Ayahnda

Ayahnda

Jumaat, 28 Oktober 2011

Pengajaran Penting daripada kisah Ayahnda Adam a.s.



Assalamu’alaikum…wrt. 

Semoga Allah s.w.t. menganugerahkan kepada kita taufiq untuk mengikut segala susunan yang telah Allah s.w.t. membangkitkan Rasulullah s.a.w. sebagai qudwatun hasanah (contoh ikutan yang baik) dan para sahabat radiyallah hu anhum, para tabien, tabiu’l tabien sehingga sekarang ini, zaman kita di abad 15 hijrah.

Semoga dengan ini kita dapat sama-sama cuba memperbaiki diri kita, yang dikatakan membaiki diri ialah kita perlulah bersifat zuhud dan yakin dengan Allah s.w.t. Yang dikatakan zuhud ialah kita meninggalkan segala media yang bercampur aduk di dalam kejadian manusia yakni meninggalkan segala pemikiran dan perasaan yang bercampur aduk dengan kejadian manusia yang sememangnya penuh dengan zulmah.

Orang yang tidak ada zuhud akan terasa dia orang yang baik. Dia akan terasa dia ada kebolehan akan timbul keakuan (ego) dalam dirinya. Akan banyaklah timbul persoalan dalam dirinya yang tidak bersesuaian dengan kehendak Tuhan. Dia akan mempersoalkan kenapalah Allah jadikan begini? Kenapalah Allah buat aku begini? Kenapalah nasib aku begini? Semua persoalan sebegini timbul kerana tidak adanya sifat zuhud dalam jiwa dia.


Apabila tidak ada zuhud akan timbulnya penyakit “tamak”. Dari penyakit “tamak” akan timbul pula ‘syak wasangka” terhadap Allah s.w.t. Syak wasangka adalah pasangan bagi tamak. Kedua-dua sifat ini ada pada iblis dan ada juga pada manusia. Dengan sebab itu apabila Allah s.w.t.  memerintah kepada Iblis supaya sujud kepada Adam a.s., Iblis kata dia lebih baik dari Adam a.s. Timbul persoalan dari diri dia, kenapa dia perlu sujud kepada Adam a.s.? Dari situ timbullah “aba was takbara”. Jadi dalam masalah kita untuk menghilangkan penyakit ini perlulah kita membuat asuhan sejak dari kecil lagi, tetapi sekiranya kita berjumpa dengan penawar penyakit ini di tengah jalan yakni di usia kita yang telah melepasi usia kanak-kanak. Maka perlulah kita cuba bersungguh-sungguh dalam zuhud supaya hancur dan hilanglah tamak dari dalam diri kita.

Sifat tamak ini adalah sifat yang keji yang Tuhan Rabbul ‘alamin jadikan bagi manusia, yang Tuhan Rabbul ‘alamin letakkan dalam diri manusia. Tuhanlah yang menjadikan manusia, Tuhan Rabbul ‘alamin jadikan Adam a.s, dari Adam a.s. Tuhan Rabbul ‘alamin melahirkan Qabil. Qabil anak Ayahnda Adam a.s. yang Tuhan laknat. Kenapa Allah s.w.t. melaknat Qabil? Kerana Qabil ada sifat tamak. Dia tamak terhadap seorang perempuan. Dia telah membantah kepada hukuman dan susunan Tuhan Rabbul ‘alamin. Tuhan Rabbul ‘alamin telah menetapkan supaya dia berkahwin dengan adik perempuan Habil dan adik perempuan dia dikahwinkan dengan Habil. Dia tengok pasangan dia tak lawa, pasangan Habil lebih lawa dari pasangan dia. Padahal perkara itu adalah hukuman dan susunan dari Allah s.w.t., akhirnya dia membantah susunan dan hukuman Allah s.w.t. kerana tamak. Bila tamak, dia tidak ikut kehendak Tuhan Rabbul ‘alamin. Dia membantah perintah Allah s.w.t. dan Rasul Allah yakni ayahnda Adam a.s. Dari situ berlakulah pertelingkahan, berlakulah pembunuhan. Sampai sekarang berlaku pertelingkahan dan pembunuhan yang dilakukan oleh pengikut Qabil yang membantah perintah dan hukuman Allah s.w.t. dan Rasul a.s..


Qabil menjadi kafir sebab tamak, hasad dia kepada Habil, sanggup Qabil membunuh saudara kandungnya kerana tamak nakkan perempuan. Contohilah Habil, orang yang yakin kepada Allah s.w.t., orang yang takut kepada Tuhan Rabbul ‘alamin, orang yang memahami prinsip “la hau lawala quwata illa billah al-a’liyil a’zim”.

Untuk mengelakkan dari terjerumus dengan tindak tanduk Qabil ini hendaklah kita mengikut peribadi Habil yakni “yakin” dengan Allah s.w.t. dan Rasul Allah. Inilah perbezaan diantara Habil yang Tuhan Rabbul ‘alamin rahmati dan Qabil yang Tuhan Rabbul ‘alamin laknati. Sedikit sahaja bezanya, yang mendapat rahmat kerana yakin dan yang dilaknat kerana tamak. Tuhan Rabbul ‘alamin telah menjadikan Qabil dan tamak dalam diri dia. Dia menjadi tamak terhadap seorang perempuan.


Makam Habil

Penyakit tamaklah punca manusia mendapat laknat dari Allah s.w.t. Samada tamak terhadap perempuan atau harta benda atau anak pinak, kesemua perkara ini Tuhan Rabbul ‘alamin jadikan sebagai ujian bagi manusia yang Tuhan Rabbul ‘alamin pesertakan dengan penyakit tamak. Untuk memperbaiki diri kita supaya tidak mengalami nasib seperti Qabil hendaklah kita bersifat dengan zuhud yakni menghilangkan perasaan kita dari sifat tamak. Zuhud bererti jangan kita campur aduk atau campur tangan dengan setiap apa yang Allah s.w.t. jadikan, dunia ke! Hawa kita ke! (keinginan nafsu kita ke!) Jangan kita campur tangan dalam urusan dan pentadbiran Allah s.w.t. yang mengatur segala-galanya dengan kehendak dan dengan kebijaksanaanNya. Hendaklah kita yakin dengan Allah s.w.t. yang menciptakan keseluruhannya dan setiap sesuatu, samada perkara yang telah berlaku, yang sedang berlaku ataupun perkara yang akan berlaku.

Perangai Qabil inilah punca kamu lambat sampai kepada Tuhan Rabbul ‘alamin. Inilah punca kamu boleh mendapat laknat daripada Tuhan Rabbul ‘alamin. Tidak ada lain, cubalah kamu memerhati dengan insaf. Tidak kiralah kamu kecil, besar, tua atau muda, lelaki atau perempuan.


Punca sesat adalah dari dzon (syak wasangka) yang sama dengan dzon iblis. Dzon yang sesat ini bukan ada pada iblis sahaja tetapi ada juga pada manusia, bahkan manusia lebih jahat dan lebih dahsyat dari iblis. Sebab kebodohan dan kejahilan manusia itu sendiri terhadap kebesaran dan keagungan Allah s.w.t. Iblis, dia nak menyesatkan manusia dia memohon dan meminta izin dari pada Allah s.w.t. terlebih dahulu. Manusia tidak! Dia nak buat sesuatu dia tidak tunduk kepada Allah s.w.t., dia ikut nafsu jahat dia sahaja. Iblis nak buat jahat pun dia tunduk kepada kebesaran Tuhan Rabbul ‘alamin. Perkara ini telah Allah s.w.t. rakamkan dalam Al-Quran supaya manusia-manusia mengambil iktibar iblis telah berkata :


“Demi kemuliaanMu Ya Allah! Aku menyesat kesemua manusia.” (Surah Shood ayat 82)

Maknanya iblis mempunyai tauhid, dia makhluk Allah yang bertauhid. Tetapi manusia nak buat jahat mereka tidak tunduk kepada kebesaran Allah s.w.t.! Mereka ikut nafsu tamak mereka! Mereka syak wasangka kepada Tuhan Rabbul ‘alamin! Inilah yang dikatakan manusia ini lebih dahsyat daripada Iblis.

Penyakit tamak ini telah ada sejak Ayahnda Adam a.s. lagi, apabila tamaknya Ayahnda Adam a.s. nak duduk syurga, lupalah Baginda dengan Tuhan Rabbul ‘alamin yang telah menjadikan manusia yang mana Tuhan Rabbul ‘alamin telah mengistiharkan Ayahnda Adam a.s. akan menjadi Khalifah di bumiNya. Apabila tamaknya Ayahnda Adam a.s. nak duduk dalam syurga lupalah Baginda dengan pesanan Allah s.w.t. Allah s.w.t. talah memesan kepada Ayahnda Adam a.s. dan isterinya Ibunda Hawa,


“Dan janganlah kamu wahai Adam dan Hawa! Mendekati pohon ini (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu berdua dari orang-orang yang zalim.”                                  (Surah Al-Baqarah ayat 35).


Peringatan ini Allah s.w.t. telah berikan kepada Ayahnda Adam a.s., tetapi disebabkan perasaan tamaknya Ayahnda Adam a.s. nak duduk dalam syurga berpunca dari hasutan Iblis kepadanya. Iblis telah menghasud Ayahnda Adam a.s., dia bertanya Ayahnda Adam a.s. “Seronok tak, Adam duduk dalam syurga?” Ayahnda Adam a.s. menjawab “Tentulah seronok”. Iblis bertanya lagi, “kalau Tuhan Rabbul ‘alamin bagi kamu hidup kekal dalam syurga ini, awak mahu tak Adam?” “Tentu sekali” jawab Ayahnda Adam a.s. “Kalau awak nak kekal tinggal di sini, awak makanlah buah khuldi itu”. Oleh kerana tamaknya Ayahnda Adam a.s. nak hidup kekal dalam syurga, termakanlah baginda dengan acah pujukan Iblis. Jadilah Ayahnda Adam a.s. orang yang zalim, terjunlah ia ke bumi ini sebelum sampai masa yang bersesuaian dengan rahmat kasih sayang Allah s.w.t. tetapi dihantar Ayahnda Adam a.s. ke bumi ini dengan kemurkaan Allah s.w.t. dan bukan dengan rahmat kasih sayang Tuhan Rabbul ‘alamin. Inilah yang telah berlaku dengan Ayahnda Adam a.s. dan ini juga adalah penyakit manusia sebab kita semua adalah anak cucu cicit piut Ayahnda Adam a.s.

Apabila diturunkan Ayahnda Adam a.s. ke bumi ini, dia terus bertaubat dan mengaku telah melakukan satu kesilapan yang besar. Selama 40 tahun Baginda menangis dan memohon keampunan kepada Allah s.w.t. kerana telah melanggar perintah Allah s.w.t. yang berpunca dari penyakit tamak nakkan syurga. Kalaulah tamak nakkan syurga pun Allah s.w.t. keluarkan dari syurga, apatah lagi kalau kita tamak nakkan dunia! Padahal jasad kita penuh dengan melakukan derhaka kepada Tuhan Rabbul ‘alamin! Jasad kita bukan macam jasad Ayahnda Adam a.s. yang maksum! Kamu tolong fakir perkara ini! Ayahnda Adam a.s. tamak nak syurga tetapi dia dengar nasihat  Iblis laknatullah, terus Allah s.w.t. keluarkan dari syurga sebelum sampai masanya. Inilah kejadian manusia yang paling, paling ketara. Kejadian yang mudah lupa peringatan dari Tuhan Rabbul ‘alamin, mudah terpengaruh dengan pujukan Iblis disebabkan Tamak.


Ayahnda Adam a.s. bersungguh-sungguh bertaubat disebabkan terikut hasutan Iblis dengan mamakan buah pohon khuldi, selama 40 tahun Baginda bertaubat. Tetapi kita ini ummat Saiyidul Mursalin, ummat Rasulullah s.a.w. tidak perlu bertaubat selama 40 tahun seperti Ayahnda Adam a.s., hanya 40 hari sahaja. Sebagai ummat Rasulullah s.a.w., untuk mendapat kekuatan iman dan bebas dari zulmah kejadian kita, kita hanya memerlukan 40 hari sahaja. Perkara ini berpandukan dengan hadis Rasulullah s.a.w.,

“Barangsiapa bersungguh-sungguh mengikhlaskan diri kepada Allah selama 40 hari, nescaya akan terpancarlah pancaran-pancaran hikmah dari dalam jiwanya di atas lidahnya (lisannya)”.
Hadis riwayat Imam Ahmad dalam kitab Tanwirul qulub.


Dalam sebahagian hadis Rasulullah s.a.w. menyatakan tentang 40 hari dalam sembahyang berjemaah,

“Seseorang yang bersembahyang berjemaah kerana Allah selama 40 hari dengan mendapat takbir yang pertama, ditulis baginya dua jaminan, pertama bebas dari neraka dan kedua bebas dari sifat munafik”.
Hadis riwayat Imam Tirmizi.


Perkara ini semua telah dijelaskan oleh junjungan kita Rasulullah s.a.w., tetapi kenapa tidak mahu ikut? Kerana Tamak. Punca tidak mahu ikut Rasulullah s.a.w. tidak ada lain ialah tamak dan syak wasangka! Teori ramai orang boleh, tetapi untuk mempraktikkannya? Selagimana tidak timbul zuhud dan yakin janganlah mimpi nak jadi pengikut Rasulullah s.a.w. Hanya perkara ini datang dari jiwa yang zuhud dan yakin tidak ada lain jawapanya selain dari dua perkara ini.

Dengan ini marilah sama-sama kita cuba membaiki diri masing-masing. Kita pakat-pakat cuba memperbaiki diri. 

Wallahu ‘alam. Sekian Wassalam.


Dalam air teh, kopi dan milo ada air mineral; untuk mendapat air mineral semula, kita kena buat mineral pot. Begitu juga dalam jasad manusia ada roh (latifah rabbaniah). Roh kenal TuhanNya, tetapi bila roh masuk ke dalam jasad jadi haru biru. Maka di sini kita perlu membuat mineral pot, caranya dengan berzikir, beristigfar dan berselawat. Nabi Adam a.s. membuat proses mineral pot selama 40 tahun.
(Kata-kata hikmah Ayahnda)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan