Ayahnda

Ayahnda

Jumaat, 15 Mac 2013

Adab Usul dan Asas Jemaah Dakwah Tabligh


Dzul Jalal Wal Iqram ذو الجلال و الإكرام - Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan; The Lord of Majesty and Generosity

Assalammu'alaikum...wrt, hari ini Jumaat 15/03/2013M bersamaan 03/05/1434H tergerak hati hamba untuk mengajak saudara/saudari merenung dan mengulangkaji sejenak tentang asas dan usul yang telah digariskan oleh Ayahnda Maulana Muhammad Ilyas rah sebagai pengasas usaha Dakwah Tabligh. 

Jika sekiranya setiap 'karkun' atau rakan seusaha dalam gerakan jemaah ini menjaga adab usul dan berpegang teguh dengan asas-asas tersebut, maka mungkin dalam masa 23 tahun usaha Dakwah Tabligh akan dapat menjadi asbab seluruh umat manusia datang kepada Islam dan menjadi hamba Allah yang sehamba-hambanya. InsyaAllah.


Tertib: Usul Dakwah dan Tabligh

Dua puluh lapan usul tertib dalam dakwah dan tabligh sepertimana yang terdapat dalam buku Panduan Khuruj Fi Sabilillah, Ustadz Muhammad Qosim At-Timori, Jahabersa, cetakan 2003. Di Malaysia, disebut dua belas usul kerana di dalam muzakarah usul atau tertib ini, hanya memerhatikan dua belas usul pertama dan kelazimannya, 16 usul akan dimuzakarahkan.


Ada dua puluh lapan (28) adab usul yang harus dipatuhi oleh setiap da'ie ketika keluar di jalan Allah, iaitu;



1. Empat perkara yang diperbanyakkan;


·  Dakwah ilallah - Dakwah ijtima'i, dakwah infradi, dakwah umumi dan dakwah khususi.
· Ta'lim wal ta'lum - Ta'lim infradi, ta'lim ijtimai, halaqah tajwid, fadhilah amal dan muzakarah sifat-sifat sahabat.
· Zikir dan Ibadah - Zikir: membaca Subhanallah, wal hamdulillah, walaa ilaaha illallah, wallahu akbar; selawat, istighfar dan tilawah Al-Quran. Ibadah: Ibadah fardhu, wajib, sunat dan mustahab.
·  Khidmat - Khidmat kepada diri sendiri, rombongan jemaah, (kariah)kampung dan amir jemaah.


2. Empat perkara yang dikurangkan;


·  Kurangkan masa makan dan minum.
·  Kurangkan masa tidur dan rehat.
·  Kurangkan percakapan yang sia-sia.
·  Kurangkan masa di luar masjid.


3. Empat perkara yang ditinggalkan; 


·  Ishraaf (perbuatan boros atau membazir).
·  Berharap (dalam hati) kepada makhluk.
·  Meminta kepada makhluk.
·  Menggunakan barang orang lain tanpa izin.


4. Empat perkara yang tidak boleh disentuh;


·  Perbedaan aqidah.
·  Khilafiah/ mazhab.
·  Politik, aib masyarakat, pangkat serta derma.
·  Berdebat (mujadalah).


5. Empat perkara yang dijaga; 


·  Mengutamakan amal ijtima'i daripada amal infradi.
·  Kehormatan masjid.
·  Ketaatan kepada amir jemaah.
·  Sabar dan tahamul (ketahanan dalam menghadapi ujian).


6. Empat perkara yang dijauhkan;


·  Tankish (merendahkan).
·  Tankind (mengkritik).
·  Tardid (menafikan atau menolak sama sekali).
·  Taqobul (membanding-bandingkan).


7. Empat pilar (tiang/ dasar) agama;


·  Ahli dakwah (tabligh, da'ie, juru dakwah).
·  Tadris (para ulama, pengasuh/mudir pondok pesantren/ madrasah, majlis ta'lim).
·  Kanka (mursyid, ahli tareqat) dan
·  Musanif (para pengarang kitab).




Al Hakam الحكم - Maha Menetapkan/ Menghukum; The Judge, the Arbitrator



Ustadz Muhammad Qosim At-Timori menukilkan asas-asas usaha dakwah seperti yang terdapat di dalam buku Panduan Khuruj Fi Sabilillah; Jahabersa cetakan pertama 2003. 


Asas Usaha Dakwah ini ialah:



1. Usaha melalui individu atau usaha berjamaah dan bukan usaha ijtima besar-besaran. Usaha dakwah ini tidak mengandalkan bayan atau ceramah atau kefasihan dalam berbicara akan tetapi kerja, zuhud. Inilah usaha yang mesti dikerjakan oleh setiap individu, atau mesti dilakukan dalam berjemaah.


2. Usaha melalui hati dan bukan pikiran. Sejauh mana hatimu menangis, sejauh mana hatimu risau atau sejauh mana terbakarnya hati, atau sejauh mana risau runsingnya hati bukan bagaimana pemikiranmu bekerja, atau bagaimana pemikiranmu membuat rancangan, atau bukan bagaimana pemikiranmu membuat rencana atau bukan bagaimana pemikiran filosofi yang tinggi-tinggi untuk mendapatkan gagasan-gagasan.




3. Usaha melalui qadam dan bukan kalam. Asas usaha ini adalah pergerakan kaki dan bukan penamu. Sejauhmana kakimu bergerak, sejauh mana anda bergerak melalui kaki-kakimu. Sebab anda mesti pergi kepada khalayak ramai. Mereka yang sudah datang ke mesjid mereka mencintai agama. Sedangkan mereka yang belum datang ke mesjid belum mencintai agama. Oleh karena itu maksud dakwah adalah untuk orang-orang ini. Jamaah yang sudah datang ke mesjid kita beri ta'lim. Usaha ta'lim dengan duduk dalam majlis. Akan tetapi dakwah dengan terjun ke bawah, kita datang dari orang ke orang, dari toko ke toko, maksudnya sejauh mana anda bergerak dengan kaki-kakimu, karena kerja ini bukanlah kerja 'sastrawan'. Anda harus berenang dalam lautan manusia, menyelam dalam laut dan mendapatkan mutiara-mutiara. Kita berusaha mendapatkan sedemikian orang yang dapat menerima fikir iman dan amal.


4. Usaha melalui Jan dan bukan Mal, usaha melalui diri bukan harta. Mal (harta) adalah keperluan bagi kita, mal untuk kesenangan kita. Sebagai umpama: jika anda hendak menghafalkan surat Fathihah, apakah anda mesti membelanjakan puluhan atau ratusan ringgit untuk menghafal? Tentu tidak! yang diperlukan adalah masa dan kesungguhan. Karena itu tasykil (ajakan) kita adalah orangnya bukan wangnya atau hartanya. Apabila anda hendak mentasykil, seseorang katakan bahwa "kami memerlukan diri anda dan bukan wang anda". 


5. Usaha dengan tawadhu dan bukan aninah. Asas usaha dakwah adalah merendah diri dan bukan sombong atau membanggakan diri. Sombong adalah sifat syaitan. Kita mesti merasa tidak ada apa-apanya. Saya ini kecil. Kita mesti merendah. Sebagaimana pohon apabila sarat dengan buahnya maka ia merunduk. Atau seperti timba apabila hendak menimba air, maka harus dicemlungkan. Demikian pula apabila anda hendak merunduk hatinya maka anda akan dapat buat usaha dalam semua kalangan masyarakat, jika tidak anda akan mengalami berbagai kesulitan.





6. Usaha dakwah dengan damai dan bukan perang (bermusuhan). Anda mesti berdamai dengan semua orang baru anda akan dapat buat usaha.

7. Usaha melalui ittihad dan bukan ikhtilaf. Asas usaha dakwah adalah kesatuan dan bukan perbedaan-perbedaan. Anda berusaha menjauhi perbedaan-perbedaan. Banyak perkara yang dapat kita cari yang membawa pada persatuan. Jikalau anda hendak menyatukan umat, maka sedapat mungkin menjauhkan hal-hal yang membawa kepada perpecahan.

8. Usaha melalui musyawarah dan bukan melalui kediktatoran. Musyawarah adalah mengambil usulan (cadangan) atau pendapat sebelum membuat keputusan. Apabila sudah diambil keputusan maka semua bersifat sami'na waatho'na. Tetapi seorang diktator tidak memerlukan musyawarah, tidak memerlukan pendapat orang lain. Dalam perkara-perkara kolektif yang menyangkut ummat, maka musyawarah adalah sangat penting.

9. Usaha melalui amru bil ma'ruf dan bukan nahi anil munkar. Asas usaha dakwah kita adalah yad'una ilakhoir, menyeru kepada yang baik. Sebagaimana enam sifat kita semua ma'ruf. Apabila gelap maka adakanlah lampu. Apabila amal yang baik hidup maka amal-amal buruk akan pergi. Ketika muadzin melaungkan adzan, apa yang ia serukan? Ia tidak membuat larangan-larangan atau jangan buat ini atau itu. Dengan demikian usaha dakwah kita yaitu mengajak manusia: Hai saudara! marilah ke mesjid, mari duduk ta'lim, mari hadir dalam mesyuwarah, mari duduk dalam majlis, mari ikut jaulah, mari ikut keluar khuruj di jalan Allah, inilah dakwah kita. Bayi yang baru lahir memerlukan ASI (Air Susu Ibu) yang segar dari ibunya bukan daging dan buah-buahan.


10. Usul dan bukan Furu. Asas usaha dakwah kita adalah usaha atas akar dan bukan cabang-cabangnya.

11. Asas usaha dakwah kita adalah Qulyah dan bukan Juz'iyah. Hal-hal yang bersifat universal, hukum-hukum yang umum akan diterima oleh semua orang, tetapi hati-hati karena diantaranya terdapat banyak masalah yang membawa kepada khilafiah. Sebagai contoh: mengajak kepada shalat dapat diterima oleh semua orang, tetapi bahasan shalat secara detail terdapat masalah masail.

12. Asas usaha dakwah kita adalah Ijmal dan bukan Tafshil. Ijmal ertinya singkat, tepat, pendek dan bukan tafsir artinya uraian-uraian secara panjang lebar, penjelasan, argumentasi secara mendetail. Usaha dakwah adalah deklarasi (keterangan atau maklumat), karena itu mesti pendek, tepat dan ringkas.


13. Asas usaha kita adalah Tamsir bukan Tanfir. Tamsir artinya kabar gembira dan bukan tanfir artinya kabar buruk, kebencian. Dalam usaha dakwah ini kita sampaikan kabar gembira. Memberitahukan keutamaan-keutamaan, pahala-pahala, fadhilah-fadhilah, menyampaikan perkara-perkara yang manis, supaya semua orang dapat menerimanya. Jangan kita mengkritik, menyakiti perasaan orang lain dan kita mencerca atau melukai.

14. Asas usaha dakwah kita adalah Istidar dan bukan Ishtihar. Istidar maknanya secara senyap-senyap dan bukan Ishtihar artinya propaganda dengan publikasi untuk pamer kehebatan. Maulana Ilyas rah.a berkata: "Sekiranya usaha ini telah berjalan 1000km tetapi kita mesti merasa masih pendek." Usaha ini adalah kerja kerohanian yang berkaitan dengan iman yakin, dan ikhlas. Sifat-sifat ini ada di dalam hati dan bukan untuk kemasyhuran.

15. Asas usaha dakwah kita adalah Akhirat dan bukan Dunia. Setiap orang berfikir untuk memperbaiki kehidupan dunia mereka, kebalikan dari ini dimana semua nabi memberitahu manusia tentang kesenangan akhirat. Setiap orang berfikir bagaimana dunia saya dapat lebih baik, kebalikan dari ini, Da'i berfikir bagaimana akhirat saya menjadi lebih baik.



Wallahu a'lam.

Sumber : http://karkuzaridakwahiman.blogspot.com/2010/06/asas-asas-usaha-dakwah_07.html



Doa tatkala melihat cermin muka/diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan