Ayahnda

Ayahnda

Jumaat, 10 Ogos 2012

URUTAN PELBAGAI PERISTIWA MENJELANGNYA HARI KIAMAT



Assalammu'alaikum...wrt, hari ini Khamis 09/08/2012M bersamaan 20/09/1433H sempena malam ke 21 Ramadhan, hamba paparkan Urutan Peristiwa dibawah ini sebagai sessi ulangkaji dan peringatan untuk diri hamba dan saudara/i pembaca sekalian. Di samping itu marilah sama-sama kita tingkatkan amal ibadah dan hidupkan malam-malam terakhir bulan Ramadhan kali ini, semoga kita semua akan mendapat kurniaan Ilahi mengecapi nikmat malam Lailatul Qadar, "Satu malam nilainya Seribu Bulan", insyaAllah.


1) Iraq memerangi Kuwait dan saling serang menyerang

Pada tahun 1990 Masihi, Saddam Hussein Presiden Iraq merasa tamak hendakkan hasil minyak petrol yang dimiliki oleh Jabir pemerintah Kuwait, lalu akhirnya Jabir melarikan diri meminta bantuan Amerika, Eropah dan sekutunya (negara barat berbangsa Nasrani dan beragama kristian). Jabir mengajak mereka mengusir Saddam dari negaranya, lantas mereka menyerang Iraq dan menghancur leburkan di persekitaran bumi Arab dalam rangka perjalanan pertama peperangan dunia ketiga dari awal pertempurannya.

2) Negara Iraq dikepung

iaitu satu pengepungan dari segi ekonomi, politik, ramai antara rakyat yang dipenjarakan dan sistem negara mereka dilumpuhkan. Semenjak bermulanya penyerangan Iraq berterusan sehingga ke hari ini tidak ternyata di horizon dunia sebarang tanda satu kuasa yang boleh membinasakan dan menghapuskan sama sekali negara Iraq. Ini benar-benar berlaku di salah satu pengepungan negara bukan Islam dan ianya dikongsi bersama oleh beberapa negara bukan Arab.

3) Pengepungan negara-negara Syam (Syria, Palestin, Jordan dan Lubnan)

Negara Palestin kini benar-benar dikepung, sekalipun rakyat mereka sentiasa berjuang habis-habisan, bermula pada September, 2000 Masihi yang berterusan sehinggalah ke hari ini. Diketahui bahawa negara-negara Syam ialah mengandungi negara Palestin, Syria, Jordan dan Lubnan. Adakah negara Syria dan Lubnan yang berdekatan dengan pihak negara Amerika, Eropah dan sekutunya akan berterusan dikepung? Kemungkinan, keadaan peristiwanya berlaku secara khusus dan Amerika sendiri memainkan peranan dengan menyerahkan dua buah negara ini kepada ketua negara-negara pengganas untuk meneruskan gerakan keganasannya. Pengepungan ini dinamakan sebagai ‘pengepungan Amerika’ kerana pemain peranan utamanya ialah Amerika dan medan kubu ketenteraannya ialah di Israel. Peristiwa ini memang berlaku sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW satu pengepungan yang dilakukan dari pihak negara Amerika, Eropah dan sekutunya. Untuk diketahui, pengepungan ini akan berterusan, perjuangan rakyat Palestin yang tidak mengenal sampai bila akan tamat, pembunuhan pelbagai golongan orang Islam yang berlaku berdekatan dengan pintu Baitul Maqdis serta persekitarannya sehinggalah munculnya Imam Mahdi.



4) Satu Tempoh Jangkamasa yang pendek

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang disebutkan dalam bab Fitnah dalam sahihnya, iaitu menerangkan tentang urusan peristiwa dari awalanya dari hadis Rasulullah SAW tentang pengepungan Iraq, negara-negara Syam dikepung dan kemudiannya peristiwa lain berlaku dalam tempoh jangkamasa yang pendek sebelum munculnya Imam Mahdi. Kita sekarang ini berada pada zaman antara pengepungan negara-negara Syam dan munculnya Imam Mahdi.

5) Munculnya pasukan tentera pemegang bendera hitam (Toliban)

Gerakan puak Toliban muncul dengan membawa benderanya berwarna hitam, iaitu berserban hitam dan memakai satu fesyen baju berwarna putih. Orang lain melihatnya merasa takjub dengan bentuk gayanya dan penampilannya. Kemunculan gerakan ini di sekitar tahun 1996 Masihi. Sunnah dan Athar Nabawi mengistilahkannya sebagai ‘Pasukan Tentera Kecil Pembawa Bendera Hitam’ untuk membezakan dengan pasukan tentera pembawa bendera hitam yang lebih besar dari Bani Abbas (dari Iran bermazhab Syiah). Memang berlalu satu masa kemunculan pasukan tentera kecil pembawa bendera hitam, iaitu puak Toliban di Afghanistan. Pasukan inilah yang dimaksudkan dalam athar Nabawi dan dalam sebahagian athar lainnya menceritakan tentang satu jarak masa antara munculnya pembawa bendera hitam dengan kemunculan Imam Mahdi, iaitu selama lebih kurang 72 bulan sahaja, iaitu lebih kurang selama 6 tahun. Jika sahih athar tidak kekal melainkan sedikit yang dikira dengan beberapa bulan.

Diketahui bahawa pasukan tentera pembawa bendera hitam ini adalah golongan pertama yang membantu Imam Mahdi dan bersekongkol sama untuk memperkuatkan kekuasaannya.

Rasulullah SAW bersabda:
(يخرج ناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه)
yang bermaksud: “Segolongan manusia muncul dari negara sebelah timur, lalu bersetuju bersama menguatkan kekuasaan Imam Mahdi.” (Hadis diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah, Imam Tabrani dan selainnya).

Rasulullah SAW bersabda:
(تخرج من خراسان رايات سود فلا يردها شيء حتى تنصب بإيلياء)
yang bermaksud: “Beberapa pasukan ketenteraan pembawa bendera hitam akan muncul dari negara Khurasan. Sesuatu pun tidak dapat menghalangnya sehinggalah mereka dinobatkan di Iliya’ (Baitul Maqdis).” (Hadis diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Imam Termizi, Imam Nu’aim bin Hammad daripada Abu Hurairah RA).



Ibnu Kathir berkata, pasukan ketenteraan pembawa bendera hitam ini muncul untuk membantu perjuangan bersama-sama Imam Mahdi.

Rasulullah SAW bersabda:
(إذا رأيتم الرايات السود قد أقبلت من خراسان فأتوها ولو حبوا على الثلج، فإن فيها خليفة الله المهدي)
yang bermaksud: “Jika kamu melihat beberapa buah pasukan ketenteraan pembawa bendera hitam yang datang dari negara Khurasan, kamu hendaklah datang menemuinya sekalipun kamu merangkak di atas salji kerana di dalamnya akan wujudnya khalifah Allah bernama Imam Mahdi.” (Hadis diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Imam Nu’aim bin Hammad, Imam Hakim dan Abu Nu’aim dari hadis Thauban. Hadis ini disahihkan oleh Imam Hakim dan dipersetujui oleh Imam Zahabi, begitu juga disahihkan oleh Mustaffa al-Adawi dalam kitab sahih Musnad yang mengandungi hadis-hadis Fitan dan Pertempuran).

6) Serangan pasukan tentera barat menentang pasukan Afghanistan (pembawa bendera hitam)

Peristiwa ini telah berlaku dalam jangkamasa yang terdekat iaitu sekitar bulan Oktober, 2001 Masihi. Athar juga memberitahu kepada kita bahawa antara sebab kedatangan barat dengan membawa panji ketenteraannya (pakatan ketenteraan antara Amerika, Britain dan beberapa negara Eropah) adalah berlakunya perselisihan antara beberapa golongan pasukan pembawa bendera hitam ini sesama sendiri, lalu pasukan tentera barat muncul untuk menghancurkannya. Sedangkan tujuan lain yang lebih jelas ialah ingin menguasai dunia bermula dari negara-negara sebelah timur berfahaman komunis serta Syiah dan diakhiri dengan negara sebelah timur tengah beragama Islam.

Ketua pasukan pakatan ketenteraan barat ialah berkaki tempang, berbangsa Kanada, dan mengetuai pasukan kekuatan bersekutu, Richard Mairez. Ini juga salah satu daripada tanda-tanda kemunculan Imam Mahdi, iaitu peristiwa terakhir yang berlaku sehingga ke hari ini. Peristiwa berikutnya ialah pelbagai peristiwa yang kita akan nanti-nantikannya menurut urutan masa yang berikut.


7) Peperangan Dunia ketiga di Armageddon

Dalam tahap perjalanan kedua mempamirkan kepada kita beberapa buah negara timur serta barat mula berpecah dan bergerak di mana beberapa kekuatan mula menjalan operasi konspirasi dan gerombolan ketenteraan lain dihalau serta dihancurkan di bawah beberapa kuasa pasukan terkuat. Negara barat dari pihak sebelah Amerika, Eropah dan sekutunya sekarang ini sudah bersiap sedia. Negara pakatan sebelah timur berfahaman komunis, athies dan berfahaman Syiah (Russia, China dan Iran) yang sesat pula sedang menunggu-nunggu kejahatan mereka yang lebih sedikit lagi untuk menggerakkan peranannya. Sebahagian orang Islam akan berkumpul bagi kemaslahatan beberapa pihak puak sebelah barat, iaitu Amerika, Eropah dan sekutunya kerana mereka dipaksa bersekongkol untuk mengadakan persepakatan menentang puak sebelah timur dengan dua belah pihak. Kecuali negara Iraq sahaja yang menyebelahi dan mengadakan persepakatan dengan negara sebelah timur. Peperangan nuklear akan menghancur leburkan dan tidak akan meninggalkan baki bagaikan padang jarak padang tekukur dan kemenangan berada di sebelah pihak ketenteraan barat dari pihak Amerika, Eropah dan sekutunya serta sebahagian puak Islam.

8) Sungai Furat dari banjaran gunung melimpah ruahkan jongkong emas

Kemungkinan, salah satu sebab berlaku pertempuran di Armageddon dan kawasan sekitarnya adalah disebabkan pelancaran perang nuklear kepada negara Iraq. Ini kemungkinan besar akan berlaku dan salah sebab mereka memerangi sesama mereka untuk mendapatkan kawasan air yang boleh dijadikan sebagai tempat perkhemahan tentera.

Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Nu’aim bin Hammad dalam kitab Fitnah melalui sanadnya:
(لا تدع الروم على الساحل أيام الملاحم ماء إلا عسكروا عليه)
yang bermaksud: “Pada hari pertempuran nanti, negara bersekutu Rom (Negara Amerika, Eropah dan sekutunya) tidak sekali-kali akan meninggalkan kawasan perairan air melainkan mereka terus membuat perkhemahan tentera di situ.”

Kemungkinan besar, Sungai Furat melimpahkan isi kandungannya adalah hasil daripada tindakan jenayah serangan pihak Turki berfahaman sekularisma, di mana fahaman negaranya menjadi hancur sedikit demi sedikit sehingggalah benar-benar menjadi kafir serta sekular yang sebelum itu menjadi pusat pemerintahan khilafah Islamiah. Sekarang ini negara Turki mempunyai puluhan empangan yang diakhiri dengan ‘Empangan Ebliso’. Kekuatan empangan ini mampu menghalang air sungai Furat yang berpunca dari negara Iraq secara total. Sungai Furat akan melimpahkan airnya dari banjaran gunung berupa emas. Ini satu kemungkinan juga yang boleh jadi akan berlaku sebagaimana peristiwa sebelumnya.



Jangan hampiri longgokan emas ini!!

Begitulah sebagaimana yang diisyaratkan oleh Rasulullah SAW agar kita menjauhkan diri dari banjaran pergunungan emas ini kerana di persekitarannya akan berlakunya satu pertempuran hebat dan tanah menjadi hangus terbakar. Dalam setiap 100 orang, 99 orang daripadanya akan terbunuh. Sesiapa yang sempat melihat peristiwa ini, jangan sekali-kali mengambil sedikit pun dari harta bumi tersebut. Ianya adalah benar-benar emas kuning, bukannya sebagaimana yang disangkakan oleh sebahagian orang yang mengatakan bahawa ianya adalah emas hitam (minyak petrol). Sebabnya yang ringkas ialah kerana minyak petrol memang wujud di sebahagian besar negara di dunia dan berada di pedalaman bumi, bukannya di permukaan dengan sebab sungai Furat melimpah ruahkan segala isi kandungannya. Ini adalah sebagai untuk membezakan antara Sungai Furat dengan banjaran gunung emas.


9) Pemerintah Arab Saudi meninggal dunia

Sesiapa sahaja yang menjadi pemerintah dan menjadi pengganti raja serta tampuk pemerintahan dikenali sebagai khalifah. Penulis katakan sebelum ini, ianya kemungkinan adalah Malik Fahad, tetapi Insya Allah, Allah SWT akan memanjangkan usianya dan jika Allah SWT tidak mengkehendakinya, Dia akan melakukan apa sahaja. Ini adalah satu takdir Allah SWT yang tidak boleh ditolak sama sekali.

Selepas itu, bila satu pembunuhan dilakukan kepada Malik, lalu 3 orang daripada ahli keluarganya berebut sesama sendiri untuk menduduki takhta singgahsana pemerintahan serta pentadbiran. Prof. Muhammad Hussein Haikal mengkhususkan sebuah fasal khas dengan tajuk ‘satu pandangan terhadap peristiwa di Saudi’ dalam kitabnya yang bernilai ‘Beberapa Makalah orang Jepun’. Dia menerangkan di dalamnya tentang beberap pihak pengintip untuk menunggu peluang keemasan yang terdiri daripada saudara kandung seibu sebapa Malik Fahad sendiri, iaitu Amir turus angkatan tentera, menteri pertahanan dan Amir Salman. Dari pihak saudara bukan seibu sebapa ialah Amir Abdullah bin Badawiah, putera mahkota dan ketua keamanan negara.


Selepas dia membentangkan tentang hal ehwal politik di sana, dia berbicara, “Semuanya itu adalah beberapa bukti peristiwa yang menggegarkan. Jika ditambahkan beberapa suasana yang berlaku di persekitaran negara jiran Arab Saudi dan negara-negara di persekitaran yang memanjang pantai Teluk, nescaya zahirlah beberapa bahaya. Bahaya ini bukan sebuah negara sahaja yang akan menghadapinya secara khususnya, tetapi ianya tertumpu di kawasan persekitarannya secara total. Untuk menunggu agar semuanya lega kembali, negara gerakan orang Islam dan dunia ini berkeadaan dalam suasana kacau bilau menurut beberapa perkiraan yang amat teliti dan sensitiviti.”

Urutan peristiwa yang ke 8 dan ke 9 ini, penulis tidak dapat memastikannya untuk berurutan sedemikian. Mungkin salah satunya akan terjadi lebih dahulu dan penulis tidak dapat memastikannya kerana penulis tidak ada bahan rujukan yang lengkap untuk membantu menyelesaikannya. Penulis hanya berpada kepada susunan urutan yang ada.


10) Tanda-tanda peristiwa yang berlaku pada bulan Ramadhan

Dalam masa ini, di mana semua orang merasa tidak tenang, kacau bilau, tidak tenteram, masyarakat semakin berselisih dengan sebab kematian khalifah dan berlakunya fitnah, tiba-tiba orang ramai dikejutkan dengan pelbagai tanda menakjubkan yang muncul dari arah langit dalam bulan Ramadhan. Penulis sebutkan tanpa menurut urutan yang mana satu akan muncul lebih dahulu dan yang mana akan muncul selepasnya. Bulan Ramadhan belum lagi, orang ramai sudah dapat melihat satu peristiwa yang besar dan hebat. Peristiwa itu adalah antaranya:

a)   Pada awal bulan Ramadhan, gerhana bulan akan berlaku.

b) Munculnya bintang berekor yang berlaku hampir dengan bumi dan memancarnya cahayanya dari langit seperti terdapatnya tiang cahaya. Dikatakan, selepas berlakunya kejadian kemunculana bintang berekor ini, bumi akan mengalami musibah semula jadi, iaitu seperti sebahagian negara di bumi akan ditenggelami oleh air lautan dan bah besar, antaranya ialah bandar New York dan Florida, Amerika. والله أعلم sejauh mana benarnya fakta ini, tidak jauh berbeza daripada peristiwa berlaku pada zaman keajaiban.

c)   Pada pertengahan Ramadhan malam Jumaat, terdengar bunyi yang kuat dan suara besar menakutkan yang boleh didengari oleh semua orang. Ianya muncul dari arah langit yang akan mengakibatkan sebahagian manusia akan ditimpa musibah.

d) Pada pertengahan Ramadhan juga, berlakunya gerhana matahari.

      Kedua-dua peristiwa terakhir ini atau salah satunya berlaku pada satu hari. Apa yang pastinya, suara yang kuat berlaku pada waktu malam, sedangkan gerhana matahari berlaku pada waktu siang hari. Tetapi, penulis tidak dapat pastikan secara yakin mana satukah yang berlaku terlebih dahulu.


11) Peperangan, gegak gempita, panas terik, kacau bilau, gempar, huru-hara dan fitnah berlaku sepanjang bulan Syawal, Zul Kaedah dan Zul Hijjah

Jika berlakunya beberapa tanda menakjubkan yang muncul dari langit dalam bulan Ramadhan, jangan bertanya tentang bilakah berlakunya sebarang fitnah. Pintu kegemparan telah dibuka, air lautannya telah bergelombang, suasana kepanasan gegak gempita di daratan sudah mula terik, lalu semua umat terkena percikannya.

Pada bulan Syawal, suara gempita peperangan sudah mula kedengaran, perjalanan beberapa puak menuju ke arah puak yang lain untuk saling berperang.

Pada bulan Zul Kaedah, beberapa buah negara Islam sering bertelagah dan bermulalah berlakunya pertarungan senjata antara mereka.

Pada bulan Zul Hijjah, orang ramai mengerjakan haji tanpa mempunyai seorang pemimpin. Mereka terus saling berperang pada musim haji, darah suci mengalir di atas Jamrah Aqabah.


12) Imam Mahdi muncul pada bulan Muharram

Imam Mahdi muncul di Mekah berdekatan dengan Masjidil Haram sebaik-baik sahaja selepas berlakunya peperangan, gegak gempita, kegemparan, huru-hara dan fitnah yang tersebut. Para ulamak yang mengetahui ciri-ciri sifat Imam Mahdi terus memberikan bai’ah kepada Imam Mahdi antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim agar beliau menenangkan keadaan suasana kekacauan dan pengaliran darah.


13) Pasukan tentera ditelan bumi dan tersebarnya nama Imam Mahdi

Anak keturunan Saddam Hussein (atau beliau sendiri) yang berketurunan as-Suffiani menghantar pasukan tentera Iraqnya dari pihak negara Syam menuju ke arah Mekah untuk memerangi Imam Mahdi. Pada permulaannya, pasukan itu menyokong Imam Mahdi. Pasukan tentera yang berniat jahat itu berjalan sehinggalah sampai ke persekitaran bandar Madinah, lalu membelok menuju ke arah Mekah. Bila sampai ke sebuah tempat yang bernama Baida’ di kawasan bandar Madinah, dengan kuasa Allah SWT semua pasukan tentera ini ditelan bumi kecuali seorang. Seorang tentera itu memberitahu tentang hal yang sebenarnya. Dari sinilah, nama Imam Mahdi menjadi tersebar di mana-mana dan orang ramai dari segenap penjuru dunia menuju ke Mekah untuk memberikan bai’ah dan membantu Imam Mahdi. Seramai 12,000 atau 15,000 orang lelaki berkumpul di sekelilingnya untuk sanggup berperang bersama-sama Imam Mahdi yang kebanyakannya ialah puak pembawa bendera hitam. Golongan berserban dari Iraq, kumpulan wali daripada Syam dan para ulamak yang mempunyai kelebihan dari Mesir.


14) Peristiwa puak Kalab

Anak-anak keturunan as-Suffiani tidak mendapat sebarang pengajaran dan tidak mengambil iktibar dari peristiwa angkatan tentera bersenjatanya yang ditelan bumi. Dia meminta bantuan dari saudaranya dari puak Kalab, lalu menghantar seangkatan tentera lain untuk menentang Imam Mahdi. Dengan mudah, Imam Mahdi dapat menghancurkannya dengan kekalahan yang amat teruk dan mendapat banyak harta rampasan perang.

Rasulullah SAW bersabda:
(والخيبة لمن لم يشهد غنيمة كلب)
yang bermaksud: “Tidak sampai apa yang dimaksudkan sesiapa yang tidak dapat menyaksikan harta rampasan puak Kalab.”


15) Imam Mahdi menawan Semenanjung Tanah Arab

Imam Mahdi memegang tampuk pemerintahan dan kemuliaan pentadbiran di semua penjuru Semenanjung Tanah Arab, iaitu Arab Saudi, Yemen, Emiriyah Arab Bersatu, Kuwait, Qatar, Oman dan semua negara semenanjung Arab.


16) Imam Mahdi menawan negara Iran

Puak Syiah amat marah terhadap orang-orang Ahli Sunnah Wal Jamaah, malahan mereka mengkafirkan orang Sunni. Oleh sebab itulah negara Syiah lebih utama untuk ditawan. Imam Mahdi menyerang negara mereka, lalu menawannya.


17) Imam Mahdi menyerang bangsa Yahudi, menawan Baitul Maqdis dan membebaskan Masjid Aqsa yang tertawan

Ini adalah negara terakhir orang Israel dan bukannya negara terakhir bangsa Yahudi. Segolongan dari mereka sentiasa menunggu-nunggu raja mereka yang ikhlas, iaitu Dajjal. Di mana, 70 ribu bangsa Yahudi menjadi pengiringnya dan dia tidak sekali-kali mengaku kalah, sekalipun pengikutnya dihapuskan sama sekali selepas itu. Berakhirnya negara Israel adalah di tangan Imam Mahdi dan saki baki bangsa Yahudi akan dihapuskan sama sekali selepas turunnya Nabi Isa AS, lalu beliau membunuh sekali Dajjal.



18) Pertempuran yang amat hebat

Negara Amerika, Eropah dan sekutunya dengan membawa benderanya sebanyak 80 panji-panji perang dan angkatan tentera bersenjatanya yang jumlahnya hampir sejuta orang (960,000 orang tentera). Selepas meninggalkan Armageddon, mereka kembali ke negara mereka untuk terus meninggalkan medan pertempuran. Di pertengahan jalan kepulangan ke negara mereka, lalu mereka sampai ke satu medan pertempuran yang lebih hebat dalam satu jangkamasa selama 9 bulan. Di sana, mereka mendapati Imam Mahdi dan tentera-tenteranya sudah menunggu dan membuat satu perkhemahan tentera di Ghoutah.

Peristiwa pertempuran berlaku dengan amat dahsyat di persekitaran bandar Damsyik, yang mereka sentiasa mencirikannya sebagai puak pengganas dan mereka meletakkannya sebagai pusat pemerintahannya. Ini dialah puak pengganas, sebagaimana yang mereka sangkakan, yang mereka sentiasa mengingatinya sebagai satu pengajaran. Sekalipun baki umur dunia tidak mungkin diingati atau terlupa, mereka tidak mempunyai peluang lagi untuk terus menyerang sebagai satu pengiktibaran. Tetapi, maksudnya yang jelas ialah orang Islam di bawah kepemimpinan Imam Mahdi yang tulus dapat menghancurkan Amerika, Eropah dan sekutunya dengan satu kekalahan yang amat teruk dan dapat membunuh kebanyakan daripada mereka sehingga aliran darah menyamai tali kekang kuda atau darah mereka mengalir ke dalam sebuah takungan.



Peperangan berlangsung selama 4 hari, sebagaimana yang disebutkan dalam Sahih Muslim. Mereka berperang menggunakan pedang dan menaiki kuda. Pelbagai senjata strategi yang dianggap sebagai satu peralatan yang boleh menghancurkan dengan sekali lontaran sahaja dapat dihancurkan atau tidak berfungsi sama sekali dengan salah satu sebab. Kalau senjata yang canggih itu ada pun dan boleh digunakan, apakah sebabnya yang membuatkan Amerika bersama-sama Britain dan negara-negara Eropah bersusah payah bergerak melalui jalan darat untuk bertemu dengan orang Islam di Syria? Bukankah lebih mudah mereka kembali semula ke negara mereka dan menghancurkan Syria dari jarah jauh menggunakan senjata peluru berpandu atau nuklear, sebagaimana yang mereka lakukannya di bandar Hiroshima dan Nagasaki, di Iraq atau Afghanistan? Peperangan ini adalah satu pertempuran daratan dan bertempur secara berdepan menggunakan senjata mudah sebagaimana yang digunakan pada peringkat permulaan Islam.


19) Menawan Russia, China dan India

Mereka adalah bangsa Khouz dan penduduk yang tinggal di salah sebuah daerah Iran yang ibu negaranya ialah Khirman. Angkatan tentera Islam ini tidak disertai oleh Imam Mahdi kerana ketika mereka kembali dari berperang dengan sekutu Amerika, mereka berjumpa dengan Nabi Isa AS yang telah turun dari langit. Imam Mahdi menghantar pasukan tenteranya selepas selesainya pertempuran yang hebat tersebut. Dalam pertempuran ini, pasukan Islam menghabiskan satu jangkamasa tertentu untuk menawan negara Russia, China dan India. Selepas mencapai kemenangan, pasukan tentera Islam membawa kembali ‘Fajbaiyi’ dan seumpamanya dalam rantai besi yang ditarik. Mereka merasa gembira dapat bertemu dengan Nabi Isa AS.


20) Menawan kota Konstantinapel (Turki)

Kota Konstantinapel, Astana atau Intanbul adalah ibu kota Turki dan bekas negara Khilafah Islamiah. Angkatan bersenjata berjumlah 70 ribu orang tentera dari kalangan bani Ishak (Ahli Kitab) menyerangnya dan mereka akhirnya masuk Islam pada akhir zaman. Kota Konstantinapel dapat ditawan dengan teriakan لا إله إلا الله، والله أكبر , lalu benteng kota tersebut hancur lebur dan mereka dapat memasuki ke dalam, sebagaimana yang terdapat dalam Sahih Muslim. Maha Suci Allah SWT!! Pembukaaan kota ini lebih dahulu daripada keluarnya Dajjal, sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW. Orang Islam dapat menawan semula kota Konstantinapel sebagaimana mereka dapat menawannya buat pertama kalinya sebelum ini.


21) Munculnya Dajjal

Orang Islam berjaya menawan semula kota Konstantinapel ini sehingga keluarnya Dajjal menyebabkan Dajjal tersangat marah disebabkan orang Islam mencapai kemenangan cemerlang berturut-turut. Dajjal terus bergaduh dengan sesiapa sahaja selama 40 hari. Hari pertama seperti setahun lamanya, hari kedua seperti sebulan lamanya, hari ketiga seperti seminggu lamanya. Bakinya iaitu sebanyak 37 hari seperti hari kita sekarang ini. Rasulullah SAW bersabda, kita mesti menentukan solat kita untuk menganggarkan hari yang panjang ini. Kita hendaklah mengkadarkan hari pertama itu selama mana kita bersolat selama setahun, kita menentukan hari kedua selama mana kita bersolat selama sebulan, kita menentukan hari ketiga selama mana kita bersolat selama seminggu dan hari keempat serta hari seterusnya kita bersolat sebagaimana biasa.


22) Nabi Isa AS turun, Dajjal dibunuh dan munculnya Yakjuj serta Makjuj

Nabi Isa AS turun pada hari-hari terakhir umur Dajjal. Lalu Nabi Isa AS mengejarnya sehingga sampai di pintu Luddi di Palestin dan Nabi Isa AS dapat membunuhnya menggunakan lembingnya. Para pengikut Dajjal seramai 70 ribu orang Yahudi yang bersembunyi di sebalik pokok-pokok dan baju besar dapat dibunuh oleh orang Islam di bawah kepemimpinan Imam Mahdi dan di bawah pengawasan Nabi Isa AS. Dengan ini, bumi dapat dibersihkan dari sebarang najis dan kekotoran fahaman bangsa Yahudi.


Kemudian, Yakjuj dan Makjuj keluar dan bumi dipenuhi dengan bangsa ini. Nabi Isa AS melaknat mereka, lalu mereka semuanya mati. Selepas itu, Nabi Isa AS berdoa dan banyak burung yang datang dari lautan mengutip semua bangkai Yakjuj dan Makjuj yang ada di mana-mana sehingga semua kawasan bumi bersih dari bangkai serta bau busuk mereka.


23) Kota Rom (Itali) ditawan

Selepas itu, orang Islam menuju ke arah selatan untuk menawan kota Rom ibu kota Itali dan mereka dapat menceroboh masuk kawasan Vatikan.


