Ayahnda

Ayahnda

Khamis, 8 September 2011

Asas Penyatuan Ummah 1 : Kesedaran, iaitu perasaan yang mahu mengaku kehambaan



Dewasa ini berbagai-bagai pandangan dan usaha yang telah dan sedang dijalankan untuk menyatupadukan ummah, tetapi hasilnya masih kabur. Setengah-setangah dari pandangan dan usaha itu mengikut acuan yang terkeluar dari garisan ahli sunnah wal jamaah walaupun mereka membuat dakwaan yang mereka adalah pengikut Rasulullah s.a.w. dan para sahabat r.a.hum.

Dalam artikel kali ini hamba bentangkan sebuah kertas kerja yang ringkas mengenai pandangan dan cadangan dalam usaha menyatukan ummah pada zaman ini. Pandangan dan cadangan ini disusun mengikut pandangan dan cadangan yang telah disaran dan disampaikan oleh seorang hamba Allah yang telah mempraktikkan syariat dan thoriq sehingga merasai kelazatan minuman hakikat dan makrifat, iaitu Syaikh Mahmud al-Qadehi. Beliau ialah salah seorang tokoh sufi pada adab ke-15 Hijrah ini. Beliau adalah pengasas Madrasah Nurul Iman dan pendokong Tarekat Ahmadiah Qodiriah sedunia. Beliau menyarankan 5 asas penting untuk menyatukan ummah, iaitu :


5 Asas Penyatuan Ummah

1.      Kesedaran : Perasaan yang mahu mengaku kehambaan, iaitu Taubat.

2.      Berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

3.      Memperbayakkan zikrullah.

4.      Mempraktikkan syariat dan thoriq mengikut acuan ahli sunnah wal jamaah.

5.  Menjauhi dan meninggalkan pendapat serta pandangan yang terkeluar dari acuan ahli sunnah wal jamaah lebih-lebih lagi pandangan dan pendapat acuan Yahudi dan Nasroni.


Asas Pertama.

1.0  Kesedaran, iaitu perasaan yang mahu mengaku kehambaan.


Allah s.w.t. telah menciptakan manusia dan Dia telah menyertakan di dalamnya dua sifat. Pertama sifat “haiwaniah”. Kedua sifat “kemalaikatan”. Sifat haiwaniah diselubungi oleh jasad makanan cacing dan nafsu ammarah yang tidak mengenal Tuhannya. Inilah punca yang menyebabkan manusia menjadi sesat dan hina lebih daripada haiwan sekiranya nafsu ammarahnya “mengkontrol” dirinya. Nafsu kejadiannya sentiasa membelakangkan Allah s.w.t., dia tidak akan tunduk kepada keagungan Allah s.w.t. bahkan sentiasa menentang Allah s.w.t. walaupun dalam rupa kebaikan. Nafsu adalah musuh utama manusia kerana di dalamnya terhimpun segala kejahatan manusia seperti yang telah diinsyaratkan oleh Rasulullah s.a.w.:

“Sebesar-besar musuh kamu ialah nafsu kamu yang berada di antara dua lambungmu.”                         (Hadis Riwayat al-Baihaqi)


Sifat kemalaikatan pula diselubungi oleh Roh Latifah Rabbaniah yakni roh yang mengenal Tuhannya, sentiasa tunduk dan patuh terhadap keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. Sewaktu di alam zuriat, Allah s.w.t. pernah berdialog dengan roh seperti dirakamkan dalam surah al-a’raf ayat 172 :


“Bukankah Aku Tuhan kamu semua? (Roh-roh pun menjawab) Bahkan kami menyaksikan Kaulah Rob kami.”

Tetapi apabila roh ini ditiup ke dalam jasad maka roh telah dibelenggu oleh nafsu-nafsu yang ganas lagi rakus. Kemuncak keganasan nafsu ialah apabila nafsu berani membuat pengakuan “Akulah Tuhan” seperti pengakuan yang dilakukan Namrud dan Firaun. Rentetan dari pengakuan itu mereka mencari jalan untuk menghapuskan kekasih-kekasih Allah s.w.t. dan jalan-jalan untuk menjadi kekasih Allah s.w.t.


Semasa Allah s.w.t. mencipta Adam a.s., malaikat dan azazil diperintah sujud kepada Adam a.s., iaitu selepas ditiupkan “roh” ke dalam jasad Ayahnda Adam a.s. Ketika jasad itu belum ditiupkan roh ke dalamnya, tidaklah Ayahnda Adam a.s. mendapat kemuliaan untuk disujud oleh penduduk syurga.

“Ingatlah peristiwa ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Sesungguhnya Aku akan menciptakan satu basyar (jasad Adam a.s.) dari tanah. Apabila Aku telah sempurnakan kejadiannya kemudian Aku tiupkan di dalamnya roh ciptaanKu, maka hendaklah kamu semua sujud baginya.” Maka sujudlah para malaikat sekaliannya. Melaikan Iblis, dia berkelakuan sombong dan jadilah dia dari golongan kafirin.” 
(surah Shood ayat 71 – 74)

Mengapakah Allah s.w.t. memuliakan manusia (Adam a.s.) selepas ditiupkan roh ke dalam jasadnya dengan memerintah para malaikat sujud kepadanya? Kerana di dalam roh terdapat satu rahsia yang cukup besar iaitu kehambaan (mengenal Allah s.w.t.). Sifat kehambaan adalah sifat kemalaikatan, iaitu sentiasa tunduk dan patuh kepada keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. Dia mengaku dialah jahil, hina, terasa banyak dosa, daif, fakir-ilallah (berhajat kepada Allah s.w.t.) dan berbagai-bagai lagi sifat mahmudah yang lain. Roh ini juga Allah s.w.t. sebutkan daripada Aku pada ayat tadi. Jasad pula Allah s.w.t. sebut dijadikan daripada tanah. Ini satu dalil tentang kemuliaan yang terdapat pada roh kerana roh dari Allah s.w.t. Jasad pula dari tanah, maknanya Allah s.w.t mengajar hambanya beradab denganNya. Yang baik-baik itu hendaklah disandarkan kepada DIA dan yang buruk dan keji itu hendaklah disandarkan kepada kita. Janganlah sekali-kali kita menyandarkan segala kesalahan dan kecuaian kita kepada Allah s.w.t. dan segala kebaikan itu atas kebolehan kita sendiri. Merendah dirilah terhadap Allah s.w.t. Siapa yang tawaddhu’ Allah s.w.t akan memuliakannya dan sesiapa yang ego Allah s.w.t. akan menghinakan dirinya.

Jasad (nafsu) dia berlawanan dengan kejadian roh (sifat kemalaikatan) kerana dia bersifat kebinatangan seperti rakus, zalim, ego (sombong), tamak, malas, melayan kehendak syahwat perut serta kelamin dan berbagai-bagai sifat mazmumah yang lain.


Kenapa Allah s.w.t. melaknat Iblis? Ini kerana iblis telah dipengaruhi oleh nafsunya, dan iblis tidak bersifat dengan sifat kehambaan. Iblis menjadi kafir kerana ego. Ego lah punca perpecahan dan perbalahan. Langkah awal yang perlu kita lakukan untuk menghancurkan atau membebaskan diri daripada kongkongan sifat kebinatangan dan datangkan dalam diri jiwa malaikat ialah dengan kita mengaku, iaitu kitalah hamba yang berdosa, mengaku terhadap dosa. Apabila adanya “tazallul” akan timbullah “taslim”, “tabaddul”, “takhaddua”, “takhassyua”, “taragghuban” dan “tamalluq”. Pengakuan terhadap dosa telah dilakukan oleh bapa semua manusia (Ayahnda Adam a.s.), apabila baginda dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi ini. Ayahnda Adam a.s. memohon keampunan kepada Alah s.w.t. selama 40 tahun dengan mengalunkan :


“Ya Tuhan kami. Kami telah menzhalimi diri kami. Dan andaikata Engkau tidak mengampuni kami dan tidak mengasihi kami, nescaya kami menjadi orang yang rugi.” (surah Al-A’raf ayat 23)

Inilah awal-awal urusan yang Ayahnda kita lakukan di atas permukaan bumi ini. Ayahnda Adam a.s. beristigfar sehingga terlupa untuk menunaikan kehendak-kehendak jasadnya, bahkan baginda pun terlupa juga denagan ibunda kita Hawa. Maknanya kehendak kelamin pun baginda lupa kerana terlalu takut dengan kemurkaan Allah s.w.t. dan hancur hati kepada Allah s.w.t.


Pengakuan yang sama telah dilakukan Dzun Nun, iaitu Nabi Allah Yunus a.s. ketika baginda berada didalam perut ikan “Nun”. Baginda menyesal atas keterlanjuran yang Baginda telah lakukan. Baginda telah membuat satu keputusan yang bercanggah dengan perintah Allah s.w.t. kerana terpengaruh dengan perasaan dan pemikiran yang bercampur aduk dengan jasad makanan cacing sehingga Baginda turut campur dalam kerja Tuhan tentang urusan memberi “taufik dan hidayah.”

Baginda Yunus a.s. bersungguh-sungguh bertaubat dengan penuh kehinaan kepada Allah s.w.t. selama 40 hari. Baginda membaca istigfar yang ringkas tetapi cukup padat kerana di dalamnya terdapat kalimah tauhid dan kalimah menunjukkan sifat kehambaan. Dengan berkat kesungguhan Baginda mengingati Allah s.w.t., sehingga hancur hati, maka Allah s.w.t. membebaskan Baginda dari tiga kegelapan iaitu kegelapan malam, kegelapan dasar laut dan kegelapan perut ikan. Kisah ini Allah s.w.t. rakamkan dalam surah Al-Ambia’ ayat 87 dan 88.


“Dan ingatlah kisah Dzun Nun ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahawa Kami tidak akan mampu menyempitkannya, (setelah mendapat kesusahan) maka ia menyeru di dalam keadaan yang sangat gelap gelita, “Bahawa tiada Tuhan selain Engkau, Maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.” Maka Kami telah memperkenankan doanya dan melepaskannya dari kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman.”

Baginda Rasulullah s.a.w telah mengakui bahawa doa Baginda Yunus a.s. ini merupakan salah satu doa yang mustajab. :

“Adapun nama Allah s.w.t. yang Maha Agung apabila dibuat doa dengannya pastilah diterima dan apabila dibuat permintaan dengannya pasti diberi ialah doa (Nabi Allah) Yunus bin Matta a.s.”


Perasaan ego yang paling bahaya apabila timbul rasa diri sudah sempurna dan terasa dirinya hampir dengan Allah s.w.t. iaitu apabila dia melihat kepada ibadah dan amalan kebaikannya. Sebab itulah Baginda Nabi Muhammmad s.a.w. sentiasa beristigfar tidak kurang dari 70 atau 100 kali dalam sehari. Istigfar Baginda adalah supaya pemikiran dan perasaan jasadnya sejajar dengan pengakuan yang telah diikrarkan oleh ROH sewaktu di alam zuriat. Banyaklah wahyu Allah s.w.t. turunkan kepada Baginda, supaya Baginda dan ummatnya sentiasa bersesuaian dengan ikrar yang pernah mereka lakukan di alam zuriat. 

Salah satunya surah Al-Anfal ayat 17 :


“Maka bukanlah kamu semua membunuh mereka, tetapi Allah jualah yang membunuh mereka. Dan bukanlah kamu melempar ketika kamu melempar tetapi Allah lah yang melempar.”

Inilah dinamakan akhlak Al-Quran yang terdapat pada peribadi Rasulullah s.a.w. Peribadi Baginda telah menyatukan semua jenis bangsa manusia yang berlainan bahasa dan warna kulit dalam menghadapkan wajah-wajah mereka kepada kiblat yang satu.


Adapun Iblis dilaknat sehingga hari kiamat walaupun dulunya ia digolongkan daripada kalangan malaikat tetapi tidak mahu bertaubat disebabkan tidak mahu mengaku kehambaan kepada Allah s.w.t., jadilah iblis musuh Allah s.w.t. dan musuh para kekasih Allah s.w.t. kerana dosanya yang berpunca dari terasa dirinya sudah sempurna dan lebih baik daripada Nabi Allah. Begitu jugalah hari ini masyarakat tidak lagi mendekati dan mengikuti jejak langkah para kekasih Allah s.w.t. iaitu para Ahlullah (wali Allah) kerana dosa yang timbul dari keangkuhan mereka sendiri.

Syeikh Ahmad At-Thoillah mengatakan : “Sebab manusia jauh dari para wali Allah dan tidak mengenal para wali Allah kerana maksiat yang meraka lakukan maka untuk mengenal para wali Allah, bersungguh-sungguhlah bertaubat dan meninggalkan maksiat.”


Orang yang paling binasa adalah apabila membuat dosa tetapi tidak merasa berdosa.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “ Barangsiapa yang membuat dosa dalam ketawa akan masuk neraka dalam keadaan menangis.”   (Hadis Riwayat Abu Naim)

Bersambung ….

Wallahu’alam.

2 ulasan:

  1. masyaAllah. penulisan yang berbagai-bagai, Alhamdulillah. salam hormat tuan. :)

    BalasPadam
  2. Salam hormat kembali buat cucu-cicit bani jawi, semuanya anugerah Allah s.w.t., Alhamdulillah...segala pujian hanya layak untuk Allah s.w.t. semata-mata. Hamba hanya menjalankan amanah Allah s.w.t. di dunia yang sementara ini. Hamba mohon tunjuk ajar dan teguran daripada tuan dan juga semua insan yang sudi membaca tulisan hamba yang lemah dan banyak dosa ini. Jazakallah.

    BalasPadam