Ayahnda

Ayahnda

Selasa, 7 Februari 2012

Tumpuan Media Perasaan dan Fikiran Kepada ALLAH



Di samping banyak berselawat, istighfar, zikir dan berguru dengan guru yang mursyid, kita juga hendaklah sentiasa menumpukan segala media dan perasaan kita dengan sifat-sifat seperti berikut:
1.      Membetulkan diri untuk bersesuaian dengan taqwa
2.      Mengabdikan diri kepada Allah
3.      Bersesuaian dengan apa yang telah Allah Taala jadikan kita
4.      Tawajjuh dan yakin dengan Allah
5.      Zuhud diri kita daripada hawa nafsu
6.      Takut akan Tuhan 

Di sini, supaya kita lebih jelas mengapa media-media ini perlu ada dalam diri kita iaitu sebagai cara seterusnya untuk memproses nafsu kita dapat melaksanakan Islam dengan baik.

MEMBETULKAN DIRI UNTUK BERSESUAIAN DENGAN TAQWA

Banyak unsur yang menyelewengkan kita disebabkan kita hidup berpandukan hawa nafsu. Di sini, hendaklah kita bersama-sama membaiki diri kita di atas yang telah diperintah oleh Allah Taala dan meninggalkan laranganNya lahir dan batin, seraya merasai bahawa Kebesaran yang hakiki itu adalah bagi Allah SWT. Kita juga patut merasa Kehebatan, Ketakutan dan Kegerunan terhadapNya. 

Kepentingan sifat taqwa telah Allah nyatakan dalam firmanNya:

“Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(surah Al-Hujurat, ayat13)

Kini, sifat-sifat hamba Allah yang bertaqwa telah semakin jauh dalam kehidupan kita. Keadaan ini semakin diparahkan lagi apabila ada antara ahli-ahli hukum agama (ulama) yang dikatakan arif tentang segala hukum, dipilih bukan daripada golongan yang bertaqwa. Keadaan ini menyebabkan berlaku haru-biru dalam masyarakat, iaitu apabila hukum atau apa sahaja fatwa yang dikeluarkan selalu sahaja berubah-ubah dan tidak ada penyelarasan. Mengapa semua ini berlaku? 

Mengapa, apabila ada satu pihak yang ingin melaksanakan hukum mengikut syariat, maka ada pula pihak yang lagi satu cuba memeranginya? Sesungguhnya nafsu yang masih lagi tidak diproses di kalangan golongan pemimpin, tidak kira sama ada dia pemimpin agama, dunia, negara, masyarakat atau keluarga, jika mereka ini tidak ada sifat-sifat ketaqwaan kepada Allah Ta’ala, merekalah nanti yang akan menjadi dalang utama segala kemelut yang berlaku hari ini. Bukankah mereka yang dipilih dan dipertanggungjawabkan ini adalah contoh atau ‘role model’ terbesar? Pemimpin yang tidak bertaqwa akan melahirkan pengikut atau masyarakat yang juga tidak bertaqwa, iaitu seperti bidalan Melayu, ‘Bagaimana acuan, begitulah kuihnya.’


Malaikat yang sejak diwujudkan sehingga ke hari ini, adalah makhluk Allah yang paling tinggi ketaqwaannya. Malaikat sentiasa rukuk, sujud, bertasbih dan membesarkan Allah tanpa mengenal erti penat atau lelah. Kita akan dapat meniru sedikit sifat-sifat ketaqwaan malaikat ini seandainya kita berjaya memproses habis nafsu kita. Hamba Allah yang taqwa ialah hamba Allah yang tidak boleh diperbudak oleh ‘budak-budak dunia.’ Mereka tidak gentar dan tunduk kepada makhluk. Habuan-habuan dunia bukannya menjadi pilihan sebaliknya kasih sayang dan perhatian Allah yang dicarinya, biarpun nyawa menjadi pertaruhan.

Contoh-contoh pemimpin agama (ulama) yang tinggi ketaqwaanya ini dapat kita lihat pada diri keempat-empat Imam Besar kita iaitu Imam Abu Hanifah yang telah diseksa dan diracun sampai mati, Imam Malik yang telah diheret dan didera, Imam Syafie yang telah ditangkap dan dirantai, dan akhirnya Imam Ahmad ibn Hambal yang telah dicambuk dan dipenjarakan. 


Keempat-empat Imam ini, adalah contoh pemimpin agama yang tinggi ketaqwaannnya kepada Allah Ta’ala sehingga mereka lebih sanggup diseksa, didera dan dibunuh daripada bersekongkol dengan pemerintah yang zalim. Hukum Allah tetap ditegakkan walau air mata dan darah menjadi pertaruhan keimanan dan kecintaannya kepada Allah dan Rasul. 

Peringkat ketaqwaan yang tertinggi pula ialah apabila ketaqwaan yang tinggi ini dapat menundukkan kezaliman dan kesombongan. Contoh peringkat ketaqwaan yang sampai dapat menundukkan kezaliman ini ada pada diri Syeikh Abdul Qadir Jailani. Beliau ini ialah ahli sufi pilihan Allah yang telah berjaya memproses habis nafsunya sehingga mencapai makam nafsu kewalian. Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani contohnya telah dapat menundukkan nafsu khalifah Mutazalli-Amrallah yang zalim yang tidak setuju dengan kata-kata yang dikeluarkan oleh Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani. Kata-kata Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani yang ingin mencantas kepala sultan yang zalim ini telah menyebabkan sultan terpaksa menghadirkan dirinya ke majlis ilmu Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani. Di majlis ilmu ini, kata-kata nasihat Syeikh Abdul Qadir Jilani akhirnya dapat menundukkan nafsu Ammarah sultan sehingga sultan sendiri insaf dan menangis di hadapan Syeikh Abdul Qadir Jilani.


Contoh ketaqwaan yang dapat menundukkan kezaliman pemerintah ini juga dapat kita lihat pada diri Syeikh Ismail Lundang Paku. Syeikh Ismail tidak gentar dan tunduk kepada makhluk walaupun dia seorang sultan. Ketika Sultan Kelantan yang zalim dan sombong yang digelar ‘Sultan Mulut Merah’, ingin menemuinya. Syeikh Ismail yang sangat tinggi ilmu kerohanian kesufian ini telah menyuruh sultan itu terlebih dahulu masuk ke dalam reban ayamnya, iaitu jika sultan ingin sangat menemuinya. Sultan menurut kata-kata Syeikh Ismail kerana ketinggian rohani Syeikh Ismail telah dapat menginsafkan sultan.

MENGABDIKAN DIRI KERANA ALLAH

Apabila kita mengatakan mengabdikan diri kepada Allah, ia bermaksud merangkumi tindak-tanduk ‘Mahyaya Wamamaati’ iaitu aturcara hidup dan mati, termasuk dalam tindak-tanduk jasad makanan cacing kita, iaitu seperti tindak-tanduk makan, minum dan sebagainya. Tindak-tanduk ini juga boleh berlaku dalam ibadat, iaitu ibadat di dalam ibadat, ibadat di dalam muamalat, ibadat di dalam jinayat dan ibadat di dalam munakahat. Bererti di sini kita perlu tunduk dan yakin dengan undang-undang yang Allah Ta’ala tetapkan melalui Al-Quran dan As-Sunnah.


Sebaliknya mereka yang hidup tidak bersesuaian dengan undang-undang yang Allah kenakan kepada kita itu, dinamakan kekufuran dan kesyirikan. Walaupun kita tengok pada rupanya ia melakukan ibadat, tetapi itu cuma di dalam ibadat, tetapi ibadat di dalam jinayat sudah lari (tidak betul mengikut panduan Al-Quran dan As-Sunnah), ibadat di dalam sosial juga sudah lari jauh kerana semuanya sudah haru-biru mengikut andaian dan tanggapan masing-masing. 

Jika mereka melakukan ibadat sendiri sudah haru-biru, apatah lagi mereka yang jahil, tidak beriman dan tidak melakukan ibadat, tentulah lebih banyak haru-biru dan kemelut berlaku dalam kehidupannya. Ketidakyakinan kita dalam melaksanakan syariat Islam menyebabkan apabila kita cuba melaksanakan hukum menurut syariat Islam, maka ada pihak yang tidak setuju. Pelbagai komen keras daripada si nafsu Ammarah yang mengatakan hukum ini dan itu tidak sesuai kerana kita, kononnya hidup dalam masyarakat majmuk dan moden. Akal atau pemikiran yang tidak tunduk kepada hukuman Allah ini, bukannya akal tetapi semata-mata nafsu Ammarah dan Lawammah kita.


Contoh haru-biru dalam ibadat muamalat dapat kita lihat apabila kta mengharamkan rokok dan arak, tetapi kita juga membenarkan rokok dan arak dijual di kedai-kedai. Kita ambil cukai daripada rokok dan arak ini dan kita gunakan cukai-cukai ini untuk membangunkan negara dan ummah. Betulkah tindakan kita ini? Patutlah semakin ramai muda-mudi hari ini terlibat dalam kegiatan merokok dan menagih dadah kerana sifat munafik kita dengan Allah Ta’ala! Kita senantiasa sahaja tidak yakin untuk melaksanakan syariat Islam sepenuhnya, menyebabkan ada sahaja haru-biru berlaku apabila kita cuba membuat sesuatu.

Contoh lain haru-biru dalam ibadat kita ialah dalam melaksanakan ibadat jinayat. Kita tahu zina itu termasuk dosa-dosa besar yang tidak mendapat keampunan Allah Ta’ala, kecuali ia bertaubat dengan taubat nasuha, tetapi mengapa hukuman yang kita kenakan ke atas pesalah ini sama seperti pesalah lalulintas atau lebih ringan daripada pesalah pendatang haram? 


Patutlah kejadian rogol, sumbang muhrim, membuang bayi, lesbian, homoseks, black metal, bohsia dan bohjan berleluasa kerana kita memandang ringan apa yang dipandang berat oleh Allah Ta’ala. Sekiranya kita mengatakan Allah Ta’ala itu Esa dan Sempurna, mengapa pula nafsu kita tidak yakin untuk menerima hukuman Allah itu sempurna? 

Di sinilah, sebenarnya punca segala kemelut ibadat dalam ibadat, ibadat dalam munakahat, ibadat dalam muamalat dan ibadat dalam jinayat, iaitu kita tidak yakin melaksanakan hukuman Allah. Kita meletakkan akal yang berdasarkan nafsu Ammarah dan Lawwamah di atas, manakala Allah kita letakkan di bawah.

 

BERSESUAIAN DENGAN APA YANG TUHAN TELAH JADIKAN KITA

Di sini, kita perlulah redha dengan susunan aturcara Allah. Tidak akan ada ketenangan bagi mereka yang tidak pernah bersyukur dan pasrah dengan qadha Tuhan. Ini tak kena, itu tak kena, kerana nafsu Ammarah kita berkecamuk, sedangkan kita sendiri, hidup dengan perasan. Kita perasan kita orang baik, kita banyak melakukan ibadat, kita cukup sabar dan sebagainya. Andaian dan sangkaan nafsu Ammarah kita menyebabkan kita lupa kepada Tuhan yang memberi kekuatan dan hidayahNya.


Apabila kita diuji dengan ujianNya pula, kita menjadi tidak senang dengan ujian itu menyebabkan berlakulah segala haru-biru atau kemelut di kalangan umat Islam, hasil daripada media mereka yang tidak redha dengan qadha Tuhan, seolah-olah ada Tuhan lain yang menjadikannya. Bukankah Dia Tuhan! Tuhan boleh melakukan apa sahaja yang dikehendakiNya ke atas hambaNya. Dalam hadis Qudsi, Allah telah mewahyukan kepada Nabi Musa: 

Ertinya: “Hai Musa, sesiapa yang tidak redha dengan qadhaKu, tidak sabar dengan balaKu dan tidak syukur akan nikmatKu, maka hendaklah ia keluar daripada langit dan bumiKu dan carilah Tuhan yang lain, selain Aku.”

Apabila ada media tidak redha dengan qadha Tuhan dalam rumahtangga, contohnya isteri yang tidak redha menghadapi kesusahan ekonomi rumahtangganya atau suami tidak redha beristerikan isteri yang tidak lagi secantik seperti pada awal perkahwinan mereka, maka berlakulah keretakan dan akhirnya perpecahan rumahtangga. Kemelut rumahtangga akan semakin besar apabila anak-anak menjadi mangsa perceraian lalu menjadikan perangai-perangai buruk ibu bapa sebagai contoh. Sesungguhnya nafsu Ammarah sentiasa sahaja tidak redha dengan susunan aturcara Allah.


Hanya semata-mata tumpuan media kita kepada Kebesaran dan Keagungan Tuhan sahaja yang dapat menyelesaikan masalah kita ini. Kita perlu asuh diri kita agar berbetulan dengan susunan keredhaan Tuhan.

 

TAWAJJUH DAN YAKIN DENGAN TUHAN

Yakin ini, Allah Taala tidak akan memahamkan kita, maksud sebenarnya sehingga Allah Taala menimbulkan rasa yakin di hati kita. Kejahilan kita ialah kita ingin memahami pengertian atau maksud yakin itu dalam nafsu Ammarah dan Lawwamah. Itu gila namanya!. Selagi kita tidak fana’ nafsu kita yang dibangsakan haiwan itu, selagi itu kita jangan mimpilah memahami pengertian atau maksud yakin itu.

Yakin tidak boleh kita peroleh dengan angan-angan dan bakhil. Untuk mendapatkan keyakinan, kita kena tinggalkan atau buang hawa nafsu Ammarah dan Lawwamah kita. Contoh yakin kepada Allah dapat kita lihat pada watak Bilal r.a. Bilal r.a. tetap mengatakan ‘Ahad, Ahad’, sehingga hilang kesengsaraannya apabila dia diseksa oleh Ummayyah, kerana Bilal r.a. dapat merasa manisnya iman dan tingginya Keesaan Allah. Bilal r.a. tetap mengatakan ‘Ahad, Ahad’, walaupun di tengah panas. Mulutnya tetap menyebut ‘Ahad’, sehingga menghilangkan perasaan penderitaan pada jasad makanan cacingnya.


Bilal r.a. mendahulukan media keyakinan kepada Tuhan, mengatasi penderitaan jasad yang diseksa oleh Ummayyah. Bilal r.a. berkata ‘Ahad’ , seolah-olah berkata ‘Seksalah hai Ummayyah, kembali kepada syirik tidak sekali.’ Jasad Bilal r.a. hanya hamba, tetapi keyakinannya cukup tinggi. Inilah perjuangan kita iaitu mendapatkan keyakinan yang tinggi kepada Allah sebagaimana keyakinan Bilal r.a.

Kita tidak akan dapat media keyakinan yang tinggi ini selagi kita duduk dengan orang yang berkecelamuk kepala otaknya dengan nafsu Ammarah dan Lawwamah. Tuhan tidak akan memberikan taufik dan hidayah-Nya. Asuh diri kita dan proses jiwa kita daripada segala media-media kekufuran dan kesyirikan. Sungguh-sungguh kita yakin kepada Tuhan dan carilah dan kenal-lah Tuhan kita dengan mendalami ilmu-Nya iaitu syariat, tariqat, hakikat dan makrifat. Carilah orang-orang Allah (guru yang Mursyid) untuk membimbing kita ke jalan-Nya.

 

ZUHUD DIRI KITA DARIPADA HAWA NAFSU

Zuhud maksudnya adalah berpaling dari sesuatu kerana memandang rendah kepadanya. Menurut syarak, zuhud adalah mengambil sekadar keperluan dari perkara halal yang telah diyakinkan halalnya. Imam Al Ghazali membahagikan zuhud kepada 3 iaitu:
1. Tidak mencari isi dunia yang ia tidak miliki.
2. Membahagikan isi dunia yang terkumpul padanya.
3. Tidak menghendaki dunia dalam hatinya dan tiada mengikhtiarkannya
(Imam Al Ghazali, 1400 Hijrah : 67)


Nafsu Ammarah yang tidak diajar untuk hidup berzuhud, akan ada banyak angan-angan dalam pemikirannya. Nafsu tidak akan pernah puas dengan apa yang dimilikinya. Si nafsu Ammarah yang telah ada rumah akan berangan-angan untuk memiliki rumah yang lebih besar, kereta yang besar, perabot rumah yang mahal-mahal dan segala-galanya. 

Kemelut akhirnya akan timbul apabila mereka tidak mampu dari segi ekonomi, tetapi kerana penangan nafsu Ammarah, mereka akan sanggup berhutang, bergolok gadai dan sebagainya.
Kemelut akan menjadi semakin parah jika mereka tidak mampu membayar balik wang pinjaman, maka berlakulah pergaduhan, penipuan, pembunuhan dan sebagainya. Ini ialah contoh-contoh kemelut tidak berzuhud di kalangan orang tak beriman.


Dewasa ini, berlaku pula haru-biru di kalangan orang ibadah tentang maksud zuhud. Ada antara ahli-ahli ibadah yang menyempitkan fahaman zuhud sehingga mereka berpendapat seolah-olah zuhud yang dituntut oleh Islam ialah membuang terus keperluan dunia dan menganggap segala yang ada dalam masyarakat hari ini sebagai dosa-dosa yang perlu dihindarkan.

Ada ahli ibadah yang berhenti bekerja daripada jawatan yang tinggi, memberhentikan persekolahan anak-anak, mengahwinkan anak-anak gadis yang masih ingin belajar dan masih dalam usia belasan tahun dan lain-lain. Mereka menganggap hanya berzikir, membaca Al Quran, mendirikan solat itu sahaja ibadah yang paling dituntut, manakala erti kehidupan zuhud itu dimaksudkan sebagai hidup semiskin-miskinnya. Mereka ingin meniru zuhud para sahabat tetapi tidak mahu meniru peringkat nafsu sahabat.


Jika di peringkat nafsu Ammarah, mereka ingin berzuhud seperti zuhud para sahabat, tentulah akhirnya akan berlaku haru-biru dalam kehidupan mereka. Iman di peringkat nafsu Ammarah sentiasa sahaja ada pasang surutnya. Kadangkala yang dikatakan iman itu juga hanyalah andaian mereka, kerana sifat nafsu Ammarah itu selalu saja mereka perasan merekalah yang paling baik, paling zuhud, paling taqwa dan sebagainya.

Para sahabat dapat membuang terus kemewahan dunia di awal-awal perkembangan Islam kerana nafsu mereka bukan lagi pada peringkat Ammarah dan Lawwamah. Hati mereka kosong daripada segala keinginan nafsu sehingga jika taqdirkan miskin mereka juga tidak merasa kepayahan atau kesusahannya dan jika diberi kekayaan mereka tidak merasakan keseronokan atau kemewahannya. Mereka menggunakan segala kemewahan dan kekayaan mereka dengan bijak untuk diri mereka dan untuk Islam tanpa berbekas di hati mereka perasaan tamak, riak dan sombong. Ketika negara menuntut pengorbanan mereka kerana Daulah Islam sedang terancam, Abu Bakar contohnya telah mengorbankan seluruh hartanya untuk Islam. Apabila ditanya oleh Rasullullah SAW apa lagi hartanya yang tinggal, Abu Bakar menjawab, ‘Hanya Allah dan Rasul-Nya’. Tidak akan timbul rasa penyesalan di hati mereka, malah sebaliknya mereka merasa kemanisan iman kerana zuhud mereka itu bukannya dibuat-buat dan zuhud mereka adalah lambang pengorbanan mereka untuk Islam. Zuhud mereka datang bersama peringkat nafsu yang telah diproses secara habis-habisan. Betapa ceteknya pemikiran orang-orang yang tidak mengenal sifat-sifat nafsu Ammarah.

Tindakan si nafsu Ammarah yang membuang terus dunia adalah satu tindakan bodoh dan tentunya pengorbanan harta ini tiada nilainya kerana ia bukan untuk Islam dan Allah tetapi untuk nafsu yang hendakkan zuhud. Tindakan seperti ini selalunya akan berakhir dengan penyesalan di hati mereka. Di sini, anggapan dan andaian zuhud si nafsu Ammarah masih bercampur baur dengan tipu daya nafsu yang masih ada ajalat iaitu lnginkan kebaikan sedangkan telah Allah qodo’ kita dengan sesuatu perkara sama ada baik atau buruk atas kehendakNya. Alangkah lebih baik dan bijak, jika umat Islam pada zaman ini, yang diberi kesenangan hidup dan kekayaan, tidak memberhentikan rezeki yang Allah berikan tetapi menyumbangkan rezeki yang ada kepada mereka yang memerlukan atau kepada pembangunan Islam. 


Sesuai dengan kehidupan pada zaman ini, tidak dapat dinafikan, keperluan material juga sangat diperlukan untuk membangunkan Islam.

Adalah lebih bijak jika kita menggunakan segala sumber kekuatan kita iaitu rezeki, bakat, kepintaran dan kebolehan kita untuk Islam. Kita ambil hanya sedikit atau berpada daripada apa yang kita ada, untuk diri sendiri dan rezeki selebihnya kita sumbangkan kepada Islam. Inilah zuhud yang dituntut oleh Islam iaitu zuhudkan diri kita daripada sifat bakhil (sayang dunia) kepada sifat pemurah (sayang akhirat), bukannya zuhud nafsu Ammarah yang buang dunia dan berangan-angankan akhirat. Kemelut fahaman zuhud sempit si nafsu Ammarah ini, walaupun bukanlah seteruk kemelut mereka yang tak beriman tetapi kemelut ini akan membawa kepada kerugian yang banyak kepada perkembangan Islam. Contohnya, bayangkanlah betapa ruginya umat Islam jika seorang akauntan yang bijak berhenti bekerja kerana inginkan kehidupan zuhud, lalu akhirnya menjadi penjual goreng pisang di kaki-kaki lima. Bukankah ia telah membazirkan kepandaian otaknya untuk suatu pekerjaan yang tidak sesuai dengan akalnya?

 

TAKUTKAN TUHAN

Jasad makanan cacing tidak mengenal erti takut kepada Tuhan. Kita tak dapat mengerti erti takut ini. Kita belum faham. Hanya semata-mata tumpuan. Hanya semata-mata kita zuhud dan yakin dengan Tuhan sahaja yang membolehkan kita mengenal erti takut kepada Tuhan. Selagi mana jiwa kita tidak datang zuhud dan yakin, setakat itu saja takut Tuhan yang kita boleh faham. Tanda erti takut Tuhan itu boleh kita lihat dan faham melalui tindak-tanduk badan kita sendiri. Perkara ini tidak boleh dipura-pura oleh jasad makanan cacing.

Jadi, dalam masalah ini, untuk mengatasi segala kemelut kehidupan dan melaksanakan Islam ialah kita rantai nafsu kita dengan takutkan Tuhan dan hukuman-Nya. Kita mesti tinggalkan zina, hawa nafsu kita dan dunia kita. Itulah yang dikatakan takut pada Tuhan, kerana yang dikatakan takut ini bukan boleh ditafsir oleh perasaan media yang berkecamuk dengan hawa nafsu.

Erti takut itu juga ialah kita tidak melakukan perkara-perkara yang diingini oleh hawa nafsu dan dunia dan tunduk yakin pada Tuhan mengikut susunan yang Allah Ta’ala kenakan pada kita, mengikut aturcara keredhoan-Nya. Di sini hendaklah kita cuba dan terus mencuba.


Kita lihat dari zaman Rasullullah, sahabat dan tabiin, orang yang takut akan Tuhan bukanlah orang yang pura-pura dan mereka menjadi tonggak di dunia iaitu di hadapan orang-orang kufar dan musyrik sehingga mereka sanggup mengorbankan harta dan nyawa kerana takutkan Tuhan. 

Contoh seorang yang takut akan Tuhan telah merantai hawa nafsunya dengan takut akan azab api neraka. Menurut ceritanya, suatu malam dalam hujan lebat, seorang gadis Cina telah datang berteduh di pondoknya. Gadis Cina ini menyalin pakaiannya dan bermalam di situ. Ujian Allah, si pemuda beriman tiba-tiba terasa nafsu syahwatnya begitu memuncak apabila memandang gadis Cina itu.

Pemuda yang takut akan Allah itu merantai nafsunya pada malam itu dengan mencucuh jarinya pada api lilin agar panas api lilin dapat mengingatkannya kepada panas api neraka yang lebih dahsyat dan lebih hebat. Kepanasan api lilin dan ingatannya kepada api neraka menyebabkan syaitan-syaitan yang merasuknya pada malam itu terpaksa ‘surrender’ dan bertempiaran lari, manakala nafsu kebinatangannya dapat ditundukkan.


Di sini, kita mestilah menggempur dan menghancurkan sel-sel kekufuran dan kesyirikan yang ada di dalam setiap badan manusia agar kembali kita untuk takut kepada Tuhan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan