Ayahnda

Ayahnda

Jumaat, 21 Disember 2012

Dewa Dewi dan Langit

Kopiah dan Serban Rasulullah s.a.w.

Assalammu'alaikum...wrt, hari ini Jumaat 21/12/2012M bersamaan 07/02/1434H bersamaan dengan 01 Jadi 10 001 Takwim Pergerakan Matahari (Rujuk pada takwin waktu Solat). Sempena penghulu segala hari, hari ke7 bulan Safar (kembara) dan hari pertama dibulan pertama tahun perkiraan gerakan Mata-hari, hamba nukilkan sebuah cacatan mengenai hakikat Dewa Dewi dan sedikit sentuhan tentang Langit. Semoga kita semua beroleh ilmu yang bermanafaat sebagai pedoman dalam perjalanan kita merentas Masa di Dunia yang Fana' menuju ke Akhirat yang Baqa'.


Petikan kata-kata oleh Brado Kapak dalam Fbnya mengenai tarikh 21/12/2012 : "Suatu perkara yang seharusnya kita bawa berfikir ialah, tarikh 'keramat' ini jatuh pada hari Jumaat. Hari penghulu bagi segala hari dan hari istimewa bagi ummat Islam kerana banyak amal ibadah yang digandakan pahala padanya. Dan Nabi kita, Junjungan Besar Muhammad SAW juga sudah memberitakan kepada kita bahawa Kiamat itu akan tiba pada hari Jumaat.


Secara tidak langsung, dunia sedang memasuki fasa awal zahirnya tanda-tanda besar akhir zaman. Secara tak langsung juga, dunia sedang memasuki fasa ke-2 KIAMAT. Dan secara tidak langsung juga, kita di Tanah Melayu ini, seharusnya bersedia lebih gigih lagi untuk mempertahankan tanah air ini daripada dijajah buat kali ke-7. Dan mempertahankan segala darah keturunan Ahlul Bait Nabi SAW, daripada dihapus-jarahkan dari bumi ini...

Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW, para Ahlul Baitnya dan seluruh pewarisnya hingga akhir zaman. Salam dan selamat ke atas Imam yang dinanti, Imam Mahdi Muhammad Bin Abdullah. Semoga keselamatan dan kerahmatan serta HidayahNYA senantiasa bersama orang-orang yang benar dan yang menginginkan kebenaran. Keluarkanlah kami dari kegelapan waham dan sinarilah kami dengan cahaya kefahaman, Ya ALLAH. Perkenankanlah...." (Terima kasih kepada Bardo Kapak)




Dewa dan Dewi.

Manusia yang telah dapat kembali ke alam Lahut (Martabat Sampai) dan meningkat ke makam nafsu Kamil (Sempurna Segala Sifat Mulia lagi Terpuji) inilah merupakan manusia istimewa pilihan Allah Ta'ala yang mana mereka lah sebenarnya yang digelar dan dipandang sebagai Dewa (untuk lelaki) dan Dewi (untuk perempuan) oleh kebanyakan manusia sejak zaman dahulu hingga kini dan akhir zaman.

Dewa Dewi dalam anggapan penganut agama selain Islam, mereka menganggap sebagai Tuhan di langit, atau malaikat di langit dan orang-orang tertentu yang mempunyai sifat-sifat bagaikan Tuhan. Bagaimanapun dalam pandangan Syariat Islam semua anggapan mereka adalah syirik dan kufur. 

Namun dalam pandangan Tasawwuf Islam (Tariqat), manusia yang mempunyai sifat-sifat mulia lagi terpuji seperti sifat para Malaikat, Nabi dan Rasul juga yang memiliki beberapa sifat Ketuhanan seperti sangat Pemurah, amat Penyayang dan sebagainya adalah dikenali sebagai Rijalul Ghaib (yang hilang dari pandangan mata zahir tetapi tidak mati), Tok Keramat (yang sudah mati), Tok Wali atau Keramat Hidup (yang masih hidup), Pendamping (qarin) dan berbagai lagi gelaran diberi. Manusia seperti ini adalah hamba-hamba Allah Ta'ala yang telah sampai ke makam Makrifat Allah Ta'ala (Makrifatullah). 

Wallahu'alam.


Makrifat Allah Ta’ala.

Makrifat itu ialah mengenalkan diri-Nya (Allah Ta’ala) kepada hamba-Nya dalam ertikata sebagai suatu penganugerahan Allah Ta’ala kepada mereka melalui ilmu Laduni. Barangsiapa mengenal Allah Ta’ala, nescaya ia mengenal dirinya dan barangsiapa kenal dirinya, nescaya ia kenal akan Tuhannya dan barangsiapa kenal akan Tuhannya, nescaya ia berasa jahil akan dirinya. Maka tiap-tiap makrifat itu tertakluk kepada mengenal diri dan mengenal diri itu tertakluk kepada mengenal Tuhan dan mengenal Tuhan itu tertakluk kepada kejahilan dirinya.

Sepertimana sabda Rasulullah s.a.w. ; “Terlebih mengenal kamu akan Tuhannya, terlebih kamu mengenal akan diri-Nya.”

Makrifat Allah Ta’ala itu adalah jalan untuk menyampaikan kepada Kasyaf. Kasyaf ertinya terbuka daripadanya itu segala hakikat sesuatu yang menyampaikannya kepada fana’ daripada Allah Ta’ala, dan fana’ itu adalah jalan untuk menyampaikan kepada fana’ ul fana’ iaitu ia tidak melihat dirinya itu yang memfana’kan dirinya, hanya yang dilihatnya Allah Ta’ala saja yang memfana’kan dirinya. Fana’ ul fana’ itu adalah jalan yang menyampaikan kepada Baqa’ sebagai maksud yang dituntut.

Maqam inilah (Fana’ ul fana’) yang ditafsirkan, melalui pandangan anda sesungguhnya Allah Ta’ala itu meliputi tiap-tiap sesuatu. Ketika itu anda akan merasakan terlebih manis daripada madu dan terlebih lazat daripada susu.


Fana’ (Tidak sedarkan diri)

Fana’ terbahagi kepada tiga peringkat :

Pertama : Fana’ Ilmu iaitu seperti anda melihat segala makhluk itu kesemuanya hilang.

Kedua : Fana’ A’in iaitu seperti anda melihat dengan mata hati, sesungguhnya diri makhluk itu semuanya hilang.

Ketiga : Fana’ Hak iaitu seperti anda memandang, sesungguhnya segala makhluk itu sebenarnya kesemua hilang tanpa ada padanya wujud hakikat.

Oleh sebab itu Fana’ itu terbahagi kepada tiga bahagian :

Pertama : Fana’ segala perbuatan, seperti mereka berkata “Tidak ada yang berbuat hanya Allah Ta’ala sahaja.”

Kedua : Fana’ segala sifat, seperti mereka berkata “Tidak ada yang hidup hanya Allah Ta’ala sahaja.”

Ketiga : Fana’ segala zat, seperti mereka berkata “Yang maujud hanya Allah Ta’ala sahaja.”
Ketiga-tiga fana’ inilah yang diketahui.

Berkata sesetengah orang A’rif : “Barangsiapa memandang segala makhluk itu tidak ada perbuatan pada mereka itu, maka sesungguhnya ia beroleh kemenangan dan barangsiapa melihat mereka itu tidak hidup, maka sesungguhnya mereka beroleh perhimpunan (Libas). Barangsiapa pula melihat mereka itu tidak ada (a’dam) iaitu mereka tidak wujud sekali-kali, sesungguhnya ia telah sampai.” Begitulah hasil yang disebutkan oleh Syeikhul Islam dalam kitabnya, Syarah Hukum Ibnu Ruslan.


Martabat Sampai kepada Allah Ta'ala.

Berkata Syeikh Ibnu Ibad (rh) dalam kitabnya, Syarah Hukum Ibnu A'ta'aillah, "Orang-orang yang mempunyai jalan yang menyampaikannya kepada Allah Ta'ala diberi isyarat untuk sampai kepada ilmu hakiki Allah Ta'ala. Kearah ilmu hakiki Allah Ta'ala inilah kesudahan orang-orang Salik dan perjalanan orang-orang yang sampai ke arah-Nya. Maha Tinggi Allah Ta'ala daripada sampai kepada mafhum antara segala Zat-Nya."

Martabat sampai kepada Allah Ta'ala itu ada empat martabat :

Pertama : Sampai kepada martabat menjadi hamba Allah Ta'ala yang sebenarnya iaitu orang yang ikhlas mengerjakan ibadat untuk Allah Ta'ala dengan kehendak sendiri tanpa sebab yang lain, seperti diperolehi yakin dan zauq.

Kedua : Martabat Sampai kepada afa'l Allah Ta'ala iaitu orang yang menilik sesungguhnya segala perbuatan itu terbit daripada Allah Ta'ala dan hamba itu memfana'kan perbuatan dirinya dan yang lain.

Ketiga : Martabat Sampai kepada sifat Allah Ta'ala iaitu orang yang melihat sesungguhnya tidak ada yang hidup, hanya Allah Ta'ala saja.

Keempat : Martabat Sampai kepada Zat Allah Ta'ala iaitu orang yang memusyahadahkan, sesungguhnya tidak ada yang maujud itu hanya Allah Ta'ala saja.

Kelima : Dia (Allah) lah atas martabat sampai itu.

Berkata Syeikh kami Al-A'rif billah Maulana As-Syeikh Siddik bin Umar Khan (rh), "Pengertian Sampai itu menghendaki dua kewujudan iaitu wujud Allah dan wujud makhluk." Oleh hal yang demikian tentulah syirik kerana orang yang mentauhidkan Allah Ta'ala itu tidak melihat wujud itu dua, jadi bagaimana boleh datang Sampai itu?

Fahamkanlah wahai saudara-saudaraku akan hal ini dengan akal yang jernih dan susunan bahasa yang sempurna kerana sesungguhnya ia amat sulit dan sukar difahami. Maka berusahalah mencari dan berdamping dengan guru yang Mursyid lagi 'Arif billah. 

Wallahu'alam.


**Berpeganglah anda pada syariat Muhammad (Zahir), dengan mengiktikadkan dan memandang dengan mata hati (Batin) bahwa segala perbuatan yang baik dan jahat itu semuanya terbit daripada Allah Ta'ala. 

Pada ketika itu juga anda akan terlepas daripada syirik khafi dan semua perkara yang berbahaya itu. Hal ini demikian kerana jika anda memandang diri anda mempunyai perbuatan selain daripada Allah Ta'ala, sudah tentu anda tidak terlepas menghadapi syirik khafi, meskipun anda terlepas daripada syirik jali.

Biasakan diri anda dengan keadaan demikian **, kerana ia merupakan sifat yang amat mulia yang dapat menghampirkan diri anda pada masa akan datang iaitu akhirat. Oleh itu, anda memperolehi dua nikmat syurga, seperti firman Allah Ta'ala : 

"Dua syurga untuk orang-orang yang takut akan makam Tuhannya." 
Surah Ar-Rahman ayat 46.

Syurga yang pertama itu ialah syurga makrifat akan Allah Ta'ala di dunia ini. Manakala syurga yang kedua itu ialah syurga yang sudah maklum yang tersebut dalam Al-Quran yang mulia iaitu di akhirat yang akan datang.


Firman Allah s.w.t. pewaris Syurga Firdaus dalam surah Al-Mu’minun ayat 1 hingga 11.


“Sungguh beruntung orang-orang yang beriman (1). (yaitu) Orang yang khusyuk dalam solatnya (2),  dan orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna (3), dan orang yang menunaikan zakat (4), dan orang yang memelihara kemaluannya (5), kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela (6). Tetapi barang siapa mencari di balik itu (zina, dan sebagainya), maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas (7). Dan (sungguh beruntung) orang yang memerlihara amanat-amanat dari janjinya (8), serta orang yang memelihara solatnya (9). Mereka itulah orang yang akan mewarisi (10), (yakni) yang akan mewarisi (syurga) Firdaus. Mereka kekal di dalamnya (11).”


Keadaan para penduduk Syurga.

Para penduduk syurga dalam keadaan suci murni, kacak dan bercelak. Mereka sentiasa muda dan pakaian mereka tidak pernah kotor dan selekeh.

Golongan pertama yang masuk syurga kelihatan seperti bulan purnama. Mereka tidak pernah membuang air kecil dan besar serta meludah. Sikat mereka diperbuat dari emas dan bekas air mereka diperbuat dari misk dan nafas mereka berbau kemenyan.

Para penduduk syurga kebanyakannya adalah orang-orang miskin dan lemah. Rasulullah s.a.w. adalah orang yang pertama sekali mengetuk pintu syurga.
(Hadis Riwayat Muslim)

Di antara ciri-ciri penduduk syurga adalah seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; “Mahukah aku tunjukkan tentang penghuni syurga? Ia adalah orang yang lemah dan merendah diri (tawaduk). Jika ia bersumpah atas nama Allah, pasti Allah akan memperkenankan sumpahnya.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Yang paling ramai dari penduduk syurga adalah umat Nabi Muhammad s.a.w.  Rasulullah s.a.w. menyebutkan bahawa penduduk syurga berjumlah 120 saf (barisan) dan umat Muhammad s.a.w. berjumlah 80 saf dari 120 saf tersebut (yakni 2/3 dari penduduk syurga).


Adakah Dewa Dewi yakni Orang yang sampai Makam Makrifat Allah Ta'ala tinggal di langit?

Langit terdiri dari tujuh lapisan, daripada jarak 10,000 meter dari permukaan bumi hingga penghujung lapisan bintang-bintang adalah merupakan lapisan langit Pertama. Langit pertama inilah yang disebut sebagai Kayangan, dan kayangan inilah tempat bersemayamnya para Dewa dan Dewi (Manusia yang telah sampai kepada makam Makrifatullah). Maka di kemuncak tertinggi selepas Kayangan inilah bersemayamnya Roh dan Jasad Ayahnda Adam a.s. seperti yang kita semua maklum semasa peristiwa Isra' mikraj Rasulullah s.a.w. bertemu Ayahnda Adam a.s. selepas lapisan langit pertama.

Wallahu'alam.


Firman Allah Ta'ala,

“Dan sesungguhnya, Kami telah menciptakan tujuh (lapis) langit di atas kamu, dan Kami tidaklah lengah terhadap ciptaan Kami.”
Surah Al-Mu’minun ayat 17. 

“Katakanlah, ‘Segala puji bagi Allah dan salam sejahtera atas hamba-hambaNya yang dipilihNya. Apakah Allah yang lebih baik, ataukah apa yang mereka persekutukan?”
Surah An-Naml ayat 59.


Tujuh golongan yang dapat Bernaung di bawah naungan Allah Ta’ala.

Pada hari pertama pengadilan di padang Mahsyar, seluruh manusia berhimpun dari manusia pertama iaitu Nabi Adam a.s. sehinggalah manusia terakhir. Keadaan manusia pada hari itu sesuai dengan amalannya semasa di dunia dahulu.

Rasulullah s.a.w. menggambarkan ada tujuh (7) golongan manusia yang akan mendapat pertolongan dan naungan pada hari itu, menerusi sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud:
“Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naunganNya pada hari kiamat iaitu hari yang tiada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah Ta’ala ialah;

1  1. Pemerintah yang adil,
2  2. Pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadat kepada Tuhannya,
3  3. Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid,
4  4. Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah,
5  5. Orang yang dipujuk oleh wanita yang kaya lagi rupawan untuk berzina dengannya lalu ia menolak dengan berkata; ‘Aku takut kepada Allah’,
6  6. Orang yang bersedekah secara sembunyi-sembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya,
7  7. Orang yang menyebut atau mengingati Allah dengan keadaan tiada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah s.w.t.

(Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Sekian Wassalam....

Pondok Derang

9 ulasan:

  1. salam sejahtera Ab,

    terima kasih update ttg dewa dewi ni...
    annur akan cuba baca berkali2...:D

    BalasPadam
  2. Wassalam sejahtera buat Annur,

    Sama-sama kasih wahai puteri jalanan, teruskan membaca dan rujuklah ahlinya jika ada yang sukar difahami...

    "Dewa Dewi berterbangan riang ke sana ke mari di puncak awan di langit yang indah..."

    BalasPadam
  3. Ab,terima kasih...annur suka sgt ayat "Dewa Dewi berterbangan riang ke sana ke mari di puncak awan di langit yang indah..."

    dewa dewi berterbangan,
    diawan sana lari berkeliaran,
    bersama gumpalan awan ia berkejaran,
    tenang dari resah dan bebas dari kekangan...:D

    BalasPadam
  4. Semoga puteri annur riang gembira selalu hendaknya.... :)

    BalasPadam
  5. as salam AB yg sgt bertuah dunia akhirat

    terima kasih diatas perkongsian
    bagusnya bila budak2 sekarang dpt belajar ilmu hakikat diri sedari awal lagi
    bagusnya bila ilmu mengenal diri seperti kitab tasauf moden oleh hamka serta kitab2 yg sepertinya dpt diajar sebagai silibus utama disekolah - maka tidaklah anak2 kita sekarang terkapai2 hilang dlm kegelapan dlm mencari serta mengenal hakikat diri

    mata melihat benda/alam - maka 'mata' dpt 'melihat' kebesaran Tuhan serta hati dpt 'merasa' hebatnya kekuasaan Tuhan

    akan lahirkah generasi yg seperti itu...secara majoritinya...??!!

    semoga ia menjadi kenyataan

    hati menangis pilu mengenang anak2 sekarang yg kebanyakannya sudah terjebak dgn agenda new world order
    namun dengan berakhirnya perkiraan kalendar mayan pd 21/12/12 - maka bermula dari hari 22/12/12 - semoga zaman kegelapan super jahiliah moden akan berakhir dan zaman kegemilangan iman akan bersinar kembali

    BalasPadam
  6. Wassalammu'alaikum..wrt, saudaraku wangsa gelar bangsaku.

    Sama-sama kasih, semoga perkongsian ilmu ini bermanafaat dan menjadi kebaikan untuk kita semua.

    Semoga Allah Ta'ala memelihara kita dan ummat Rasulullah s.a.w. seluruhnya dan menjadikan kita sebahagian tentera Allah Ta'ala di zaman kebangkitan Islam ini. InsyaAllah.

    BalasPadam
  7. penchinta

    assalamualaikum AB tuan punya rumah..salam perkenalan..disini rumah nya sangat cantik...semoga rahmat Allah sentiasa bersamamu AB atas perkongsian ilmu ini..

    penchinta





    BalasPadam
  8. Wa'alaikummussalam..wrt, wahai penchinta. Selamat datang dan salam perkenalan.

    Alhamdulillah, semoga kita semua sama-sama mendapat rahmat Allah Ta'ala selalu....

    Terima kasih kerana sudi memberi pendapat... Selalu-selalu lah bertandang dan berilah teguran jika ada salah silapnya...

    BalasPadam