Assalamu’alaikum..wrt,
sempena peristiwa agung Israk Mikraj, hari ini Ahad 17/06/2012M bersamaan
27/07/1433H hamba mohon laluan untuk menyentuh sedikit kisah berkaitan Israk
Mikraj sebelum kisah Ayahnda Ibrahim a.s. dilanjutkan. Semoga sama-sama kita
mendapat manfaat, insyaAllah.
Apakah ada yang
bertanya di manakah Syurga itu? Siapakah di antara manusia yang pernah melihat
Syurga? Dan bilakah mereka melihat Syurga itu?
Sebenarnya ada manusia
yang telah melihat Syurga itu, daripada penduduk dunia ini selain Ayahnda Adam
a.s. Pertamanya Nabi Idris a.s. Keduanya
Baginda Nabi Muhammad s.a.w. di waktu Baginda Mikraj pada tanggal 27 Rejab
setelah 12 tahun dari kenabian. Baginda adalah dari penghuni planet Bumi
yang telah menjelajah ruang angkasa yang mana Islam memperingati peristiwa tersebut
setiap tahun.
Yang dikatakan Mikraj
itu ialah Nabi Muhammad s.a.w. naik ke
ruang angkasa bumi bersama Malaikat Jibrail, Mikail dan satu Malaikat lainnya,
dengan kenderaan “Kilat atau Burak” namanya yang terbangnya sepantas kilat
yang di import dari Syurga. Ada riwayat mengatakan di syurga telah biasa
kenderaan semacam ini. Jibrail a.s. bertindak sebagai juru bahasa dan
penerangan. Mikail a.s. sebagai pemandu kenderaan itu.
Dalam perjalanan Mikraj
ini Rasulullah s.a.w. diajak Jibril a.s. singgah di beberapa planet@langit
pertama, kedua, ketiga, seterusnya sampai langit yag ketujuh. Sampai ke Sidratul Muntaha, seterusnya lagi
sampai ke Mustawa. Perhatikanlah firman Allah s.w.t. dalam surah an-Najm
ayat 12, 13, 14 dan 15.
“Tidaklah
berdusta hati Muhammad tentang apa yang dilihatnya, Apakah kamu akan membantah
tentang apa yang dilihatnya? (12). Dan sesungguhnya dilihatnya Jibril dalam
bentuk yang asal (13). Di dekat Sidratul Muntaha (14). Di sisinya Jannatul
Ma’wa (15).
Menurut keterangan
ayat-ayat di atas, Syurga Jannatul Ma’wa di dekat atau di sisi Sidratul Muntaha
dan di situlah Rasulullah s.a.w. melihat rupa Jibrail a.s. dalam rupa yang
aslinya. Ianya adalah malaikat yang mempunyai 600 buah sayap. Entah bagaimana
tentang rupa atau bentuk sayap Jibril a.s. itu, Rasulullah s.a.w. tidak
menjelaskannya. Yang jelas Jibrail a.s. bersayap seperti disebut tadi, akan
tetapi jikalau Jibril a.s. membawa wahyu turun ke dunia kepada Rasulullah
s.a.w., ia dalam rupa seperti manusia lelaki tampan lengkap berpakaian.
Maka dengan keterangan
ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis mengenai Israk Mikraj Nabi Muhammad s.a.w.
maka teranglah bahawa Baginda s.a.w. antara manusia dari planet Bumi yang telah
menjelajah ke ruang angkasaraya terus ke alam syurga atau yang dinamakan alam
Akhirat serta telah melihat syurga dan neraka dari dekat. Terjadinya peristiwa
itu di bulan Rejab.
Jika kita mengikuti
perjalanan Rasulullah s.a.w. Israk Mikraj dari mula-mula Baginda berangkat.
Dari Masjidil Haram di Makkah sampai Baginda singgah di beberapa tempat yang
bersejarah. Pertama di Yastrib yang sekarang namanya Madinah, kedua Madyan
tempat pohon Nabi Musa a.s., ketiga kubur Mashitah yang harum mewangi di Mesir,
keempat baitul Laham tempat lahir Nabi Isa a.s. di Palastin, kelima Bukir
Tursina tempat Nabi Musa a.s. menerima wahyu dan bercakap-cakap dengan Tuhan
dan keenam turun di Masjid Aqsa, Baitul Maqdis.
Kemudia dari Masjid
Aqsa Rasulullah s.a.w. bersama Malaikat Jibrail a.s. dan Mikail a.s.
melanjutkan perjalanannya singgah dibeberapa langit, sampai kelangit yang
ketujuh, seterusnya sampai ke Sidratul Muntaha, dan akhirnya sampailah Baginda
ke Mustawa atau Asyullah.
Sungguh sangat menarik
dan sangat menakjubkan kalau ditinjau perjalanan Israk Mikraj ini, secara
akliah atau ilmiah dengan akhirnya menambahkan
keimanan kita akan kebesaran Yang Maha Pencipta dan Maha Kuasa ialah Allah
Subhanahu wa ta’ala. Banyak pemandangan yang ajaib dan aneh yang tidak
dapat difikirkan oleh akal yang tanpa iman, akan tetapi hal itu terjadi dan
disaksikan oleh mata Nabi Muhammad s.a.w.
Secara ilmiah
pemberangkatan Rasulullah s.a.w. bukan hanya sekadar begitu sahaja. Peristiwa
ini patut mendapat perhatian kerana Baginda akan berangkat keluar angkasa yang
begitu sangat jauh. Maka sebelum berangkat Baginda s.a.w. dibedah lebih dahulu,
dadanya Baginda dibedah oleh Jibrail
a.s., lalu diisi dengan bermacam-macam hikmat ilmu, kekuatan dan sebagainya
agar terjamin mental dan fizikal Baginda dalam perjalanan yang sangat jauhnya
berjuta juta mil, menembusi asmospera dan udara menjelajah ruang angkasa dari
planet ke planet yang lain.
Berapakah
Jauhnya perjalanan yang ditempuh Nabi Muhammad s.a.w.
Berapakah jauhnya
perjalanan dari Bumi ke Mustawa? Pertanyaan ini telah dijawab oleh Allah s.w.t.
di dalam Al-Quran surah al-Ma’arij ayat 4:
“Naik
Malaikat dan Ruhul-Amin (Jibril) kepada-Nya di dalam sehari itu sama kira-kira
50,000 tahun.”
Demikianlah jauhnya
antara Bumi dan Mustawa. Jadi oleh sebab itu, kerana Rasululah s.a.w. adalah
A’radhul-Basyariyah yakni berwatak tubuh manusia biasa maka perlulah baginya
diistimewakan lebih dahulu, perlu perbekalan-perbekalan yang luar biasa. Maka
Allah ta’ala mengisikan jiwa Baginda dengan ilmu dan hikmat serta rahsia yang
belum ada pada manusia, untuk membuktikan akan kebesaran Allah s.w.t. dan untuk
diperlihatkan kepada hamba-Nya akan kebesaran kerajaan Allah ta’ala
Allah Yang Maha Kuasa
dapat menciptakan alam semesta dengan qudrat dan iradat-Nya. Dan Allah ta’ala
jadikan semua itu tanpa perkakas atau tenaga. Tapi cukup dengan ucapan :”Kun -
(Jadilah)” lalu terjadi sebagaimana Allah s.w.t. nyatakan di dalam surah Yasin
ayat 82;
“Sesungguhnya
perintah Allah itu, bila Ia menghendaki sesuatu, hanya Ia berfirman padanya,
Jadilah, lalu terjadi.”
Demikian rahsia Allah
ta’ala menjadikan sesuatu, menjadikan alam, menjadikan langit, menjadikan Bumi,
menjadikan isi dunia, menjadikan malaikat, jin, manusia, haiwan,
tumbuh-tumbuhan, menjadikan syurga dan neraka dan sebagainya, maka cukup dengan
ucapan saja. Cukup dengan kata-kata : “Kun” , lalu jadi.
Kemudian sekarang
kembalilah kita membicarakan syurga lebih lanjut. Yang dimaksud dengan nama
syurga, kata-kata syurga diambil dari bahasa sankrit. Syurga adalah sesungguhnya
beberapa negeri dan kota-kota yang berada di tempat semacam Bumi. Suatu dunia atau
planet, bukan dunia dan planet kita ini, yang berada sangat jauh dari luar
angkasa Bumi kita atau dunia kita. Lebih besar dan lebih luas lagi.
Rasulullah s.a.w. melihat
Sidratul Muntaha, yang begitu sangat besar keadaannya. Dan kalau pohonnya sudah
begitu besar apalagi buminya.memang sungguh ajaib dan indah segala perbuatan
Allah ‘azza wajalla.
Ketika Rasulullah
s.a.w. di Sidratul Muntaha, Baginda disuruh memejamkan matanya oleh Jibrail
a.s. Kemudian Jibril a.s. menunjukkan keaslian dirinya sebagai malaikat, kerana
biasanya Jibrail a.s. turun menemui Rasululah s.a.w. dalam keadaan rupa
manusia. Berpakaian sebagaimana manusia biasa.
Adalah pada hakikatnya
besar tubuh Jibrail a.s. itu, kalau dibandingkan dengan bumi kita seperti
seorang lelaki dengan sebutir telur puyuh. Bumi kita ini dapat digenggam dalam
tapak tangannya. Akan tetapi kerana ia malaikat yang Allah ta’ala berikan tenaga
dan kekuatan yang luar biasa serta dapat menjelmakan dirinya berbagai rupa,
rupa apa saja yang ia inginkan. Dari rupa malaikat sampai menjadi rupa manusia,
dari yang besar sampai menjadi yang sekecil-kecilnya. Dari yang kasar, sampai
menjadi yang sehalus-halusnya, sehingga tak dapat dilihat mata manusia, tidak
dapat diraba dengan tangan, dan tidak dapat dirasa oleh perasaan manusia.
Walaupun demikian
keadaan tubuh Jibrail a.s., maka kalau dibandingkan dengan Sidratul Muntaha,
maka keadaan tubuh Jibrail a.s. itu jauh lebih kecil lagi daripadanya.
Begitulah keadaan besarnya Sidratul Muntaha itu. Adapun pada hakikatnya, besar
Sidratul Muntaha itu hanya Allah s.w.t. yang lebih mengetahuinya kerana Dialah
yang menciptakannya dan menumbuhkannya.
Kembali kita membicarakan
soal syurga. Kalau kita perhatikan keterangan ayat di dalam surah An-Najm,
dapatlah kita suatu kepastian bahwa syurga itu berada di langit yang ketujuh.
Kerana di situlah Rasulullah s.a.w. melihat syurga dan apa yang disaksikan
Rasulullah s.a.w. itu semuanya belum pernah dilihat mata adanya di dunia ini,
dan belum pernah didengar adanya kebagusan dan kehebatan yang ada di syurga
itu, di dalam dunia ini. Maksud kehadiran Rasulullah s.a.w. di situ tidak lain,
supaya dapat disaksikan dari dekat, dapat disaksikan sebelum mati kerana apa
yang dikatakan akhirat itu sebetulnya sudah ada, dan sudah Allah s.w.t. jadikan
sama dengan Allah ta’ala jadikan Bumi kita atau yang dinamakan Dunia.
Tegasnya alam akhirat
itu, bukan alam khayalan atau alam fatamorgana. Itulah alam yang nyata, bukan
alam abstrak. Itulah alam zahir juga seperti alam yang kita rasai sekarang ini.
Namun alam dunia ini akan hancur binasa dan alam akhirat akan kekal abadi
selama-lamanya. Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang hamba yang telah menjadi
kekasih Tuhan Rabbul’alamin, yang telah menjadi kesayangan Tuhan Penguasa
seluruh alam, yang sudah terpilih dan istimewa. Hanya dalam bentuk tubuh adalah
seperti manusia biasa, tubuh manusia seperti kita juga. Akan tetapi dalam
martabat rohnya, dia adalah pokok dari segala arwah yang Allah s.w.t. jadikan.
Semasa Rasulullah
s.a.w. belum dimikrajkan, Baginda tahu bahawa dirinya itu tidak beza dengan
diri kebanyakan orang, dilahirkan dengan sebab perkahwinan antara seorang ibu
dan bapa. Setelah Rasulullah s.a.w. mikraj dan dapat berhadapan kepada siapa
yang menjadikan dirinya maka pada ketika itu Allah s.w.t. membukakan rahsianya.
Allah s.w.t. jadikan alam semesta kerana Muhammad s.a.w. dan Allah s.w.t.
jadikan Muhammad s.a.w. kerana Tuhan Rabbul’alamin. Allah s.w.t. jadikan
Muhammad s.a.w. kerana kasih sayangNya.
Maka di malam Mikraj
itu Allah s.w.t. menyatakan cinta dan kasih sayangNya kepada Nabi Muhammad
s.a.w. Di sinilah Nabi Muhammad s.a.w. baru tahu martabat dirinya itu, adalah
orang yang paling mulia di sisi Tuhan Rabbul’alamin. Baginda s.a.w. adalah
orang yang telah menjadi kekasih Allah s.w.t. dan sekaligus Allah ta’ala
tunjuki kepada Baginda s.a.w. syurga yang akan menjadi tempat tinggal Baginda
s.a.w. dan telah diberikan kepada Nabi Muhammad s.a.w. telaga Al-Kautsar.
Wahai Kekasihku
Kekasihku yang disayangi;
Janganlah diikuti nafsu nanti dirimu lesu,
Janganlah diikuti akal nanti dirimu menyesal,
Janganlah diikuti rasa nanti dirimu binasa,
Janganlah diikuti hati nanti dirimu mati,
Janganlah diikuti syaitan nanti dirimu kejahanam;
Ikutilah Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.
nanti dirimu akan berjaya dunia akhirat.
Ta'atilah perintah Tuhan (Allah);
Dalam menta'ati perintah Tuhan,
perlukan pengorbanan;
Di kala senang atau susah,
di kala suka atau benci;
Perintah Tuhan wajib di ta'ati.
Dalam menta'ati perintah Tuhan;
Ikutilah sunnah Rasul-Nya,
jangan dilalai oleh dunia.
A.M.Latif ; 01/10/1997 ; Raiwind
Kekasihku yang disayangi;
Janganlah diikuti nafsu nanti dirimu lesu,
Janganlah diikuti akal nanti dirimu menyesal,
Janganlah diikuti rasa nanti dirimu binasa,
Janganlah diikuti hati nanti dirimu mati,
Janganlah diikuti syaitan nanti dirimu kejahanam;
Ikutilah Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.
nanti dirimu akan berjaya dunia akhirat.
Ta'atilah perintah Tuhan (Allah);
Dalam menta'ati perintah Tuhan,
perlukan pengorbanan;
Di kala senang atau susah,
di kala suka atau benci;
Perintah Tuhan wajib di ta'ati.
Dalam menta'ati perintah Tuhan;
Ikutilah sunnah Rasul-Nya,
jangan dilalai oleh dunia.
A.M.Latif ; 01/10/1997 ; Raiwind
Tiada ulasan:
Catat Ulasan