Ayahnda

Ayahnda

Isnin, 4 Jun 2012

Ayahnda Ibrahim a.s. meruntuhkan berhala



Assalamu’alaikum…wrt, mari sama-sama kita hayati sambungan kisah Ayahnda Ibrahim a.s. Saudara/i boleh rujuk Al-Quran dalam surah al-Anbiya’ ayat 59,60,62,63,64,65,66,67 dan 68 untuk mendapatkan dalil naqli kisah yang hamba coretkan di bawah ini.

Hari ini Ahad, 03/06/2012M bersamaan 13/07/1433H.

Pesta tahunan sudah hampir. Tiga hari lagi mereka akan keluar meninggalkan kota. Kota Babilon akan menjadi lenggang. Hanya patung-patung yang tidak bernyawa itu yang tinggal menjadi pengawal kota. Untuk merayakan pesta itu mereka membuat berbagai persediaan. Mereka membuat berbagai kuih dan mereka menyembelih kambing. Lalu, mereka hidangkan semua itu di hadapan patung-patung mereka sama ada di rumah atau di tempat persembahan mereka.

Hari pesta telah tiba. Pagi-pagi lagi seluruh penghuni Kota Babilon telah bersedia untuk keluar meninggalkan berhala-berhala mereka dengan hidangan makanan yang sedap-sedap. Sorak-sorai suara mereka sambil berjalan menuju ke padang pesta kawasan pedalaman. Di sanalah mereka akan berpesta bagi memuaskan nafsu. Di sana mereka akan bersuka ria, bercampur gaul lelaki perempuan dengan bebas. Di sanalah mereka menari, menyanyi, mabuk dan macam-macam lagi.


Langit pagi itu semakin cerah oleh serakan cahaya matahari yang bersinar. Namun hanya seorang sahaja yang menyambut ketibaan siang di Kota Babilon pada pagi itu. Dia tidak keluar bersama orang lain. Dia mempunyai rancangannya sendiri. Dengan sebilah kapak besar dia keluar dari rumahnya. Hulu kapak itu dipegangnya erat-erat. Dia melangkah dengan cekal menuju ke rumah berhala. Akan dihancurkan berhala-berhala itu. Tekad ini sudah lama timbul di dalam hatinya. Hari ini hari yang paling baik untuk melaksanakannya.

Tindakannya ini akan menjadi bukti yang nyata bahawa patung-patung yang mereka sembah tidak sedikit pun dapat memberi faedah kepada mereka. Mereka memerlukan bukti ini. Kata-kata berhikmat tentang kekuasaan Allah ta’ala sudah tidak dapat membuka hati dan mata mereka. “Biar mereka lihat. Biar mereka tahu,” bisik hati Ayahnda Ibrahim a.s. sambil berjalan. Tidak ada siapa yang melihatnya di rumah berhala itu. Berhala-berhala yang ada semuanya mati, tak bernyawa. Matanya buta dan telinganya pekak.


Tersenyum Ayahnda Ibrahim a.s. melihat berhala-berhala itu. Dia berkata sendirian bagai satu luahan, ‘Patung-patung! Mengapa tidak kamu makan makanan yang lazat ini,” sambil diperhatikan hidangan makanan di kaki patung-patung itu. Diperhatikan patung-patung itu. “Batu yang tidak bernyawa ini mereka sembah,” bisik hatinya hairan. Kapak yang di tangannya dihayun-hayunkan. Kemudian dia tersenyum. “Kapak inilah hadiah paling layak bagi patung-patung ini,” katanya lagi. Tiada siapa yang mendengar kata-kata itu kecuali Allah s.w.t.

Kini kapak itu tidak dihayunkan ke angin lagi. Satu demi satu patung yang di situ tumbang, pecah dan berkecai, terkena hentakan kapak yang begitu kuat. Setelah beberapa lama, tidak ada lagi patung yang berdiri, kecuali sebuah patung yang besar. Yang lain semuanya telah menjadi ketul-ketul batu. Tempat itu menjadi seperti rumah yang belum siap. Makanan yang terhidang di situ ada yang bertabur dan ada yang terlungkup; bercampur batu dan pasir. Hanya haiwan sahaja yang memakannya.

Ayahnda Ibrahim a.s. menghampiri patung yang besar. Kapak yang di tangannya dikalungkan ke leher patung itu. “Nanti kau jawab kalau penyembah-penyembahmu bertanya,”  katanya seorang diri. Dia melangkah meninggalkan tempat itu.


Setelah beberapa hari berpesta, orang ramai mulai pulang ke kota. Mereka menuju ke rumah penyembahan itu untuk melakukan penyembahan setelah selesai segala pesta; setelah puas segala rasa. Betapa terkejutnya mereka melihat keadaan patung-patung mereka yang telah berkecai. Mereka tertanya-tanya, “Siapakah yang melakukan angkara ini?” “Jahat! Jahat!” jerit mereka sambil marah marah. Ada pula yang menangis, “Tuhan kita sudah hancur! hancur! Huhuhuu. Kita cari orang yang menghancurkan Tuhan-tuhan kita,” kata mereka. “Kita hancurkan kepalanya kalau kita dapat!” jerit mereka pula sambil melihat sekeliling.

Mereka duduk berbincang di hadapan patung yang besar, yang tidak ditumbangkan oleh Ayahnda Ibrahim a.s. Mereka mahu mencari orang yang bertanggungjawab, orang yang melakukan perbuatan yang amat mencabar ini. “Aku fikir, ini perbuatan Ibrahim,” kata salah seorang daripada mereka. “Ibrahim?” “Ya, Ibrahim, orang muda yang selalu menghina-hina tuhan kita,” jelas orang itu lagi. “Aku pasti dia yang melakukannya,” kata orang lain pula. Fikiran ini mendapat sokongan orang ramai. Mereka membuat keputusan untuk menangkap Ayahnda Ibrahim a.s. “Kita cari Ibrahim!” kata salah seorang  daripada mereka dengan suara yang lantang. “Mari! Kita cari!”


Ayahnda Ibrahim a.s. tidak melarikan diri. Dia tahu keputusan mereka. Dia sedia ditangkap dan inilah peluang baik untuk mengatakan sesuatu kepada mereka. Beberapa orang memegang Ayahnda Ibrahim a.s. Diheretnya Ayahnda Ibrahim a.s. ke hadapan orang ramai. Beberapa cacian dilemparkan kepadanya. Namun dia menghadapinya dengan berani dan tenang.

“Kamukah yang menghancurkan tuhan-tuhan kami?” Tanya ketua mereka yang menjadi hakim. Pertanyaan ini amat menarik perhatian Ayahnda Ibrahim a.s. Dia menoleh ke arah patung besar yang masih tegak itu. “Patung besar itu marah. Dialah yang menghancurkan patung-patung lain. Lihatlah kapak dilehernya. Cubalah tanya dia,” jawab Ayahnda Ibrahim a.s. sebagai sindiran. Jawapan ini menyusuk ke telinga mereka. Lalu menyelinap ke dalam hati mereka bagaikan racun yang amat berbisa.

“Kenapa kami mesti bertanya kepada berhala itu. Dia tidak boleh berkata-kata,” jawab ketua itu. Jawapan ini memberi peluang baik kepada Ayahnda Ibrahim a.s. untuk menyatakan kepalsuan dan kesesatan mereka.


“Kalau begitu, mengapa kamu sembah patung-patung itu; patung yang tidak dapat bercakap, tidak dapat melihat, dan tidak dapat mendengar; patung yang tidak dapat memberi manfaat atau membawa mudarat; bahkan tidak dapat menyelamatkan dirinya dari kehancuran dan kebinasaan? Alangkah bodohnya kamu dengan kepercayaan dan penyembahan kamu itu.  Tidakkah kamu berfikir dengan akal yang sihat, bahawa apa yang kamu lakukan adalah salah dan merupakan hasutan syaitan. Mengapa kamu tidak menyembah Allah ta’ala yang menjadikan kamu, yang menciptakan alam sekeliling kamu dan yang menjadikan kamu sebagai penguasa kepada kekayaan alam ini. Alangkah hinanya kamu dengan kepercayaan dan penyembahan kamu itu.”

Jawapan Ayahnda Ibrahim a.s. yang berupa pidato ini menjadikan mereka terpegun. Hati mereka bertambah sakit dan kini mereka mencari jalan untuk menghapuskan Ayahnda Ibrahim a.s.


Bersambung... InsyaAllah ta'ala.

Hakikat Cinta

Teman kembalilah
Kembalilah mengukir ceria
Mengukir corak kehidupan
Kehidupan bahagia penuh keindahan
Keindahan hidup disirami iman
Iman mekar menjadi takwa
Takwa benteng ketahanan diri
Diri yang lemah akan dilindungi
Dilindungi oleh kekuatan Ilahi.

Ilahi jua yang Maha Mengetahui
Hakikat Cinta yang sejati
Marilah teman yang dikasihi
Bersama kita mengorak langkah
Menuju ke hadirat Ilahi
Menuju ke kampung kebahagiaan
Memohon keredhaan dari Ilahi
Agar kasih berpanjangan.

A.M.Latif - 22/01/1998 - Desaku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan