Ayahnda

Ayahnda

Sabtu, 10 November 2012

Kisah Anak-anak Ishaq a.s. dan Anak-anak Ya'qub a.s.


Makam Ayahnda hari ke-40


Assalammu'alaikum...wrt, hari ini Jumaat 09/11/2012M bersamaan 24 Zulhijjah 1433H genaplah 42 hari Ayahnda Syeikh Mahmud al-Majzub kembali ke Rahmatullah, dan genaplah 52 hari Maulana Ibrahim (Pak Teh) meninggalkan alam fana ini. Juga genaplah 52 hari anaknda Nur Fatimah Zahra melihat alam dunia yang penuh warna warni ini.

Kepada saudara/i yang tengah bersiap-siap untuk pulang ke tanah air dari menunaikan rukun Islam kelima,, berhati-hati di perantauan, kepulangan anda dinantikan oleh keluarga tersayang.... Semoga selamat pulang dan selamat sampai di sisi keluarga tersayang... insyaAllah selamat semuanya.

Fatimah Zahra hari ke-40

Artikel kali ini adalah sambungan bagi artikel Kisah Ayahnda Ishaq a.s. dan Ya'qub a.s. minggu lalu.

Ayahnda Ishaq a.s. dikurniakan dua orang putera, 'Iso (Al-Ish) dan Ya'qub (Israil). Ayahnda Ishaq a.s. lebih menyayangi Al-Ish daripada Ya'qub kerana rasa tidak senang melihat Rifqah (isterinya) lebih menyayangi putranya yang bongsu, Ya'qub. Pernah terjadi suatu kejadian dalam keluarga itu. Biasanya, Ayahnda Ishaq a.s. lebih senang meminta 'Ish menghidangkan makanan kepadanya. Melihat sikap yang demikian itu, Rifqah menyuruh putranya, Ya'qub untuk menghidangkan makanan sebelum Al-Ish. Maka makanlah Ayahnda Ishaq a.s. dan mendoakan atas kebaikan Ya'qub. Ketika Al-Ish mengetahui hal ini dia marah dan mengancam adiknya.

Melihat keadan yang tegang antara kedua putranya ini, Rifqah akhirnya menganjurkan kepada Ya'qub untuk mengunjungi saudara (ibunya) bernama Laban yang tinggal di daerah Haron, Iraq dan tinggal di sana bersama bapa saudaranya dan mengahwini anak bapa saudaranya itu. 


Kemudian Rifqah meminta kepada suaminya agar menyuruh Ya'qub untuk pergi, memberi wasiat dan memberikan doa kepadanya. Maka  pergilah Ya'qub menuju ke rumah bapa saudaranya yang bernama Laban dan menghambakan diri kepadanya sebagai syarat untuk dapat mengahwini putrinya yang bernama Rahil. Akan tetapi bapa saudaranya menghendaki untuk dikahwinkan dengan putrinyayang lebih tua, yaitu Lailah. Setelah sampai waktunya, Ya'qub mengadap bapa saudaranya, "Saya hanya menghendaki untuk kahwin dengan Rahil putri bapak yang tercantik dibanding kakanya". Bapa saudaranya menjawab, "Menurut kebiasaan, kami tidak memperkenankan mengahwinkan anak yang lebih muda mendahului kakaknya. Maka apabila kamu menghendaki adiknya, kamu harus bekerja lagi selama 7 tahun".  Setelah dipenuhi persyaratan tersebut maka dikahwinkan Ya'qub dengan dua putri kandung bapa saudaranya itu. Dan memadu dua wanita sekandung menurut syariat zaman tersebut diperbolehkan.

Laban memberi masing-masing anaknya seorang budak perempuan Lailah diberi seorang budak bernama Zulfa, sedang Balhah diberikan kepada Rahil. Kemudian dua isteri Ya'qub masing-masing menghadiahkan budaknya kepada suaminya sehingga Ya'qub mempunyai empat orang isteri dan mempunyai 12 orang anak dari mereka berempat.

Dari Lailah dikurniai 6 orang anak yaitu Raubin, Samiun, Lawi, Yahudza, Yasakir dan Zabolon. Dari Rahil dikurniai 2 orang anak yakni Yusuf dan Bunyamin. Dari Balhah dikurniai 2 orang anak yakni Daan dan Naftalii. Sedangkan dari Zulfa juga dikurniai 2 orang anak yakni Jad dan Asyir.


Sesudah 20 tahun Ya'qub tinggal bersama bapa saudaranya (bapa mertuanya) Laban, ia meminta izin untuk kembali kepada keluarganya di Kan'an, dan mertuanya mengizinkan. Setelah Ya'qub sampai di daerah Kan'an, tepatnya sampai di Palestin, ia menyadari bahwa saudaranya yang bernama 'Iso pasti akan mencegatnya di daerah yang jaraknya 400 kaki dari tempat tinggalnya. kerana ia merasa khawatir akan terjadi sesuatu dengannya, maka Ya'qub mempersiapan suatu hadiah untuknya yang dihantarkan oleh anak-anaknya. 'Iso merasa gembira sekali ketika menerima hadiah dari saudaranya itu. Kemudian ia meninggalkan tempat kediamannya untuk adiknya dan dia pergi ke Gunung Sya'ir. Sedangkan Ya'qub langsung menghadap ayahnya, Ishaq a.s. Kemudian Ayahnda Ishaq a.s. memberi tempat tinggal Ya'qub di kampung Habrun yang kemudian disebut daerah Al-Halil.

Ayahnda Ishaq a.s. hidup selama 180 tahun, dan setelah wafat dikebumikan di kampung Al-Mughirah, tempat bapaknya Ibrahim a.s. disemadikan.


Al-Asbath

Yang dimaksudkan Al-Asbath ialah anak-anak Ayahnda Ya'qub a.s. yang berjumlah 12 orang itu. Kata Asbath adalah jamak, sedangkan tunggalnya sabath yang artinya anak atau cucu.

As-Sabath dalam bahasa Yahudi dan berarti Kabilah dalam bahasa Arab yakni mereka yang mempunyai nenek moyang (ayah) yang satu. Dan masing-masing anak Ya'qub sebagai ayah dari Sabath di kalangan bangsa Israil. Maka seluruh bangsa Israil merupakan keturunan dari 12 anak Ya'qub tersebut.


Dari Al-Asbath ini lahirlah beberapa orang Nabi. Antara lain, dari Sabath Lawi muncul beberapa Nabi, yakni Musa, Harun, Ilyas dan Ilyasa. Dari Sabath Yahudza lahir Nabi Daud, Sulaiman, Zakaria, Yahya dan Isa. Sedang dari Sabath Bunyamin muncul seorang Nabi, yaitu Yunus alaihiwassalam tuwassalam.

Di antara putra-putra Ya'qub a.s., Allah Ta'ala memilih Yusuf sebagai Nabi. Al-Quran menjelaskan sebagai berikut,

"Dan sesungguhnya telah datang Yusuf kepadamu dengan membawa keterangan-keterangan, tetapi kamu senantiasa dalam keraguan tentang apa yang dibawanya kepadamu, hingga ketika dia meninggal, kamu berkata, 'Allah tidak akan mengirim seorang (Rasul pun) sesudahnya'. Demikianlah Allah menyesatkan orang-orang yang melampaui batas dan ragu-ragu".
(Surah Al-Mukmin ayat 34)




Wallahu'alam... Sekian Wassalam.

11 ulasan:

  1. as salam Anaknda Bertuah yg sangat bertuah,

    salam maal hijrah 1434H

    semoga Tuhan mengurniakan limpah kurnia terbaik, keampunan, belas kasihan, rahmat serta kasih-sayangNya kepada AB serta keluarga tercinta

    sejujurnya saya segan bertandang ke 'madrasah' AB ini

    banyaknya kitab2 ilmuan yg menjadi hidangan minda dan roh AB
    juga dikelilingi dengan suasana pengajian madrasah yang tenang dan hening
    ia amat jauh berbeza dengan kehidupan sekular yg saya lalui

    ada bercita2 nak masuk sekolah pondok sewaktu kecil2 dulu
    namun tidak kesampaian, diri berkelana hingga ke sekolah missionari bercampur-gaul pula dengan 'adik-beradik' bangsa yg lain

    alhamdulillah, sudah puas 'mengembara' ke dunia so called moden, Tuhan rezekikan saya masa lapang utk mencari semula diri yg hilang

    tolong selalu doakan utk saya serta kawan2 yg lain ye AB, semoga dpt kembali kepangkal jalan

    terima kasih sudi berkawan dengan kami...

    BalasPadam
  2. Wassalam....
    Terima kasih atas pandangan dan kesudian bertandang wahai saudaraku Wangsa gelarnya bangsaku.

    Selamat menyambut Ma'al hijrah buat Enchik Wangsa dan sekalian saudaraku yg sudi bertandang sambil menghirup santapan minda dan rohani yg tidak seberapa ini.

    Hamba nukilkan segala coretan buat renungan diri sendiri, anak keturunanku dan buat saudara seIslam serta buat insan2 yg dahagakan kebenaran dan kebaikan demi kebaikan...

    InsyaAllah sama2lah kita berdoa memohon petunjuk hidayah dan taufiq drp Allah Azzawajalla dgn berkat mukjizat Rasulullah s.a.w. agar kita semua sentiasa dlm rahmat dan pimpinan ke jln yg lurus oleh Allah s.w.t.

    Gembiranya hati hamba dpt berkenalan dan berkawan dgn saudara sekalian dlm suasana tenang dan damai....Alhamdulillah teruskan segala usaha yg baik dan tetapkan niat semata-mata kerana Allah Ta'ala.

    BalasPadam
  3. as salam AB anakanda yang sangat bertuah,

    terima kasih AB diatas kata2 aluan dari tuan punya madrasah

    sebenarnya terlupa untuk sampaikan peluk-cium kasih sayang kepada anakanda Fatimah Zahra

    diharap anakanda Fatima sudi 'berkawan' juga dengan acik2 sekalian - acik wangsa, acik feez, acik kepompong, acik orang yg menyorok, acik puteri annur, acik puteri gunung..sape lagi ek..??...sume acik tawan2 abahmu itu......

    semoga menjadi anak yang solehah...!!!

    yg dalam fb batch tu abang Fatima ke???

    ke gambar AB waktu kecik2 dulu...???

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh,panggil i "ciksu" je...panggilan anak2 buah annur...annur pun ada 2 orang anak buah,mia dan faris namanya...hehe,fatimah bolehlah berkawan dgn 2 orang cikenit ni...tapi dorang jenis suka ngusik,sebijik mcm ciksu dorang ni...hehe

      Padam
    2. hhmmmm....puteri annur ni anak bongsu perempuan rupa2nya

      patutlah "baik2nya" itu bermacam2....

      ke..nama puteri annur ni SUHANA??....dulu feez pernah teka nama annur dan ianya betul....

      salam kasih sayang utk mia dan faris...
      mereka berdua ni buah hati puteri gunung bukan...???

      Padam
  4. Wassalammu'alaikum...wrth, kpd saudara Wangsa serta kawan2 yg sudi bertandang....

    Anaknda Fatimah Zahra sentiasa senyum gembira kpd setiap kawan2 abah@ayahnya....

    "Tima kacih acik wangsa" kata Fatimah Zahra.

    Ya betul, dlm fb batch tu abang Fatimah.... Muhammad Taufiq namanya....

    gambar Ab kecik2 dulu...'montel' kata org utara...

    BalasPadam
    Balasan
    1. semalam ciksu baru je lepas buat lukisan batik kat muka faris,cantik tau...dgn pen hitam,berseni gitu...fatimah nak tak?ciksu pandai melukis tau...hehe

      Padam
    2. aannuurr..........................

      'buat lukisan batik kat muka faris..'???

      'fatimah nak tak?'???

      ....aku pengsan....

      Padam
    3. ciksu...fatimah nak juga..tp lukis cantik2 taw...lukis bunga teratai....

      Padam
  5. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    BalasPadam