24) Imam Mahdi wafat dan kemudian Nabi Isa AS pula wafat

Selepas Nabi Isa AS turun dari langit, tidak lama selepas itu, iaitu lebih kurang 2 atau 3 tahun menurut pendapat kebanyakan ulamak, Imam Mahdi wafat. Orang Islam menjadikan seorang lelaki lain bernama ‘al-Kahthani’ sebagai khalifah di bawah pengawasan Nabi Isa AS. Lelaki Kahthani ini seperti Imam Mahdi juga dari segi kelebihan dan kebaikannya.

Kemudian Nabi Isa AS pula wafat selepas 5 atau 6 tahun kewafatan Imam Mahdi. Orang Islam menyembahyangkannya.


25) Kaabah runtuh dan bermulanya tanda-tanda hari kiamat yang besar

a)   Seorang lelaki berbetis kecil berbangsa Habsyi menguasai Kaabah, meruntuhkannya dan mencabut dinding Kaabah sedikit demi sedikit.


b) Tidak lama selepas itu, matahari terbit dari sebelah barat.

c)   Binatang berkaki empat keluar dari celah rekahan di bukit Safa, penampilannya amat besar, boleh bercakap dengan manusia, mengajar mereka berdekatan dengan wajah mereka, lalu muka orang beriman nampak bercahaya, sedangkan muka orang kafir gelap gulita.

d) Asap tebal besar muncul dari langit sebagai kerahmatan kepada orang beriman dan satu azab kepada orang kafir.

e)   Angin lembut sepoi-sepoi bahasa muncul pula dari arah negara Syam untuk mematikan semua orang beriman. Hanya tinggal orang kafir sahaja.

f)   Gerhana bulan berlaku sebanyak 3 kali, iaitu di sebelah timur, di sebelah barat dan di bumi Arab.

g)   Api keluar dari pihak negara Yaman untuk mengepung orang kafir menuju ke arah padang perkumpulan di negara Syam.

h) Kemudian, hari kiamat berlaku, semua makhluk akan binasa dan kembali sebagaimana sedia kala. 



27 ulasan:

  1. Salam tuan blog..
    ada pendapat mengatakan as sufyani adalah puak2 syiah..apa pendapat tuan?
    mengenai senjata2 teknologi moden tidak dapat digunakan atau tidak berfungsi sama sekali dengan salah satu sebab..apakah sebabnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. KISAH NYATA..............
      Ass.Saya IBU SERI HASTUTI.Dari Kota Surabaya Ingin Berbagi Cerita
      dulunya saya pengusaha sukses harta banyak dan kedudukan tinggi tapi semenjak
      saya ditipu oleh teman hampir semua aset saya habis,
      saya sempat putus asa hampir bunuh diri,tapi saya buka
      internet dan menemukan nomor Ki Jaya,saya beranikan diri untuk menghubungi beliau,saya dikasi solusi,
      awalnya saya ragu dan tidak percaya,tapi saya coba ikut ritual dari Ki Jaya alhamdulillah sekarang saya dapat modal dan mulai merintis kembali usaha saya,
      sekarang saya bisa bayar hutang2 saya di bank Mandiri dan BNI,terimah kasih Ki,mau seperti saya silahkan hub Ki
      Jaya Taat Pribadi di nmr 0823 4704 5525 Kiyai Jaya,indahnya berbagi,assalamu alaikum.

      KEMARIN SAYA TEMUKAN TULISAN DIBAWAH INI SYA COBA HUBUNGI TERNYATA BETUL,
      BELIAU SUDAH MEMBUKTIKAN KESAYA !!!

      ((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))

      Pesugihan Instant 10 MILYAR
      Mulai bulan ini (juli 2015) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal, serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar, Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :

      Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
      Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
      dll

      Syarat :

      Usia Minimal 21 Tahun
      Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
      Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
      Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
      Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

      Proses :

      Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
      Harus siap mental lahir dan batin
      Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
      Pada malam hari tidak boleh tidur

      Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :

      Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
      Ayam cemani : 2jt
      Minyak Songolangit : 2jt
      bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt

      Prosedur Daftar Ritual ini :

      Kirim Foto anda
      Kirim Data sesuai KTP

      Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 10 MILYAR

      Kirim ke nomor ini : 0823 4704 5525
      Atau kunjungi web http://pesugihaninstan.jw.lt/
      SMS Anda akan Kami balas secepatnya

      Maaf Program ini TERBATAS .

      Padam
  2. Wassalam, saudara Meor Safuan.

    Selamat berkunjung ke halaman yang ala kadarnya ini...

    As-Sufiyani sebenarnya gelaran bagi ahli keluarga keturunan Abu Sufian... tentang pendapat as-sufyan adalah puak syiah mungkin juga ada dikalangan mereka yang berfahaman syiah sebab itu mereka akan cuba menentang dan menyerang untuk menghapuskan Imam Mahdi...Wallahu'alam.

    Senjata moden walau sehebat mana pun tidak dapat menandingi senjata tentera2 Allah Ta'ala. Allah Ta'ala hantar angin sahaja pun kaum Saamud yang gagah perkasa binasa dan lenyap sekelip mata, Allah Ta'ala hantar nyamuk yang kecil dan lemah sahaja maka seluruh bala tentera Namrud hancur musnah berkaparan. Inikan pula senjata moden yang perlu berbagai bahan dan alatan sokongan untuk berfungsi, jika Allah Ta'ala tarik sedikit sahaja contohnya Gas Oksigen di hilangkan... secebis api pun tak akan menyala... Maka sebab utama senjata2 moden itu tidak akan berfungsi nantinya adalah kerana 'Kuasa Allah Ta'ala lebih Hebat' dari segala kuasa Mahkluk-Nya... Wallahu'alam..

    BalasPadam
  3. Ad Daulatul Islamiyah Melayu
    Khilafah Islam Akhir Zaman

    Kami mengundang Kaum Mukminin-Mukminat
    Dari seluruh Dunia untuk bergabung bersama kami
    Menjadi Tentara Islam The Man from The East of Imam Mahdi
    as A New World Religion Bangsa Islam Akhir Zaman.

    Kunjungi Undangan kami
    di http://dimalayo.co.gp


    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda ini teroris yg ingin mengajak umat islam untuk bergabung dengan ISIS. Terlihat jelas dengan komen anda yg ngawur, apa maksud anda dengan mengajak umat islam menjadi tentara imam mahdi. Sedangkan imam mahdi sendiri belum muncul di muka bumi ini. Bertaubat lah anda sebelum puntu ampunan Allah masih terbuka.

      Padam
    2. Anda ini kafir setan iblis jin latnatuallah tempat anda neraka jahanan. Komen anda berbaur hasutan teroris anda penyebar fitnah seperti dajjal

      Padam
  4. InsyaAllah wahai Ainun Salsabila.... akan kami bergabung bersama Tentera Islam dgn Izin dan Rahmat Allah Ta'ala,,,

    Alhamdulillah... terima kasih atas undangan tersebut... Kami amat berbesar hati...Syukran....

    BalasPadam
  5. best giler awesomeness cun melecun article ni ,

    dan bleh tk sy nk tnye , apa yang terjadi kpd ngara2 asia tenggara sperti indonesia dan malaysia dll ketika akhir zaman nnti ,adakah kite juge akan bersama2 imam mahdi nnti , sorry kalau soalan kurang matang , kih3

    BalasPadam
  6. Terima kasih dan Selamat bertandang ke teratak berkat ayahnda ini, semoga saudara teehee-boys menemui apa yang dicari...

    Tentang soalan yang ditanya penuh dgn jawapan yang sukar dijawab sebenarnya kerana masanya belum tiba, namun apa yang pasti kita semua umat manusia yang masih menghuni bumi ini ketika itu akan terbahagi kpd dua ketumpukan, satunya bersama Imam Al-Mahdi dan satunya bersama Al-Masih Dajjal. Wallahu'alam.

    Semoga kita semua termasuk dalam ketumpukan Imam Al-Mahdi,,,,Inshaa Allah.

    BalasPadam
  7. Balasan
    1. InshaaAllah, diizinkan. Semua ilmu datangnya dari Allah Taala..

      Padam
  8. Alhamdullilah,masa semakin suntuk,orang melayu semakin lupa,bala semakin menghampiri,semoga kita diberi petunjuk oleh Allah s.w.t....

    BalasPadam
    Balasan
    1. InshaaAllah saudaraku Tanpa Nama yang bernama sebenarnya... ayuh kita saling ingat memperingati ke arah kebaikan dan kesabaran semoga kita semua mendapat rahmat dan ampunan Allah Ta'ala....

      Padam
  9. Perilaku Manusia Masa Kini

    Daripada Aisyah r.a. Beliau berkata "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda "Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga seorang anak menjadi sebab kemarahan (bagi ibu bapanya), hujan akan menjadi panas, akan bertambah banyak orang yang tercela dan akan berkurang orang yang baik, anak-anak menjadi berani melawan orang tua, dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik” (HR Thabrani)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda klau mengutip firman Allah itu yg jelas ayat berapa dan di mana, jangan asal langsung nulis nama sumber nya.

      Padam
    2. Anda klau mengutip firman Allah itu yg jelas ayat berapa dan di mana, jangan asal langsung nulis nama sumber nya.

      Padam
  10. Penulisan ini yg bleh dijadikan pedoman utk kita.
    Dajjal dan umat Islam;

    a. Ulama itu pewaris nabi. Siapa mereka? Mereka adalah ulama yang mencapai makam dan darjat TAKUTKAN ALLAH. Mereka adalah para wali Allah. Semua wali adalah ulama tapi bukan semuanya ulama adalah wali Allah. Merekalah yang membimbing umat Islam di akhir zaman selepas kewafatan Nabi SAW.

    b. Illuminati dan Dajjal adalah “underground” Yahudi, sungguhnya gerakan tarekat muktabarah dan para Wali Allah adalah penggerak “underground” untuk umat Islam.

    c. Fitnah-fitnah Dajjal menyerang umat Islam dari semua penjuru termasuk menggunakan umat Islam sendiri sebagai agen dan berusaha menghalang kebangkitan Islam yang akan dimulai oleh Pembawa Panji Hitam kemudian Imam al-Mahdi. Sungguhnya para Wali Allah lagi arif mengatasi serangan Dajjal dalam memastikan kalimah taqwa sampai dihati setiap umat Islam.

    d. Kebijakan dan geniusnya Dajjal berdasarkan akal, sungguhnya kearifan para wali Allah berbekalkan mata hati yang dilimpahi nur Ilahi.

    e. Secara zahirnya diakhir zaman, kebijakan Dajjal dan pengikutnya dizahirkan dalam pakaian “Canggih, Moden, Hebat, Gah”, sungguhnya kearifan para wali Allah dan insan-insan beriman yang akan memerangi Dajjal kelak zahir dalam bentuk “Zuhud, Sederhana, Faqir.”

    f. Dajjal bijak menyembunyikan diri sehingga masa yang ditetapkan sampai dan Dajjal berusaha menghapuskan Ahlul Bait yang berpotensi menjadi Imam Mahdi, sungguhnya Imam Mahdi akan lahir dalam nasab ahlul bait yang tersembunyi (The Hidden Golden Chain) dan sehingga menunggu ditaklifkan dalam satu malam oleh Allah, Imam al-Mahdi akan membesar terpelihara kerana berada dalam penjagaan Allah melalui para Wali-Nya.

    g. Kebangkitan Islam akhir zaman pasti datang daripada bangsa A’jam dari Timur. Dari bangsa inilah lahirnya Pembawa Panji Hitam dan Imam al-Mahdi.

    h. Terdapat pelbagai riwayat bertulis seperti melalui hadis tentang Pembawa Panji Hitam dan Imam al-Mahdi. Terdapat juga riwayat yang datang bersumber daripada pandangan para ulama.

    TQ kpd fb Raja Piramida.

    BalasPadam
  11. Salam tuan, dimanakah munculnya panji2 hitam ini. apakah nasib bagi org islam yg tak dapat jumpa panji2 hitam ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wassalam, panji2 hitam akan muncul dari negara2 di timur dan mereka akan bergerak ke seluruh muka bumi ini... semua orang Islam akan dpt berjumpa dgn jemaah panji2 hitam ini... cuma perlu berhati2 mungkin ada kumpulan yang akan berpura2 dan menyamar sebagai jemaah panji2 hitam. wallahu'alam.

      Padam
  12. DEKLARASI PERANG KHILAFAH ISLAM
    Bismillahir Rahmanir Rahiim
    Dengan Memohon Perlindungan dan Izin
    Kehadirat Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
    Rabb Pemelihara dan Penguasa Manusia,
    Raja Manusia yang Berhak Disembah Manusia.
    Rabb Pemilik Tentara Langit dan Tentara Bumi


    Pada Hari Ini : Yaumul Jum'ah 6 Jumadil Akhir 1436H
    Markas Besar Angkatan Perang
    Khilafah Islam
    Ad Daulatul Islamiyah Melayu

    Mengeluarkan Pengumuman kepada
    1. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Afrika
    2. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Eropa
    3. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia
    4. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia Tenggara
    5. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Amerika
    6. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Australia
    7. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Utara
    8. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Selatan
    9. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) diseluruh Dunia


    PENGUMUMAN DEKLARASI PERANG SEMESTA
    Terhadap Seluruh Negara yang Tidak
    Menggunakan Hukum Berdasarkan Al-Qur'an dan As-Sunnah Rasulullah SAW.
    Perang Penegakkan Dinuel Islam ini Berlaku disemua Pelosok Dunia.


    MULAI HARI INI
    YAUMUL JUM'AH 6 JUMADIL AKHIR 1436H
    BERLAKULAH PERANG AGAMA
    BERLAKULAH PERANG DINUL ISLAM ATAS DINUL BATHIL
    BERLAKULAH HUKUM PERANG ISLAM DISELURUH DUNIA
    MEMBUNUH DAN TERBUNUH FISABILILLAH


    “Dan BUNUHLAH mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan USIRLAH mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”
    (Q.S: al-Baqarah: 191-193).


    BUNUH SEMUA TENTARA , POLISI, INTELIJEN , MILISI SIPIL ,HAKIM DAN
    BUNUH SEMUA PEJABAT SIPIL Pemerintah Negara Yang Memerintah dengan Hukum Buatan Manusia (Negara Kufar).

    BUNUH SEMUA MEREKA-MEREKA MENDUKUNG NEGARA-NEGARA KUFAR DAN MELAKUKAN PERMUSUHAN TERHADAP ISLAM.
    JANGAN PERNAH RAGU MEMBUNUH MEREKA sebagaimana mereka tidak pernah ragu untuk MEMBUNUH, MENGANIAYA DAN MEMENJARAKAN UMMAT ISLAM YANG HANIF.

    INTAI, BUNUH DAN HANCURKAN Mereka ketika mereka sedang ada dirumah mereka jangan diberi kesempatan lagi.
    GUNAKAN SEMUA MACAM SENJATA YANG ADA DARI BOM SAMPAI RACUN YANG MEMATIKAN.

    JANGAN PERNAH TAKUT KEPADA MEREKA, KARENA MEREKA SUDAH SANGAT KETERLALUAN MENENTANG ALLAH AZZIZUJ JABBAR , MENGHINA RASULULLAH SAW, MENGHINA DAN MEMPERBUDAK UMMAT ISLAM.
    BIARKAN MEREKA MATI SEPERTI KELEDAI KARENA MEREKA ADALAH THOGUT DAN PENYEMBAH THOGUT

    HANCURKAN LULUHKAN SEMUA PENDUKUNG PEREKONOMIAN NEGARA-NEGARA KUFAR DARI HULU HINGGA HILIR


    HANYA SATU UNTUK KATA UNTUK BERHENTI PERANG,
    MEREKA MENYERAH DAN MENJADI KAFIR DZIMNI.
    DAN BERDIRINYA KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH.
    KHALIFAH IMAM MAHDI.

    Kemudian jika mereka berhenti dari memusuhi kamu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan sehingga ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.
    Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu),
    maka tidak ada permusuhan (lagi),
    kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
    Al-Baqarah : 192-193

    SAMPAIKAN PESAN INI KESELURUH DUNIA,
    KEPADA SEMUA ORANG YANG BELUM TAHU ATAU BELUM MENDENGAR
    MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
    KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
    PANGLIMA ANGKATAN PERANG PANJI HITAM
    Kolonel Militer Syuaib Bin Sholeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda menghasut umat manusia untuk menjadi teroris. Dan orang seperti anda inilah yg sesat, anda teroris anda orang kafir anda penghuni neraka jahanam

      Padam
    2. Anda menghasut umat manusia untuk menjadi teroris. Dan orang seperti anda inilah yg sesat, anda teroris anda orang kafir anda penghuni neraka jahanam

      Padam
  13. Assalamualaikum...mana matahari yg terbit dari barat?

    BalasPadam
  14. Awas hati" dengan blok yg semacam ini, krn dalil yg disebutkan di atas tidak ada sumbernya dari al Qur'an atau pun hadis. Dan ingat kalimat yg membawa bendera hitam itu katanya imam mahdi dan perlu anda ketahui bahwa saat ini yg memegang bendera hitam itu bkn imam mahdi melainkan ISIS kafir yg mengatas namakan islam. Jadi hati" lah dengan fitnah yg melanda umat Muslim

    BalasPadam