Ayahnda

Ayahnda

Khamis, 29 September 2011

Asas Penyatuan Ummah 3 : Mempraktikkan segala zikrullah

 
Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Jumaat ayat 10.

“Dan hendaklah kamu semua (orang beriman) berzikir kepada ALLAH dengan sebanyak-banyaknya. Mudah-mudahan kamu akan berjaya (di dunia dan akhirat).”

Apabila disebut zikir, maka maksudnya ialah untuk mengingati Allah s.w.t. Kesimpulannya, setiap perkara yang boleh membawa kita menghampirkan diri kepada Allah s.w.t. dikira sebagai zikir seperti menghadiri majlis ilmu, menyebut nama-nama Allah, menjauhi perkara yang haram, syubhat dan makruh, menunaikan ibadah fardhu dan sunat, sembahyang, membaca Al-Quran, mentelaah kitab yang bersesuaian dengan syariat dan thoriq, memandang wajah orang solehin, melihat kaabah dan lain-lain lagi banyak disebut dalam Kitabullah dan sunnah Rasulullah s.a.w. Matlamat zikir untuk menghilangkan syirik dan menghidupkan tauhid.

Adapun zikir-zikir yang dikhabarkan, semuanya adalah ranting atau dahan dan cabang bagi kalimah tauhid iaitu “La ila ha illallah”. Kalimah ini adalah awal-awal zikir yang diseru atau diajarkan para Nabi dan Rasul a.h.s.m kepada umat mereka sejak dari Ayahnda Adam a.s. sehingga Ayahnda Muhammad Musthofa s.a.w. Ini adalah kerana kalimah tauhid ini boleh menghilangkan segala bentuk syirik, samada syirik jali (nyata) atau syirik khofi (tersembunyi).


Kalimah La ila ha illallah ini telah Rasulullah s.a.w. talkinkan kepada para sahabatnya dan mereka telah mempraktikkannya sehingga menjadi orang yang berjaya, mulia dan Allah s.w.t. telah redho kepada mereka dan mereka pun redho Allah s.w.t. itu sebagai Tuhan mereka. Berperibadilah mereka dengan peribadi yang maufakat dengan Allah s.w.t. dan Rasul s.a.w.

Selaras dengan sabdaan Rasulullah s.a.w.:

“Aku dibangkit (diutuskan) supaya menyempurnakan budi pekerti yang mulia.”   

(Hadis riwayat al-Bazar)

Asalnya mereka hidup dalam kegelapan jahiliah dengan budi pekerti yang terlalu rosak sehingga lebih ganas daripada haiwan. Inilah keberkatan kalimah La ila ha illallah. Rasulullah s.a.w. telah menyeru manusia kepada kalimah yang agung ini dan ini adalah awal-awal lafaz zikir yang disampaikan Baginda s.a.w. di Kota Mekah.

 “Wahai manusia kamu sebutlah La ila ha illallah pastilah kamu semua beroleh kejayaan.”                                         
(Hayatus Sahabah, Syaikh Yusuf Khandahlawi)


Pada abad ke-5 hijrah, Sultan Aulia’ Syaikh Abdul Qoder Al-Jilani telah berjaya memperbaiki ummah di zamannya dengan mentalkinkan kalimah tauhid ini kepada mereka. Ramailah ahli maksiat yang bertaubat apabila Sultan Aulia’ ini menghidupkan kembali Sunnah Rasulullah s.a.w. pada zamannya. Dikatakan juga beliau telah berjaya mengIslamkan lebih 500 orang Yahudi dan Nasroni. Ini semuanya adalah karamah yang Allah s.w.t. anugerahkan kepada Beliau dengan berkat kesungguhan Beliau yang sentiasa melazimkan “La ila ha illallah” sehingga menjadi darah daging Beliau. Zikrullah telah meresapi dalam jiwa, dalam setiap sel, dalam setiap keluar masuk pernafasannya, disetiap kerlipan matanya, pada setiap langkahnya, dalam setiap gerak dan diamnya. Zikrullah juga terpancar dari setiap pertuturannya kerana pemikirannya telah menjadi zikrullah. Sehinggakan kata-katanya telah merobohkan setiap kota dan tembok kekufuran dan kesyirikan di dalam hati manusia, kerana hati manusia lebih keras daripada batu dan hanya dengan zikrullah sahaja yang dapat melembutkannya.

Firman Allah s.w.t. dalam surah ar-Ra’d ayat 28 :


“Ketahuilah! Hanya dengan zikrullah dapat menenangkan hati-hati manusia”.

Apabila manusia melihat wajah “Tuan Syaikh ini” mereka akan merasa tenang dan mereka pun turut teringat Allah s.w.t. kerana Beliau adalah anak kunci zikrullah.

Rasulullah s.a.w. bersabda : “Sesungguhnya sebahagian dari manusia itu adalah anak kunci zikrullah bila mereka itu dipandang maka akan teringatlah kepada Allah s.w.t.”                          
(Hadis dari Anas bin Malik r.a., riwayat ibnu Hibban)


Jadilah Beliau pewaris bagi Rasulullah s.a.w. kerana Rasulullah s.a.w. juga tidak pernah lalai terhadap Allah s.w.t. dalam setiap masa dan keadaan. Perkara ini telah dinyatakan oleh Ummul Mukminin Aisyah r.ha. :

“Adalah Rasulullah s.a.w. sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masanya.”                                         
(Riwayat Muslim, Abu Dawud dan at-Tarmizi)

Pada hari ini masyarakat Islam umumnya mengetahui dan sedar sekiranya mereka menyembah patung emas, maka iman mereka akan tercabut dan terkeluarlah mereka daripada Agama Islam yang suci ini, kerana ini adalah syirik yang nyata. Mereka tahu bahawasanya patung itu tidak boleh memberi manfaat dan mudharat.


Tetapi sekiranya patung emas tersebut dileburkan dan dibuat barang-barang perhiasan yang bermutu tinggi, boleh mendatangkan keuntungan yang banyak sekiranya dijual, dianggap orang yang memiliki atau memakainya sebagai mulia dan tokoh yang berjaya dalam hidup. Hidupnya sentiasa dalam kemewahan. Pada masa itu datanglah satu keyakinan di dalam hati umat Islam bahawa kemuliaan dan kehinaan sesuatu bangsa di dunia ini dinilai mengikut pangkat dan harta kekayaan, seolah-olahnya perkara tersebut memberi manfaat dan mudharat. Mereka akan bertawakal kepada asbab, tidak lagi kepada Allah s.w.t. yang menjadikan asbab. Walaupun dahi mereka sujud kepada Allah s.w.t., mulut mereka melafazkan Allah hu Akbar tetapi hati mereka sujud kepada makhluk dan dipenuhi dengan kebesaran dan kehebatan makhluk.


Walaupun mereka tidak menyembah patung emas tetapi jiwa dan hati mereka telah tertambat dan tersungkur ditapak-tapak kaki perhiasan dunia. Inilah syirik yang tersembunyi. Jadilah mereka hamba kepada nafsu jahat mereka sendiri dan hilanglah peribadi mukmin dalam hidup mereka. Lalailah mereka daripada mengingati Allah s.w.t., banyaklah perintah dan larangan Allah s.w.t. mereka abaikan. Seperti yang telah Allah s.w.t. ceritakan dalam surah at-Takasur ayat 1 dan 2:

“Kamu telah dilalaikan daripada mengerjakan amal soleh (oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapatkan sebanyak-banyaknya harta benda, anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehinggalah kamu masuk kubur (mati dalam keadaan lalai juga)”.

Firman Allah s.w.t. lagi dalam surah al-Imran ayat 139 :

“Dan janganlah kamu semua merasa hina dan juga janganlah kamu berduka cita, kamu semuanya mulia, mengatasi dari yang lain sekiranya kamu benar-benar orang yang beriman”.


Kejatuhan dan kehinaan yang melanda ummat Islam kerana jiwa dan peribadi mereka tidak lagi mewarisi jiwa dan peribadi “Ahli Tauhid”, iaitu jiwa dan peribadi para nabi, Rasul, Malaikat dan para wali Allah. Bahkan mereka telah berperibadi dan berjiwa ahli syirik dan kufur iaitu Qabil, Namrud, Firaun, Haman, Qarun, Abu lahab, Abu Jahal, Ubaiy bin Khalaf, Abdullah bin Ubaiy dan musuh-musuh Allah s.w.t. dan Rasul-Rasul yang lain. Maka Allah s.w.t. akan menghina mereka sama seperti Allah s.w.t. menghina musuh-musuhnya, sebagaimana Allah s.w.t. menghinakan Namrud yang mempunyai kerajaan yang luas hanya dengan seekor nyamuk sahaja. Disebabkan jiwa Namrud penuh dengan sifat mazmumah tetaplah Namrud dengan kekufurannya sehingga dia mati.

Perkara ini telah ditegaskan oleh Baginda Saiyidina Muhammad s.a.w. :
“Cinta dunia itu punca segala kejahatan.”
(Riwayat ibnu Abu Dunya dan al-Baihaqi)

Penawar untuk menyembuh ummat ini dari penyakit dan keracunan akibat virus syirik dan kufur ini, kita kena kembali kepada asal dan asas agama Islam iaitu “La ila ha illallah”. Memperkasakan Aqidah ummat ini dengan memperbanyakkan “La ila ha illallah”. Mulakan kehidupan manusia ini dengan “La ila ha illallah”. Disudahi kehidupan manusia ini pun dengan “La ila ha illallah”. Sebutlah “La ila ha illallah” sehingga menjadi darah dan daging sebagaimana ditulis dalam kitab-kitan Tauhid.

Allah s.w.t. berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 136 :

“Wahai orang yang beriman hendaklah kamu semua terus beriman kepada Allah dan RasulNya.”


Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Perbaharui (perkuatkan) iman kamu semua. Rasulullah s.a.w. ditanya, Bagaimana kami hendak memperbaharui iman kami Ya Rasulullah? Rasulullah s.a.w. menjawab, Perbanyakkanlah menyebut “La ila ha illallah”.                                                                     
(Riwayat Ahmad dan Tabrani)

Daripada Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan dari Nabi s.a.w : “Apabila anak-anakmu mulai bercakap, maka ajarkanlah mereka “La ila ha illallah” sebagai ucapan yang mula-mula sekali dan apabila tiba waktu mati, ajarkanlah pula “La ila ha illallah”. Kerana sesungguhnya siapa yang ucapan awalnya “La ila ha illallah” dan ucapan akhirnya “La ila ha illallah” maka ia tidak ditanya tentang satu dosa pun walau ia hidup seribu tahun sekalipun.”                
(Fadhilat Zikir oleh Maulana Zakaria)


Kenapa mereka tidak akan disoal tentang dosa walaupun hidup 1000 tahun? Kerana mereka mendapat kekuatan iman yang mampu memeliharanya  dari terjebak dalam kancah kemurkaan Allah s.w.t. dengan keberkatan sentiasa melazimi kalimah toiyibah sejak mula-mula bertutur sampai nyawanya di halkum. Sekiranya mereka tergelincir dalam kancah tersebut, cepatlah mereka mendapat kesedaran. Mereka pun kembali kepada Allah s.w.t. dengan hancur hati mengaku atas kejahilan mereka. Maka Allah s.w.t. membersihkan mereka daripada kekotoran dosa.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Orang yang bertaubat dari dosa seperti orang yang tidak melakukan dosa.”                                                                 
(Hadis riwayat ibnu Majah dari ibnu Mas’ud r.a.)

Daripada ayat dan hadis diatas, dapat difahami bahawa wajib atas setiap mukallaf menggilap imannya. Sekiranya iman tidak digilap lama kelamaan imannya akan pudar maka akan bertapaklah di dalam hatinya kesyirikan, kekufuran, kemunafikan dan kefasikan. Apabila hati manusia itu telah dipengaruhi kesyirikan dan kekufuran maka akan porak perandalah aturcara hidup mereka di atas bumi ini. Akan hilanglah siddiq, amanah, fathonah dan tabligh (seruan kearah iman dan amal soleh) dan zahirlah penipuan, kianat, jahiliah dan seruan kepada kemungkaran.


Syirik dan kufur ini tidak wujud pada para Nabi, Rasul, dan Wali Allah kerana mereka Khalifah Allah di muka bumi ini yang sentiasa mendorong manusia dan jin untuk memparaktikkan syariat dan thoriq supaya sampai kepada hakikat dan makrifat. Empat unsur ini (Syariat, Tarekat, Hakikat dan Makrifat) tidaklah bercerai tanggal malah empat unsur ini mestilah wujud dalam setiap individu muslim supaya jadilah dia mukmin yang Kamil.

Zikir akan mendatangkan kesan yang sempurna apabila seseorang itu mengaku diatas segala kekurangan dan kezaliman dirinya kepada Allah s.w.t. (istigfar) dan berselawat atas Rasulullah s.a.w. sehingga memadamkan segala waham (andaian dan sangkaan yang tidak pernah senang dan berbetulan dengan apa yang Allah s.w.t. qodhakan) terlebih dahulu.


Wajib atas orang-orang yang mahu menghancurkan kerakusan nafsunya daripada lembah yang tidak sihat (kekufuran, kesyirikan, kemunafikan dan kefasikan) dengan melakukan 3 perkara iaitu Istigfar, Selawat dan Zikir. Tiga amalan ini dimisalkan seperti tawas yang boleh menjernihkan kekerohan dalam telaga tetapi hendaklah memasukkan sukatan tawas yang mencukupi barulah air yang keroh itu akan jernih. Apabila dimasukkan tawas, air yang keroh akan kembali jernih kerana asalnya air memang jernih, yang mengeruhkannya adalah bekas takungannya atau salirannya. Begitu jugalah manusia ini di dalam dirinya tersimpan satu rahsia yang sangat berharga iaitu ROH LATIFAH RABBANIAH yang mengenal Tuhannya dan Roh Latifah Rabbaniah ini bersifat kemalaikatan tetapi apabila roh ini ditiupkan ke dalam jasad maka ia menjadi keroh.


Di sinilah perlunya kita memproses semula untuk menjernihkan kembali roh tersebut. Inilah satu proses (ISTIGFAR, SELAWAT dan ZIKIR) yang telah dilalui oleh semua para Aulia’ dari dahulu sampai sekarang, sehinggalah hari kiamat.

Bersambung …. InsyaAllah ta’ala.

Wallahu’alam.

Rabu, 21 September 2011

Hakikat Syurga Ciptaan Allah s.w.t. sebagai tempat tinggal Ayahnda Adam a.s.



Assalammu'alaikum...wrt.

Ulama berselisih pendapat tentang syurga yang dijadikan sebagai tempat tinggal Ayahnda Adam a.s. sebagaimana disebut di dalam Al-Quran, yang kemudian Allah s.w.t. memerintahkan Adam a.s. turun ke bumi, apakah tempat syurga itu di langit atau di bumi.

Pendapat yang kuat adalah, bahawa syurga itu berada di bumi. Sebagai alasan bahwa Allah s.w.t. menciptakan Adam a.s. di bumi, seperti dapat difahami dari firman Allah s.w.t. “Inni ja’ilun fi’l-Ardhi Khalifah” di sini Allah s.w.t. tidak menyebutkan, bahwa Dia memindahkannya ke langit. Kemudian Allah s.w.t. memberi sifat syurga yang dijanjikan di langit adalah syurga yang kekal. Apabila sifat syurga itu yang dimaksud, maka tidak mungkin Iblis menipu Adam a.s. dengan perkataan,


“Hai Adam, maukah saya tunjukkan kepada kamu pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa?” (Surah Thohaa ayat 120)

Syurga yang kekal itu adalah kenikmatan, bukan tempat taklif bebanan, padahal Adam a.s. dan Hawa dibebani peraturan tidak boleh merasai buah pohon itu. Demikian pula Allah s.w.t. telah mengambarkan bahwa penghuni syurga yang kekal di langit itu tidak akan keluar lagi.


“Mereka sekali-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya”. (Surah al-Hijr ayat 48)


“Adapun orang-orang yang berbahagia, maka tempatnya di dalam syurga, mereka kekal di dalamnya.” (Surah Huud ayat 108)


Maka keluarnya Ayahnda Adam a.s. dan Ibunda Hawa dari syurga menunjukkan bahwa syurga itu bukan syurga yang dijanjikan didalam Al-Quran untuk orang-orang mukmin pada hari kiamat nanti.

Dari segi lain, ketika Iblis membangkang untuk bersujud kepada Adam a.s., ia dikutuk dan dikeluarkan dari syurga. Jika syurga itu dimaksudkan syurga yang kekal, maka syaitan tidak akan dapat menjangkau syurga untuk menggoda Adam a.s. dan Hawa, sehingga mendapat murka Allah s.w.t.


Berdasarkan keterangan tersebut, jelas bahwa syurga yang Allah s.w.t. berikan sebagai tempat tinggal Adam a.s. bukanlah Jannatu‘l-Khuldi yang dilangit. Memang, tidak diragui kemungkinan bahwa syurga yang ditempati Adam a.s. merupakan syurga yang tempatnya lebih tinggi dibandingkan permukaan bumi yang ada pepohonan, buah-buahan dan kenikmatan, sesuai dengan keterangan Allah s.w.t. :


“Sesungguhnya kamu tidak akan kelaparan di dalamnya dan tidak akan telanjang, dan sesungguhnya kamu tidak akan merasa dahaga dan tidak (pula) akan ditimpa panas matahari di dalamnya.” (Srah Thohaa ayat 118 – 119)


Maksudnya, bahwa di dalam syurga itu engkau tidak akan kehausan, telanjang kerana tiada pakaian, perut tidak kelaparan dan tidak terjemur matahari kerana tempatnya terbuka tanpa pepohonan. Tetapi, tatkala Adam a.s. dan Hawa a.s. melanggari laranggan Allah s.w.t., mereka di turunkan ke bumi yang penuh kelelahan, kesulitan dan ujian.


Wahai insan,
Dirikanlah istana iman
Biarkan gugur kuntum nafsu yang mekar
Tunaikan perintah yang wajib
Iringi dengan yang sunat
Lemparkan yang haram ke lubuk durjana
Patahilah tunas makruh
Semaikanlah benih yang halal
Timbalah amal bekalan akhirat
Campakkan butir-butir dosa
ke tanah merkah yang tandus dan gersang

“Padahal kamu adalah tetap akan memerlukan seseorang untuk membimbing dirimu ke jalan yang benar dan lurus.
Siapakah yang dapat kamu harapkan dan beri sepenuh kepercayaan untuk menunjukkan jalan kebenaran yang lurus itu?”
Melainkan Allah s.w.t., Rasulullah s.a.w, para ambia’, para aulia’,
serta murubbi dan mujaddid di zaman hayatmu.

Madah Anaknda Bertuah


Adapun orang yang berpendapat bahwa Adam a.s. dan Hawa tinggal di Jannatu’l-Khuldi yang ada di langit, dan akhirnya diperintah turun ke bumi beralasan dengan firman Allah s.w.t.


“Kami berfirman, turunlah kamu dari syurga itu” (Surah al-Baqarah ayat 38)

Akan tetapi dapat dibantah, bahwa lafazh ihbithu dapat juga berarti al-intiqal (pindah dari satu tempat ke tempat lain) seperti firman Allah s.w.t.


“…Pergilah kamu ke suatu kota, pasti kamu memperoleh apa yang kamu minta…” (Surah al-Baqarah ayat 61)


Dan firman Allah s.w.t. kepada Nabi Nuh a.s. untuk meninggalkan perahunya,


“Difirmankan. “Hai Nuh, turunlah dengan selamat sejahtera dan penuh berkat Kami atasmu.” (Surah Huud ayat 48)


Asas Penyatuan Ummah 2 : Berselawat atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w


Assalammu'alaikum..wrt, marilah kita sama-sama ikuti dan hayati sambungan artikel 5 asas penyatuan ummah.

Firman Allah s.w.t. :

 
“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat atas Nabi Muhammad. Wahai orang beriman berselawatlah kamu keatas Nabi dan ucapkanlah salam dengan penghormatan yang sempurna.” (Al-Ahzab ayat 56)

Di dalam ayat di atas, Allah s.w.t. telah menegaskan sesungguhnya Dia dan para malaikatNya sentiasa berselawat atas Nabi Muhammad s.a.w. Di sini tentulah terdapat banyak rahsia-rahsia yang Allah s.w.t. sembunyikan dalam amalan berselawat, sehingga Dia (Allah s.w.t.) yang menciptakan makhluk yang paling dicintaiNya (Nabi Muhammad s.a.w.) dan Allah s.w.t. berselawat ke atas kekasihNya sendiri. Adapun ibadat yang lain umpama sembahyang, puasa, haji dan lain-lainnya hanya diperintah atas hamba-hambaNya sahaja untuk melakukannya. Berlainan dengan selawat. Allah s.w.t. telah mengiklankan bahawa Allah s.w.t. sendiri melakukannya dan kemudian Allah s.w.t. mengundang orang-orang mukmin untuk turut serta berselawat denganNya dan para malaikatNya yang ma’sum.


 Allah s.w.t. telah menciptakan langit, bumi dan segala isinya semata-mata cintaNya terhadap Muhammad s.a.w. Kalaulah bukan kerana Nabi yang bongsu ini, tidaklah dijadikan semua makhluk sebab itulah Rasulullah s.a.w. diutus sebagai “Rahmatan Lil A’lamin” yakni sebagai rahmat untuk sekalian ‘alam. Untuk menjadi orang yang sentiasa dalam dakapan kasih sayang Allah s.w.t., tidak boleh tidak seseorang itu mestilah berselawat atas “Khatimil Ambia’, Saiyidul Mursalin”, kerana Baginda adalah lambang cinta Allah s.w.t. dan penghubung di antara makhluk dan khaliknya. Sesuatu doa yang tidak disertakan selawat di dalamnya tidaklah doa itu boleh menembusi pintu langit.

Perkara ini telah dibuktikan oleh “Akbarul Tabien” (Tabien yang Agung) Uwais Al-Qarni. Beliau tidak pernah bertemu dengan Rasulullah s.a.w. tetapi imannya diakui oleh Nabi s.a.w. Doanya tidak dihijab. Beliau tidak dikenali oleh penduduk di bumi tetapi terkenal di kalangan penghuni langit. Jasadnya mengembala unta tetapi rohnya (kekuatan kerohaniannya) mengembala manusia beriman kepada Allah s.w.t. Dia melihat “Nur Rasulullah s.a.w.” merangkumi langit dan bumi. Ini adalah kerana kecintaan yang tinggi Uwais terhadap Rasulullah s.a.w. Tidak akan menjadi kekasih Allah s.w.t. melainkan seseorang itu mestilah mencintai dan kasih terhadap “Muhammad Habibullah s.a.w.” sebagaimana kasihnya Abu Bakar, Omar, Osman, Ali dan keseluruhan sahabat r.a.hum terhadap Rasulullah s.a.w.

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Barangsiapa cinta kepada sesuatu maka dia akan banyak menyebut atau mengingatinya.” (Hadis Riwayat al-firdausi)


Tanda seseorang itu cinta kepada Rasulullah s.a.w. tentulah dia banyak berselawat kepada Baginda. Sebab itulah semua para wali yang besar-besar, Allah s.w.t. telah ilhamkan kepada mereka selawat-selawat yang khususiah untuk membuktikan mereka itu memang sebenarnya kekasih-kekasih Allah s.w.t. Sebagaimana selawat yang dianugerahkan kepada Sultan Aulia’ Syaikh Muhyiddin Abdul Qoder Al-Jilani, Sidi Ahmad Badawi, Sidi Ahmad bin Idris dan lain-lain lagi qaddasallah hu asrarahum.

Di dalam hadis ada dikhabarkan bahawa setiap manusia itu ada syaitan yang mendampinginya termasuklah Rasulullah s.a.w. sendiri. Tetapi syaitan yang mendampingi Baginda telah menjadi Islam kerana Allah s.w.t. menolong Baginda. Ini adalah salah satu mukjizat Baginda. Di sinilah salah satu peranan selawat kerana Nur yang ada dalam selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w. boleh membakar dan menghancur-leburkan kerakusan nafsu dan tipu daya atau hasutan iblis, syaitan dan ifrit. Dengan berselawat, maka kita telah membuat saluran untuk menerima bantuan Allah s.w.t. dalam kita menghadapi musuh-musuh yang tidak dapat kita lihat dengan mata kepala jasad kita.


Dengan berselawat kita telah menghina Iblis dan kuncu-kuncunya kerana bagi Iblis musuh nombor “wahidnya” adalah Rasulullah s.a.w. Kita sedia maklum apa kerja Iblis? Tidak lain dan tidak bukan kerjanya hanya semata-mata hendak menghancurkan iman anak cucu Ayahnda Adam a.s. Apabila iman hancur dan hilang, akan zahirlah takabbur, hasad, dendam, tamak, kezaliman, penindasan, fitnah dan bermacam-macam unsur kemungkaran dan kerosakan di muka bumi ini. Contohnya kemungkaran yang pertama berlaku di muka bumi iaitu syahidnya Habil ditangan saudaranya sendiri, Qabil. Peristiwa ini berlaku kerana hasutan yang ditaja oleh Iblis, lalu Qabil tidak redho dengan keputusan yang dibuat oleh Ayahnda Adam a.s., walhal keputusan itu berdasarkan wahyu Allah s.w.t.

Sebab itulah Allah s.w.t. mempelawa para mukmin untuk turut serta berselawat atas kekasihNya supaya iman kita tidak boleh diperbudak-budakkan oleh nafsu, iblis, dunia dan kuncu-kuncunya. Dengan banyak berselawat pemikiran dan perasaan kita tidak mudah terpengaruh dengan suasana sekeliling dan keadaan masa yang Allah s.w.t. qodhakan. Tetaplah kita berpegang dengan Tuhan yang mentadbir sekelian alam. Dengan berselawat juga taubat kita akan diterima sebagaimana Allah s.w.t. menerima taubat Ayahnda Adam a.s. dengan keberkatan Muhammad s.a.w. Apabila taubat seseorang itu diterima barulah layak dia mendamping dirinya dengan Allah s.w.t.


Sabda Rasulullah s.a.w.: “Barangsiapa lupa berselawat keatasku telah sesatlah ia menuju jalan ke syurga.”         (Riwayat al-Baihaqi)

Orang-orang yang Allah s.w.t persilakan memasuki syurga hanyalah Mukmin yang sampai sekuruang-kurangnya ke tahap Nafsu Mutmainnah. Mereka inilah orang yang baru mengenal Allah s.w.t. dengan pengenalan yang “haq” dan telah tunduk pada keagungan Allah s.w.t. pengakuan yang diikrarkan semasa di alam zuriat, sebab itulah Allah s.w.t. menjemput mereka masuk dalam golongan orang yang mempunyai jiwa kehambaan, yang dinamakan golongan “muqarrabin”. Allah s.w.t. akan memperkenalkannya kepada para kekasih Allah s.w.t., kerana dia sudah membuka siaran rancangan tv yang sama dengan para aulia’ ini. Misalnya, sekiranya seseorang hendak menonton rancangan tv1 hendaklah dia memetik suis rancangan tv1. tetapi, kalau dia memetik selain daripada suis tv1, tidaklah dia boleh menonton rancangan tv1 di dalam skrin tv nya, kerana mereka berlainan saluran.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Fajr ayat 27, 28, 29 dan 30.


“Wahai orang yang berjiwa mutmainnah. Kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dalam keadaan redho dan diredhoi. Serta masuklah kamu dalam golongan hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurgaKu.”

Kesimpulannya dengan berselawat, boleh memproses nafsu seseorang dari Ammarah ke peringkat nafsu Mutmainnah dan seterusnya ke tahap yang lebih tinggi lagi mengikut kesungguhan seseorang itu. Selagi mana manusia itu tidak boleh memproses dirinya ke tahap Nafsu Mutmainnah, nafsu yang sudah mendapat jaminan Allah s.w.t. untuk masuk syurga, selama itulah hidupnya punah ranah walaupun beliau sebesar-besar ulama’ pada zamannya. Ini kerana beliau masih dijajah oleh penyakit kekufuran, kesyirikan, kefasikan, dan kemunafikan. Penyakit-penyakit inilah yang akan menghalang Perpaduan Ummah. Mereka ini juga akan sentiasa diselubungi rasa takut kepada makhluk, bimbang dengan rezeki yang Allah s.w.t. telah jamin, keluh-kesah dan tidak redho dengan Qodha Allah s.w.t.


Hanya mereka yang bersungguh-sungguh mengaku segala kejahilan dan kezaliman dirinya dan sentiasa mencela dirinya kepada Allah s.w.t. dan berpegang teguh dengan Allah s.w.t. dalam setiap masa dan hal keadaan sahajalah yang Allah s.w.t. persilakan untuk memakai pakaian Mutmainnah. Sebab itulah para ulama’ solehin mengatakan bahawa selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. diumpamakan sebagai Murabbi yakni pendidik atau pembimbing manusia dalam proses membaiki diri untuk menjadi Muttaqin dan Muhsinin.

Bersambung …. InsyaAllah ta’ala.

Wallahu’alam.

Khamis, 8 September 2011

Asas Penyatuan Ummah 1 : Kesedaran, iaitu perasaan yang mahu mengaku kehambaan



Dewasa ini berbagai-bagai pandangan dan usaha yang telah dan sedang dijalankan untuk menyatupadukan ummah, tetapi hasilnya masih kabur. Setengah-setangah dari pandangan dan usaha itu mengikut acuan yang terkeluar dari garisan ahli sunnah wal jamaah walaupun mereka membuat dakwaan yang mereka adalah pengikut Rasulullah s.a.w. dan para sahabat r.a.hum.

Dalam artikel kali ini hamba bentangkan sebuah kertas kerja yang ringkas mengenai pandangan dan cadangan dalam usaha menyatukan ummah pada zaman ini. Pandangan dan cadangan ini disusun mengikut pandangan dan cadangan yang telah disaran dan disampaikan oleh seorang hamba Allah yang telah mempraktikkan syariat dan thoriq sehingga merasai kelazatan minuman hakikat dan makrifat, iaitu Syaikh Mahmud al-Qadehi. Beliau ialah salah seorang tokoh sufi pada adab ke-15 Hijrah ini. Beliau adalah pengasas Madrasah Nurul Iman dan pendokong Tarekat Ahmadiah Qodiriah sedunia. Beliau menyarankan 5 asas penting untuk menyatukan ummah, iaitu :


5 Asas Penyatuan Ummah

1.      Kesedaran : Perasaan yang mahu mengaku kehambaan, iaitu Taubat.

2.      Berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

3.      Memperbayakkan zikrullah.

4.      Mempraktikkan syariat dan thoriq mengikut acuan ahli sunnah wal jamaah.

5.  Menjauhi dan meninggalkan pendapat serta pandangan yang terkeluar dari acuan ahli sunnah wal jamaah lebih-lebih lagi pandangan dan pendapat acuan Yahudi dan Nasroni.


Asas Pertama.

1.0  Kesedaran, iaitu perasaan yang mahu mengaku kehambaan.


Allah s.w.t. telah menciptakan manusia dan Dia telah menyertakan di dalamnya dua sifat. Pertama sifat “haiwaniah”. Kedua sifat “kemalaikatan”. Sifat haiwaniah diselubungi oleh jasad makanan cacing dan nafsu ammarah yang tidak mengenal Tuhannya. Inilah punca yang menyebabkan manusia menjadi sesat dan hina lebih daripada haiwan sekiranya nafsu ammarahnya “mengkontrol” dirinya. Nafsu kejadiannya sentiasa membelakangkan Allah s.w.t., dia tidak akan tunduk kepada keagungan Allah s.w.t. bahkan sentiasa menentang Allah s.w.t. walaupun dalam rupa kebaikan. Nafsu adalah musuh utama manusia kerana di dalamnya terhimpun segala kejahatan manusia seperti yang telah diinsyaratkan oleh Rasulullah s.a.w.:

“Sebesar-besar musuh kamu ialah nafsu kamu yang berada di antara dua lambungmu.”                         (Hadis Riwayat al-Baihaqi)


Sifat kemalaikatan pula diselubungi oleh Roh Latifah Rabbaniah yakni roh yang mengenal Tuhannya, sentiasa tunduk dan patuh terhadap keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. Sewaktu di alam zuriat, Allah s.w.t. pernah berdialog dengan roh seperti dirakamkan dalam surah al-a’raf ayat 172 :


“Bukankah Aku Tuhan kamu semua? (Roh-roh pun menjawab) Bahkan kami menyaksikan Kaulah Rob kami.”

Tetapi apabila roh ini ditiup ke dalam jasad maka roh telah dibelenggu oleh nafsu-nafsu yang ganas lagi rakus. Kemuncak keganasan nafsu ialah apabila nafsu berani membuat pengakuan “Akulah Tuhan” seperti pengakuan yang dilakukan Namrud dan Firaun. Rentetan dari pengakuan itu mereka mencari jalan untuk menghapuskan kekasih-kekasih Allah s.w.t. dan jalan-jalan untuk menjadi kekasih Allah s.w.t.


Semasa Allah s.w.t. mencipta Adam a.s., malaikat dan azazil diperintah sujud kepada Adam a.s., iaitu selepas ditiupkan “roh” ke dalam jasad Ayahnda Adam a.s. Ketika jasad itu belum ditiupkan roh ke dalamnya, tidaklah Ayahnda Adam a.s. mendapat kemuliaan untuk disujud oleh penduduk syurga.

“Ingatlah peristiwa ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Sesungguhnya Aku akan menciptakan satu basyar (jasad Adam a.s.) dari tanah. Apabila Aku telah sempurnakan kejadiannya kemudian Aku tiupkan di dalamnya roh ciptaanKu, maka hendaklah kamu semua sujud baginya.” Maka sujudlah para malaikat sekaliannya. Melaikan Iblis, dia berkelakuan sombong dan jadilah dia dari golongan kafirin.” 
(surah Shood ayat 71 – 74)

Mengapakah Allah s.w.t. memuliakan manusia (Adam a.s.) selepas ditiupkan roh ke dalam jasadnya dengan memerintah para malaikat sujud kepadanya? Kerana di dalam roh terdapat satu rahsia yang cukup besar iaitu kehambaan (mengenal Allah s.w.t.). Sifat kehambaan adalah sifat kemalaikatan, iaitu sentiasa tunduk dan patuh kepada keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. Dia mengaku dialah jahil, hina, terasa banyak dosa, daif, fakir-ilallah (berhajat kepada Allah s.w.t.) dan berbagai-bagai lagi sifat mahmudah yang lain. Roh ini juga Allah s.w.t. sebutkan daripada Aku pada ayat tadi. Jasad pula Allah s.w.t. sebut dijadikan daripada tanah. Ini satu dalil tentang kemuliaan yang terdapat pada roh kerana roh dari Allah s.w.t. Jasad pula dari tanah, maknanya Allah s.w.t mengajar hambanya beradab denganNya. Yang baik-baik itu hendaklah disandarkan kepada DIA dan yang buruk dan keji itu hendaklah disandarkan kepada kita. Janganlah sekali-kali kita menyandarkan segala kesalahan dan kecuaian kita kepada Allah s.w.t. dan segala kebaikan itu atas kebolehan kita sendiri. Merendah dirilah terhadap Allah s.w.t. Siapa yang tawaddhu’ Allah s.w.t akan memuliakannya dan sesiapa yang ego Allah s.w.t. akan menghinakan dirinya.

Jasad (nafsu) dia berlawanan dengan kejadian roh (sifat kemalaikatan) kerana dia bersifat kebinatangan seperti rakus, zalim, ego (sombong), tamak, malas, melayan kehendak syahwat perut serta kelamin dan berbagai-bagai sifat mazmumah yang lain.


Kenapa Allah s.w.t. melaknat Iblis? Ini kerana iblis telah dipengaruhi oleh nafsunya, dan iblis tidak bersifat dengan sifat kehambaan. Iblis menjadi kafir kerana ego. Ego lah punca perpecahan dan perbalahan. Langkah awal yang perlu kita lakukan untuk menghancurkan atau membebaskan diri daripada kongkongan sifat kebinatangan dan datangkan dalam diri jiwa malaikat ialah dengan kita mengaku, iaitu kitalah hamba yang berdosa, mengaku terhadap dosa. Apabila adanya “tazallul” akan timbullah “taslim”, “tabaddul”, “takhaddua”, “takhassyua”, “taragghuban” dan “tamalluq”. Pengakuan terhadap dosa telah dilakukan oleh bapa semua manusia (Ayahnda Adam a.s.), apabila baginda dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi ini. Ayahnda Adam a.s. memohon keampunan kepada Alah s.w.t. selama 40 tahun dengan mengalunkan :


“Ya Tuhan kami. Kami telah menzhalimi diri kami. Dan andaikata Engkau tidak mengampuni kami dan tidak mengasihi kami, nescaya kami menjadi orang yang rugi.” (surah Al-A’raf ayat 23)

Inilah awal-awal urusan yang Ayahnda kita lakukan di atas permukaan bumi ini. Ayahnda Adam a.s. beristigfar sehingga terlupa untuk menunaikan kehendak-kehendak jasadnya, bahkan baginda pun terlupa juga denagan ibunda kita Hawa. Maknanya kehendak kelamin pun baginda lupa kerana terlalu takut dengan kemurkaan Allah s.w.t. dan hancur hati kepada Allah s.w.t.


Pengakuan yang sama telah dilakukan Dzun Nun, iaitu Nabi Allah Yunus a.s. ketika baginda berada didalam perut ikan “Nun”. Baginda menyesal atas keterlanjuran yang Baginda telah lakukan. Baginda telah membuat satu keputusan yang bercanggah dengan perintah Allah s.w.t. kerana terpengaruh dengan perasaan dan pemikiran yang bercampur aduk dengan jasad makanan cacing sehingga Baginda turut campur dalam kerja Tuhan tentang urusan memberi “taufik dan hidayah.”

Baginda Yunus a.s. bersungguh-sungguh bertaubat dengan penuh kehinaan kepada Allah s.w.t. selama 40 hari. Baginda membaca istigfar yang ringkas tetapi cukup padat kerana di dalamnya terdapat kalimah tauhid dan kalimah menunjukkan sifat kehambaan. Dengan berkat kesungguhan Baginda mengingati Allah s.w.t., sehingga hancur hati, maka Allah s.w.t. membebaskan Baginda dari tiga kegelapan iaitu kegelapan malam, kegelapan dasar laut dan kegelapan perut ikan. Kisah ini Allah s.w.t. rakamkan dalam surah Al-Ambia’ ayat 87 dan 88.


“Dan ingatlah kisah Dzun Nun ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahawa Kami tidak akan mampu menyempitkannya, (setelah mendapat kesusahan) maka ia menyeru di dalam keadaan yang sangat gelap gelita, “Bahawa tiada Tuhan selain Engkau, Maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.” Maka Kami telah memperkenankan doanya dan melepaskannya dari kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman.”

Baginda Rasulullah s.a.w telah mengakui bahawa doa Baginda Yunus a.s. ini merupakan salah satu doa yang mustajab. :

“Adapun nama Allah s.w.t. yang Maha Agung apabila dibuat doa dengannya pastilah diterima dan apabila dibuat permintaan dengannya pasti diberi ialah doa (Nabi Allah) Yunus bin Matta a.s.”


Perasaan ego yang paling bahaya apabila timbul rasa diri sudah sempurna dan terasa dirinya hampir dengan Allah s.w.t. iaitu apabila dia melihat kepada ibadah dan amalan kebaikannya. Sebab itulah Baginda Nabi Muhammmad s.a.w. sentiasa beristigfar tidak kurang dari 70 atau 100 kali dalam sehari. Istigfar Baginda adalah supaya pemikiran dan perasaan jasadnya sejajar dengan pengakuan yang telah diikrarkan oleh ROH sewaktu di alam zuriat. Banyaklah wahyu Allah s.w.t. turunkan kepada Baginda, supaya Baginda dan ummatnya sentiasa bersesuaian dengan ikrar yang pernah mereka lakukan di alam zuriat. 

Salah satunya surah Al-Anfal ayat 17 :


“Maka bukanlah kamu semua membunuh mereka, tetapi Allah jualah yang membunuh mereka. Dan bukanlah kamu melempar ketika kamu melempar tetapi Allah lah yang melempar.”

Inilah dinamakan akhlak Al-Quran yang terdapat pada peribadi Rasulullah s.a.w. Peribadi Baginda telah menyatukan semua jenis bangsa manusia yang berlainan bahasa dan warna kulit dalam menghadapkan wajah-wajah mereka kepada kiblat yang satu.


Adapun Iblis dilaknat sehingga hari kiamat walaupun dulunya ia digolongkan daripada kalangan malaikat tetapi tidak mahu bertaubat disebabkan tidak mahu mengaku kehambaan kepada Allah s.w.t., jadilah iblis musuh Allah s.w.t. dan musuh para kekasih Allah s.w.t. kerana dosanya yang berpunca dari terasa dirinya sudah sempurna dan lebih baik daripada Nabi Allah. Begitu jugalah hari ini masyarakat tidak lagi mendekati dan mengikuti jejak langkah para kekasih Allah s.w.t. iaitu para Ahlullah (wali Allah) kerana dosa yang timbul dari keangkuhan mereka sendiri.

Syeikh Ahmad At-Thoillah mengatakan : “Sebab manusia jauh dari para wali Allah dan tidak mengenal para wali Allah kerana maksiat yang meraka lakukan maka untuk mengenal para wali Allah, bersungguh-sungguhlah bertaubat dan meninggalkan maksiat.”


Orang yang paling binasa adalah apabila membuat dosa tetapi tidak merasa berdosa.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “ Barangsiapa yang membuat dosa dalam ketawa akan masuk neraka dalam keadaan menangis.”   (Hadis Riwayat Abu Naim)

Bersambung ….

Wallahu’alam.