Ayahnda

Ayahnda

Khamis, 29 September 2011

Asas Penyatuan Ummah 3 : Mempraktikkan segala zikrullah

 
Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Jumaat ayat 10.

“Dan hendaklah kamu semua (orang beriman) berzikir kepada ALLAH dengan sebanyak-banyaknya. Mudah-mudahan kamu akan berjaya (di dunia dan akhirat).”

Apabila disebut zikir, maka maksudnya ialah untuk mengingati Allah s.w.t. Kesimpulannya, setiap perkara yang boleh membawa kita menghampirkan diri kepada Allah s.w.t. dikira sebagai zikir seperti menghadiri majlis ilmu, menyebut nama-nama Allah, menjauhi perkara yang haram, syubhat dan makruh, menunaikan ibadah fardhu dan sunat, sembahyang, membaca Al-Quran, mentelaah kitab yang bersesuaian dengan syariat dan thoriq, memandang wajah orang solehin, melihat kaabah dan lain-lain lagi banyak disebut dalam Kitabullah dan sunnah Rasulullah s.a.w. Matlamat zikir untuk menghilangkan syirik dan menghidupkan tauhid.

Adapun zikir-zikir yang dikhabarkan, semuanya adalah ranting atau dahan dan cabang bagi kalimah tauhid iaitu “La ila ha illallah”. Kalimah ini adalah awal-awal zikir yang diseru atau diajarkan para Nabi dan Rasul a.h.s.m kepada umat mereka sejak dari Ayahnda Adam a.s. sehingga Ayahnda Muhammad Musthofa s.a.w. Ini adalah kerana kalimah tauhid ini boleh menghilangkan segala bentuk syirik, samada syirik jali (nyata) atau syirik khofi (tersembunyi).


Kalimah La ila ha illallah ini telah Rasulullah s.a.w. talkinkan kepada para sahabatnya dan mereka telah mempraktikkannya sehingga menjadi orang yang berjaya, mulia dan Allah s.w.t. telah redho kepada mereka dan mereka pun redho Allah s.w.t. itu sebagai Tuhan mereka. Berperibadilah mereka dengan peribadi yang maufakat dengan Allah s.w.t. dan Rasul s.a.w.

Selaras dengan sabdaan Rasulullah s.a.w.:

“Aku dibangkit (diutuskan) supaya menyempurnakan budi pekerti yang mulia.”   

(Hadis riwayat al-Bazar)

Asalnya mereka hidup dalam kegelapan jahiliah dengan budi pekerti yang terlalu rosak sehingga lebih ganas daripada haiwan. Inilah keberkatan kalimah La ila ha illallah. Rasulullah s.a.w. telah menyeru manusia kepada kalimah yang agung ini dan ini adalah awal-awal lafaz zikir yang disampaikan Baginda s.a.w. di Kota Mekah.

 “Wahai manusia kamu sebutlah La ila ha illallah pastilah kamu semua beroleh kejayaan.”                                         
(Hayatus Sahabah, Syaikh Yusuf Khandahlawi)


Pada abad ke-5 hijrah, Sultan Aulia’ Syaikh Abdul Qoder Al-Jilani telah berjaya memperbaiki ummah di zamannya dengan mentalkinkan kalimah tauhid ini kepada mereka. Ramailah ahli maksiat yang bertaubat apabila Sultan Aulia’ ini menghidupkan kembali Sunnah Rasulullah s.a.w. pada zamannya. Dikatakan juga beliau telah berjaya mengIslamkan lebih 500 orang Yahudi dan Nasroni. Ini semuanya adalah karamah yang Allah s.w.t. anugerahkan kepada Beliau dengan berkat kesungguhan Beliau yang sentiasa melazimkan “La ila ha illallah” sehingga menjadi darah daging Beliau. Zikrullah telah meresapi dalam jiwa, dalam setiap sel, dalam setiap keluar masuk pernafasannya, disetiap kerlipan matanya, pada setiap langkahnya, dalam setiap gerak dan diamnya. Zikrullah juga terpancar dari setiap pertuturannya kerana pemikirannya telah menjadi zikrullah. Sehinggakan kata-katanya telah merobohkan setiap kota dan tembok kekufuran dan kesyirikan di dalam hati manusia, kerana hati manusia lebih keras daripada batu dan hanya dengan zikrullah sahaja yang dapat melembutkannya.

Firman Allah s.w.t. dalam surah ar-Ra’d ayat 28 :


“Ketahuilah! Hanya dengan zikrullah dapat menenangkan hati-hati manusia”.

Apabila manusia melihat wajah “Tuan Syaikh ini” mereka akan merasa tenang dan mereka pun turut teringat Allah s.w.t. kerana Beliau adalah anak kunci zikrullah.

Rasulullah s.a.w. bersabda : “Sesungguhnya sebahagian dari manusia itu adalah anak kunci zikrullah bila mereka itu dipandang maka akan teringatlah kepada Allah s.w.t.”                          
(Hadis dari Anas bin Malik r.a., riwayat ibnu Hibban)


Jadilah Beliau pewaris bagi Rasulullah s.a.w. kerana Rasulullah s.a.w. juga tidak pernah lalai terhadap Allah s.w.t. dalam setiap masa dan keadaan. Perkara ini telah dinyatakan oleh Ummul Mukminin Aisyah r.ha. :

“Adalah Rasulullah s.a.w. sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masanya.”                                         
(Riwayat Muslim, Abu Dawud dan at-Tarmizi)

Pada hari ini masyarakat Islam umumnya mengetahui dan sedar sekiranya mereka menyembah patung emas, maka iman mereka akan tercabut dan terkeluarlah mereka daripada Agama Islam yang suci ini, kerana ini adalah syirik yang nyata. Mereka tahu bahawasanya patung itu tidak boleh memberi manfaat dan mudharat.


Tetapi sekiranya patung emas tersebut dileburkan dan dibuat barang-barang perhiasan yang bermutu tinggi, boleh mendatangkan keuntungan yang banyak sekiranya dijual, dianggap orang yang memiliki atau memakainya sebagai mulia dan tokoh yang berjaya dalam hidup. Hidupnya sentiasa dalam kemewahan. Pada masa itu datanglah satu keyakinan di dalam hati umat Islam bahawa kemuliaan dan kehinaan sesuatu bangsa di dunia ini dinilai mengikut pangkat dan harta kekayaan, seolah-olahnya perkara tersebut memberi manfaat dan mudharat. Mereka akan bertawakal kepada asbab, tidak lagi kepada Allah s.w.t. yang menjadikan asbab. Walaupun dahi mereka sujud kepada Allah s.w.t., mulut mereka melafazkan Allah hu Akbar tetapi hati mereka sujud kepada makhluk dan dipenuhi dengan kebesaran dan kehebatan makhluk.


Walaupun mereka tidak menyembah patung emas tetapi jiwa dan hati mereka telah tertambat dan tersungkur ditapak-tapak kaki perhiasan dunia. Inilah syirik yang tersembunyi. Jadilah mereka hamba kepada nafsu jahat mereka sendiri dan hilanglah peribadi mukmin dalam hidup mereka. Lalailah mereka daripada mengingati Allah s.w.t., banyaklah perintah dan larangan Allah s.w.t. mereka abaikan. Seperti yang telah Allah s.w.t. ceritakan dalam surah at-Takasur ayat 1 dan 2:

“Kamu telah dilalaikan daripada mengerjakan amal soleh (oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapatkan sebanyak-banyaknya harta benda, anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehinggalah kamu masuk kubur (mati dalam keadaan lalai juga)”.

Firman Allah s.w.t. lagi dalam surah al-Imran ayat 139 :

“Dan janganlah kamu semua merasa hina dan juga janganlah kamu berduka cita, kamu semuanya mulia, mengatasi dari yang lain sekiranya kamu benar-benar orang yang beriman”.


Kejatuhan dan kehinaan yang melanda ummat Islam kerana jiwa dan peribadi mereka tidak lagi mewarisi jiwa dan peribadi “Ahli Tauhid”, iaitu jiwa dan peribadi para nabi, Rasul, Malaikat dan para wali Allah. Bahkan mereka telah berperibadi dan berjiwa ahli syirik dan kufur iaitu Qabil, Namrud, Firaun, Haman, Qarun, Abu lahab, Abu Jahal, Ubaiy bin Khalaf, Abdullah bin Ubaiy dan musuh-musuh Allah s.w.t. dan Rasul-Rasul yang lain. Maka Allah s.w.t. akan menghina mereka sama seperti Allah s.w.t. menghina musuh-musuhnya, sebagaimana Allah s.w.t. menghinakan Namrud yang mempunyai kerajaan yang luas hanya dengan seekor nyamuk sahaja. Disebabkan jiwa Namrud penuh dengan sifat mazmumah tetaplah Namrud dengan kekufurannya sehingga dia mati.

Perkara ini telah ditegaskan oleh Baginda Saiyidina Muhammad s.a.w. :
“Cinta dunia itu punca segala kejahatan.”
(Riwayat ibnu Abu Dunya dan al-Baihaqi)

Penawar untuk menyembuh ummat ini dari penyakit dan keracunan akibat virus syirik dan kufur ini, kita kena kembali kepada asal dan asas agama Islam iaitu “La ila ha illallah”. Memperkasakan Aqidah ummat ini dengan memperbanyakkan “La ila ha illallah”. Mulakan kehidupan manusia ini dengan “La ila ha illallah”. Disudahi kehidupan manusia ini pun dengan “La ila ha illallah”. Sebutlah “La ila ha illallah” sehingga menjadi darah dan daging sebagaimana ditulis dalam kitab-kitan Tauhid.

Allah s.w.t. berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 136 :

“Wahai orang yang beriman hendaklah kamu semua terus beriman kepada Allah dan RasulNya.”


Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Perbaharui (perkuatkan) iman kamu semua. Rasulullah s.a.w. ditanya, Bagaimana kami hendak memperbaharui iman kami Ya Rasulullah? Rasulullah s.a.w. menjawab, Perbanyakkanlah menyebut “La ila ha illallah”.                                                                     
(Riwayat Ahmad dan Tabrani)

Daripada Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan dari Nabi s.a.w : “Apabila anak-anakmu mulai bercakap, maka ajarkanlah mereka “La ila ha illallah” sebagai ucapan yang mula-mula sekali dan apabila tiba waktu mati, ajarkanlah pula “La ila ha illallah”. Kerana sesungguhnya siapa yang ucapan awalnya “La ila ha illallah” dan ucapan akhirnya “La ila ha illallah” maka ia tidak ditanya tentang satu dosa pun walau ia hidup seribu tahun sekalipun.”                
(Fadhilat Zikir oleh Maulana Zakaria)


Kenapa mereka tidak akan disoal tentang dosa walaupun hidup 1000 tahun? Kerana mereka mendapat kekuatan iman yang mampu memeliharanya  dari terjebak dalam kancah kemurkaan Allah s.w.t. dengan keberkatan sentiasa melazimi kalimah toiyibah sejak mula-mula bertutur sampai nyawanya di halkum. Sekiranya mereka tergelincir dalam kancah tersebut, cepatlah mereka mendapat kesedaran. Mereka pun kembali kepada Allah s.w.t. dengan hancur hati mengaku atas kejahilan mereka. Maka Allah s.w.t. membersihkan mereka daripada kekotoran dosa.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Orang yang bertaubat dari dosa seperti orang yang tidak melakukan dosa.”                                                                 
(Hadis riwayat ibnu Majah dari ibnu Mas’ud r.a.)

Daripada ayat dan hadis diatas, dapat difahami bahawa wajib atas setiap mukallaf menggilap imannya. Sekiranya iman tidak digilap lama kelamaan imannya akan pudar maka akan bertapaklah di dalam hatinya kesyirikan, kekufuran, kemunafikan dan kefasikan. Apabila hati manusia itu telah dipengaruhi kesyirikan dan kekufuran maka akan porak perandalah aturcara hidup mereka di atas bumi ini. Akan hilanglah siddiq, amanah, fathonah dan tabligh (seruan kearah iman dan amal soleh) dan zahirlah penipuan, kianat, jahiliah dan seruan kepada kemungkaran.


Syirik dan kufur ini tidak wujud pada para Nabi, Rasul, dan Wali Allah kerana mereka Khalifah Allah di muka bumi ini yang sentiasa mendorong manusia dan jin untuk memparaktikkan syariat dan thoriq supaya sampai kepada hakikat dan makrifat. Empat unsur ini (Syariat, Tarekat, Hakikat dan Makrifat) tidaklah bercerai tanggal malah empat unsur ini mestilah wujud dalam setiap individu muslim supaya jadilah dia mukmin yang Kamil.

Zikir akan mendatangkan kesan yang sempurna apabila seseorang itu mengaku diatas segala kekurangan dan kezaliman dirinya kepada Allah s.w.t. (istigfar) dan berselawat atas Rasulullah s.a.w. sehingga memadamkan segala waham (andaian dan sangkaan yang tidak pernah senang dan berbetulan dengan apa yang Allah s.w.t. qodhakan) terlebih dahulu.


Wajib atas orang-orang yang mahu menghancurkan kerakusan nafsunya daripada lembah yang tidak sihat (kekufuran, kesyirikan, kemunafikan dan kefasikan) dengan melakukan 3 perkara iaitu Istigfar, Selawat dan Zikir. Tiga amalan ini dimisalkan seperti tawas yang boleh menjernihkan kekerohan dalam telaga tetapi hendaklah memasukkan sukatan tawas yang mencukupi barulah air yang keroh itu akan jernih. Apabila dimasukkan tawas, air yang keroh akan kembali jernih kerana asalnya air memang jernih, yang mengeruhkannya adalah bekas takungannya atau salirannya. Begitu jugalah manusia ini di dalam dirinya tersimpan satu rahsia yang sangat berharga iaitu ROH LATIFAH RABBANIAH yang mengenal Tuhannya dan Roh Latifah Rabbaniah ini bersifat kemalaikatan tetapi apabila roh ini ditiupkan ke dalam jasad maka ia menjadi keroh.


Di sinilah perlunya kita memproses semula untuk menjernihkan kembali roh tersebut. Inilah satu proses (ISTIGFAR, SELAWAT dan ZIKIR) yang telah dilalui oleh semua para Aulia’ dari dahulu sampai sekarang, sehinggalah hari kiamat.

Bersambung …. InsyaAllah ta’ala.

Wallahu’alam.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

    duhai saudara yang baik budi lagi berhati mulia,
    teruskanlah titipan pelayaranmu,
    sesungguhnya kami sudi dan sedia membacanya,

    salam hormat, salam penuh kasih dan sayang,

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumussalam..wrt,

    Jazakallah, segala pujian hanya untuk Allah Jalajalaluh. Terima kasih kerana sudi membaca nukilan hamba yang daif dan hina ini. Semoga cucu-cicit bani Jawi dan sekalian ummat mendapat sikit sebanyak manafaat dengan rahmat dan taufiq daripada Allah s.w.t. InsyaAllah.

    Wassalam.

    BalasPadam