Ayahnda

Ayahnda

Khamis, 20 September 2012

Jasa Ayahnda dikenang sepanjang Zaman

Anaknda Bertuah Nur Fatimah Zahra (Hari Pertama)

Assalammu'alaikum...wrt, hari ini Rabu 19/09/2012M bersamaan 03 Zulkaedah 1433H sempena kelahiran anaknda yang ke-5, hamba persembahkan kisah Ayahnda Ismail a.s.

Sekapur sirih, seulas pinang dari hamba....

Suatu masa di ketika umur hamba awal 13 tahun Ayahnda yang dikasihi pernah berpesan : "Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali-kali. Pilihlah kawan yang baik kerana jika berkawan dengan penjual minyak wangi, kita juga akan dapat minyak wanginya atau sekurang-kurangnya dapat bau wangi darinya. Jika berkawan dengan tukang besi, kita juga akan terkena bahang panasnya atau paling tidak pasti terkena asap jelaga dari bakaran besinya".

Nur Fatimah Zahra (Hari Kedua)

Ayahnda Ismail a.s. membangunkan Kaabah bersama ayahndanya.

Ayahnda Ibrahim a.s. mencari-cari anakndanya, Ismail a.s. Kemudian dia menemuinya sedang meruncing anak panah dekat sumur zamzam. Lalu dia menghampirinya dan Ayahnda Ismail a.s. berjalan perlahan-lahan untuk menyambutnya. Maka berpelukanlah mereka. saling melepaskan kerinduan dan kegembiraannya setelah berpisah sekian lamanya.

Setelah kedudukan Ibrahim a.s. menjadi baik dengan pertemuannya dengan anakndanya, lalu dia memberitahu bahwa Allah s.w.t. memerintahkan kepadanya  agar membangunkan sebuah rumah untuk beribadah kepada-Nya di tempat ini. Kemudian menunjukkan tempatnya, yaitu berdekatan mereka di atas bukit yang rendah. maka berkatalah Ayahnda Ismail a.s., "Kerjakanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu kepadamu. Dan daku akan membantumu di dalam pekerjaan yang mulia ini".


Maka mulailah Ibrahim a.s. membangunkannya, dan Ismail a.s. memberikan batu-batu kepadanya. Kemudian Ibrahim a.s. berkata kepada Ismail a.s., "Bawalah batu yang baik kepadaku untuk aku letakkan di sudut, sehingga batu itu menjadi tanda bagi manusia".  Kemudian Jibril a.s. menunjukkan dengan batu yang hitam. Maka Ibrahim a.s. mengambilnya dan meletakkan pada tempatnya. Demikianlah, setiap kali mereka membangunkan, mereka berdoa kepada Allah Ta'ala, "Ya Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui". Maka ketika bangunan itu telah tinggi dan orang tua itu telah lemah untuk mengangkat batu-batu, berdirilah dia di atas sebuah batu, yaitu Maqam Ibrahim. (Ibnu 'l Atsir)

Dan setiap kali dia menyelesaikan satu bahagian dari dinding, berpindahlah dia ke bagian lainnya, sedangkan dia tetap berdiri di atas maqamnya. Dan setiap kali dia selesai dari satu dinding, dia memindahkan batu (maqam) itu ke dinding lainnya. Dan demikianlah, hingga sempurna membangun dinding-dinding Kaabah. Batu ini menempel ke dinding Kaabah dari dahulu hingga pada masa Umar Al-Khattab r.a. yang telah mengundurkannya sedikit dari Kaabah, sehingga tidak menyusahkan orang ramai yang menunaikan solat.

Al-Quran menerangkan pembangunan Kaabah ini dengan ayat-ayat yang nyata ini, Allah s.w.t. berfirman :
"Dan (ingatlah) ketika Kami menjadikan rumah ini (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebagian maqam Ibrahim tempat solat. Dan telah Kami perintahkan Ibrahim dan Ismail, "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan yang sujud". Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa, "Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman (di antara mereka) kepada Allah dan hari kemudian."
"Dan kepada orang yang kafir pun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa mereka menjalani siksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa), "Ya Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Surah al-Baqarah ayat 125 - 127)


Dalam ayat-ayat ini, Allah s.w.t. mengingatkan kepada kaum muslimin Arab dengan nikmat ini, yaitu membuat Al-Baitul Haram sebagai tempat berkumpul, atau tempat kembali manusia dan menuju kepadanya untuk beribadah. Sebagaimana Allah s.w.t. telah menjadikannya tempat yang aman bagi setiap orang yang takut. Kerana orang yang masuk ke Tanah Haram tidak akan ada seorang pun yang menyakitinya. Dan ini adalah suatu perkara yang telah diistilahkan kepadanya semenjak dahulu sehingga membuatkan tempat itu suci, tidak diperbolehkan bagi seseorang untuk bermusuh-musuhan di atas tanah itu.

Dan Maqam Ibrahim yang telah Allah s.w.t. perintahkan untuk menjadikan tempatnya itu sebagai tempat solat, dikatakan bahwa ia itu adalah batu tempat Ibrahim a.s. berdiri untuk membangunkan Kaabah, dan dikatakan pula bahwa ia adalah seluruh Tanah haram yang berada di sekitar Kaabah.

Dan Allah s.w.t. memberikan wasiat kepada Ibrahim a.s. dan Ismail a.s. untuk mensucikan rumah Allah dari noda yang nyata, seperti kotoran-kotoran, dan noda yang maknawi seperti syirik dan penyembahan terhadap berhala-berhala, agar ia menjadi suci bagi orang yang tawaf disekitarnya, dan orang yang beriktikaf atau orang yang berdiam di dalamnya untuk beribadah, dan orang yang ruku' dan sujud kepada Allah Ta'ala.


Al-Quran menyebutkan doa Ibrahim a.s. yang telah dipohonkannya kepada Tuhannya, yaitu agar menjadikan negeri yang di dalamnya akan dibangunkan Baitullah, negeri yang aman sentosa, dan agar memberikan rezki dari buah-buahan di Bumi dan dari kebaikan-kebaikannya kepada penduduknya yang beriman kepada Allah dan hari kemudian. Allah s.w.t. telah memperkenankan doanya dan memberitahu bahwa Dia tidak kikir dengan rezki kepada orang kafir di dunia ini, aka tetapi Dia akan memasukkan mereka ke dalam siksa neraka jahannam sebagai seburuk-buruk tempat kembali.

Benar, Allah s.w.t. telah memperkenankan doa Ayahnda Ibrahim a.s. Maka menjadikan Makkah negeri yang aman sentosa, dan barangsiapa yang bermusuh-musuhan di atas negeri ini, pasti Allah Ta'ala akan membinasakannya. Sebagaimana juga Allah Ta'ala telah memperkenankan doanya untuk melimpahkan rezki atas negeri ini. Maka segala macam buah-buahan datang kepadanya dari segala penjuru dunia.



Ujian berat kita rasakan,
datang menimpa menjadi beban;
Alangkah hebat godaan syaitan,
untuk meruntuh istana iman.

Bersungguh kita menuju iman,
banyak cabaran di akhir zaman;
Iman ibarat api d tangan,
setiap masa mahu lepaskan.

Orang khianat disanjung sanjung,
orang amanah tidak didukung;
Pemimpin zalim bunga dikalung,
Mujahid Islam di tali gantung.

Bangkitlah wahai Pewaris Nabi,
jangan biarkan umat diuji;
Teruskan jihad ke jalan suci,
sebar luaskan Rahmat Ilahi.

Nukilan :
Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi
Ustaz Ahmad Fahmi ZamZam

1 ulasan:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    BalasPadam