Assalamu’alaikum..wrt,
Firman
Allah s.w.t. dalam surah Ali-Imran ayat 31.
“Katakanlah (Wahai Muhammad) jika kamu
semua mencintai Allah maka hendaklah kamu semua mengikuti Aku (Rasulullah
s.a.w.)”
Firman
Allah s.w.t. dalam surah at-Taubah ayat 119.
“Wahai orang mukmin hendaklah kamu
bertakwa kepada Allah dan juga hendaklah kamu bersama dengan para ‘siddiqin’.”
Sebuah
hadis riwayat Abu Daud dan Tarmizi dari Abu Najih Al-‘Irbad bin Sariyah r.a.,
beliau berkata : “Rasulullah s.a.w.
memberikan nasihat kepada kami yang membuat hati kami bergetar dan bercucuran
air mata. Maka kami bertanya, ‘Ya Rasulullah! Seolah-olah nasihat ini nasihat
yang terakhir, maka berilah kami wasiat. Nabi s.a.w. bersabda : “Aku wasiatkan
kamu agar tetap bertakwa kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Mulia, serta
patuhlah dan taat kepada pemimpin walaupun yang berkuasa ke atasmu seorang
hamba sahaya. Dan barang siapa yang hidup di antara kamu selepas aku, akan
melihat banyak sekali perselisihan (ideologi). Oleh itu wajib atas kamu
berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa ur-rasyidin (para
Siddiqin Al-Muqarrabin) yang sentiasa dibimbing oleh Allah (dalam memahami
Iman, Islam dan Ihsan) dan gigitlah akannya dengan geraham-gerahammu dan
jauhilah segala hal yang diada-adakan dalam agama, kerana sesungguhnya semua
bida’ah (selain jalan para Nabi, Rasul dan para Wali Allah / Assidiqqin) itu
adalah sesat.
Dalam
kita menuju “Mardhotillah” untuk
mendapat kecintaan dari Allah s.w.t. dan selamat dari kesesatan, tidak boleh
tidak mestilah mengikut saluran syariat dan thoriq Ahli sunnah wal jamaah.
Setiap aturcara hidup dan ibadat yang tidak mengikut acuan Ahli sunnah wal
jamaah tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. Tidak akan ujud ketenangan,
kedamaian, keamanan, keunggulan, kesempurnaan, kehebatan dan perpaduan apabila
ummat ini menjauhi dan meninggalkan Syariat dan Thoriq Ahli sunnah wal jamaah.
Yang akan ujud hanyalah kemurkaan dan kelaknatan daripada Allah s.w.t. yang
bersifat dengan segala sifat kesempurnaan. Contohnya sebagaimana yang telah
Allah s.w.t. hancurkan ummat para Nabi yang terdahulu apabila mereka
meninggalkan dan menjauhi susunan yang Allah s.w.t. bangkitkan
kekasih-kekasihNya. Semasa peperangan Uhud, tentera Islam mendapat kekalahan
walaupun Rasulullah s.a.w. hidup dan turut berperang bersama mereka, kerana
mereka telah meninggalkan perintah Baginda s.a.w.
Sejarah
juga telah membuktikan apabila ummat Islam mendapat kehinaan daripada Allah
s.w.t. melalui bangsa Mongol, iaitu apabila mereka meninggalkan segala ajaran
Rasulullah s.a.w. Bangsa Mongol yang dipandang hina pada masa itu telah
meranapkan empayar Islam. Mereka telah meranapkan kerajaan Abbasiah dan
Khawarizam yang pada zaman itu merupakan tempat kegemilangan tamadun dunia.
Begitu
juga kerajaan Islam di Sepanyol semuanya musnah apabila ummat Islam mula
meninggalkan Kitabullah dan Sunnah Rasul s.a.w. Mereka mula membuat kemungkaran
dengan nikmat yang Allah s.w.t. anugerahkan. Apabila nikmat tidak digunakan mengikut saluran syariat dan thoriq Ahli
sunnah wal jamaah, itu bukan dinamakan syukur tetapi kufur namanya.
Firman
Allah s.w.t. dalam surah Ibrahim ayat 7:
“Dan (ingatlah) apabila Tuhanmu
memaklumkan, “Sekiranya kamu bersyukur, pastilah Aku tambahi nikmat bagi kamu
dan jika kamu kufur sesungguhnya azabKu sangat pedih.”
Sabda
Rasulullah s.a.w.: “ Apabila manusia mula
menonjol-nonjolkan ilmu walhal mengabaikan ‘praktikalnya’, berkasih sayang di
mulut tetapi bermusuhan di dalam hati dan memutuskan silaturrahim. Allah s.w.t.
akan melaknat mereka disebabkan perbuatan tersebut dan mereka akan menjadi tuli
dan buta (tidak mendengar dan melihat kebenaran lagi dan hiduplah di dalam
kesesatan).”
(Ruj; Buku Kesan-kesan Dosa)
Berbalik
kepada keadaan ummat Islam semasa kehinaan yang mereka temui di tangan bangsa Mongol, pada masa yang sama Allah
s.w.t. telah memilih sebahagian dari ummat Islam yang lain untuk menyekat
kemaraan keganasan tentera Mongol yang terdiri daripada kalangan hamba sahaya,
iaitu golongan Mamluk. Kenapa Allah
s.w.t. memilih mereka? Kerana mereka ini telah berpegang teguh dengan salah
seorang Khulafa ur-Rasyidin Al-Mahdiyin di zaman itu, iaitu Sultanul-Ulama’
Syeikh I’zuddin bin Abd As-Salam. Ditangan Allah s.w.t. lah kemuliaan
dan kehinaan seseorang itu.
Allah
s.w.t. memuliakan seseorang apabila dia hidup dengan Agama Allah s.w.t.
mengikut acuan Ahli sunnah wal jamaah. Jika mereka berbuat sebaliknya, Allah
s.w.t. akan menimpakan kehinaan di dunia dan di akhirat. Doa-doa mereka tidak
lagi dimakbulkan kerana doa itu hanya menjadi senjata kepada golongan yang
benar-benar mukmin di sisi Allah s.w.t.
Sabda
Rasulullah s.a.w.: “Doa itu hanya menjadi
senjata bagi orang yang beriman”
(Riwayat al-Bukhari)
Orang
mukmin tidak berani melanggar batas-batas garisan syariat dan thoriq. Syariat dan thoriq akan mengangkat
seseorang ke makam “ihsan”.
Apabila
hilangnya syariat dan thoriq dalam kehidupan seseorang manusia tidaklah ia
mencapai tahap yang paling tinggi dan sempurna dalam agama Allah s.w.t iaitu “Makam
Ihsan”.
Sabda
Rasulullah s.a.w.: “Ihsan itu kamu
memperhambakan diri kamu kepada Allah s.w.t. seolah-olah kamu melihatNya,
sekiranya kamu tidak mampu melihatNya, sesungguhnya Dia melihat kamu.”
(Hadis riwayat Muslim)
Apabila
tidak ujudnya ihsan dalam diri setiap individu yang mengaku muslim, maka dia
akan membuat andaian terhadap agama Allah s.w.t. di atas pemikiran dan acuan
yang terkeluar dari Ahli sunnah wal jamaah. Mereka akan memahami Al-Quran dan
Sunnah mengikut fahaman perasaan mereka yang bercampur aduk dengan nafsu
kebinatangan mereka, bahkan mereka ini lebih sesat dan hina lebih daripada
haiwan dan lebih bahaya daripada “dajjal”. Maka tertutuplah pintu Rahmat dari
Allah s.w.t. dan terbukalah pintu kehinaan dari Allah s.w.t. akibat daripada usaha
tangan mereka sendiri. Mereka akan menjual agama mereka kerana mahukan habuan dunia. Walhal dunia ini tidaklah bernilai di sisi Allah
walaupun sekadar sebelah sayap nyamuk.
Tercatat
dalam sejarah peradaban manusia, tentang keteguhan Iman seorang hamba Abdi yang
berkulit hitam, Saidina Bilal r.a. Beliau lebih rela jasadnya dikenakan
berbagai-bagai siksaan daripada tunduk kepada kekufuran dan kesyirikan.
