseorang, maka baginda memalingkan seluruh badannya. 

Pandangan matanya terarah ke bawah, hingga pandangannya ke bumi lebih lama dari pandangannya ke langit. Pandangannya penuh makna. Apabila ada sahabat berjalan, maka baginda berjalan di belakangnya dan bila berpapasan maka disapanya dengan salam.

(Diriwayatkan oleh Sufyan bin Wahi’ dari Jami’ bin ‘Umair bin “Abdurrahman al-‘Ajali, dari warga Bani Tamin bernama Aba ‘Abdullah, dari Hind putera Abi halah yang bersumber dari Hassan bin Ali r.a.hum.)


Manusia di hari ini hanya menceritakan para aulia’ yang dah mati seperti Ibnu Arabi, Al Ghazali, Hallaj dan ramai lagi. Tetapi kenapa mereka tak mahu mencari para aulia’ yang hidup di zaman kita ini? Seolah-olahnya mereka mahu aulia’ yang dah mati itu hidup semula, lebih baik minta Rasullah S.A.W. hidup balik untuk membimbing kita, kerana baginda Saiyidul Mursalin – ini lebih afdal!


Wasiat Abuya Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani  رضي الله عنه

 
Diantara wasiat beliau rah.:
  • aku mewasiatkan orang yang telah aku ijazahkan dan diriku supaya senantiasa bertaqwa kepada Allah, membetulkan niat menuntut ilmu dengan ikhlas dan jujur kerana menuntut keredhaan Allah semata-mata
  • aku mewasiatkan juga supaya bersungguh-sungguh menuntut ilmu
  • aku mewasiatkan supaya menjadi al-Quran sebagai witid ,bertafakkur tentang kandungan ayat-ayatnya sesempurna yang mungkin dan mendalami mutiara-mutiara maknanya untuk mengeluarkan daripada perbendaharaan dan permatanya sesuatu yang melapangkan dada mu, menambahkan lagi keyaqinan dan agammu, menghadirkan kebesaran pemiliknya (Allah)
  • aku juga mewasiatkan supaya menjadikan bacaan kitab-kitab shufi sebagai wirid. Maka perkemaskan renangan kamu didalamnya.jadikan ia sebagai shahabat dan teman mesra pada waktu pagi dan petang dan pegangan kamu pada semua keadaan. Taklifkan diri kamu untuk beramal dengan isi kandungnya dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegahnya.
  • aku juga mewasiatkan kepada kamu supaya berakhlaq baik terhadap semua manusia ….. jadilah kamu manusia yang paling lemah lembut dan bersopan santun, memaafkan orang yang menzalimi kamu, memberi kepada orang yang memutuskan hubungan dengan kamu dan membalas orang yang melakukan kejahatan terhadap kamu dengan kebaikan. Maafkan kesalahannya terhadap kamu sekalipin kesalahannya itu besar. Kasihilah orang-orang faqir dan lemah, duduklah bersama orang-orang miskin dan hadiri semua majlis mereka tanpa merasakan bahwa kamu mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada mereka, tetapi rasakanlah bahwa kamu merupakan orang yang paling hina dikalangan mereka.
  • aku juga mewasiatkan kamu dengan sifat wara’ kerana ia merupakan asas agama ini dan pegangan orang-orang yang matlamatnya untuk mennuntut redha Allah
  • aku juga mewasiatkan supaya bersangka baik terhadap Allah dan sekalian kamum Muslimin kerana sifat tersebut mengandungi segala keuntungan
  • aku juga mewasiatkan supaya bersungguh-sungguh menyebarkan ilmu dan mengajar manusia …
 

Beliau rah.  mengakhiri wasiatnya dengan wasiat yang dikhabarkan oleh ayahanda beliau, al-Habib as-Sayyid ‘Alawi ibn Sayyid ‘Abbas al-Maliki daripada al-Habib ‘Alawi ibn Thohir al-Haddad, sebagaimana wasiat beliau kepada ayahandanya:

Hendaklah orang yang diijazahkan menjadikan sebuah kitab tertentu sebagai rujukan dan peringatan terutama apabila sibuk berdakwah kepada Allah. Perkara pertama yang perlu dilazimi oleh orang yang ingin berdakwah selepas memahami hukum-hakam syariat ialah mengetahui segala janji baikNya bagi orang yang melakukan ketaatan dan janji burukNya bagi orang yang melakukan ma’siat yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadits.

Maka kepadanya hati-hati sentiasa berasa rindu dan didalamnya terdapat cahaya iman. Untuk mengetahui semua perkara tersebut, memadailah dengan membaca kitab an-Nasho`ih ad- Diniyah wal Washoya al-Imaniyah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Sekalipun ia ringkas tetapi telah mengumpulkan perkara-perkara yang tidak dapat tهdak diperlukan oleh semua orang Islam.


Sekiranya hendak mengetahui thariqat yang khusus dan adab yang telah disyariatkan, hendaklah melazimkan membaca kitab ad-Dakwah at-Tammah wat Tazkirah al-‘Ammah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Jangan membaca tujuan untuk mengambil berkat sebagaimana mereka katakan, tetapi berazam membacanya untuk mendapatkan kefahaman dan memberi kefahaman kepada orang lain. Maka keberkatan yang sebenar ialah apabila disertakan dengan amal.

Berwaspadalah daripada menjadikan suatu kebiasaan hanya mengulang-ulang membaca permasalahan fiqih, siang dan malam, semasa tua dan muda tanpa membaca kitab agama yang lain seperti ilmu tafsir, hadits dan tasawuf. Dengan membataskan bacaan hanya kepada kitab-kitab fiqih adalah suatu kelemahan, kejumudan dan menjauhkan diri daripada akhlaq yang baik serta mewariskan kekerasan hati. Demikianlah telah diperkatakan oleh syaikh-syaikh kami dan lain-lainnya.

Kemudian beliau berkata: Apabila zaman telah menjadi zaman bid’ah, fitnah, kesamaran, maka hendaklah penuntut-penuntut ilmu mempersiapkan dirinya untuk menjadi salah seorang daripada orang-orang yang mempertahankan agama Allah dan menegakkan hujjahNya di atas muka bumi. Seseorang itu tidak akan mampu menjadi seperti itu, jika tidak mengambil setiap ilmu dengan secukupnya. Sesiapa yang memohon pertolongan Allah, maka Allah akan membantunya.


Kezuhudan Rasulullah s.a.w.

Kerap berlalu dalam kehidupan Rasulullah s.a.w. sebulan dan dua bulan, padahal dapurnya tidak pernah dinyalakan api untuk memasak makanan dan sebagainya. Malah hidupnya selalu dengan memakan kurma dan meminum air saja.

Abu Hurairah r.a. pernah berkata : Keluarga Muhammad s.a.w. tidak pernah kenyang dari makanan selama tiga hari berturut-turut sehingga Baginda s.a.w. wafat (meninggal dunia).

Manakala Ibnu Abbas r.a. berkata : Adalah Rasulullah s.a.w. kerap tidur bermalam-malam sedang kaum keluarganya mengikit perut kerana tidak menemui makan malam, dan jika makan, maka makanannya hanya roti keras dari sya’iir.

Suatu riwayat daripada Ibnu Umar r.a. pula katanya : Pernah kami keluar bersama-sama Rasulullah s.a.w. sehingga kami memasuki kebun-kebun kaum Ansar, maka Baginda s.a.w. pun mengutip-ngutip kurma yang jatuh di bawah pepohonannya seraya memakannya. Kemudian Baginda berkata kepadaku ; Hai putera Umar! Mengapa engkau tidak ikut makan? Aku menjawab : Aku tiada menyukainya, duhai Rasulullah! Maka Baginda pun menjawab : Tetapi aku menyukainya, kerana hari ini adalah pagi yang keempat sejak aku tiada merasakan apa-apa makanan. Kiranya aku mahu, boleh aku memohon Tuhanku yang Maha Agung untuk menyerahkan kepadaku kekayaan Kisra (Parsi) dan Kaisar (Romawi). Maka bagaimana nanti, wahai putera Umar, jika engkau masih hidup melihat suatu kaum yang menyimpan rezekinya untuk jangka masa setahun dan lemah keyakinannya.


Ibnu Umar menyambung lagi riwayat ini dengan berkata : Demi Allah, tidak berapa lama turunlah pula fitman Allah Ta’ala yang berikut : 

“Dan betapa banyak dari binatang melata yang tidak memikul rezekinya sendiri. Allah pulalah yang member rezeki kepadanya dan juga kepada kamu, sedang Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
(Surah Al-Ankabut ayat 60)

Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda : Sesungguhnya Allah Ta’ala tiada pernah menyuruhku untuk menyimpan dunia, dan menurutkan nafsu syahwat, jadi barangsiapa menyimpan dinar dengan maksud hendakkan hidup yang panjang, maka sesungguhnya kehidupan itu adalah di tangan Allah azzawajalla. Sebab itulah aku ini tiada menyimpan dinar atau dirham (yakni wang ringgit), dan aku juga tiada menyimpan makanan untuk hari besok.

Baginda s.a.w. pernah bersabda lagi :

“Tuhanku telah menawarkan untuk dijadikan bumi Makkah emas, tetapi aku berkata kepadaNya; Tidak, duhai Tuhanku! Biarlah aku kenyang suatu hari, dan aku lapar di hari yang lain. Bila aku merasa lapar, niscaya aku akan menghadapkan wajahku kepadaMu serta mengigatiMu. Dan jika aku kenyang pula, niscaya aku akan mensyukuri nikmatMu serta memuji-mujiMu.”


Tersebut daripada Al-Hasan Al-Bishri rahimahullah, katanya : Adalah Rasulullah s.a.w. sentiasa membantu orang lain dengan tangannya sendiri sampai menampalkan pakaian yang koyak pun pernah Baginda melakukannya supaya menjadi contoh tauladan kepada ummatnya. Baginda s.a.w. tidak pernah mengumpulkan makanan siang dengan makanan malam (yakni tiada memakan makanan yang sama siang dan malam) selama tiga hari berturut-turut, sehinggalah Baginda kembali ke rahmatullah azzawajalla, moga-moga Allah menambahnya keutamaan dan kemuliaan.

** Orang-orang dalam kategori ini tidak mesti semuanya fakir dan miskin keadaannya, tetapi mereka memang suka hidup dalam keadaan sempit dan serba kekurangan, tidak ingin membiasakan diri hidup senang dan mewah kerana bimbang hidup yang semacam itu akan menarik diri kepada kelalaian dan kurang ingat kepada Allah dan hari kemudian.
Wallahu’alam.


Kata-kata Hikmah Guru Mulia al-Habib Umar حفظه الله


قَالَ فِى شَأنِ دَعْوَةٍ : اَلْوَاجِبُ أنْ نَكُوْنَ كُلُّنَا دَعَاةً وَ لَيْسَ بِوَاجِبٍ اَنْ نَكُوْنَ قُضَاةً اَوْ مُفْتِيَيْنِ (قُلْ هَذِهِ سَبِيْلِيْ أدْعُوْ اِلَى اللهِ عَلَى بَصِيْرَةٍ أنَا وَ
مَنِ اتَّبَعَنِيْ) فَهَلْ نَحْنُ تَبِعْنَاهُ أوْ مَا تَبِعْنَاهُ ؟ فَالدَّعْوَةُ مَعْنَاهَا : نَقْلُ النَّاسَ مِنَ الشَّرِّ اِلَى اْلخَيْرِ وَ مِنَ الْغَفْلَةِ اِلَى الذِّكْرِ وَ مِنَ اْلأدْبَارِ اِلَى اْلإقْبَالِ وَ مِنَ الصِّفَاتِ الذَّمِيْمَةِ اِلَى الصِّفَاتِ الصَّالِحَةِ

Beliau rah. berkata tentang dakwah: “Yang wajib bagi kita iaitu harus menjadi da’ie dan tidak harus menjadi qadhi atau mufti. (Katakanlah Wahai Muhammad s.a.w. inilah jalanku, aku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang jelas aku dan pengikutku), apakah kita mengikuti Baginda atau tidak?
Arti dakwah adalah memindahkan manusia dari kejelekan menuju kebaikan, dari kelalaian menuju ingat kepada Allah, dan dari keberpalingan kembali menuju kepada Allah, dan dari sifat yang buruk menuju sifat yang baik.

Penuhilah hatimu dengan kecintaan terhadap saudaramu nescaya akan menyempurnakan kekuranganmu dan mengangkat derajatmu di sisi Allah.

Barang siapa menjadikan kematiannya sebagai pertemuan dengan sang kekasih (Allah), maka kematian adalah hari raya baginya.

Barangsiapa yang tidak mahu duduk dengan orang beruntung, bagaimana mungkin ia akan beruntung dan barangsiapa yang duduk dengan orang beruntung bagaimana mungkin ia tidak akan beruntung.


Petunjuk Kebenaran

Padahal kamu adalah tetap akan memerlukan seseorang untuk membimbing diri kamu ke  jalan yang benar.

Siapakah yang dapat kamu harapkan dan beri sepenuh kepercayaan untuk menunjukkan jalan kebenaran itu?

Melainkan Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. dan Aulia’-Nya.
(Nukilan A.M. Latif  21/09/1995)


Pondok Derang Kedah Darul Aman.

Ahad, 29 Disember 2013

Kisah Lembu Ajaib


Assalammu'alaikum...wrth, malam Isnin 30 Disember 2013M bersamaan 27 Safar 1435H juga bersamaan 09 Jadi 10,002 tahun PuSaka.

Allah s.w.t. berfirman di dalam Surah Ali Imran ayat 102, ayat yang lazimnya di baca oleh khatib semasa berkhutbah di atas mimbar pada setiap hari Jumaat.
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan janganlah kamu mati melainkan sebagai muslim”.
Apa dia takwa yang sebenar-benarnya? Takwa yang dikehendaki ialah sama sewaktu roh membuat pengakuan di alam zuriat ketika Allah s.w.t. bertanya roh;
Bukankah Aku Rob (Tuhan) kamu semua?” Roh pun menjawab : “Bahkan (ya) Kami menyaksikan, Ya Allah, Eangkaulah Tuhan kami”.
(Surah Al-’Araaf ayat 172)
Pada masa itu mana ada jasad. Maknanya takwa yang tidak direti dan diperbudakkan oleh tanah, air, api dan angin; yakni jasad itulah dinamakan nafsu (Ammarah, Lawwamah dan Mulhammah). Yang dikehendaki Muslim ialah orang yang sampai darjah nafsu Mutmainnah dan ke atas (Rodhiah, Mardhiah dan Kamil)


Apakah Mutmainnah?
1. Mutmainnah ialah nafsu yang duduk atas garisan syariat yang sentiasa memikirkan jalan, bagi mendorong manusia ke jalan Allah s.w.t.
2. Apabila mendapat Mutmainnah, penyakit penat akan hilang.
3. Syurga bukan orang UMNO yang punya, bukan orang PAS yang punya. Syurga kepunyaan Allah s.w.t. Orang Mutmainnah dan ke atas sahaja yang Allah Ta’ala masukkan ke dalam syurga.
4. Sembahyang (solah) oarng yang di bawah nafsu Mutmainnah tidak ada connection (hubungan) dengan Latifah Rabbaniahiaitu roh yang telah membuat pengakuan terhadap Allah Ta’ala di alam zuriat lagi. Sembahyang orang sebegini, sembahyang mereka tidak boleh mencegah daripada fasyak dan mungkar.
5. Orang yang sampai darjah nafsu Mutmainnah, sudah menjadi wali, tapi wali yang awam sahaja.
6. Orang yang nafsu Mutmainnah sudah tidak ada lagi penyakit-penyakit hati.
7. Cakap logik (cakap orang yang belum sampai Mutmainnah) tetapi di dalamnya jijik (penuh dengan kekufuran dan kesyirikan).
8. Selagi mana tidak sampai (darjah) nafsu Mutmainnah, selagi itulah kamu tidak faham Al-Quran dan Hadis.
9. Selagi belum mencapai Mutmainnah selama itulah kafir. Belum Islam lagi.
10. Nafsu Mutmainnah ialah nafsu yang tidak ada sifat-sifat yang keji dan sudah bersih daripada sifat-sifat yang ganas.

11. Selagi belum Mutmainnah, selama itu punah-ranah.



Kisah Lembu Betina (Al-Baqarah)

Dan (ingatlah), ketika Musa berkata kepada kaumnya; “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyembelih seekor lembu betina”. Mereka berkata; “Apakah kamu hendak menjadikan kami bahan ejekan?” Musa menjawab; “Aku berlindung kepada Allah agar tidak menjadi salah seorang dari orang-orang yang jahil”. (Surah Al-Baqarah ayat 67)

Hikmah Allah Ta’ala menyuruh menyembelih lembu ialah supaya hilang rasa penghormatan mereka kepada patung anak lembu yang pernah mereka sembah semasa ditipu daya oleh Samiri dahulu.

Mereka menjawab; “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia menerangkan kepada kami, lembu betina apakah itu?” Musa menjawab; “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa lembu betina itu adalah lembu yang tidak tua dan tidak muda, pertengahan antara itu, maka kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu”. (Surah Al-Baqarah ayat 68)

Sungguh mudah perintah Allah kepada mereka (Bani Israil), yakni hanya sembelih sahaja mana-mana lembu betina; tetapi kerana sikap mereka yang degil dan banyak soal siasatnya maka perkara mudah telah menjadi sukar untuk mereka melaksanakannya.

Mereka berkata; “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia menerangkan kepada kami apa warnanya?” Musa menjawab; “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa lembu betina itu adalah lembu betina yang kuning, yang kuning tua warnanya, lagi menyenangkan orang-orang yang memandangnya”. (Surah Al-Baqarah ayat 69)

Mereka berkata; “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia menerangkan kepada kami bagaimana hakikat lembu betina itu, kerana sesungguhnya lembu betina itu (masih) samar bagi kami dan sesungguhnya kami insyaaAllah akan mendapat petunjuk (untuk memperolehi lembu itu)”. (Surah Al-Baqarah ayat 70)

Inilah sikap yang keterlaluan Bani Israil yang patut kita jauhi, kerana sikap sebegitu akan menyebabkan kemurkaan Allah dan kesusahan akan menimpa diri kita sendiri.

Musa berkata; “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata; “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat lembu betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak dapat melaksanakan perintah itu (kerana lembu yang menurut syarat disebutkan itu sukar diperolehi, hampir mereka tidak dapat menemukannya). (Surah Al-Baqarah ayat 71)

Ayuh sama-sama kita menggunakan kaedah pelayaran minda untuk mengembara ke zaman Bani Israil sedang mencari lembu betina yang hampir-hampir tidak mereka temui itu.


Lembu Ajaib

“Lembu! Lembu! Lembu!” jerit orang ramai yang baru balik mencari lembu betina yang dikehendaki oleh Nabi Musa a.s. Girang sekali mereka. Sudah puas mereka mencari lembi seperti itu. Mereka mengiringi lembu itu ke padang pengadilan. Dengan menyembelih lembu itu orang ramai akan tahu siapa yang bertanggungjawab menbunuh ayah Rufqah, yakni Syam’un.

“Kita sudah dapat lembu betina itu!” pekik orang ramai yang sudah begitu lama menanti di padang itu. Mereka begitu pelik melihat keadaan lembu itu. Warnanya kuning. Setiap orang yang melihatnya akan tertarik. Kulitnya berkilau-kilauan bagai cahaya terpancar dari kulit itu. Tidak ada belang atau tompok-tompok sekalipun pada tapak dan kukunya.

“Wah! Wah! Cantiknya!”

“Cantiknya!!” kata orang ramai sambil mendekati lembu betina itu. Di antara orang ramai yang masih takjub dengan keistimewaan lembu itu, suara yang bertanyakan tuan punya lembu itu tenggelam dalam suasana bising. Bagi mereka tuan lembu tidak penting, tetapi lembu itu sendiri, kerana mereka mahu tahu siapakah yang bertanggungjawab membunuh Syam’un bin Naftali, orang tua kaya, alim dan pemurah.

Hanya Nadab bin Su’az, ketua pihak pendakwa tidak turut bergembira. Semakin dekat lembu itu ke padang, semakin pucat mukanya. Tidak sepatah kata pun terkeluar dari mulutnya.

“Nadab, ini lembunya. Kita pasti menang!” kata seorang sahabat Nadab, sambil tersenyum.

“Kita malahan engkau, bagi pihak pendakwa yang mewakili arwah Syam’un, bapa saudaramu itu pasti menang!” katanya sambil menuding-nuding tubuh Nadab dengan jari telunjuknya.

Nadab diam sahaja, hanya sesekali tersenyum pahit. Kawannya itu masih belum menyedari perubahan diri Nadab.

“Engkau pasti akan dapat berkahwin dengan Rufqah, yang cantik molek itu”. Sambung sahabat Nadab lagi sambil ketawa.



Nadab diam jua. Dia melayani batinnya yang amat kacau, akibat adanya lembu yang diperlukan untuk pengadilan.

“Cantik bukan? Rufqah tu cantik ya? Padanlah dengan Nadab!” kata kawannya lagi sambil ketawa riang.

“Kaya pula dia. Hai, jadi orang kayalah Nadab!” ketawa lagi dia. Dia tidak menghiraukan lembu yang dikerumuni oleh orang ramai, dan dia tidak menyedari Nadab sedang kebingungan. Kawannya itu ketawa lagi. Dia begitu gembira sehingga tidak disedarinya Nadab sudah tidak ada di sampingnya.

“Tapi, tapi jangan lupa bahagian aku! Jangan lupa!” sambil ketawa lagi. Ditolehnya, Nadab sudah tidak ada di sampingnya. Matanya liar melihat sekeliling. Dia bimbang kalau-kalau Nadab mungkir janji.

Di suatu sudut Nadab duduk termenung. Dia menutup kedua belah telinganya. Masih terdengar-dengar lagi kata-katanya sebentar tadi sebelum orang ramai dating membawa lembu itu. Kata-kata itu menyeksa batinnya sendiri. Dia malu dan menyesal. Dia cuba melupakannya tetapi tidak berdaya. Baru sebentar tadi dia berkata. Orang ramai pun masih ingat apatah lagi dia.

“Saya merasa dukacita kerana orang ramai mulai lupa kepada tuntutan darah bapa saudara saya, Syam’un. Orang-orang yang mencari lembu semua balik dengan tangan kosong. Lembu betina yang dicari tidak ada”.

Dia menutup telinganya kuat-kuat bagai tidak mahu mendengar kembali suaranya tadi, tetapi suara itu semakin lantang seperti lantangnya suara orang yang bersorak. Sorak kerana gembira melihat lembu ajaib itu.

“Saya pasti orang kampung inilah yang membunuh bapa saudara saya. Dan kalau kumpulan terakhir yang pulang nanti tidak membawa lembu, sya pasti kahwin dengan Rufqah dan sayalah yang akan mewarisi harta arwah ayahnya”.

Suara ini sudah tidak bermakna. Kepura-puraannya akan terbongkar. Yang benar tetap benar. Yang salah tetap salah. Terbayang di kepalanya segala kejahatan yang pernah dilakukan. Dia bukan pemuda yang baik seperti Ilyab bin Azar. Dia jahat, budi pekertinya buruk, sebab itulah pinangannya terhadap Rufqah ditolak oleh bapa saudaranya sendiri.

Kini dia mmenyedari keburukan diri dan peribadinya. Dia tidak layak menjadi suami Rufqah yang baik dan cantik itu. Orang yang baik hanya layak untuk orang yang baik juga.



Pengadilan hampir dijalankan. Minassi bin Ilyasa’ ada di situ. Di samping Rufqah. Dialah yang memberitahu Rufqah lembu ajaib itu milik Ilyab bin Azar. Tunangannya Ilyab pun ada di situ untuk menyaksikan pengadilan terhadap pembunuh bakal mertuanya.

Kawan Nadab berpusing-pusing mencari Nadab. Dia menyelit-nyelit di celah-celah orang ramai. Matanya liar mencari sekitar. Dia mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada diri Nadab. Sepatutnya Nadablah yang paling bergembira pada hari itu.

Dia keluar dari kumpulan orang ramai. Dilihatnya di bawah sebatang pokok. Kelihatan Nadab sedang bertenggong. Berlari-lari dia ke arah Nadab. Dia memujuk Nadab supaya menyaksikan pengadilan paling bersejarah. Nadab dengan langkah yang lemah menuju ke tempat pengadilan, di padang berhampiran kubur Syam’un.

Dilihatnya lembu ajaib, Rufqah dan Ilyab ada di situ. Hatinya bertambah sakit. Namun dia tidak berdaya untuk berbuat apa-apa. Tidak berani dia menatap wajah Rufqah. Hati kecilnya merintih dan menitislah air matanya.

Penyesalan, kekecewaan, dan rasa cemas bergelora dalam dirinya. Dia malu kepada kawannya. Dia malu kepada orang ramai. Dia menutup mukanya seakan-akan tidak mahu meyaksikan peristiwa pengadilan yang akan dijalankan oleh Nabi Musa Rasul pilihan Allah yang amat bijak dan adil.

Lembu betina itu disembelih atas perintah Nabi Musa a.s. Lidahnya dipotong lalu diberikan kepada Ilyab, lalu Ilyab memukulkan lidah itu kepada mayat Syam’un. Mayat itu bangun.

Nabi Musa a.s. bertanya, “Wahai Syam’un! Beritahu kami orang yang membunuh kamu”. terbuka mulut Syam’un lalu dia berkata, “Orang yang membunuh aku ialah Nadab bin Su’az, anak saudaraku sendiri”. Habis sahaja Syam’un menyebut kata-kata itu dia mati semula.

Orang ramai menjadi gempar. Mereka tidak menduga Nadab yang melakukan perbuatan terkutuk itu, padahal Nadab anak saudaranya dan orang yang menuntut bela atas kematiannya. Nadab begitu bijak berpura-pura.



Nabi Musa a.s. menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Nadab, “Bunuh balas bunuh!”. Menerima hukuman ini Nadab tidak berkata apa-apa lagi. Mukanya pucat, kawan karibnya meninggalkan Nadab seorang diri.
Ilyab kemudian berkahwin dengan Rufqah, gadis manis yang menjadi rebutan itu.

Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 72 dan 73;

“Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia lalu kamu saling tuduh menuduh tentang itu. Dan Allah hendak menyingkapkan apa yang selama ini kamu sembunyikan”. Lalu Kami berfirman; “Pukullah mayat itu dengan sebahagian anggota lembu betina itu!” Demikianlah Allah menghidupkan kembali orang-orang yang telah mati, dan memperlihatkan padamu tanda-tanda kekuasaan_nya agar kamu mengerti.

Demikinlah kisah penyembelihan lembu betina ajaib yang menjadi intisari dan nama bagi surah Al-Baqarah yakni surah yang ke dua selepas surah Al-Fatihah di dalam Kitabullah Al-Quranul Karim.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita semua agar tidak bersikap munafiq (berpura-pura), menipu, menganiaya, tamak haloba, berhasad dengki dan berlaku zalim sesama manusia. Wallahu’alam.


Kenapa Dunia Islam Menjadi Sasaran Pemusnahan?
Daripada Ummul Mu’minin, Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah s.a.w.) beliau berkata; “(pada suatu hari) Rasulullah s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda, La ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya’juj dan Ma’juj seperti ini”, dan Baginda menemukan ujung ibu jari dan ujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya : “Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan di kalangan kami masih ada orang-orang yang sholeh?” Lalu Nabi s.a.w. bersabda, “Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak”.
Hadis Riwayat Bukhari Muslim.
Keterangan:
Hadis di atas menerangkan bahwa apabila di suatu tempat atau negeri sudah terlampau banyak kejahatan, kemungkaran dan kefasiqan, maka kebinasaan akan menimpa semua orang yang berada di tempat itu. Tidak hanya kepada orang jahat sahaja, tetapi orang-orang yang sholeh juga akan dibinasakan, walaupun masing-masing pada hari qiamat akan diperhitungkan mengikut amalan yang telah dilakukan.
Oleh itu, segala macam kemungkaran dan kefasiqan hendaklah segera dibasmikan dan segala kemaksiatan hendaklah segera dimusnahkan, supaya tidak terjadi malapetaka yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang melakukan kemungkaran dan kejahatan tersebut, tetapi ianya menimpa semua penduduk yang berada di tempat itu.
Dalam hadis di atas, walaupun disebutkan secara khusus tentang bangsa Arab tetapi yang dimaksudkan adalah seluruh bangsa yang ada di dunia ini. Tujuan disebutkan bangsa Arab secara khusus adalah kerana Nabi s.a.w. sendiri dari kalangan mereka, dan yang menerima Islam pada masa permulaan penyebarannya adalah kebanyakannya dari kalangan bangsa Arab dan sedikit sekali dari bangsa yang lain. Begitu pula halnya dalam masalah yang berkaitan dengan maju-mundurnya Umat Islam adalah banyak bergantung kepada maju-mundurnya bangsa Arab itu sendiri. Selain daripada itu, bahasa rasmi Islam adalah bahasa Arab.



Kemudian Ya’juj dan Ma’juj pula adalah dua bangsa (dari keturunan Nabi Adam a.s.) yang dahulunya banyak membuat kerosakan di permukaan bumi ini, lalu batas daerah dan kediaman mereka ditutup oleh Zul Qarnain dan pengikut-pengikutnya dengan campuran besi dan tembaga, maka dengan itu mereka tidak dapat keluar, sehinggalah hampir tibanya hari qiamat. Maka pada masa itu dinding yang kuat tadi akan hancur dan keluarlah kedua-dua bangsa itu dari kediaman mereka lalu kembali membuat kerosakan dipermukaan bumi ini. Apabila ini telah terjadi, ia menandakan bahwa hari qiamat sudah dekat sekali tibanya.

Jangan biarkan umat binasa
Mungkar maksiat merajalela
Kita semua nanti merasa

Akibat buruk datang menimpa
 
Dinding Ya’juj Ma’juj mula terbuka
Tanda dunia akan binasa
Walaupun ada insan bertakwa
Bila mungkar sudah merata



Lima Maksiat Yang Disegerakan Balasannya
Daripada Ibnu Omar r.a. berkata; Berhadapan Rasulullah s.a.w. kepada kami (pada suatu hari) kemudian Baginda bersabda; “Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah s.w.t., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah :
1.Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus-terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha’un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum menimpa umat-umat yang telah lalu.
2.Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.
3.Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tidak ada binatang (yang juga hidup di atas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah s.w.t.
4.Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.
5.Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah s.w.t. yang terkandung dalam Al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat itu) Allah Ta’ala akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri”.
  Hadis Riwayat Ibnu Majah.

Keterangan:
Hadis di atas menerangkan bahwa;
1) Penyakit Tha’un dan Aids adalah berpunca dari banyak berlaku perzinaan.
2) Kesukaran mencari rezeki dan kezaliman pemimpin adalah berpunca daripada rakyat yang mengurangkan sukatan dan timbangan.
3) Kemarau panjang adalah berpunca dari tidak mengeluarkan zakat harta benda.
4) Kemampuan musuh mengambil sebahagian dari apa yang dimiliki oleh kaum Muslimin (seperti hilangnya Tanah Pelastin dari tangan kaum Muslimin) adalah berpunca daripada mereka mengkhianati janji-janji mereka kepada Allah s.w.t. dan Rasul-Nya.
5) Perang saudara yang berlaku di kalangan kaum Muslimin adalah berpunca daripada mengenepikan hukum-hukum Allah s.w.t. dan tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai undang-undang di dalam kehidupan.


Lima maksiat dibalas segera
Dalam dunia sebagai dera
Supaya insan insaf dan taqwa
Lalu memintaTaubat Nasuha

Bila zina zahir dan nyata
Penyakit berat akan menimpa
Sukat dan timbang tidak sempurna
Zalim pemimpin pasti dirasa

Bila zakat tidak diberi
Kemarau panjang pasti rasai
Janganlah mungkir janji Ilahi
Nanti musuh datang menguji

Syari’at Allah pasti tegakkan
Pedoman hidup jangan abaikan
Cuai dan taqsir mengakibatkan
Perang saudara yang merugikan


Hari kiamat pasti akan terjadi, di saat itu, langit akan pecah, gunung ganang akan berterbangan, bumi dan seisinya akan hancur leburSebelum itu banyak peristiwa yang akan mendahuluinya, sebagai petanda hampir tiba saatnyaKemerosotan umat Islam, para ulamaberkurangan, ujian besar terhadap iman, kemungkaran berleluasa di tengah-tengah masyarakat, keruntuhan moral, gempa bumi demi gempa bumi, peperangan demi peperangan…. Bahkan debaran jantung dunia sentiasa akan dikejutkan oleh peristiwa-peristiwa ganjil yang akan terjadi dari masa ke semasa.

Oleh itu, marilah kita renungkan bersama wasiat junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. untuk kita dapat mengenali tanda-tanda golongan yang sesat. Maka dengan itu, kita akan terselamat dari mereka dan terus berada di garisan yang hak dan termasuk dalam golongan yang terselamatInsyaaAllah Ta’ala.

Sekian Wassalam...
Puncak Gunung Jerai, Kedah Darul Aman.