Ayahnda

Ayahnda

Khamis, 13 Jun 2013

Keramat Hidup


Assalammu'alaikum...wrth, hari ini Khamis 13/06/2013M bersamaan 04/08/1434H. Bersempena bulan Syaaban yang juga dikenali sebangai bulan Rasulullah s.a.w., hamba nukilkan untuk renungan bersama saudara dan saudari sekalian tentang makna dan hakikat keramat atau karamah. Semoga beroleh manafaat.


Keramat Istiqamah dan Keramat yang menyalahi adat.

Berkata Imam Abul Qasim Al-Qusyairi (qs), "Ketahuilah sesungguhnya wali-wali Allah yang memiliki keramat itu mendapat taufik yang kekal untuk mengerjakan ketaatan dan terpelihara daripada mengerjakan maksiat. Itulah yang dinamakan Istiqamah. Ia lebih baik daripada seribu keramat yang menyalahi adat." Sebagaimana kata sesetengah orang Arif : "Istiqamah itu lebih baik daripada seribu keramat. Ini kerana kadang-kadang dianugerahkan keramat yang menyalahi adat bagi orang yang belum sempurna Istiqamah."

Berkata Syeikh Ibnu Ibad (rh) dalam syarahannya, "Keramat yang sebenar itu ialah jika terhasil Istiqamah dan sampai kepadanya kesempurnaan. Tempat kembali Istiqamah itu kepada Dua Perkara. Pertama : Sah keimanan kepada Allah A'zzawajalla. Kedua : Patuh dan mengikut apa yang didatangkan oleh Rasulullah s.a.w. sama ada zahir maupun batin. Oleh itu, wajib ke atas hamba itu jangan berasa tamak melainkan kepada kedua-duanya."

Keramat yang menyalahi adat tidak diakui sah oleh ulamak yang sebenar kerana kadang-kadang keramat yang menyalahi adat itu dianugerahkan kepada orang yang belum sempurna Istiqamahnya.


Berkata Abul Hasan Asy-Syazali (ra), "Bahawa adat Istiqamah itu ada dua keramat yang saling berhimpun dan saling meliputi antara satu sama lain. Pertama : Keramat Iman iaitu bertambah yakin dan syuhud yang nyata dengan mata kepada. Kedua : Keramat A'mal iaitu mengikut dan patuh akan suruhan Allah Taala dan menjauhkan segala dakwaan dan tipu daya. Barangsiapa yang mendapat anugerah kedua-duanya sekali, kemudian dia mengigati perkara-perkara yang lain selain daripada kedua-duanya, maka hamba itu seorang yang pembohong kerana melakukan kesalahan meninggalkan ilmu dan amalan yang betul. Ini boleh diumpamakan seperti seorang yang mendapat kemuliaan kerana dapat duduk di hadapan raja yang suka padanya, kemudian dia berubah hati kerana ingin menjadi penggembala binatang dan meninggalkan tempatnya yang diredhai oleh raja itu."

Setiap keramat yang tidak disertai keredhaan daripada Allah Ta'ala maka orang yang memilikinya akan mendapat kebinasaan dan kerugian.


Berkata Saiyidi Abul Abbas Al-Murasi (r.a), “Bukanlah maksud keramat  itu orang yang mampu menggulungkan bumi, kemudian tiba-tiba dia berada di Mekkah dan di negeri-negeri lain tetapi maksud keramat yang sebenarnya ialah orang yang dapat menggulungkan segala sifat hawa nafsunya maka tiba-tiba dia sampai kepada Tuhannya.”


Diberitahu orang kepada Sahl bin Abdullah (r.a) tentang beberapa tanda keramat dan keramat-keramat yang menyalahi adat, maka dia berkata, “Ada tandanya, keramat-keramat yang menyalahi adat itu tetap akan hilang pada waktunya, tetapi keramat-keramat yang amat besar itu, Allah Ta’ala sendiri mengantikan perangai yang jahat ada pada diri anda dengan perangai yang terpuji.”

Berkata sesetengah Syeikh (q.s), “Jangan kamu berasa hairan kepada orang yang tidak memasukkan sesuatu ke dalam saku bajunya, iaitu apabila dia memasukkan tangannya ke dalam saku bajunya, maka dikeluarkan dari saku bajunya setiap barang yang dikehendakinya. Tetapi hairanlah kepada orang yang memasukkan sesuatu ke dalam saku bajunya, kemudian dimasukkan tangannya ke dalam saku bajunya, maka tidak diperolehi apa-apa pun.”

Diberitahu orang kepada Abi Muhammad Al-Murtaa’syi (r.a), “Sesungguhnya si Polan itu dapat berjalan di atas air.” Maka dijawabnya, “Hamba yang ditetapkan hatinya oleh Allah Ta’ala untuk menyalahkan hawa nafsunya itu lebih besar keramatnya daripada orang yang berjalan di atas air dan terbang di udara.”

Berkata Abu Yazid (r.a), “Sesungguhnya jika seseorang lelaki mendirikan sembahyang di atas air dan duduk bersila di atas udara, maka janganlah anda terpedaya dengan keadaan demikian hinggalah anda meneliti dan mempastikan sama ada dia ada mengerjalan suruhan Allah Ta’ala dan menjauhi larangan-Nya.”


Seorang memberitahu kepada Abu Yazid (r.a) bahawa ada orang mengatakan si Polan itu dapat sampai ke Mekkah dalam masa satu malam saja. Maka dijawab olehnya, “Syaitan juga boleh melakukannya dalam sekelip mata saja dari Timur ke Barat, padahal dia dilaknati Allah.” Kata seorang lagi, kepadanya, “Sesungguhnya si Polan dapat berjalan di atas air.” Maka dijawabnya, “Ikan di dalam air dan burung terbang di udara, hanrankah anda dengan keadaan demikian?”

Berkata Imam Junaid (r.a), “Terdinding hati orang-orang yang teristimewa (khas) itu jika hanya tertumpu kepada segala kenikmatan yang lazat yang berupa anugerah Allah Ta’ala dan terhenti kepada keramat-keramat.”


Keramat Maknawi

Bagi Ahli Allah, keramat-keramat yang Paling Baik dan afdhal ialah keramat Maknawi seperti Makrifat Allah Ta’ala, berasa teramat saying kepada-Nya, selalu mengagung-agungkanNya, berasa malu dan takut kepada-Nya, segera menunaikan segala suruhan-Nya dan menjauhkan segala larangan-Nya, sentiasa berasa yakin dan ikhlas serta berasa dalam keadaan yang benar ketika melaksanakan ketaatan seperti tidak mengatakan dirinya yang melakukan ketaatan dan kebaikan melainkan nikmat daripada Allah Ta’ala semata-mata, disamping kurniaan dan rahmat-Nya.


Oleh itu, sudah tentu mereka berasa gembira dengan keadaan demikian. Sebagaimana firman Allah Ta’ala : “Katakanlah, dengan kurnia Allah Ta’ala dan rahmat-Nya, hendahlah dengan itu mereka bergembira. Kurniaan Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan (lebih baik daripada mereka yang mengatakan amalannya daripada dirinya sendiri).” Surah Yunus ayat 58. Firman Allah Ta’ala lagi : “Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah daripada Allah Ta’ala.” Surah An-Nisa’ ayat 79.

Martabat Pertengahan (Wustha) adalah martabat khawas daripada orang-orang Abrar (wali-wali Allah) yang melihat segala ibadat yang dilakukan adalah nikmat daripada Allah Ta’ala untuk dirinyaq sendiri.

Martabat yan g Tertinggi (U’lya) adalah martabat orang-orang Khawasul Khawas (Wali-wali Allah yang Muqarrabin) iaitu orang-orang yang tidak melihat sekali-kali keupayaan dan kemampuannya melakukan ibadat kepada Allah Ta’ala, hanya apa yang dilihat segala ibadatnya itu adalah nikmat daripada Allah Ta’ala kepada Allah Ta’ala jua. Sepertimana firman Allah Ta’ala : “Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka daripada Allahlah (datangnya).” Surah An-Nahl ayat 53.


 Malah mereka redha akan segala perbuatan Allah Ta’ala ke atas dirinya, mereka berasa rindu untuk bertemu dengan Allah Ta’ala, sentiasa berpegang dan berserah kepada-Nya, sentiasa bersikap zahid akan dunia, hati mereka sentiasa hadir (rasa zauq) bersama Allah Ta’ala selama-lamanya, sentiasa bersyukur terhadap nikmat-Nya, dan sentiasa menjaga adab bersama-Nya sama ada zahir maupun batin.

Inilah keramat-keramat yang amat besar. Wallahu A’lam.

Sekian Wassalam.
Kuala Perlis, Perlis Indera Kayangan.

Ahad, 2 Jun 2013

Kasih Sayang-Nya


Assalammu'alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.
Salam kasih sayang kepada semua yang sudi membaca nukilan hamba yang serba lemah ini.

Setiap Insan dan Makhluk yang pernah hidup dan akan hidup di Dunia ini....
tidak akan terlepas dari sentuhan kasih sayang-Nya. 
Maka berbahagialah barangsiapa yang sentiasa bersyukur kepada-Nya.
Maka bergembiralah barangsiapa yang dapat mengenali-Nya.
Dialah Yang Maha Rahman (Pemurah) lagi Maha (Rahim) Penyayang.



Khamis, 2 Mei 2013

PRU13 : Penentu Rugi Untung 13 Negeri di Malaysia (552013)


Assalammu'alaikum...wrth, hari ini Khamis 02/05/2013M bersamaan 21 JamadilAkhir 1434H juga bersamaan 13 Syur 10,001 Tahun PuSaka. Hamba nukilkan sebuah ucapan kerohanian untuk tatapan dan renungan semua bakal Pemimpin dan para Pengundi sekelian yang akan bertemu dalam PRU13 pada 05/05/2013 Ahad ini. Semoga kita semua selamat dari segala mara bahaya dan bala bencana.

Laksanakanlah Perintah Allah Ta'ala dan Jauhilah larangan-Nya.

Hamba keluarkan dari kitab 'Fath al-Rabbani' Wasiat dan Nasihat Kerohanian yang disampaikan oleh Al-Sayyid Syaikh Muhyiddin Abdul Qadir Al-Jailani r.a. di Madrasah al-Ma'murah, pada hari Jumaat 21 JamadilAkhir 545H. Semoga wasiat ini memberi manafaat dan kebaikan untuk kita semua sebagai Warga Bumi Bertuah bersempena PRU13 ini. 

LAKSANAKANLAH semua perintah ALLAH Ta'ala, dan jauhilah semua larangan-Nya. Sabarlah menerima semua cubaan dan ujian-Nya dan mendekatlah engkau kepada-Nya dengan amalan-amalan wajib dan sunat, sehingga engkau disebut sebagai seorang yang bangkit, orang yang beramal dan mencari pertolongan daripada Tuhan-mu dengan kesungguhan. Usahamu meninggalkan semua tuntutan keduniaan untuk datang ke pintu gerbang amal. Sedangkan itu adalah perbuatan yang akan menjadi amal bagimu.

Bermohonlah engkau dan berhina dinalah di hadapan-Nya sehingga dipersiapkan bagimu sarana untuk ketaatan. Kerana jika Dia menghendakimu untuk melakukan sesuatu itu, maka Dia akan mempersiapkan dirimu untuk itu. Dia benar-benar telah menyuruhmu, dan hendaklah engkau segera melakukannya, sedangkan Dia akan memberi pertolongan untukmu dalam melaksanakan perintah itu. Secara zahirnya hanya terlihat adanya perintah, tetapi secara batin, Dia akan memberi pertolongan. Pencegahan dari kederhakaan itu adalah secara zahiriah, sementara batinnya adalah wujudnya perlindungan-Nya.


Dengan pertolongan-Nya engkau bergantung, dengan pertolongan dan penjagaan-Nya engkau tinggal, dan dengan kekuatan-Nya engkau bersabar. Hadirlah engkau di sisiku dengan fikiranmu, keteguhanmu, niat dan tujuanmu. Hilangkanlah sangka burukmu kepadaku dan berbaik sangkalah engkau terhadapku. Apabila kamu telah benar-benar memanafaatkan apa yang aku ucapkan dan memahami semua pengertiannya.

Wahai orang yang bersangka buruk kepadaku...! Kelak akan kujelaskan kepadamu, bahawa semua yang aku lakukan bukanlah untuk keuntunganku sendiri, kerana aku telah memaksa dan menaklukkan hatimu. Beban berat dunia berada di atas kepalaku, sedangkan beban berat akhirat berada di dalam hatiku, sementara beban berat Allah al-Haq berada di dalam batinku. Apakah ada seseorang di antara kamu yang akan membantuku...? Barangsiapa di antara kamu yang ingin berbuat baik, maka tampillah ke hadapanku, gerakkanlah kepalamu dan pujilah Allah s.w.t.

Aku tidak memerlukan pertolongan daripada siapapun, selain daripada Allah Ta'ala. Berfikirlah kamu dan berakhlak baiklah kamu kepada kaum ini (para Zahidin) kerana merekalah yang mencabut semua kerosakan kamu serta menjadi pelita bagi bangsa dan manusia pada umumnya. Kerana merekalah bumi ini dipelihara. kalau tidak, apakah bumi ini akan dipelihara dengan kemunafikan, keria'kan dan kesyirikan...? Wahai orang munafik...! Wahai musuh-musuh Allah dan Rasul-Nya, wahai orang yang membuka jalan ke neraka.


Ya Allah....! Terimalah taubat kami dan taubat mereka...! Ya Allah...! Bangkitkanlah kami bersama mereka, kasihanilah kami dan mereka...! Kosongkanlah jiwa dan tubuh kami daripada selain Engkau. Jika memang dimestikan, maka biarkanlah anggota badan kami ini untuk ahli keluarga kami dalam urusan dunia, sedangkan jiwa kami untuk akhirat, manakala hati dan batin kami untuk Engkau Ya Allah...! Aminn...!

Wahai hamba...! Engkau tak mampu menciptakan sesuatu, sedangkan engkau mesti berusaha untuk menciptakannya. Engkau tidak akan mampu untuk mendatangkan sesuatu tetapi adalah suatu kewajiban bagimu untuk dan menetap di pintu amal, sehingga Dia memberi kemampuan kepadamu untuk beramal.

Dalam hal ini engkau hendaklah berusaha untuk membangun asas-asas amal itu dengan daya usahamu sendiri, sedangkan untuk seterusnya Allah Ta'ala akan memberikan taufiq kepadamu. Engkau adalah selaku hamba yang diberi tugas untuk membuat pilihan berkenaan dengan amal yang bakal engkau lakukan, sedangkan pemilik amal itu ialah Allah Ta'ala, yang telah memerintahkan kepadamu untuk segera melakukan ketaatan, dan Dia juga yang akan memberikan pertolongan kepadamu dalam melaksanakannya.


Celakalah engkau...! Engkau telah membelenggu dirimu dengan ketakutan kepada manusia dan dengan menumpukan sepenuh harapanmu kepadanya. oleh itu, lepaskanlah belenggu itu dari kedua-dua belah kakimu, sehingga engkau dapat berdiri untuk berkhidmat kepada Tuhanmu, dan jadilah engkau tenang di hadapan-Nya dengan kezuhudan terhadap dunia, menjauhi gelora hawa, nafsu, wanita dan segala isi dunia ini.

Jika pada azali semuanya itu sudah ditentukan untukmu, maka engkau akan memperolehi semuanya itu, dan semuanya itu akan datang kepadamu, tanpa melalui permintaan atau permohonanmu, sehingga engkau disebut sebagai seorang zahid oleh Allah Ta'ala, dan Dia akan memandangmu dengan pandangan kemuliaan. Sedangkan sesuatu bahagianmu tidak akan terlepas daripadamu. Bagaimanapun, selama engkau berpegang kepada kekuatan dan daya upayamu serta apa yang engkau miliki, maka tidak akan ada suatu pun yang datang dari alam ghaib.


Seorang ulama' berkata : "Selama di dalam hatimu terdapat sesuatu, maka tidak akan datang sesuatu pun dari alam ghaib kepadamu."

Ya Allah...! Kami bermohon kepada-Mu, agar Engkau menjauhkan kami daripada sikap yang selalu bersandar kepada sebab-musabab dan berhenti padanya bersama kejahilan kami, hawa kami, nafsu kami dan kebiasaan kami. Kami bermohon kepada-Mu agar terhindar daripada keburukan dalam semua keadaan.

"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta peliharalah kami daripada seksaan api neraka." (Surah al-Baqarah ayat 201)


Sekian Wassalam.
Pondok Derang Kedah Darul Aman.

Isnin, 22 April 2013

Bahagia dan Celaka


Assalammu'alaikum...wrth, hari ini ISNIN 22 April 2013 Masihi bersamaan 11 Jamadil'akhir 1434 Hijrah juga bersamaan 3 Syur 10,001 tahun PuSaka hamba nukilkan syarahan Ayahnda As-Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dipetik dari kiitab Sirrul Asrar. Semoga hamba dan saudara-saudari sekalian, sama-sama kita beroleh pengajaran dan kebaikan dari nukilan kali ini sempena beradanya kita dalam suasana PRU13.

Ketahuilah wahai saudara-saudaraku, bahwa manusia tidak akan lepas dari BAHAGIA dan CELAKA. Bahagia dan celaka terdapat pada setiap manusia. Bila kebaikan dan keikhlasannya lebih banyak, ertinya nafsuniyahnya telah digantikan dengan ruhaniyah, maka celakanya akan ditukar dengan bahagia. Sebaliknya, bila mengikuti nafsunya, maka kejadiannya adalah sebaliknya. Bilamana sama antara bahagia dan celakanya, maka lebih diharapkan pada kebaikannya.

Firman Allah Ta'ala; "Barangsiapa melakukan amalan yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya".
Surah Al-An'am ayat 160.


Adapun orang yang lebih banyak kebaikannya, maka ia masuk syurga tanpa hisab. Firman Allah Ta'ala dalam surah Al-Qari'ah ayat 6 dan 7 ; "Dan adapun orang-orang yang berat timbangan (kebaikannya), maka dia berada dalam kehidupan yang diredhai".

Dan bila dia masih mempunyai iman, dia akan keluar dari neraka dan masuk syurga. Yang dimaksudkan dengan bahagia dan celaka ialah kebaikan dan keburukan yang silih berganti. Rasulullah s.a.w. bersabda ; "Orang yang celaka boleh jadi bahagia dan orang yang bahagia boleh jadi celaka. Tolok ukurnya adalah kebaikannya lebih banyak, maka ia bahagia".

Manusia yang bertaubat, beriman dan beramal soleh, berarti dia sedang menggantikan kecelakanya menjadi bahagia.


Adapun yang murni dari azali tentang bahagia dan celaka semua manusia pun sama. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda ; "Orang yang akan bahagia talah ditetapkan kebahagiaannya dalam perut ibunya. Begitu pun yang celaka telah ditentukan celakanya dalam perut ibunya".

Namun seorang pun tidak boleh membahas tentang perkara ini, sebab bahasan di bidang ini adalah rahsia Qudrat Allah Ta'ala yang kalau manusia memaksakan perbahasannya, mereka akan terpeleset menjadi zindik (meninggalkan ibadah syariat dan merasa cukup dengan suratan taqdir)

Seseorang tidak boleh berhujah tentang rahsia Qudrat Ilahi, umpamanya sahaja : Seseorang meninggalkan amal baik ia berkata; "Aku sudah ditentukan untuk menjadi orang celaka, untuk apa aku beramal baik, dan kalau pun aku ditentukan untuk menjadi orang bahagia, dosa-dosaku tidak akan menjadi mudharat bagiku".

Ayahnda Syeikh Abdul Qadir Jailani q.s. membuat contoh : Seperti Iblis, ketika dia mengelak tentang tidak menghormati Adam a.s., dia berkelit pada haqiqat Qadar. (Ketika dia ditanya mengapa engkau tidak menghormati Adam?, dia menjawab : "Inikan taqdir Mu, Ya Allah"). Dengan begitu dia kufur dan diusir dari syurga. Sebaliknya, Nabi Adam a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w. selalu menimpakan kesalahannya pada diri sendiri, maka mereka bahagia dan diberi rahmat.


Yang wajib bagi setiap muslim adalah jangan berfikir tentang haqiqat Qadar, agar kita tidak tergoda dan terpeleset menjadi zindik. Justru yang wajib bagi seorang muslim mukmin adalah beriqtikad bahawa Allah s.w.t. adalah Maha Bijaksana. Segala sesuatu yang terjadi dan terlihat oleh manusia di muka bumi ini, seperti ; kekufuran, kemunafikan, kefasikan, dan sebagainya itu adalah sebagai perwujudan dari keMaha Kuasaan Allah dan Hikmah-Nya dari segala kejadian tersebut.

Dalam hal ini terdapat rahsia yang luar biasa yang tidak akan dapat digali, kecuali oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dalam sebuah hikayat diceritakan bahawa sebahagian orang arif bermunajat kepada Allah Ta'ala dengan kata-kata ; "Ya Allah Engkau telah memastikan dan Engkau telah menghendaki dan Engkau telah menciptakan maksiat dalam diriku". Maka datanglah suara ghaib : "Hai hambaku, kata-katamu itu adalah syarat tauhid, mana hak ibadahmu?" Orang arif tadi kembali melaksanakan ibadah dan dia berkata ; "Aku salah dan aku telah berdosa dan aku telah berbuat zalim pada diriku". Kembali datang suara ghaib : "Kuampuni salahmu. Aku yang mengampuni dan Aku yang menyayangi".

Maka yang wajib bagi semua mukmin adalah berpandangan bahawa amal yang baik adalah atas Taufik Allah Ta'ala dan amal yang jelek adalah dari diri sendiri, sehingga dia termasuk dalam golongan hamba-hamba Allah Ta'ala yang diceritakan dalam firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 135 : "Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya dirinya sendiri, mereka mengingati Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah".

Kalau seorang hamba menganggap bahwa maksiat adalah dari dirinya sendiri, maka dia termasuk orang yang beruntung dan selamat, sebaliknya dia termasuk orang yang celaka kalau dia menganggap bahwa dosa adalah dari Allah ta'ala, walaupun secara hakiki memang Allah Ta'ala penciptanya.


Sabda Rasulullah s.a.w. bahawa bahagia dan celaka telah ditetapkan dalam perut ibunya. Yang dimaksud dengan kata 'ibu' menurut hadits tadi adalah berkumpulnya empat unsur (tanah, air, api dan angin) yang menimbulkan kekuatan kemanusiaan. Tanah dan air menimbulkan kebahagiaan, sebab keduanya merupakan sumber hidup dan yang menimbulkan iman, ilmu dan tawadu' di dalam hati. Sedangkan api dan angin adalah sebaliknya, sebab kedua-duanya merupakan penghancur dan yang mematikan. 

Maha Suci Allah yang menggumpulkan antara sesuatu yang berlawanan di dalam tubuh manusia, seperti dalam tubuh manusia terkumpul api dan air, demikian pula memadukan antara cahaya dan kegelapan dalam awan. Firman Allah Ta'ala : "Dialah Tuhan yang memperlihatkan kilat kepadamu untuk menimbulkan ketakutan dan harapan, dan Dia mengadakan awan mendung". Surah Ar Ra'd ayat 12.

Sayyid Yahya bin Mu'ad Ar-Razi ditanya : "Wahai Syeikh dengan apa engkau ma'rifat kepada Allah?". Beliau menjawab : "Dengan terpadunya sesuatu yang berlawanan". Maka dari itu manusia adalah gambaran dari Allah Ta'ala. Keterpaduan itu disebut Kaunan Jami'an dan 'Alaman Qubra, kerana Allah Ta'ala menciptakan dengan kekuatanNya, iaitu dengan sifat memaksa dan sifat lemah lembut.

Oleh sebab itu, cermin pun mempunyai dua sisi, iaitu sisi yang kasar dan sisi yang halus. Hal itu menunjukkan suatu nama yang terpadu. Berbeza dengan benda-benda yang lain, ia diciptakan dengan satu kekuasaan saja, misalnya sifat halus sahaja seperti malaikat. Malaikat adalah gambaran dari sifat Allah Subbuhun Quddusun sahaja. Atau sifat memaksa sahaja, seperti Iblis dan keturunannya. Mereka adalah gambaran dari sifat Al-Jabbar. Oleh sebab itu, mereka selalu sombong.


Kerana manusia menjadi makhluk yang terpadu antara sifat lemah lembut dan memaksa, memadu semua alam, alam tinggi maupun alam bawah. Maka para Nabi dan para Wali tidak terlepas dari terpeleset. Para Nabi dijaga dari mengerjakan dosa besar setelah diangkat menjadi Nabi dan Rasul, tetapi dari dosa kecil tidak terjaga. Sedangkan para Wali tidak Maksum tetapi Mahfud. Mereka dijaga dari dosa-dosa besar setelah sempurna kewaliannya.

Syeikh Syahqiq Al-Balhiyi r.a. berkata bahwa tanda bahagia itu ada lima :
1. Hati yang lunak
2. Banyak menangis (kerana ingat akan dosa)
3. Zuhud dari dosa
4. Tidak banyak lamunan
5. Rasa malunya tinggi

Sebaliknya, tanda celaka ada lima :
1. Hatinya keras
2. Susah mengeluarkan air mata
3. Mencintai dunia
4. Banyak lamunan
5. Sedikit malunya

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda bahwa tanda bahagia itu ada empat :
1. Bilamana mendapat amanat dia bertindak adil
2. Kalau berjanji dia mematuhi
3. Benar dalam bicara
4. Bila berdebat tidak mencaci maki

Sebaliknya tanda celaka ada empat :
1. Khianat dalam amanat
2. Mengingkari janji
3. Bohong bila berbicara
4. Mencaci maki bila berdebat.


Seorang salik harus banyak memaafkan (mengampunkan) kesalahan saudara-saudaranya, kerana sifat pemaaf (pengampun) adalah dasar agama yang paling tinggi. Allah Ta'ala memerintahkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. : "Berikanlah ampunan pada mereka. Perintahkan kebajikan dan jangan terpengaruh oleh orang-orang yang bodoh". Surah Al-A'raf ayat 199.

Perintah 'ampunilah' bukan hanya ditujukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. sahaja, tetapi perintah tersebut adalah umum bagi semua umat Nabi Muhammad s.a.w. Kerana suatu perintah apabila keluar dari seorang raja pada seorang pegawai bererti perintah bagi seluruh warga negara di bawah pegawai tersebut. Kalau sahaja perintah itu ditujukan kepada seorang yang melakukan sahaja maka yang dimaksudkan dengan 'khudil afwa' adalah kamu harus berkelakuan sebagai seorang pengampun. 

Orang yang menjadi pengampun atas kesalahan orang lain, bererti dia sudah menggunakan nama di antara nama-nama Allah iaitu Al-Afuwu. Allah Ta'ala berfirman dalam surah As-Syura ayat 40 : "Maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka Allah memberi pahala kepadanya".


Ketahuilah sifat celaka akan diganti dengan sifat bahagia. Begitu pun sebaliknya, bahagia akan diganti dengan celaka melalui pendidikan, seperti sabda Rasulullah s.a.w. : "Setiap anak dilahirkan dalam keadaan membawa fitrah Islam, tetapi kedua orang tuanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi".

Hadist ini menjadi dalil bahawa setiap manusia mungkin menerima bahagia maupun celaka. Kita tidak boleh mengatakan bahawa seorang manusia pasti bahagia atau pasti celaka secara mutlak. Tetapi bicaralah bahawa  dia akan menjadi orang bahagia apabila kebaikannya lebih banyak dari keburukannya dan dia akan celaka apabila keburukannya lebih banyak daripada kebaikannya.

Orang yang menghukum orang lain bukan dengan kata-kata tadi, bererti dia telah tersesat. Sebab dia telah beriqtikad bahwa manusia masuk syurga tanpa amal dan taubat, masuk neraka tanpa maksiat. Iqtikad seperti ini bertentangan dengan nas Al-Quran, sebab Allah Ta'ala telah menjadikan syurga bagi ahli kebaikan dan neraka bagi ahli kufur, ahli syirik serta ahli maksiat.

Allah s.w.t. berfirman : "Barangsiapa mengerjakan amal yang soleh maka pahalanya untuk dirinya sendiri dan barangsiapa yang berbuat jahat maka dosanya atas dirinya sendiri".

Firman Allah Ta'ala : "Pada hari ini, tiap-tiap jiwa diberi balasan dengan apa yang dilakukannya. Tidak ada yang dirugikan". (Al-Mu'min ayat 17)

Firman Allah Ta'ala : "Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperolehi selain apa yang telah diusahakannya". (An-Najm ayat 39)

Firman Allah Ta'ala : "Dan ketahuilah kebaikan apa yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahalanya di sisi Allah". (Al-Baqarah ayat 110)

Kenangan bersama teman seperjuangan (Generasi X a.k.a X-Men)
Dari kiri : Fauzi, Mat Rock, Abang Syed, Pak Nan, Syam, Arman, Zairi, Yus Jambu, Pak Chan, Ezanee.
Semoga bahagia dan selamat sejahtera selalu.

Sekian Wassalam.

Utan Aji, Perlis Indera Kayangan. 

Rabu, 17 April 2013

Sejarah Dunia Berulang-ulang : Kisah Ayahnda Musa a.s. dan Harun a.s.


Assalammu'alaikum...wrth, hari ini Rabu 17/04/2013M bersamaan 6 Jamadil'Akhir 1434H juga bersamaan 28 Hamal 10,001 tahun PuSaka, kepada saudara saudari yang hamba hormati. Pada artikel kali ini hamba nukilkan kisah Ayahnda Musa a.s. yang berdakwah menegakkan Kalimah Tauhid bersama saudaranya, Ayahnda Harun a.s. di suatu zaman pemerintahan zalim Fir'aun laknatullah yang berlaku di Bumi Mesir di mana ramai antara umat manusia telah mengetahui akan kisah tersebut ini.

Namun di sini hamba ingin mengajak saudara/i sekalian menghayati kembali kisah perjuangan Ayahnda Musa a.s dan Harun a.s. yang mana kisah perjuangan mereka sebenarnya merupakan catatan sejarah benar yang sentiasa dan pastinya berulang-ulang zaman demi zaman hingga ke akhir zaman sekarang ini. Semoga kita semua dapat berfikir perkaitannya dengan zaman sekarang dan menjadikan ia pengajaran buat diri masing-masing. Sungguh benarlah firman Allah Ta'ala di dalam Al-Quran "Dan Kami tidak mengutus kamu, melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui". (Surah Saba' ayat 28) dan melalui hadis-hadis sabdaan Rasulullah s.a.w. juga.

Pendahuluan : Ayahnda Musa a.s. dan Harun a.s. diangkat sebagai Nabi.

Ayahnda Muasa a.s. adalah seorang Nabi dan termasuk salah seorang Rasul yang mendapat gelaran Ulu 'l-Azmi. Allah Ta'ala berfirman; "Dan ceritakanlah (wahai Muhammad kepda mereka), kisah Musa di dalam Al-Kitab (Al-Quran) ini. Sesungguhnya dia adalah seorang yang dipilih dan seorang rasul dan nabi."
Surah Maryam ayat 51

Ayahnda Musa a.s. diberi gelaran "Kalimullah", kerana Allah Ta'ala telah langsung mengajak berbicara tanpa melalui perantara, sebagaimana firman Allah Ta'ala; "Hai Musa, sesungguhnya Aku memilih (melebihkan) kamu dari manusia yang lain (di masamu) untuk membawa risalah-Ku dan untuk berbicara langsung dengan-Ku, sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepada-mu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur."
Surah Al_A'raf ayat 144

Dan Ayahnda Harun a.s. adalah saudara Musa a.s. yang diutus Allah Ta'ala untuk menjadi penolong dan pendamping Musa a.s., Allah Ta'ala mengutus Musa a.s. kepada Fir'aun untuk menyampaikan risalah-Nya. Pengangkatan Harun a.s. menjadi Rasul ini, adalah atas permohonan Musa a.s. kepada Tuhannya; 
"Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, yaitu Harun saudaraku, teguhkanlah dengan dia kekuatanku, dan jadikanlah dia sekutu dalam urusanku".
Surah Taha ayat 29-32

Kemudian Allah Ta'ala mengabulkan permohonan Musa a.s. tersebut dan diberikanlah Harun a.s. kepadanya. Dan sebagai rahmat Allah Ta'ala kepadanya, maka diberikanlah pula kenabian kepada Harun a.s. "Dan Kami telah menganugerahkan kepadanya sebagian rahmat Kami, yaitu saudaranya, Harun menjadi seorang nabi."
Surah Maryam ayat 53.


Penindasan Terhadap Bani Israil.

Dalam kisah Ayahnda Yusuf a.s., telah hamba terangkan bagaimana Yusuf a.s. mendatangkan orang tuanya, saudara-saudaranya, anak-anaknya dan cucunya untuk bertempat tinggal di Mesir. Ketika itu Yusuf a.s. meminta kepada raja Mesir agar menempatkan mereka di daerah Jasan. Sebelah utara Balbis. Alasan Yusauf a.s. meminta daerah itu untuk mereka, kerana daerah tersebut merupakan tempat menggembala, sedangkan mereka adalah kaum penggembala binatang ternak.

Hal itu terjadi pada masa kekuasaan raja-raja penggembala. Masa kian berganti masa, datanglah Ahmas I, raja pertama dari kerajaan "12 keluarga" yang telah mengusir raja-raja penggembala. Kemudian datanglah Ramses II, dia melihat bahwa jumlah Bani Israel semakin berlipat kali ganda dan keturunannya semakin bertambah. Dia takut kalau-kalau mereka menjadi pendukung dan penolong musuh-musuh Mesir. Oleh sebab itu, Ramses II memperkerjakan mereka dalam pekerjaan-pekerjaan yang paling berat agar kekuatan mereka menjadi lemah di samping dia juga berusaha memecah belah mereka ke dalam kelompok-kelompok dan golongan-golongan.


Telah dikatakan, para dukun dan peramal (ahli Nujum) memberitahukan kepada Fir'aun bahwa kehancuran kerajaannya nanti ada di tangan seorang anak laki-laki yang dilahirkan di kalangan Bani Israel. Oleh sebab itu, Fir'aub Ramses II memerintahkan untuk membunuh setiap anak laki-laki yang lahir dari kalangan Bani Israel, agar jumlah mereka tidak bertambah banyak. Maka mulailah satu demi satu orang-orang Bani Israel yang sudah tua mati, lantaran dipaksa untuk bekerja keras. Melihat keadaan sedemikian itu, datanglah para pemimpin Qibthi kepada Fir'aun, mereka mengatakan, "Sesungguhnya orang-orang yang sudah tua dari Bani Israel telah banyak yang mati, sementara engkau terus-menerus membunuh anak-anak kecil mereka. Tidak heran lagi bila pada suatu saat kita pun akan bekerja berat, kerana sudah tidak ada lagi orang yang akan kita pekerjakan untuk mengabdi kepada kita". Setelah itu, Fir'aun memerintahkan agar setiap bayi laki-laki itu dibunuh berselang tahun (tahun ini dibunuh dan pada tahun berikutnya tidak), agar anak-anak kecil Bani Israel tidak musnah seluruhnya.

Pada tahun ketika tidak ada pembunuhan terhadap bayi laki-laki, Harun a.s. dilahirkan. Oleh sebab itu, dia dibiarkan hidup dan dididik di bawah naugan kedua orang tuanya. Sedangkan Musa a.s., dia dilahirkan tepat pada tahun diharuskan bayi laki-laki dibunuh. Maka tatkala ibu Musa melahirkannya, dia menyembunyikan Musa dari pandangan umum, sehingga berita tentang kelahirannya itu tidak sampai kepada Fir'aun.


Allah Ta'ala menunjukkan kezaliman Fir'aun terhadap Bani Israel dan pembunuhan bayi laki-lakinya dengan firman-Nya; "Kami membacakan kepadamu sebagian dari kisah Musa dan Fir'aun dengan benar untuk orang-orang yang beriman. Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan. Dan Kami hendak memberi kurnia kepada orang-orang yang tertindas di bumi (Mesir) itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi)".
Surah Al-Qasas ayat 3 hingga 5.

Nota :

- Musa adalah satu nama yang terdiri dari dua kata, yaitu "Mu" dan "Sya". "Mu" adalah "air" di dalam bahasa Mesir kuno. Dan "Sya" adalah "Syajarah" yang berarti "Pohon (Pokok)" Dinamakan demikian kerana Musa diketemukan di antara air dan pohon, yaitu ketika ibunya menghanyutkannya ke dalam sungai Nil. Ada pendapat yang mengatakan bahwa "Musa" berasal dari kata-kata Mesir "mus" yang berarti seorang anak kecil.

- Fir'aun adalah gelaran untuk Raja-raja Mesir yang dahulu.


Fasa Pertama : Peri kehidupan Ayahnda Musa a.s. sebelum menjadi Rasul.



Pendidikan Ayahnda Musa a.s. di Istana Fir'aun.

Musa a.s. berada di dalam buaian ibunya hanya beberapa bulan setelah kelahirannya. Tatkala ibunya merasa takut rahsianya terbongkar, maka Allah Ta'ala memberikan ilham kepadanya agar menyediakan sebuah peti untuk menyimpan Musa a.s., lalu dicat dengan aspal, dan dihanyutkan ke dalam sungai Nil. Kemudian Allah Ta'ala menenangkan rasa takut ibu Musa a.s. itu, dan mengembirakannya bahwa kelak Allah Ta'ala akan mengembalikan Musa a.s. ke pangkuannya serta menjadikannya seorang Rasul.

Dengan segera, keluarga Fir'aun menyambar peti dari air. Dan ketika mereka membuka peti itu, terpakulah mata permaisuri Fir'aun (Asiah) melihat bayi di dalamnya. Kemudian Allah Ta'ala menanamkan rasa cinta terhadap Musa yang masih bayi itu ke dalam qalbu permaisuri Asiah. Dia benar-benar yakin bahwa kelak suaminya akan membunuh Musa sebagaimana layaknya setiap bayi laki-laki dari bani Israel yang dibunuh. Sang Permaisuri berkata kepada suaminya, "Anak laki-laki ini nanti akan menggembirakan aku dan kau. Ku mohon engkau tidak membunuhnya. Aku berharap semoga anak laki-laki ini membawa manfaat kepada kita, atau mengangkat sebagai anak setelah kita sendiri melarangt seluruh anak laki-laki Bani Israel untuk hidup".

Fir'aun menyetujui usul permaisurinya itu dan membiarkan Musa untuk tinggal bersamanya. Demikianlah, Musa a.s. telah selamat dari suatu malapetaka yang sangat kejam. Sementara itu, Fir'aun dan Haman (menterinya) beserta para tenteranya tidak mengetahui apa yang sebenarnya  telah disembunyikan oleh takdir, yaitu mereka telah menyambar seseorang yang akan menjadi musuh, sumber kesedihan, dan sebab kehancuran mereka, yang diakibatkan oleh kekufuran dan kesombongan mereka.


Inilah cerita tentang diri Ayahnda Musa a.s. yang dihanyutkan itu. Adapun cerita tentang ibunya, maka ketika menghanyutkan Musa a.s. di sungai Nil. Dia mengutus saudara perempuan Musa untuk mengikuti jejak Musa a.s. Kemudian saudara perempuannya itu melihat bahwa peti yang berisi Musa diambil dan dibawa ke dalam istana Fir'aun. Dia segera memberitahukan kejadian itu kepda ibunya Musa a.s. Mendengar berita ini, ketakutan dan kecemasan ibunya menjadi hilang sama sekali, dan kini hatinya tak pernah lagi sedetik pun luput dari menyebut dan mengingati Musa a.s. Seandainya Allah Ta'ala tidak meneguhkan hatinya dan menjadikannya termasuk orang-orang mukmin yang tenang terhadap janji Allah Ta'ala bahwa Dia akan mengembalikan Musa ke pangkuannya, hampir saja ibunya itu membuka rahsia tentang Musa a.s. dan menampakkan keadaan yang sebenarnya, kerana terlalu sayangnya kepada Musa a.s.

Kemudian, mereka mendatangkan perempuan-perempuan yang akan menyusui Musa a.s., tetapi Musa sendiri merasa jijik untuk menyusui kepada mereka. Dan datanglah saudara perempuan Musa menawarkan dirinya bahwa ia sanggup mendatangkan seorang perempuan yang akan menyusuinya. Mereka menerima penawaran saudara perempuan Musa itu dan mengutusnya untuk segera memanggil perempuan yang akan menyusui Musa a.s. Kemudian dia membawa ibunya ke istana Fir'aun, lalu disusuilah Musa yang masih bayi oleh ibunya sendiri, berbeza dengan perempuan-perempuan lain yang pernah cuba menyusuinya dahulu. Demikianlah, akhirnya ibu Musa merasa yakin bahwa janji Allah Ta'ala itu benar, yaitu setelah Allah Ta'ala mengembalikan anaknya ke pangkuannya.


Firman Allah Ta'ala, "Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa, 'Susukanlah dia, dan apabila kamu khawatir terhadapnya maka jatuhkanlah dia ke dalam sungai (Nil). Dan janganlah kamu khawatir dan janganlah (pula) bersedih hati kerana sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) dari para Rasul'. Maka dipungutlah ia oleh keluarga Fir'aun yang akibatnya dia menjadi musuh dan kesedihan bagi mereka. Sesungguhnya Fir'aun dan Haman beserta tenteranya adalah orang-orang yang bersalah. Dan berkatalah Isteri Fir'aun, '(Dia) cahaya mata bagiku dan bagimu. Jangan kamu membunuhnya, mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia menjadi anak'. Sedang mereka tiada menyadari. Dan menjadi kosonglah hati ibu Musa, sesungguhnya hampir saja dia menyatakan rahsia tentang Musa, seandainya tidak Kami teguhkan hatinya, supaya dia termasuk orang-orang yang percaya (kepada janji Allah). Dan berkatalah ibu Musa kepada saudara Musa yang perempuan, "Ikutilah dia'. Maka kelihatanlah olehnya Musa dari jauh, sedang mereka tidak mengetahuinya. Dan kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukannya sebelum itu, maka berkatalah saudara Musa, 'Maukah kamu aku tunjukkan kepadamu ahlul bait yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik terhadapnya?'. Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berduka cita dan supaya dia mengetahui bahwa janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya".
Surah Al-Qasas ayat 7 hingga 13.

Memang sudah sewajarnya apabila setelah selesai masa menyusukan, ibu Musa harus membawa Musa a.s. kembali ke istana Fir'aun, dan pendidikan Musa a.s. diserahkan sepenuhnya kepada keluarga Fir'aun. Setelah Musa a.s. menjadi seorang pemuda yang tegap dan kuat, Allah Ta'ala memberikan kepadanya ilmu pengetahuan dan hikmah. Balasan seperti inilah yang akan Allah Ta'ala berikan kepada orang-orang yang berbuat baik.

Allah Ta'ala berfirman, "Dan setelah Musa cukup umur dan sempurna akalnya, Kami berikan kepadanya hikmah dan pengetahuan. dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik".
Surah Al-Qasas ayat 14.


Wallahu'alam.

Sekian wassalam....
Pondok Derang Kedah Darul Aman..

Khamis, 4 April 2013

Syariat, Tariqat dan Haqiqat : Saling memerlukan.


Assalammu'alaikum...wrth, hari ini Khamis 04/04/2013M bersamaan 23 Jamadil Awal 1434H juga bersamaan 15 Hamal 10,001 tahun PuSaka. Pada artikel kali ini, hamba akan nukilkan Rahsia Ilmu Batin (Haqiqat) dan hubungan erat antara Syariat, Tariqat dan Haqiqt untuk tatapan, renungan dan pelajaran buat diri hamba yang lemah ini juga buat saudara/i yang sudi  membacanya bersama-sama hamba. 

Sebelum hamba meneruskannya, izinkan hamba sentuh sedikit kisah kenabian Ayahnda Dzulkifli a.s.

Allah Ta'ala berfirman : "Dan (ingatlah kisah) Ismail, Idris dan Dzulkifli, mereka semua termasuk orang-orang yang sabar, Kami telah memasukkan mereka ke dalam rahmat Kami. Sesungguhnya mereka termasuk orang-orang yang soleh." 
Surah Al-Anbia ayat 85 dan 86.

"Dan ingatlah akan Ismail, Ilyasa' dan Dzulkifli, semuanya termasuk orang-orang yang paling baik."
Surah Shod ayat 48.

Komentar Ibnu Katsir, " Yang jelas, Dzulkifli disebutkan di dalam Al-Quran disertai pujian, bersama Nabi-nabi lainnya. Hal ini menunjukkan bahwa ia adalah Nabi." Pendapat ini sangat popular.

Adapun dakwah dan risalahnya, di samping kepada siapa Ayahnda Dzulkifli a.s. diutus, Al-Quran tidak menyebutkan sama sekali, baik secara garis besar maupun terperinci.

Sedangkan Ahli Tarikh menyebutkan bahwa ia anak Nabi Ayyub a.s. Nama aslinya Basyar, yang diutus sesudah Ayahnda Ayyub a.s., dan Allah Ta'ala memberi nama Dzulkifli kerana ia sentiasa melakukan ketaatan dan memeliharanya secara istiqamah (berterusan).

Satu pertanyaan disini.... 
Adakah Nabi Dzulkifli a.s. diutuskan kepada satu kaum yang digelar BANGSA MIM? atau kepada BANI JAVI?

Wallaahu a'lam.


Syariat, Tariqat dan Haqiqat : Saling Memerlukan.

Baiklah, sekarang kita masuk dalam tajuk Syariat, Tariqt  dan Haqiqat saling memerlukan. Bagi memahami dengan lebih lanjut akan apa yang hamba nukilkan nanti, diharapkan saudara dan saudari rujuk kepada para guru Mursyid, para Ulama' atau para Masyaikh yang saudara/i kenali.

Syariat : Ertinya, anda menyembah Allah Ta'ala iaitu anda mengikut suruhan Allah Ta'ala dan menjauhi segala larangan-Nya dengan mengaku merendah diri dalam iktikad hati sama ada anda mengerjakan atau tidak, tetap zahirnya syariat.

Tariqat : Ertinya, seperti sesungguhnya anda sahajakan Allah Ta'ala dengan ilmu dan amal iaitu mengamalkan apa yang anda ketahui.

Haqiqat : Ia adalah faedah yang diperolehi daripada kedua-dua yang di atas tadi, iaitu bahawa anda melihat Allah Ta'ala dengan cahaya-Nya yang dipertaruhkan di tengah-tengah hati anda iaitu batin.

Oleh hal yang demikian, syariat dan haqiqat saling memerlukan antara satu sama lain iaitu tidak boleh dibilang zahir syariat melainkan sudah ada batin hakikat, dan juga tidak boleh dikatakan batin hakikat itu melainkan dengan zahir syariat. Oleh sebab itu Ulamak telah memberikan kata syarat : "Syariat tanpa hakikat itu hampa dan hakikat tanpa syariat batal."


Berkata Al-Qutubur Rabbani Walhaikal An-Nurani Maulana As-Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani q.s., "Tiap-tiap haqiqat yang tidak diperteguhkannya dengan syariat maka ianya zindiq."

Berkata Ibnu Ibad q.s., mengambil riwayat daripada sesetengah orang A'rif, "Barangsiapa mengatakan hakikat itu bersalahan dengan syariat, maka orang itu kafir." Hal ini demikian, kerana kedua-duanya itu adalah syariat Nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu, syariatnya yang batin itu dinamakan 'Haqiqat' dan syariat yang zahir itu dinamakan 'Feqah'. Kedua-duanya tidak boleh dipisahkan, dan kalau dipisahkan kedua-duanya itu nescaya membawa kecacatan dalam agama.

Sebagaimana kata Imam Junaid r.a. : "Barangsiapa mengetahui ilmu feqah (zahir syariat) tanpa mengetahui ilmu tasawuf (hakikat/batin syariat), maka sesungguhnya orang itu fasik. Dan barangsiapa mengetahui ilmu tasawuf tanpa ilmu feqah, maka sesungguhnya orang itu zindiq. Dan barangsiapa yang menghimpunkan kedua-duanya sekali (ilmu feqah dan ilmu tasawuf), maka sesungguhnya orang itu tahkik yang sebenarnya."

Syariat, tariqat dan haqiqat boleh diumpamakan buah kelapa, syariat itu seperti tempurung yang menjaga isi dan minyaknya. Tariqat itu seperti isinya, dan Haqiqat itu seperti minyaknya yang terdapat dalam isinya itu. Oleh itu tidak akan diperolehi minyak itu melainkan dengan memecahkan tempurungnya dan memerah isinya. Oleh sebab itulah, Allah Ta'ala dan Rasul-Nya menyuruh menyembunyikan rahsia Haqiqat itu daripada orang yang bukan ahlinya. Wallaahu a'lam.


Rahsia Ilmu Haqiqat disembunyikan.

Berkata Syeihkul Islam r.h. dalam kitab Syarah Hukum Ibnu Ruslan : Apa yang dimaksudkan denga  haqiqat itu ialah ilmu laduni yang bercahaya (nurani) yang diajarkan oleh Allah Ta'ala kepada segala roh sewaktu terucap perkataan Allah Ta'ala kepada mereka itu :

Ertinya; "(Allah bertanya) : 'Bukankah Aku ini Tuhan kamu?' (Maka sembah segala roh): 'Betul, Engkau Tuhan kami'." 
Surah Al-A'raaf ayat 172.

Dan lagi diinsyaratkan kepada segala roh dengan firman-Nya: Ertinya; "Dan Dia telah mengajarkan kepada Nabi Allah Adam a.s. nama-nama (benda-benda) seluruhnya."
Surah Al-Baqarah ayat 31.

Tetapi rahsia itu tersembunyi dalam roh dan tertutup oleh sebab memandang wujud yang gelap dengan berasa bimbang dengan karenah hawa nafsunya.  Apabila hilang hal-hal sedemikian, maka dengan taufiq (kekayaan) Allah Ta'ala, nescaya zahirlah rahsia ilmu hakikat. Inilah maksud yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. ; "Barangsiapa mengamalkan apa yang diketahui, nescaya Allah Ta'ala mempusakakannya ilmu yang tidak diketahuinya (iaitu mendapatkan ilmu itu tanpa dia bersusah-payah belajar)."


Oleh itu, Allah Ta'ala akan membukakan dalam hatinya itu taufiq sedemikian dengan mendatangkan kepadanya segala makhluk sehingga syurga pun didatangkan juga.

Oleh itu, jelaslah pada kita bahawa ada ilmu yang disuruh oleh Allah Ta'ala dan Rasul-Nya menyembunyikannya daripada pengetahuan orang yang bukan ahlinya dengan berdalilkan Al-Quran dan Hadis secara atsar (bekas) sahabat dan pandangan Ulamak yang tersebut itu. Jadi terbatallah perkataan orang yang mengatakan, sesungguhnya Nabi dan Ulamak itu tidak ada menyembunyikan ilmu.

Ilmu yang disembunyikan itu ialah ilmu haqiqat. Oleh sebab itu, tidak harus sama sekali bagi Salik membaca kitab ilmu haqiqat sebelum ia tetap dalam syariat dan tariqat dan juga sebelum ia menerima talqi (terima ijazah) daripada guru yang pakar, yang wasil (yang sampai kepada Allah) lagi Mursyid Kamil Mukammil, juga sebelum kuat fahamannya (cukup faham) untuk menerima ilmu haqiqat. Ini amat penting kerana hal yang demikian itu akan menyebabkan ia terjerumus ke arah kesesatan selama-lamanya. Hal ini juga menyebabkan ia tidak dapat mencari jalan keluar sehingga ia mendakwa sesuatu hal yang diada-adakannya tanpa dalil dan mengiktikadkan segala iktikad yang tidak layak pada Hak Allah Ta'ala. Semoga dilindungi Allah Ta'ala akan kita daripada perkara sedemikian.

Maka berbahagialah bagi saudara yang menuntut dan berusaha mendapatkan rahsia yang tersembunyi itu supaya dapat menjadi ahlinya dan beroleh kemenangan di akhirat.


Berkata Imam Ghazali Hujjatul Islam dalam kitabnya, Ihya Ulumuddin, "Barangsiapa tidak ada padanya bahagian ilmu ini iaitu Rahsia Ilmu Batin, nescaya ditakuti ia mati dalam kafir dan sekurang-kurangnya bahagian yang diperolehinya itu dapat mengembangkan rahsia ilmu batin dan dapat mentaslimkan (mensejahterakan, menyelamatkan, memberi pernghormatan) orang yang memilikinya."

Berkata sesetengah orang-orang A'rif, "Barangsiapa ada padanya dua perkara ini, nescaya tidak terbuka padanya sesuatu pun daripada ilmu ini (Rahsia Ilmu Batin) iaitu pertama : bida'ah, dan kedua : kibrun (sombong)."

Berkata sesetengahnya pula, "Barangsiapa yang kasih akan dunia atau kekal mengikuti hawa nafsu, nescaya ia tidak dapat merasakan tahkik dengan ilmu ini, walaupun ia bertahkik dengan ilmu yang lain, sekurang-kurangnya orang yang mengingkari ilmu ini akan menerima balasan siksa iaitu tidak diberi rasa (zauq) oleh Allah Ta'ala daripada rahsia ilmu batin itu."

Itulah ilmu segala orang yang benar (Siddiq) dan orang-orang yang hampir kepada Allah Ta'ala (Muqarrabin).

Wallaahu a'lam.


Sekian wassalam.

Derang, Kedah Darul Aman.

Ahad, 31 Mac 2013

Mukjizat dan Karamah


"Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya : "Jadilah" - maka jadilah ia."
Surah Yasin ayat 82.

Assalamu'alaikum...wrt, hari ini AHAD 31/03/2013M bersamaan 19 Jamadil Awal 1434H juga bersamaan 11 Hamal 10,001 tahun PuSaka, hamba nukilkan sebagai renungan dan santapan jiwaku, saudara dan saudari yang dihormati sekalian. Semoga ianya bermanafaat untuk kita semua.

Mukjizat ialah suatu kejadian atau perkara yang mencarik adat atau luar biasa. Kejadian mukjizat adalah kejadian yang diluar hukum tabi'i (natural law) dan melampaui kemampuan fikiran akal manusia untuk memahaminya. Dengan kata lain, kejadian itu menghairankan dan seolah-olah tidak masuk akal.

Ada dua perkataan yang membawa pengertian luar biasa atau mukjizat ini dalam pendapat orang-orang sufi. Patut kita ketahui perbezaan antara kedua-dua perkataan itu meskipun perbezaannya halus sekali.

Perkataan MUKJIZAT bererti perlakuan atau tindakan Allah Ta'ala secara langsung dalam hukum-hukum dan alam tabi'i dan kemanusiaan. Dalam mukjizat tindakan itu bukan diminta oleh manusia dan tidak tidak ada manusia campur tangan dalam kejadian atau perkara luar biasa itu.

Kedua ialah perkataan KARAMAH (keramat). Perkataan ini membawa pengertian bahawa kejadian atau perkara luar biasa itu berlaku melalui manusia. Ini bererti Allah Ta'ala melakukan perkara luar biasa itu melalui alat atau wakil iaitu manusia. Pada zahirnya manusia itu melakukan perkara luar biasa itu tetapi pada hakikatnya adalah Allah Ta'ala jua.

Walau bagaimanapun, dalam kedua-dua hal itu pada hakikatnya adalah kuasa dan izin Allah Ta'ala jua. Allah Ta'ala jua yang bekerja dan bertindak dalam kedua-dua hal itu. Wallahu'alam.


Abdullah Yusuf Ali rah. dalam tafsir Al-Quran ada menulis : "Orang-orang kerohanian dikurnia oleh Allah Ta'ala suatu keistimewaan iaitu mereka diperlihatkan rahsia-rahsia alam kerohanian dan mereka ditunjukkan cara-cara bagaimana mengelakkan diri daripada maksiat dan api neraka. Masing-masing bertanggungjawab atas dirinya sendiri. Kurniaan Allah Ta'ala ini meliputi semua orang tetapi bukan semua orang menerima kurniaan yang sama taraf dan sama darjat.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda tentang orang-orang yang diistimewakan dengan rahsia-rahsia tersebut : "Sesungguhnya Allah ada suatu minuman yang disediakan untuk para Auliya-Nya. Apabila mereka minum minuman itu, mereka menjadi bersih. Apabila mereka bersih, mereka menjadi bijaksana. Apabila mereka bijaksana, mereka terbang ke atas. Apabila mereka naik ke atas, mereka mencapai. Apabila mereka mencapai, mereka bersatu. Apabila mereka bersatu, mereka berpisah. Apabila mereka berpisah, mereka fana (lenyap). Apabila mereka fana, mereka baqa (kekal). Apabila mereka baqa, mereka jadi raja. Kemudian mereka berada dalam Majlis Yang Haqq di Hadrat Allah Yang Maha Tinggi."

Sheikh al-Habib r.a. berkata : "Jika seseorang itu mengetahui rahsia dirinya, pasti dia akan menitiskan air mata pada setiap nafas yang dihembusnya."


Cerita-cerita tentang kehidupan dan pengalaman ahli Sufi penuh dengan perkara dan kejadian yang luar biasa. Ada khabarnya mereka mengembara ke angkasa lepas, menghidupkan orang yang telah mati, menyembuhkan penyakit dan berbagai-bagai lagi. Peristiwa yang paling terkenal ialah Mikraj Nabi Besar Muhammad s.a.w. Dalam mikraj itu Baginda s.a.w. mempelajari banyak rahsia-rahsia Ketuhanan dan berjumpa dengan roh para Nabi, dan Baginda s.a.w. menerima arahan dan ajaran serta petunjuk daripada Allah s.w.t.

Ibnu Arabi r.a., seorang Sufi terkenal yang hidup lapan abad yang lalu dikhabarkan telah mengembara ke bulan dan menulis dengan terperinci tentang rupa permukaan bulan dan suasana di sana. Pada hal para angkasawan Amerika Syarikat hanya baru abad ini sahaja mengenali bulan dan permukaannya.

Adalah diceritakan bahawa Sheikh Jajaluddin Rumi r.a. tatkala berumur 6 tahun telah menghairankan rakan-rakan sepermainannya apabila beliau melompat ke langit dan hilang terus petang hari itu dan khabarnya beliau dibawa mengembara ke gugusan-gugusan bintang di langit tinggi.

Cerita-cerita seperti ini banyak terjadi dan disaksikan oleh orang ramai dan ini tidak dapat dinafikan semata-mata kerana ia mungkin mustahil menurut pendapat sains atau akal biasa.


Cuba sama-sama kita fikirkan tentang gelombang radio. Gelombang radio ini telah wujud sejak berjuta-juta tahun dahulu lagi tetapi zaman sekarang baru dijumpai, dikenali, diukur dan digunakan oleh manusia. Perkara-perkara ghaib itu melampaui keupayaan akal manusia untuk memahaminya, manusia hanya dapat mengetahuinya jika diizinkan Allah Ta'ala.

Mukjizat memang benar ada terjadi. Orang biasa mungkin hairan takjub melihat kejadian mukjizat itu. Allah Maha Kuasa. Dia boleh melakukan apa sahaja. Tidak ada yang tidak sanggup dibuat-Nya. Semuanya mungkin dan semuanya sanggup dibuat-Nya. Baik perkara luar biasa mahupun perkara biasa boleh dilakukan-Nya. Tetapi sekiranya perkara luar biasa itu terjadi kepada seseorang manusia biasa, maka mungkin menghairankan ramai orang.

Kita ambil misalan daripada kehidupan zaman moden ini. Misalnya, dengan menggunakan telefon, kita boleh menekan 7 atau 8 nombor dan kemudian kita boleh bercakap dengan seseorang yang lain dan di mana sahaja dalam sesuatu bandar. Dengan menambah 2 angka lagi, kita boleh berhubung dengan sesiapa sahaja dalam negeri berlainan. Dengan menambah beberapa nombor lagi, kita boleh berhubung dengan sesiapa sahaja di seluruh ceruk dunia ini. Dengan menggunakan telefon pintar mudah alih (pelbagai jenama dan jenis sekarang ini) keupayaan telefon itu diperluaskan lagi. Dengan bantuan sistem komputer sekarang ini, seseorang yang mempunyai pengetahuan tentang rentetan (sequence) nombor yang betul, seseorang itu boleh memindahkan berjuta-juta ringgit dari satu akaun bank ke satu akaun bank yang lain walaupun beribu-ribu batu jauhnya. Tetapi jika anda kemukakan nombor 15 angka yang sama kepada seorang yang lain yang tidak memiliki kod penyampaian (access code) yang betul, tiada apa-apa yang akan terjadi. Wallahu'alam.


Dalam satu pengertian, apa yang seseorang Sufi buat untuk mendapatkan keramat, adalah seumpama kerja-kerja komputer itu juga. Allah Ta'ala berfirman bahawa Al-Quran itu adalah petunjuk, dan tidak ada satu perkara pun tertinggal, semuanya ada terkandung di dalam Al-Quran. Ini adalah satu kebenaran walaupun ada orang yang menafikannya kerana Al-Quran itu adalah datang dari Allah Yang Maha Benar.

Ada Sheikh Sufi yang berkata bahawa setiap ayat Al-Quran itu sekurang-kurangnya mengandungi 18,000 makna (maksud). Sudah tentu fikiran manusia tidak boleh memuatkan 18,000 makna dalam satu ayat. Apa yang dimaksudkan ialah dalam setiap ayat Al-Quran itu ada maksud dan makna yang sangat banyak. Makna dan maksud itu pula dapat dipandang dari segi peringkat yang ghaib, dari segi peringkat sel, atom, pecahan atom (sub-atomic) dan sebagainya. Semua itu tidak dapat dilihat dan diukur dengan cara sains dan teknologi moden dan tidak terfikir oleh akal manusia.

Kita tentu tahu beberapa perkara tentang bunyi-bunyi huruf dan kesan-kesan irama dan getaran dalam bacaan Al-Quran. Setiap huruf itu ada hubungan antara alam Ketuhanan dan alam kemanusiaan. Oleh yang demikian, bagi orang Sufi apabila perkataan ALLAH disebut, rantaian getaran terbit dari dalam jiwa yang paling dalam yang mengingatkan Sufi itu kepada Allah Ta'ala.


Sebenarnya Allah Ta'ala tatkala hendak menghantarkan roh kepada seseorang manusia, telah menyerapkan ilmu dan kepatuhan (ketaatan) kepada perintah Allah. Dalam roh itu telah dibekali dengan ilmu dan kepatuhan tadi. Ilmu dan kepatuhan itu menyerap dalam badan, mental dan roh manusia. Kemudian Allah Ta'ala memerintahkan roh supaya memasuki setitik darah (benih manusia), maka kehidupan manusia pun bermula. Dari sejak itu hayat manusia tidak lain hanya bayangan Penciptanya.

Al-Quran itu juga digelar Al-Kitab. Al-Quran itu adalah himpunan maklumat dan idea semua perkara dan perencanaan Pencipta (atau digelar juga Lauhul-Mahfuz). Allah Ta'ala berfirman bahawa tidak ada sesuatu perkara pun yang tertinggal oleh Al-Quran. Firman Allah Ta'ala lagi yang lebih kurang maksudnya, sekiranya semua pokok dijadikan pena dan semua air lautan dijadikan tinta (dakwat), dan ditambah lagi sebanyak itu, namun ilmu dalam Al-Quran itu tidak akan habis-habis ditulis.

Dengan menyebut huruf pertama dalam perkataan Al-Quran (iaitu Qaf) akan menggetarkan lubuk mental dan jiwa yang paling dalam. Kemudian terus membaca bunyi huruf  RA, lalu jiwa itu melambai dan mengajak kembalinya semua perkara kepada Yang Esa. Huruf 'Ain merintis idea tentang rantaian titah Allah Ta'ala yang diturunkan untuk mengatur seluruh alam makhluk ini. Tiga huruf tersebut menyedarkan kita tentang keluasan dan kedalaman Perencanaan Pencipta dan menyedarkan tentang tujuan hidup kita. Huruf yang keempat pula iaitu Alif menyedarkan ingatan kepada Al-Khaliq, menyedarkan ke-DUA-an wujud (iaitu wujud hamba dan wujud Tuhan) dan tentang perpisahan hamba dengan Allah Ta'ala. Sebenarnya ini adalalah suatu hakikat (sebenarnya), bukan hanya idea sahaja. Wallahu'alam.


Sains Sufisme dipelajari dalam suatu kumpulan tertutup iaitu kumpulan kerohanian yang tersendiri. Ilmu yang dimiliki ahli Sufi diperolehi dari lubuk jiwa yang paling dalam dan pula berkaitan dengan kewujudan semesta raya ini. Allah Ta'ala telah menyediakan 'jalan dan peraturan' untuk menggunakan ilmu ini bagi menimbulkan perkara luar biasa atau mencarik adat (iaitu mukjizat) dalam alam kemanusiaan. Misalnya dengan menyebut sesuatu formula atau bacaan (nama Allah) atau ayat Al-Quran dengan bilangan tertentu dapat mengelakkan bencana daripada musuh. Begitu juga boleh digunakan ayat-ayat Al-Quran sebagai formula. Perkataan "ayat" bererti juga mukjizat.

Ada amalan Sufi yang menimbulkan kesan pada jiwa sama seperti kesan mendirikan solat (sembahyang) selama 700 tahun. Amalan ini sendiri hanya memerlukan masa lebih kurang lima saat. Bukan setiap orang boleh melakukan amalan ini. Bagi sesetengah orang, ianya seperti memberi satu suntikan penisilin kepada seekor lalat yang mengidap selsema.

Dengan beramal secara berjemaah, kesannya tidak terhingga lagi hebatnya hingga tidak dapat dihutung walaupun dengan konsep abstrak matetatik. Ada seorang Sufi yang menyempurnakan sebutan formula atau zikir hingga berpuluh-puluh juta kali sebutan.


Seseorang yang menyaksikan pengubatan secara Sufi itu, walaupun secara luar biasa, tidak banyak memerhatikan apa yang berlaku. Pesakit datang ke hadapan ahli Sufi, lalu Sufi itu membaca sesuatu dan menghembuskan kepada orang yang sakit itu. Sebentar kemudian pesakit itu sembuh. Tetapi orang tidak melihat betapa lamanya ahli Sufi itu beramal sebelum dapat melakukan perkara yang luar biasa itu. Mungkin ahli Sufi itu bersuluk dan beruzlah selama 30 tahun, berzikir dan membaca nama-nama Allah Ta'ala atau ayat-ayat Al-Quran tertentu selama 50 juta kali, untuk menyembuhkan seseorang. Mungkin tujuan utama ahli Sufi itu hidup di maya pada ini adalah untuk menyembuhkan penyakit orang sahaja.

Ada juga orang inginkan ahli Sufi itu menyediakan senarai penyakit dan formula tertentu untuk mengubati penyakit itu. Sebenarnya bukan formula itu yang menyembuhkan. Penyembuhan ialah penggunaan formula atau zikir iaitu melalui pengantara atau wakil nafas dan roh suci Sufi tersebut, dengan izin Allah Ta'ala jua. Formula itu mungkin tiada memberi faedah bagi orang biasa.

Fikiran dan badan manusia dikotori oleh najis, dan ini menyebabkan orang tidak dapat menggunakan ilmu hakiki yang terpendam dalam roh yang dikurniai Allah Ta'ala itu. Di samping itu pengaruh fahaman dan indoktrinasi masyarakat dan keluarga menghalang seseorang itu mencapai kesedaran bahawa ia adalah bayangan atau penzahiran (manifestasi) Allah Ta'ala sebenarnya.


Hati yang kotor dan ketidakseimbangan emosi manusia itu perlu dibersihkan dan diseimbangi serta diubat dengan secara bersungguh-sungguh. Tiap-tiap orang berlainan penyakitnya, maka dengan itu berlainan pulalah ubatnya.  Badan (jasad), fikiran (mental) dan jiwa (roh) seseorang itu perlu diubat.

Matlamat Sheikh Sufi, sebagai tabib, bukan sahaja menyembuhkan penyakit badan tetapi juga penyakit fikiran dan jiwa serta meluruskan cara hidup seseorang itu supaya berjalan atas jalan Allah yang lurus lagi diredhai oleh-Nya.

Seorang Sufi, Barkat Ali rah. pernah berkata : "Hanya hati yang boleh menyampaikan ilmu tentang hati. Ilmu ini dikurniai bukan dipelajari."

Pada mulanya ajaran kesufian itu hendaklah dipaksa kepada diri supaya mempercayainya. Sesiapa yang beramal bersungguh-sungguh dan menguji kebenarannya akan membuahkan iman sejadi dalam jiwanya. InsyaAllah.

Wallahu'alam.


Anaknda Bertuah Tun Fatimah.

Ya Hayyu Ya Qayyum

Kata-kata Hikmah dan Pesanan Ayahnda : 

1. Selagi dunia ini tidak kiamat, selagi itulah para Aulia' ada di muka bumi Allah Ta'ala ini.

2. Semasa Tok Wali hidup tidak mahu mencari. Bila sudah mati baru tahu (bahawa) dia itu seorang Tok Wali. Hendak buat apa lagi? Dia sudah mati. Dia sudah masuk alam lain. Lepas itu pakat pergi lawat kubur sajalah.

3. Perkara kerohanian tidak boleh difahami dengan akal, nafsu dan ilmu. Jika boleh dengan ilmu tentulah Imam Ghazali r.a. tidak mengaji dengan Yusuf Nasaji dan Sheikh Abdul Wahab Sya'rani r.a. tidak mengaji dengan Ali Khawas. Cukuplah mereka ini menjadi contoh.

Sekian, Wassalam.

Tanah tumpah darahku, Utan Aji Perlis Indera Kayangan.