Tetaplah beliau mentauhidkan Allah s.w.t., untuk menyerah dan mengikut kemahuan
musuh Allah s.w.t. tidak sama sekali. Akhirnya Saidina Abu Bakar As-Siddiq
telah menebusnya daripada tuannya yang zalim dan memerdekakan Bilal r.a.
semata-mata kerana Allah s.w.t.
Telah
berfirman Allah s.w.t. dalam surah al-Fath ayat 29, “Muhammad itu hanya seorang utusan Allah dan orang-orang yang beserta
dengannya tidak tunduk kepada kekufuran dalam segenap aspek dan segenap sel,
serta menunai dan memelihara hak-hak orang mukmin dan muslim.”
Inilah
natijah yang akan diperolehi apabila mengikut saluran syariat dan thoriq yang
Allah s.w.t. utuskan para Nabi dan Rasul a.s.w.slm, iaitu “tidak akan diperbudak-budakkan
oleh budak-budak dunia.”
Sekiranya seseorang itu hanya
mengamalkan zahir syariat sahaja tanpa thoriq. Maka jiwanya tidak akan terbentuk sebagai jiwa para sahabat r.ahum. Jiwanya kosong dari tauhid. Zahirnya
nampak soleh tetapi batinnya toleh. Jadilah mereka orang yang fasik dan
munafik. Dalam kefasikan tidak akan ada permaufakatan dan bimbingan dari Allah
s.w.t.
Firman
Allah s.w.t. dalam surah al-Maidah ayat 108,
“Hendaklah
kamu semua bertakwa kepada Allah dan taatlah kepada perintahnya, dan Allah tidak
memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (orang yang terkeluar dari
garisan ahli sunnah wal jamaah).”
Mereka
akan membuat kerosakan dibumi Allah s.w.t. ini. Tetapi pada sangkaan mereka,
mereka sentiasa membuat kebajikan.
Telah
berfirman Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah ayat 11 dan 12,
“Dan bila dikatakan pada mereka (para
munafikin) “Janganlah kamu membuat kerosakan di bumi” Mereka menjawab
“Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan kebaikan”. Ingatlah sesungguhnya
mereka itulah orang-orang yang melakukan kerosakan, tetapi mereka tidak
menyedarinya.”
Di sinilah kepentingan thoriq, iaitu
untuk menyedarkan dan membuka segala kelemahan dan keburukan diri sendiri. Apabila dia sedar bahawa dirinya ada kelemahan maka
dia akan cuba
memperbaikinya. Kerana thoriq ialah mempraktikkan
zahir syariat yang diambil dari ulama’ solehin di bawah pengawasan Ahli
Makrifah, iaitu orang yang telah sampai ke makam Ihsan. Sebagaimana para
sahabat telah diawasi oleh Ahli Makrifah yang paling agung dan sempurna,
Saiyidul Mursalin Muhammad s.a.w.
Firman
Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah ayat 151,
“Sebagaimana kami telah mengutus seorang
utusan dari golonganmu yang dapat mambacakan ayat-ayat kami (mengkhabarkan
tanda-tanda keagungan dan keesaan Kami) kepada kamu dan menyucikan jiwa-jiwa
kamu (dari kekufuran dan kesyirikan) dan mengajarkan kamu Al-Kitab (Al-Quran)
dan hikmah (sunnah Rasul yang zahir dan batinnya) dan mengajarkan kamu apa yang
belum kamu ketahui sebelum ini (iaitu mengatur kehidupan dengan berlandaskan
agama tauhid supaya ia menjadi bekal untuk hari akhirat yang dulunya kamu hidup
dalam kegelapan, kesyirikan dan kekufuran).”
Kenapa
para sahabat mendapat kekuatan iman yang cukup mantap? Jawapannya kerana mereka mengambil agama daripada seorang
manusia yang telah suci dari kerakusan dan kejahatan nafsu, orang yang berjiwa
kemalaikatan, kekasih Allah s.w.t., makhluk yang paling sempurna pengenalannya
kepada Allah s.w.t., iaitu Rasulullah s.a.w.
Masyarakat
Islam pada hari ini menjadi porak peranda kerana mengambil agama bukan dari
Ahli Makrifat. Ahli Makrifat ini telah berjaya memproses jiwanya dari kekotoran
zulmah nafsu syahwat dan mereka mengenal bisikan dan hasutan iblis dan syaitan.
Merekalah orang yang ikhlas kerana mereka dapat menghayati ‘la hau la wa la qu wata illa
billah’ dalam setiap aspek hidup dan ibadah. Inilah yang dinamakan para
Ahlullah atau Aulia’ Allah. Mereka
ini dapat memahami agama kerana mereka mengambil agama daripada Aulia’ yang
lebih dahulu dari mereka yang mana sanad sisilahnya sampai kepada Khatimul
Anbia’ Muhammad s.a.w. Rasulullah s.a.w. pula menerimanya daipada Allah s.w.t.
dengan perantaraan malaikat Jibril a.s.
Kesimpulannya
mereka mengambil agama ini daripada seorang kekasih Allah kepada kekasih Allah
sehingga sampai kepada kekasih Allah yang paling Agung. Mereka tidak mengambil
agama Allah s.w.t. daripada manusia yang masih dibelenggu oleh nafsu dan iblis
yang sentiasa derhaka kepada Allah s.w.t. Maka
inilah punca masyarakat Islam menjadi haru biru kerana mengambil agama bukan
daripada para Aulia’.
Perlulah
kita memahami dengan mendalam kerana agama
Allah s.w.t. tidak diwahyukan kepada manusia yang berjiwa kotor. Semua para
Nabi dan Rasul tidak terpengaruh oleh unsur-unsur ganas nafsu haiwan dan
selepas Nabi Muhammad s.a.w. tidak ada lagi kenabian. Maka tugas menghayati dan
mempraktikkan agama ini diteruskan oleh para sahabat r.a.hum yang telah
memproses dirinya supaya berbetulan dengan apa yang Allah s.w.t. telah
bangkitkan Rasul di bawah asuhan Baginda s.a.w. Selepas itu tugas ini
diteruskkan oleh tabiin, tabi ul tabien sehinggalah hari kiamat. Mereka ini
semuanya telah memproses, memperbaiki diri mereka mengikut susunan dan aturcara
yang sama dipraktikkan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya, sehingga
mereka pun terselamat dari kongkongan nafsu dan kesyirikan. Agama Islam ini tidak boleh difahami dengan
kegelapan nafsu, ia mestilah difahami dengan nafsu-nafsu yang telah
disucikan daripada kekerohan syirik dan kufur sekurang-kurangnya pada peringkat
nafsu Mutmainnah.
Firman
Allah s.w.t. dalam surah al-Waqiah ayat 79,
“Tidak boleh menyentuhnya (Al-Quran)
melaikan orang-orang yang telah menyucikan dirinya.” Adapun sebahagian maksud yang tersirat
didalam ayat ini. “Tidaklah dapat
memahami nur dan mukjizat Al-Quran melainkan orang-orang yang telah bebas
daripada kerakusan nafsu-nafsu yang ganas, kesyirikan dan kekufuran iaitu orang
yang telah sampai ke makam Ihsan.”
Sebab
itulah Allah s.w.t. telah memerintahkan kepada para mukmin supaya menyertai
“hambaNya yang Siddiqin”.
“Wahai orang-orang mukmin bertakwalah
kamu kepada Allah dan hendaklah kamu menyertai para siddiqin.”
Nabi
Muhammad s.a.w. yang sangat mengasihi ummatnya telah memberi satu garis panduan
kepada ummatnya dalam urusan mengambil dan menerima agama, sabagaimana satu
hadis yang telah diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi, Rasulullah s.a.w.
bersabda, “Seseorang itu beragama sama
seperti orang yang ia kasih. Oleh itu hendaklah di kalangan kamu memerhati
siapakah yang patut dikasihinya.”
Sekiranya
dia mengambil agama dari orang yang Allah s.w.t. kasih maka dia akan beragama
seperti kekasih Allah. Tetapi sekiranya ia mengambil agama dari orang fasik,
maka dia akan beragama seperti orang yang derhaka kepada Allah s.w.t.
Bersambung
…. InsyaAllah ta’ala.
Wallahu’alam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan